7 روش ساده برای تمیز و براق کردن طلا جواهرات و نقره

از آنجایی که جواهرات طلا و نقره در میان عامه مردم از محبوبیت و اهمیت بالایی برخوردار هستند و اکثراً به صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به مرور زمان با استفاده مداوم دچار کدری و لک و جرم می‌شوند. ما نحوه تمیز کردن و برق انداختن طلا و جواهرات و همچنین نقره را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

چون کاملاً واقفیم که تمیز و براق نگه داشتن طلا و جواهرات و نقره برای خانم‌ها ارزش زیادی دارد و اکثراً خانم‌ها می‌خواهد جواهرات آنها هر چه بیشتر بدرخشد و جلا داشته باشد. وقتی که می‌خواهید به یک مهمانی بروید و سرویس و طلا و دیگر جواهرات و یا نقره جات خود را از کمد خارج می‌کنید و مشاهده می‌کنید که آنها مثل قبل درخشش ندارند و کدر و کثیف شده‌اند.

نگران می‌شوید. ترس شما کاملاً قابل درک است چون می‌خواهید همیشه طلا و جواهراتی درخشنده و براق داشته باشید. برای ممکن شدن چنین امر خطیری باید از روش‌های صیقل و جلا دادن طلاجات استفاده کنید.

همچنین ببینید: راهنمای خرید حلقه طلای عروس

برق ا نداختن طلا جواهر برلیان

با براق کردن سرویس های طلا و دیگر جواهرات در مهمانی ها بدرخشید

یکی از راه‌های برق انداختن طلا و دیگر جواهرات پرداخت کردن آنها توسط دستگاه‌های پرداخت در برخی از طلاسازی‌هاست. اما شاید همیشه وقت آن نباشد که جواهرات و یا نقره جات خود را بخواهید به این مجموعه‌ها بسپارید.

از طرفی ممکن است بخواهید برخی از ظروف نقره و یا آینه شمعدان (که بیشتر از عروسی افراد به جای می‌ماند) نقره خود را جلا داده و تمیز کنید. ما در ادامه روش‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که شما در خانه بتوانید کلیه لوازم و جواهرات خود را به نوعی پرداخت کرده و باعث درخشش و زیبایی بیشتر آنها شوید.

یک سرویس طلا و یا سنگ‌های زینتی مثل برلیان زمانی جذابیت زیاد دارند که براق باشند و درخشش لازم را داشته باشند و این شاید دغدغه بسیاری از خانواده‌ها باشد که چگونه می‌توانم طلا و جواهرات و نقره جات را در منزل درخشان و زیبا کنم و باعث براقی بیشتر آنها شوم؟

طلا، جواهرات و نقره همواره جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین لوازماتی است که خانم‌ها به طور مداوم از آنها استفاده می‌کنند و باعث می‌شود طلا جواهرات و نقره جات‌ها به مرور زمان کدر و آلوده شوند و اثری از تمیز بودن و براقی اولیه نباشد.

برق انداختن نقره در منزل

بدون شک بیشتر خانم‌ها تا کنون با مشکل کثیفی و یا کدر شدن طلا جواهرات و نقره‌های خود رو به رو شده‌اند و راهی برای پاک کردن کثیفی موجود بر روی جواهرات و یا براق کردن آنها پیدا نکرده‌اند.

ما در این مقاله سعی داریم تا شما رو با 7 روش ساده و قدرتمند برای پاک کردن و براق کردن طلا جواهرات و نقره آشنا کنیم تا از این به بعد در منزل خود به راحتی جواهرات خود را برق بیاندازید.

طلا و نقره

7 روش برای پاک کردن و براق کردن طلا، جواهرات و نقره در منزل:

  • روش اول: استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن و براق کردن

یکی از راه‌های آسان و راحت برای براق و پرداخت کردن طلا جواهرات و نقره در منزل استفاده از جوش شیرین است.

در این روش ابتدا یک فویل آلومینیومی را داخل یک کاسه قرار دهید. سپس مقداری نمک و یک قاشق چایی خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. سپس حدود 10 قطره مایع ظرف شویی را داخل کاسه بریزید. بعد از مایع ظرف‌شویی مقداری آب جوش داخل کاسه بریزید و سپس طلا و نقره خود را به داخل کاسه بی اندازید.

سپس بعد از چند دقیقه با مسواکی نرم بر روی آنها کشیده و با آب گرم بشورید و با دستمالی نرم آنها را خشک کنید.

