آداب و رسوم مراسم ازدواج مسیحیت و کاتولیک

بسیاری فکر می کنند آداب و رسوم مراسم ازدواج کاتولیک تنها به قرائت قسمت هایی از انجیل و پدر روحانی که مراسم را بجا می آورد محدود می شود.اما این مراسم عروسی آداب و رسوم قدیمی زیادی دارد که همیشه قابل احترام بوده و عروس و داماد و مهمانان جشن عروسی آنها را به طور کامل اجرا می کنند. اگر به یک مراسم عروسی کاتولیک دعوت شده اید و یا تنها به مطالعه درباره ی آداب و رسوم مراسم ازدواج در فرهنگ های مختلف علاقه دارید، با ادامه ی این متن خواندنی همراه شوید.

چه لباسی برای شرکت در مراسم ازدواج مسیحیت و کاتولیک مناسب تر است؟

کلیساهای مخصوص کاتولیک ها قوانین و ملاحظات خاصی را برای پوشش مهمانان در نظر نمی گیرند. اما مراسم ازدواجی که در کلیسا برگزار می شود همیشه رسمی تر از جشن عروسی در تالار پذیرایی و یا باغ تالار است. برای انتخاب لباس، به نوع دعوت عروس و داماد، ساعت مراسم و طرز پذیرایی مهمانان توجه کنید. آقایان بهتر است حداقل پیراهن مردانه به همراه کراوات و خانم ها نیز پیراهن مجلسی رسمی و پوشیده تر بپوشند.

مراسم عروسی کاتولیک

مراسم عروسی کاتولیک چقدر طول می کشد؟

برگزاری آیین های اصلی مراسم و سنت ازدواج در مسیحیت بین سی تا چهل و پنج دقیقه زمان نیاز دارد، اما دیدن دوستان و آشنایان و احوال پرسی ها معمولا زمان مراسم را به یک ساعت افزایش می دهند.

باید برای عروس و داماد هدیه بخرید؟

خریدن هدیه برای زوج کاتولیک در مراسم عروسی متدوال است. اما بهتر است هدیه را با خود به کلیسا نبرید. هدیه را در سالن پذیرایی و بعد از اجرای آیین مراسم ازدواج کاتولیک  به عروس و داماد و یا خانواده ی آنها تحویل دهید.

مهمترین آداب و رسوم مراسم ازدواج کاتولیک

کلیسا

آیین های مراسم ازدواج کاتولیک واقعی، باید در کلیسای مخصوص کاتولیک ها اجرا شود. در غیر اینصورت این مراسم رسمیت لازم را نخواهد داشت. کاتولیک ها معتقدند عیسی مسیح خود نظاره گر مراسم ازدواج آنها در کلیسا خواهد بود و برای خوشبختی آنها دعا خواهد کرد. تنها تعداد کمی از زوج های جوان تصمیم می گیرند مراسم عروسی خود را در فضایی غیر از کلیسا برگزار کنند، که در این صورت از اسقف یا کشیش خود درخواست می کنند تا آیین های مربوط به مراسم ازدواج کاتولیک را در محل مورد نظر بجا آورد.

ترتیب ورود افراد به مراسم ازدواج

ابتدا داماد به همراه شاهد وارد کلیسا می شوند. سپس ساقدوش های عروس و داماد یکدیگر را برای ورود از راهروی اصلی کلیسا همراهی می کنند. نفر سوم ساقدوش اصلی است که به تنهای وارد سالن خواهد شد. در آخر هم عروس به همراه پدر، و یا مرد دیگری از اعضای فامیل، قدم به سالن کلیسا خواهد گذاشت.  همچنین گاهی اوقات ممکن است طبق سنت های بسیار قدیمی عروس و داماد، در کنار یکدیگر و یا در کنار پدر و مادر، همراه با کشیش وارد کلیسا شوند.

مراسم عشای ربانی (دعای ازدواج در مسیحیت)

اگر هم عروس و هم داماد کاتولیک باشند، مراسم دعای عشای ربانی اجرا خواهد شد. پس از این مراسم، عروس و داماد و پدر روحانی جملات مربوط به آیین های ازدواج را به یکدیگر می گویند و حلقه های عروسی را رد و بدل می کنند.

