متن خطبه و صیغه عقد به فارسی و عربی همراه با مستحبات

در دین اسلام خطبه و صیغه ای به زبان عربی جهت محرمیت خوانده می شود. شاید تمایل داشته باشید تا با متن صیغه و عقد به زبان عربی و ترجمه فارسی آن آشنا شوید. در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر متن عربی به متن فارسی خطبه عقد یا صیغه عقد فارسی نیز بپردازیم پس با تالارکده همراه باشید.

ازدواج در تمامی ادیان و فرهنگ‌ها، امری مقدس و آسمانی تلقی می‌شود و تکامل و تعالی انسان را در پی دارد. اما چیزی که ازدواج در ادیان و فرهنگ‌های مختلف را متمایز می‌کند، نحوه و آداب اجرای آن است. در ادامه با نحوه آغاز پیوند زناشویی در دین اسلام که با خواندن متن خطبه عقد صورت می‌گیرد، آشنا خواهیم شد و برای زیباتر و روحانی‌تر شدن این لحظه، اعمال و آداب مستحبی توصیه شده توسط معصومین (علیهم السلام) را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

معنی و متن خطبه عقد اسلامی به عربی و فارسی

متن خطبه عقد فارسی عربی

پیشنهادات تالارکده

جلال آل احمد، بین پل آ...
متوسط $$$$ 25 - 300 مهمان
الهیه، فرشته
تخفیف لحظه آخری
خیلی بالا $$$$ 25 - 175 مهمان
جنت آباد مرکزی - خیابا...
متوسط $$$$ 25 - 300 مهمان
اتوبان ستاری جنوب (روب...
متوسط $$$$ 25 - 75 مهمان
شهرک غرب - فاز یک - خی...
متوسط $$$$ 25 - 100 مهمان
سعادت اباد،خیابان ۳۱ ا...
بالا $$$$ 25 - 125 مهمان
بزرگراه نواب جنوب به ش...
ازدواج آسان
متوسط $$$$ 25 - 400 مهمان
جاده اصلی تهران به سمت...
متوسط $$$$ 25 - 75 مهمان
محدوده غرب تهران - ابت...
بالا $$$$ 25 - 200 مهمان
تهران - جردن
متوسط $$$$ 25 - 300 مهمان

متن خطبه عقد دائم در اسلام:

در دین مبین اسلام برای ثبت ازدواج رسمی و محرمیت زن و مرد به یکدیگر ،لازم است که بین آنها خطبه عقد جاری شود. متن خطبه عقد دائم متنی به زبان عربی است که پیش از خواندن صیغه عقد توسط عاقد چه در سالن عقد یا هر مکان دیگر خوانده می‌شود. مضمون این خطبه بزرگداشت خدا و فلسفه ازدواج است.

متن خطبه عقد دائم به زبان عربی:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدُ ِلله الذی أحَلَّ النِکاحَ و حَرَّمَ السّفاحَ و الزِّنا، و اَلَّفَ بینَ القلوب بعدَ الفِراق و الشِقاق، و آنسَهُم بالرأفه و الصَلاحِ، ثم الصّلوهُ و السلام علی سیدنا محمدٍ و آله البَرَرهِ الکرام.

و قال اللهُ تبارک و تعالی: وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (نور آیه 32) وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21)

و قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏. و قال (ص): مَنْ تَزَوَّج فَقَدْ أَحرَزَ نِصفَ دینِهِ فلیَتّقِ اللهَ فی النِصفِ الباقی.

ترجمه و متن خطبه عقد به زبان فارسی:

ممکن است دوست داشته باشید معنی خطبه عقد به فارسی را بدانید. ترجمه و متن فارسی و معنی خطبه عقد دائم در ادامه آورده شده است:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

ستایش خدایی را که نکاح را حلال و محارم و زنا را حرام کرد و دلها را پس از جدایی و اختلاف به یکدیگر پیوند داد و آنان را به مهربانی و نیکی واداشت، سپس درود و سلام بر سرورمان محمد و خاندان بزرگوارش باد.