  • روش دوم: استفاده از شیر ترش برای تمیز و برق اندختن جواهرات

یکی از راه‌های بدون دردسر استفاده از شیرترش برای براق کردن جواهرات است. برای این کار ابتدا شیرترش را داغ کنید (درصورتی‌که شیرترش ندارید به شیر معمولی مقداری سرکه اضافه کنید). سپس از داغ کردن شیرترش طلا و نقره‌های خود را به مدت نیم ساعت داخل ظرف شیرترش قرار دهید.

بعد از گذشت نیم ساعت طلا و نقره‌ها را برداشته و آن‌ها را آب و صابون بشورید و با دستمال نرم آن‌ها را خشک کنید.

  • روش سوم: استفاده از پودر لباسشویی برای براق کردن جواهرات و برلیان

از دیگر روش‌هایی که می‌توان به راحتی طلا و نقره خود را تمیز و براق کرد استفاده از پودر لباس شویی است.

ابتدا برای این کار طلا و نقره خود را داخل ظرفی با آب داغ قرار دهید. سپس پودر لباسشویی را بریزید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس طلا و نقره خود را بردارید و با مسواک نرم بر روی آنها بکشی تا جرم آنها پاک شود و سپس آنها را خشک کنید.

جواهرات

  • روش چهارم: با استفاده از خمیردندان برق بیاندازید

خمیر دندان یکی دیگر از موادی است که قدرت بالایی برای براق کردن و پاک کردن طلا و نقره دارد و می‌توان به راحتی جرم‌های جواهرات را با استفاده از خمیر دندان پاک کرد.

برای این کار ابتدا مقداری اندک خمیر دندان را بر روی طلا و نقره قرار دهید و سپس با مسواک به آرامی بر روی آن بکشید و سپس با آب گرم آن را بشورید.

  • روش پنجم: مایع ظرفشویی باعث براق شدن نقره و طلا :

مایع ظرف‌شویی جزو موادی است که قدرت پاک کنندگی و براق کنندگی بالایی دارد و به راحتی می‌تواند طلا و نقره شما را تمیز و زیبا کند.

در این روش ابتدا مقداری آب گرم را داخل ظرفی بریزید و سپس مقداری به آن مایع ظرف‌شویی اضافه کنید. مقداری صبر کنید تا مایع و آب با یکدیگر حل شوند و سپس طلا و نقره خود را به داخل آن بی اندازید.

پس از گذشت حدود 20 دقیقه طلا و نقره خود را از درون ظرف بردارید و با آب ولرم شستشو دهید.

شستشوی جواهرات

  • روش ششم برای تمیز کردن طلا و نقره و دیگر جواهرات

یک ظرف آب گرم تهیه کرده و چند قطره آمونیاک اضافه کنید، یعنی برای هر پیمانه آمونیاک شش پیمانه آب ولرم اضافه کنید. بعد از یک دقیقه جواهرات را از محلول خارج کرده و با مسواک نرمی ترجیحاً بچه‌گانه به دقت برس بکشید. بعد با آب ولرم آبکشی کنید و با حوله نرم خشک کنید.

از لحاظ شیمیایی آمونیاک یک تمیز کننده قوی است و می‌تواند خورنده باشد، توصیه می‌کنیم چند ماه یک بار از این روش استفاده کنید. اگر در جواهراتتان مروارید و پلاتین به کار برده شده است، از این روش چشم پوشی کنید.

توجه داشته باشید که طلاجات نرم هستند، با ملایمت و نرمی مسواک بکشید.

  • روش هفتم: استفاده از ترکیبات نوشابه و مایغ ظرفشویی

    با ترکیب نوشابه، آب ولرم و مایع ظرف‌شویی نیز می‌توانید جواهرات خودتان را تمیز کرده و برق بیندازید. در این مورد قطعه جواهر را درون ترکیباتی که ذکر شد بیندازید و بعد از یک دقیقه خارج کرده و با مسواک برس بکشید و با دستمالی نرم خشک کنید.

تمیز کردن جواهرات نگین دار

جواهراتی که نگین و سنگ قیمتی دارند، نگین با چسب به طلا چسبانده می‌شود و با غوطه‌ور کردن در آب احتمال کنده شدن نگین افزایش می‌یابد. برای تمیز کردن جواهرات نگینی دستمالی خیس آغشته به پودر صابون را به جواهر بکشید و با ملایمت برس بکشید.

