مراسم بله برون و چند نکته مهم در مورد آن

شاید همین الان که دارید این مطلب را می خوانید در حال آماده شدن برای ازدواج و مراسم بله برون هستید. هرچند که می دانم خودتان هم می دانید این راه طولانی و پر از دست انداز است، اما فکر می کنم به راهنمایی نیاز دارید. خب البته نیاز به نگرانی نیست. قدم به قدم با هم مراسم بله برون و هر چیزی که لازم دارید را با هم بررسی می کنیم.

مراسم بله برون

 مراسم بله برون چیست؟

مراسم های اولیه قبل از مراسم بله برون وجود دارند. مثلا یک خانم و آقا با هم آشنا می شوند و در کنار آن خانواده ها هم به یک شناخت نسبی خواهند رسید. بعد از این که کمی از این رفت و آمد ها گذشت خانواده عروس باید جواب نهایی خود را به خانواده داماد اعلام کنند.

خب اگر جواب خانواده عروس خانم مثبت باشد، بهتر است خودتان را برای برگزاری مراسم آماده کنید.

مراسم بله برون مراسمی است که بعد از آشنایی اولیه پسر و دختر و جلسه خواستگاری انجام می شود در این مراسم خانواده های طرفین جهت آشنایی به همراه بزرگترها در منزل عروس جمع می شوند و در خصوص مسائل مختلف مثل مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… صحبت می کنند

 مراسم بله برون چیست

چه کسانی را به مراسم بله برون دعوت کنیم؟

خب اگر بخواهیم بیشتر در مورد مراسم بله برون صحبت کنیم، این مراسم نسبت به مراسم خواستگاری و آشنایی های اولیه رسمی تر است. پس انتظار می رود که افراد بزرگ خانواده و ریش سفید ها در مراسم بله برون حاضر باشند.

اما به طور کلی این مراسم را تنها با حضور چند فرد بزرگ از هر دو خانواده عروس و داماد برگزار می کنند و از  شلوغ کردن مراسم خودداری می کنند.

لباس مناسب بله برون

لباس مراسم بله برون

[cta_talar text=”مدل لباس بله برون” link=”https://www.talarkadeh.com/articles/dress-courtship-what-to-wear” text_color=”#007bff” border_color=”#007bff” bg_color=”#cae3ff”]

یکی از مهمترین بخش هایی که باید در مراسم مهم و رسمی مانند بله برون به آن توجه کنید، انتخاب لباس مناسب است. هرچند که معتقدم که باید عروس و داماد باید مانند الماس در مراسم بدرخشند ولی به این هم عقیده دارم که داشتن لباس آراسته می تواند به دیده شدن بیشتر شما کمک کند.

پس سعی کنید دور لباس های پر زرق و برق را خط کشیده و از لباسی که مناسب رسومات و فرهنگ شما است استفاده کنید. همین طور بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که نه آنقدر تیره باشند که توی ذوق بزنند و نه آنقدر روشن مانند رنگ سفید که برای روز عروسی یا نامزدی سورپرایز زیادی برای لباس خود نداشته باشید.

برای مراسم باید چه هدایایی ببریم؟

طبق رسومات قدیمی که در بیشتر خانواده ها به جای مانده، خود مراسم بله برون در خانه خانواده عروس خانم برگزار می شود.

بنابراین خانواده آقای داماد باید برای عروس خانم هدیه، حلقه، کیک و گل مخصوص مراسم بله برون تهیه کنند.

بستگی به توان مالی و یا طبق توافق بین عروس و داماد هدایا می توانند متفاوت باشند. برای مثال می توانید پارچه، لباس، کفش، کیف و خیلی چیز های دیگر را به عنوان هدیه انتخاب کنید.

اما خرید حلقه، کیک و گل مخصوص بله برون واجب بوده و کمتر تغییر می کند و بر عهده خانواده داماد است. حلقه را مادر داماد بر دست عروس می نشاند. گل ها نیز بهتر است به سلیقه عروس خانم بوده و قبلا با او در مورد گل ها صحبت شود. در نهایت یک کیک جذاب می تواند مراسم را زیباتر کند.

برای مراسم باید چه هدایایی ببریم؟

پذیرایی مخصوص مراسم بله برون

برای پذیرایی مراسم بله برون نیز رسوم خاصی وجود دارد. اول این که مرسوم نیست که برای این مراسم شام یا نهار تهیه شود. بنابراین فقط به چای و شیرینی و یا کیک بسنده می شود. در کنار این موارد با میوه های تزئین شده و مخصوص فصل بهتر است خانواده عروس از خانواده داماد پذیرایی کنند.