و خداوند تبارک و تعالی فرمودند: و البته باید مردان و زنان بی‌همسر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و (به احوال بندگان) آگاه است.

و حضرت محمد (ص) فرمودند: ازدواج، سنّت  من است. هر کس از سنّت من رویگرداند از من نیست.

و ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: هر كه ازدواج كند، نصف دینش را حفظ می‌كند، نصف دیگرش را از راه تقوا و پرهیزگاری حفظ کند.

در این مرحله عاقد با ذکر شرایط و مهریه معین، از  عروس خانم میپرسد که آیا می‌خواهد به عقد دائم داماد درآید یا خیر؟ پس از گرفتن بله از زبان عروس، نوبت به پرسیدن این سوال از داماد و گرفتن پاسخ مثبت از او است.

بیشتر بخوانید: جملات زیبا برای بله گفتن عروس اگر ایده ای برای بله گفتن سره سفره عقد نداری بهتره از جملات زیبایی که در این صفحه برای شما قرار دادیم الگو بگیرید

سپس متن زیر توسط عاقد خوانده می‌شود:

  • أنکحتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم
  • زوّجت مّوکلتی بمُوکِّلی علی الصداق المعیَّن… قبلتُ الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم
  • متعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی الصداق المعلوم… قبلتُ التمتیع لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم
  • أنکحتُ و زوّجتُ مُوکلتی بمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور
  • أنکحتُ و زوّجت مُوکلتی من مّوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم
  • بإذنها و إذن ابیها أنکحتُ و زوّجتُ و متّعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاح و الترویج و لزواج و المتمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم
  • زوّجتُها بإذنها و إذن أبیها مُوکلتی لمُوکِّلی علی الصداق… قبلتُ النِّکاح و الترویج و الزواج و التمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم
  • الحمدالله ربِّ العالمین

دعای پایان عقد که توسط عاقد خوانده می شود:

اللهم انصُرِ الاسلامَ و اهلَه و اخذُلِ الکفرَ و اهلَه و شَتِّت شَملَهم و فَرِّق جمعَهم و قَلِّب تَدبیرَهم. اللهم ألِّف بینَهما کما ألَّفتَ بین آدمَ و حوا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین ابراهیمَ و سارا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین موسی و صَفورا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین محمد و خدیجهَ الکبری، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین علی و فاطمهَ الزهرا علیهما السلام، اللهم طَیِّب نسلَهما واجعَلهما ملازمین لِمحمدٍ و آله الطیبینَ الطاهرینَ و اجعَلهُما ممَّن قُلتَ فیهم : اُدْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ (زخرف ، 70)

اللهم اخلُف لهما ولداً صالحاً و أوسِع فی رزقهما إنک واسع علیم. اللهم انی اُعیذُهما بک و ذریتَهما من الشیطان الرجیم بحق محمدٍ و آله الطاهرین.

متن صیغه فارسی و عربی و انواع روش برای خواندن صیغه محرمیت:

به‌طورکلی به 4 صورت می‌توان صیغه محرمیت را خواند که با هم می‌خواهیم بررسی کنیم

در روش اول عاقد وجود دارد و به وکالت از خانم می‌گوید: «زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (نام خانم) مُوَکَّلی (نام آقا) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ (در مدت زمان مشخص) عَلَی المَهر المَعلُوم (و با مهریه مشخص)» سپس به وکالت از آقا جواب می‌دهد: «قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (نام آقا)»

در روش دوم خانم و آقا با هم صیغه مربوط به محرمیت خود را می‌خوانند یعنی عاقدی وجود ندارد. پس خانم می‌گوید: «زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم» و آقا در جواب بلافاصله می‌گوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ»

در روش سوم آقا داماد جای عاقد را می‌گیرد و صیغه عقد خودشان را می‌خواند: «زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی (نام خانم) نَفسِی، فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهر المَعلُوم» سپس خودش بلافاصله می‌گوید: سپس بلافاصله از طرف خودش می‌گوید: «قَبِلتُ التَّزویج»