برق انداختن نقره طلایی

این روزها که هزینه خرید طلا و جواهرات بالا رفته است باید حواسمان به جواهرات نقره خود نیز باشد. همان‌طور که می‌دانید نقره زود رنگش سیاه می‌شود پس باید برای برق انداختن آن به خصوص برای نقره طلایی چه کنیم؟

برای برق انداختن نقره که به رنگ طلایی است می‌توانید آب کاری طلا کنید. این یکی از توصیه‌شده‌ترین روش‌ها برای برق انداختن نقره طلایی است که شفافیت و برق انداختن فوق‌العاده خوبی به نقره و جواهر شما می‌دهد.

عوامل احتمالی لک و جرم گرفتن طلا و جواهرات کدامند؟

ماده‌هایی وجود دارند که احتمال لکه دار شدن و کدری جواهرات را بالا می‌برند؛ حتی‌الامکان از استفاده از این دست مواد اجتناب کنید. یا هنگام استفاده طلا و جواهرات خود را بردارید. صابون از هر نوعی که باشد با جواهرات میانه خوبی ندارد و باعث کدری آن می‌شود. هنگام دوش گرفتن و شستشو با صابون، جواهرات را کنار بگذارید.

کلر به ویژه در دمای بالا؛ مانند وان آب داغ می‌تواند به طلاهای شما آسیب مداوم بزند و موجب تغییر رنگ آن می‌شود. به یاد داشته باشید هنگام تمیز کردن جواهرات با روش‌هایی که ذکر شد حتماً از قبل کلر آن را بردارید.

محصولات دیگری همچون لوسیون، عطر، روغن و عرق پوست خودمان نیز به مرور زمان از درخشش طلای ما می‌کاهد. البته فراموش نکنید که طلا و نقره جات خالص لکه‌دار نمی‌شوند. ولی از آنجایی که تقریباً همه جواهرات آلیاژی هستند، بسته به درصد سایر فلزات ترکیب شده با جواهر شما، احتمال لکه دار شدن وجود دارد.

تمام این روش‌هایی که گفته شد بهترین و ساده‌ترین روش‌های پاک و براق کردن طلا جواهرات و نقره در منزل می‌باشد که می‌توانید بدون هیچ گونه دردسری از این روش‌ها استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که هنگام شستشو از آب گرم استفاده کنید زیرا آب گرم باعث رفتن جرم‌های طلا و نقره می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: کارهایی که نباید هنگام خرید جواهرات عروسی انجام دهید

نکته‌ای برای براق کردن طلا، جواهرات و نقره: قبل از استفاده از هر گونه روش‌های نام برده شده از کیفیت ساخت طلا و نقره خود اطمینان حاصل کنید که در هنگام شست و شو با مشکلی رو به رو نشوید.

اگر برایتان مقدور است از محلول‌های مخصوص پاک کردن جواهرات استفاده کنید که کاملاً مفید و کاربردی هستند. از پارچه‌های مخصوص تمیز کردن و درخشندگی جواهرات استفاده کنید که در جواهر فروشی‌ها یافت می‌شود. این پارچه‌ها سطح جواهر و داخل شیارهای آن را به خوبی تمیز می‌کند و باعث درخشان‌تر شدن قطعه جواهر شما می‌شود.

ولی اگر چنین محصولاتی در دسترس نمی‌باشد تمام روش‌هایی که ذکر کردیم تجربه شده و بی خطر هستند؛ با خیال راحت از این ترفندها استفاده کنید. فراموش نکنید که لازم نیست زود به زود جواهرات و نقره جات را تمیز و براق کنید چون تکرار آن موجب ساییدگی و خراب شدن طلا و جواهر شما می‌شود. سالی یکی الی دو بار جواهرات خود را تمیز کنید کافی خواهد بود.

شما از چه روش‌هایی برای برق انداختن نقره طلایی و جواهرات خود پیشنهاد می‌کنید؟ آن را با ما در میان بگذارید تا به این مقاله اضافه کنیم(:

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید/ تالارکده

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

فرق انگشتر نشون و حلقه
حلقه ازدواج

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

نظرات کاربران

  • بدون نام

    در خصوص برق انداختن طلا با ابلیمو میخواستم بیشتر توضیح بدید. آیا این روش به بافت طلا و جواهر مثل برلیان آسیب میزنه ؟

    پاسخ