بهتر است که لوازم و خوراکی های مخصوص پذیرایی روی یک میز تزئین شده چیده شوند. هم به مراسم رسمیت داده می شود و هم این که بیشتر زیبا می شوند.

پذیرایی مراسم بله برون

رسومات مراسم بله برون برای خانواده داماد

رسم و رسومات این مراسم براساس فرهنگ و قومیت ممکن است متفاوت باشد چرا که هر منطقه ممکن است فرهنگ خاص خود را داشته باشد. شاید این مقاله جایی برای بررسی رسومات و فرهنگ های مختلف نباشد اما در ادامه سعی می کنیم تا شما را با وظایفی که خانواده داماد باید بداند آشنا می کنیم

  • هدیه پارچه ای

یکی از رسم های مشترک بین تمام اقوام هدیه دادن خانواده داماد به عروس می باشد که این هدیه می تواند یک قواره پارچه، پیراهن مجلسی، چادر عروس، یک جلد قرآن، و انگشتر نشان باشد. اگر تمایل داشتید در کنار این وسایل می توانید وسایلی مثل کیف، کفش، شال و روسری و مانتو  نیز تهیه کنید

  • سبد گل بله برون

بله برون بدون سبدگل هرگز، اولین جایی که آقا داماد باید سلیقه خودشو نشون بده خرید سبد گل می باشد معمولا به انتخاب داماد یک سبد گل تزئین شده بعنوان هدیه برای عروس آماده می شود.

[cta_talar text=”خرید آنلاین دسته گل بله برون” link=”https://www.talarkadeh.com/articles/model-flower-basket-2021″ text_color=”#007bff” border_color=”#007bff” bg_color=”#cae3ff”]

  • انگشتر نشان

خانواده داماد معمولا بعد از بله گرفتن از عروس، و با اجازه بزرگترها و پدر عروس حلقه نشان یا انگشتر نامزدی را در دست عروسشان می کنند . این حلقه که نماد تعهد و پایداری عروس به داماد بهتر است ظریف و دخترانه باشد و در انتخاب آن عروس نقشی نداشته باشد .در ادامه لیستی از انگشتر نشان را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید بهترین ایده را بگیرید.

[cta_talar text=”شیک ترین مدل حلقه ازدواج و حلقه نامزدی 1402″ link=”https://www.talarkadeh.com/articles/engagement-ring” text_color=”#007bff” border_color=”#007bff” bg_color=”#cae3ff”]

توافقات مراسم بله برون

همچنین بزرگان و افراد درجه یک عروس و داماد در مراسم بله برون درباره میزان مهریه، شیربها، وضعیت شغل داماد، ادامه تحصیل و کار عروس بعد از ازدواج، مسکن و تاریخ عقد و عروسی و سایر جزئیات آن گفتگو می‌کنند.

این توافقات معمولا مکتوب شده و به امضای بزرگان حاظر در مجلس می‌رسد. البته فراموش نکنید قبل از برگزاری مجلس بله برون با پدر و مادر خود در باره موارد مهم، صحبت کنید و به توافق برسید.

یکی از بزرگان یا اعضای خانواده خود را به عنوان نماینده  انتخاب کنید تا نظرات و خواسته‌های شما را مطرح کند. زیرا صورت خوشی ندارد هر یک از بدون هماهنگی نظر و خواسته خود را مطرح کند و نظم مجالس برهم بزند.

برگزاری مراسم جشن بله برون

مراسم جشن نامزدی بهتر است با مشورت و توافق طرفین انجام شود . برخی برای آشنایی بیشتر خانواده ها و اقوام، با صیغه و عقد موقتی مراسم را برگزار می کنند و برخی دیگر تنها خانواده های نزدیک طرفین را دعوت می کنند و صیغه محرمیت با حضور بستگان نزدیک جاری میشود

همچنین برخی افراد بدون صیغه و عقد تنها به آشنایان و اقوام رسمی شدن رابطه خود را اعلام می کنند.

در هر صورت، باید به این نکته توجه کنید که در برگزاری مراسم نامزدی بیش از اندازه هزینه رو دست خود نگذارید، البته این در شرایطی است که بخواهید مراسم عروسی نیز داشته باشید. در صورتی که با وجود هزینه های گزاف، تصمیمی برای جشن عروسی ندارید پیشنهاد می کنیم نامزدی خود را به صورت ساده و باشکوه برگزار کنید

برگزاری مراسم جشن بله برون در تالار و یا باغ تالار کوچک با ظرفیت کم یک انتخاب برای شماست تا مراسمی خوب و مناسب را داشته باشید.