در روش چهارم خانم وکالت را می‌گیرد و نقش عاقد را ایفا می‌کند و صیغه عقد به این شکل اجرا می‌شود: «زَوَّجتُک نَفسِی، فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهر المَعلُوم» سپس بلافاصله از طرف آقا می‌گوید: «قَبِلتُ التزویج لموکِّلی (علی)»

مستحباتی که می‌‌توانید در زمان جاری شدن خطبه و صیغه عقد انجام دهید:

اداب و مستحات در زمان جاری شدن خطبه عقد

دعای قبل و بعد از خواندن خطبه عقد یکی از مستحباتی است که می‌توانید برای احساس آرامش بیشتر در مراسم عقدتان به‌جا آورید. توصیه شده است که عروس و داماد با وضو در مراسم عقد حاضر شوند. در ادامه تعدادی از این دعاهای مستحب آورده شده است.

دعاهای مستحب قبل از جاری شدن خطبه عقد:

متن خطبه عقد

  1. دعای «الحمدلله و الصلاة و السلام على رسول الله» یکی از دعاهایی است که در عین کوتاهی و سادگی، بذر محبت را در دل زوجین می‌کارد.
  2. قرائت خطبه نماز یا همان تشهد:
    متن عربی این خطبه بدین شرح است: «التحيات لله و الصلوات و الطيبات. السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته. السلام علينا و على عباد الله الصالحين. أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن محمدا عبده و رسوله». ترجمه فارسی خطبه نماز بدین شرح است: “با سلام و درود بر خدا و دعا و کردار نیک. سلام بر تو ای پیامبر و رحمت و برکات خدا بر تو باد. درود برما و بندگان صالح خدا. شهادت می‌دهم که پروردگاری جز خدای یکتا وجود ندارد و شهادت می‌دهم که محمد بنده و فرستاده اوست”.
  1. خطبه نیاز:
    متن عربی این خطبه می‌فرماید: «إن الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له و من يضلل الله فلا هادي له و أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله».  در ترجمه فارسی این گونه آورده شده است:”ستایش خدایی را که او را می‌ستاییم، از او یاری می‌جوییم و طلب مغفرت می‌کنیم و از شر وسوسه‌های نفس خویش و بدی‌های اعمالمان به او پناه می‌بریم. هر کسی که خدا هدایتش کند، کسی نمی‌تواند گمراهش کند و هر کسی را که خدا گمراه کند، هیچ هدایتگری نخواهد داشت و شهادت می‌دهم که جز خداوند یکتا، خدای دیگری نیست و شهادت می‌دهم که محمد بنده و فرستاده اوست”

می‌توانید پس از خواندن این دو خطبه، آیات زیر را نیز تلاوت کنید.

  • آیه 120 سوره آل عمران
  • آیه اول سوره نسا
  • آیه 71 سوره احزاب

درصورتیکه استرس و هیجان زیاد لحظه عقد مانع تلاوت صحیح آیات می‌شود، می‌توانید به جای خواندن آیات تنها به آن نگاه کنید.

اعمال مستحب قبل از جاری شدن خطبه عقد:

آشنایی با مستحبات هنگام عقد

به فرموده  امام صادق(ع) می‌توانید دو رکعت نماز مستحبی قبل از خطبه عقد بخوانید. در انتها نیز خواندن دعای زیر توسط دختر و پسر توصیه شده است.

«اللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ اللَّهُمَّ فَقَدِّرْ لِي مِنَ النِّسَاءِ أَحْسَنَهُنَّ خُلْقاً وَ خَلْقاً وَ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِي فِي نَفْسِهَا وَ مَالِي وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَكَةً وَ قَيِّضْ لِي مِنْهَا وَلَداً طَيِّباً تَجْعَلُهُ لِي خَلَفاً صَالِحاً فِي حَيَاتِي وَ بَعْدَ مَوْتِي».

در این دعا از خدا درخواست می‌شود که پیوندشان پر از خیر و برکت و همسرشان پاک و دارای اخلاقی پسندیده باشد. در ادامه نیز حفظ اموال و افزوده شدن رزق و روزی و داشتن فرزندان و نسلی خوب و پاک از خداوند طلب می‌شود.