ازدواج مسیحی ها

سرود خوانی گروهی

کشیش و یا اسقف مهمانان را برای همخوانی سرود های مذهبی دعوت می کند

قرائت عهد عتیق

عروس و یا داماد از یکی از دوستان و یا اعضای فامیل می خواهند که روایتی از عهد عتیق را برای مهمانان بخواند. زوج های کاتولیک معمولا بخشی از روایت آفرینش انسان در انجیل، یعنی داستان آفرینش آدم و حوا، را برای قرائت در مراسم عروسی خود انتخاب می کنند.

ازدواج مسیحی

مزامیر

مزامیر در مراسم ازدواج کاتولیک توسط آوازخوان مذهبی خوانده می شود. این اشعار را از کتاب ” مزامیر” انتخاب می کنند. مزامیر پاسخگو نیز به عباراتی گفته می شود که حضار در کلیسا بعد از شنیدن کلمه ی خداوند در اشعار ، به عنوان واکنشی به این کلمه، بیان می کنند. در واقع آوازخوان مذهبی اشعار را می خواند و حضار در کلیسا اشعار پاسخگو را با یکدیگر همخوانی می کنند.

روایت عهد جدید

برای این قسمت از رسوم و آیین های مراسم ازدواج کاتولیک، عروس و داماد از یکی از دوستان و یا اعضای خانواده می خواهند تا بخشی از روایت عهد جدید را برای حضار قرائت کند.

سرود مذهبی

در مراسم ازدواج کاتولیک، پدر روحانی قسمتی از سرود های مذهبی را می خواند. گاسپل ها و یا سرودهای مذهبی قسمتی از چهارکتاب عهد جدید است که زندگی حضرت عیسی را توضیح می دهد.

موعظه

بعد از قرائت انجیل، نوبت به موعظه می رسد. پدر روحانی در مورد ماهیت ازدواج و عشق در مراسم ازدواج کاتولیک سخن می گوید.

مراسم عروسی مسیحی

قرائت متن پیوند ازدواج

سرانجام نوبت به قرائت جملات مربوط به عهد و پیمان ازدواج میان زوج کاتولیک می رسد. عروس و داماد می توانند متن پیمان ازدواج را حفظ کنند و یا جملات را از روی کتاب بخوانند. همچنین ممکن است پدر روحانی جملات را برای زوج بخواند و عروس و داماد تنها با “بله” پاسخ دهند. شاید در فرهنگ ها و کلیساهای مختلف از کلمات متفاوتی برای متن عهد و پیمان  ازدواج استفاده کنند، اما این جملات در معنی متفاوت نیستند.

درهمین رابطه ببینید : عقد آریایی

مراسم تبادل حلقه ی عروسی میان عروس و داماد

بعد از جاری شدن عهد و پیمان ازدواج ، عروس و داماد در حضور کشیش و شاهدان حلقه های ازدواج را به دست یکدیگر می اندازند.

دعا و نیایش

تمام مهمانان مراسم عروسی به همراه پدر روحانی و عروس و داماد به خواندن دعا و نیایش های خاص کاتولیک ها می پردازند.

نشان صلح و دوستی

در رسوم و آداب مربوط به ازدواج کاتولیک ها، صلح و دوستی جایگاه ویژه ای دارد. عروس و داماد برای ابراز صمیمیت و صلح طلبی با پدر روحانی و دیگر مهمانان جشن عروسی دست می دهند و به یکدیگر درود می فرستند.

عروسی مسیحی

اعلام اتمام مراسم و آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد

سرانجام، کشیش پایان مراسم ازدواج را اعلام و برای عروس و داماد زندگی سرشار از صلح و آرامش را آرزو می کند.

خروج عروس و داماد، ساقدوش ها و شاهدان از کلیسا

در انتهای مراسم ازدواج کاتولیک، خروج عروس و داماد، پدر روحانی، ساقدوش ها و شاهدان بر اساس نظمی خاص و برعکس ترتیب ورود افراد به مراسم صورت می پذیرد.

 

 

 

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️