تعیین تاریخ تقریبی عقد و ازدواج

اغلب مواقع اگر توافقات صورت گرفته در بله برون به خوبی پیش برود تاریخ برگزاری عقد و عروسی مشخص می‌شود. سعی کنید در هنگام تعیین زمان عقد، نامزدی و عروسی زمانبندی مناسبی داشته باشید. ماه‌های عزا و مناسبت‌های دینی را در نظر بگیرید و سعی کنید تمامی برنامه‌ها را در این شب قطعی کنید. اگر خواهان برگزاری یکی از مراسمات رسمی خود در مناسبت‌های مذهبی یا ملی هستید نسبت به انتخاب آن اقدام کنید. در مورد چگونگی اجرای مراسمات و تعداد میهمانان و رسم و رسومات خاص خود نیز صحبت کنید و از پیش آمدن سوءتفاهمات احتمالی جلوگیری کنید. راجع به جزئیات سایر کارها همچون تقسیم کار و مسئولیت‌های دو خانواده نیز به توافقات لازم برسید.

حرف نهایی

به عنوان سخن آخر باید بگویم که هر منطقه و هر شهر مراسم خاص خود را دارد. برخی پر زرق برق و برخی دیگر ساده و آرام. اما هر رسمی که دارید می توانید طبق آن رفتار کنید. اما برخی از مواردی که در این جا بیان شد تقریبا در تمام مناطق ایران مشترک است و می توانید به عنوان راهنمای خوبی از آن استفاده کنید.

در واقع بسیاری از عروس و دامادها و زوج‌های جوان به علت گذشت زمان و نبود منابع معتبر نمی‌توانند به درستی و به صورت کامل و جامع درباره برخی از رسم و رسومات رایج در ایران به خوبی اطلاعات کسب کنند و همین موضوع باعث شده است تا در سال‌های اخیر به خصوص تعداد زیادی از مراسم‌های عقد و جشن عروسی در ایران بدون هیچ کدام از این رسم و رسومات برگزار شوند.

حلقه نشان بله برون

شاید در نگاه اول خیلی ساده به نظر برسد اما باید توجه داشت که بسیاری از جشن عقد و عروسی‌هایی که در حال حاضر در ترهان و حتی دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شوند دیگر همانند گذشته نگاهی به مراسم‌ها و رسم و رسومات اصیل ایرانی نظیر مراسم بله برون ندارند و به جای آن‌ها برخی از فرهنگ‌های دور غربی و اشتباه جایگزین شده‌اند.

عروس و دامادها و زوج‌های جوان باید در نظر داشته باشند که می‌توانند در حین برنامه‌ریزی‌های خود برای برگزاری مراسم عقد و جشن عروسی می‌توانند زمان هر چند اندکی را به تحقیق راجع به برخی از رسم و رسومات خاطره‌انگیز ایرانی بدهند و درباره برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها نظیر بله برون و مثال‌های آن بیشتر مطالعه کنند.

مراسم بله برون در ایران

این‌گونه مطالعات و تحقیق‌های هر چند کوتاه و سطحی در نهایت سبب می‌شود تا عروس و داماد و زوج‌های جوان درباره برگزاری مراسم عقد و جشن عروسی خود اطلاعات کافی داشته باشند و با دیدی باز و درست در رابطه با انجام برخی از امور رسم و رسوماتی نظیر بله برون در آخر به درستی تصمین بگیرند و بتوانند برگزاری مراسم عقد و جشن عروسی خاطره‌انگیز و به یادماندنی را برای خود در کنار برخی از رسم و رسومات اصیل و سنتی ایرانی رقم بزنند.

راستی شما در شهر خود چه رسوماتی دارید؟ چقدر این رسومات شبیه چیز هایی است که اینجا به شما گفتم؟ می توانید آن ها را با من در میان بگذارید.

خرید آنلاین کلیه لوازم عروس و انواع ست و لوازم بله برون از فروشگاه تالارکده

سوالات متداول
بله برون چیست؟
در ادامه صحبت های بالا در مورد اینکه اصلا بله برون چیست باید گفت که بله برون مراسمی است که پس از بله عروس خانم به میزبانی خانواده عروس برگزار می شود و خانواده داماد هم با هدایا این بله گفتن را جشن می گیرند

در مراسم بله برون که بزرگترهای فامیل هم حضور دارند نکاتی مثل جهیزیه و مهریه بیان می شود. این هزینه و مواردی که بین دو طرف تعیین می شود در دفتر بله برون نوشته می شود در ادامه مطلب در تالارکده به جزئیات بیشتر پرداخته شده است

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

تالار و باغ تالار های کوچک برای بله برون