امام علی (ع) نیز خواندن دو رکعت نماز را توصیه فرموده اند که که در رکعت اول این نماز بعد از سوره حمد سوره توحید و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سوره یاسین خوانده می‌شود.

سپس دعای زیر را زمزمه کنید:

«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَكُوراً قَنُوعاً غَيُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَكَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَكَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِيتُ ذَكَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَيْهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِي وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَيْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِي وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَيْهَا أَرْضَتْنِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ هَبْ لِي ذَلِكَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُكَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِي فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ»

هدف از خواندن این دعا تشکرو قدردانی از خدا و طلب خیر و برکت است.

مستحباتی که می‌‌توانید بعد از جاری شدن خطبه عقد انجام دهید:

متن خطبه عقد

فراموش نکنید که خودتان هم می‌توانید در زمان خوانده شدن خطبه عقد برای خود و خوشبختیتان دعا کنید و این کار تنها مختص اطرافیان و یا خانواده تان نیست.

خواندن دعاهای زیر بعد از قرائت خطبه عقد از جانب پیامبر اسلام (ص) توصیه شده است:

  • «بارك الله لك و بارك عليك و جمع بينكما في خير»
  • «بارك الله فيكم، و بارك عليكم»
  • عروس خانم یا سایر خانم‌های حاضر در مراسم نیز می‌توانند دعای زیر را بخوانند: «على الخير، و البركة على خير طائر»
سوالات متداول
بهترین روز برای عقد از لحاظ شرعی کی هست؟
اعیاد مذهبی مانند نیمه شعبان، ولادت امام علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام، تاریخ ازدواج حضرت فاطمه و امام علی روزهای بسیار مبارکی برای عقد هستند. به علاوه ائمه علیهم السلام بین روزهای هفته روزهای پنج شنبه، جمعه و یکشنبه را برای جاری شدن خطبه، خوش یمن و مبارک دانسته اند.

از لحاظ شرعی توصیه شده است که در روزهای نحس ماه قمری مانند ایام قمر در عقرب، ایام محاق و برخی از روزهای ماه مانند سوم، پنجم، شانزدهم، بیست و چهارم و بیست و پنجم ماه قمری، خطبه عقد جاری نشود. منظور از ایام محاق، بیست و هشتم هر ماه قمری تا آخر آن ماه است که در این بازه ماه پنهان است و در صبح و در عصر قابل مشاهده نیست.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید/ تالارکده

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

دانلود آهنگ رقص چاقو تولد
بهترین تشریفات عروسی در اصفهان
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟

آخرین دیدگاه‌ها

لیلی وطن خواه
باغ تالار عمارت سام

مراسم عروسی من در عمارت سام برگزار شد همه چیز عالی و فوق العاده بود . آقای مولایی مدیریت عمارت هم بسیار مرد شریف و مورد اعتمادی هستند و همه چیز طبق قرارداد چه بسا بیشتر برای ما انجام دادن . برای گرفتن مراسم تو عمارت سام تردید نداشته باشید بهترینن

شیواحاج پور
تالار های ختم و ترحیم تهران

برای مراسم جهل تعداد۱۳۰نفرمهمان دارم هزینه رومیخوام درضمن نزدیک بهشت زهراباشه

شیواحاج پور
تالار های ختم و ترحیم تهران

سلام یک تالار خوب برای مراسم چهل میخوام برای۱۳۰نفرمهمان باقیمت به صرفه ولی کیفیت غذاوپذیراییش هم خوب باشه،به نوعی آبرومندانه برگزاربشه

بدون نام
مجموعه تالارهای قصر یاس

سلام برای ۲۰۰ نفر منو اقتصادی چقدر درمیاد؟؟ پکیج ارایش عروس و ماشین عروس اینا هم دارین؟

بدون نام
تالار پذیرایی کشتی ارم

سلام برای ۲۰۰ نفر مهمون منوی اقتصادی چقد میشه؟؟

مرادخانی
باغ تالار باشگاه سپهر پلاس

میشه قیمت سلف برای۱۳۰نفر را برام ارسال کنید

سید
جدایی مهدی قایدی از همسرش

از همون اولش معلوم بود که زن قایدی،،یه حول درجه یک هست و از اون تازه به دوران رسیده ها که از هر کاری ،یا هر غذایکه میخورد،،و خلاصه از همه کارهای روزانه فیلم میزاشت،،،حالا زنش چرا قبل از ازدواج این کارت رو نمیکرد،،،،چون پول هنگفتی مثل الان در اختیارش نبود،،،،من به جرات قسم میخورم که سر سوزنی زن مهدی قایدی هیچ حسی عشق و عاشقی به مهدی نداشت و فقط و فقط بخاطر معروفیت و پولدار بودنش بود،،وکرنه مهدی با توجه به سنش،قیافه ای هم اصلا نداره،،،ولی زنش ازش می‌باره که یه خوش گذران همه جوره هست و اصلا به خونه و زندگی اهمیت نمیده ،،و فقط کارش خوشگذارانی خیلی بیش از حد هست ،،،واقعا موندم مهدی چطور تحملش کرد،،،یه مرد تا میاد خونه دلش میخواد حداقل بوی غذا تو خونه پیچیده باشه و خانمش یه سفره دو نفره خوشگل چیده باشه،،،اما زن مهدی فقط در حال خیابان گردی،،خرید لباس،،،ارایشگاه رفتن اونم هر روز،،،صبح تا شب سرش تو اینستا،،،و خلاصه مهدی بنده خدا اسی شده بود و اصلا زندگی نداشت

صفدری
تالار عمارت بهشت

متاسفانه مسئولین تالار در آستانه ی برگزاری مراسم ختم، تماس گرفتند و گفتند که تالار را به کس دیگری اجاره داده اند! این در حالی بود که به ما تضمین داده بودند و این بدقولی دور از انسانیت بود.

امیرحسین نوری
باغ تالار عمارت ریورساید

ما ۲۲ فروردین در مجموعه ریورساید مراسممون رو برگزار کردیم با خوش قولی بی‌نظیر آقا طوفان و مدیریت مهمانی با برادرشون آقا بهنام بود که همه چیز عالی و بی‌نظیر بود. نه تنها چیزی از قول و قرارمون کم نذاشتن حتی یه سورپرایز هم برامون اضافه کردن. ممنون از این مجموعه عالی با مهمان‌نوازی خوب و سرویس‌دهی منظم و دقیقشون. حتما حتما حتما توصیه میکنم توی این تالار مراسمتون رو برگزار کنید تا لذت ببرید از بهترین شب زندگیتون.

نظرات کاربران

  • حمیده

    سلام روز بخیر. خواندن صیغه محرمیت به فارسی چه حکمی داره ؟ یعنی اگر صیغه به زبان غیرعربی خوانده شود، آیا عبارتى که خوانده می‌شود، باید حتماً مطابق عبارت عربى باشد؟

    پاسخ
    • پشتیبان سایت

      سلام اوقات خوش. اگر در پایگاه مراجع تقلید مختلف جستجو کنید همگی بر یک موضوع اتفاق نظر دارند و اونم اینه که همین مقدار که زن به مرد براى خواندن عقد وکالت دهد و مرد بگوید: «این زن را براى همیشه، یا براى فلان مدّت، به فلان مبلغ مهریّه به عقد خود درآوردم» و بعد بگوید: «از سوى خودم قبول کردم»، کافى است.

      پاسخ
  • بدون نام

    بنام خدا به نضر من اصل مطلب اول رضایت عروس وداماد وخوانواده محترمشان خطبه ومراسم مراحل قانونی برای سنجش واقعی رضایت انهاست

    پاسخ
  • نادر

    چرا کسی که ایرانی هست باید به عربی بخونه واین رسم ورسومات برا اعراب هس نه یه ایرانی به امید روزی که زبان پارسی حفظ بشه

    پاسخ
    • بدون نام

      مگه عربا چشونه چرا همچین میگی زبان پیامبر هم عربی بود زبان قران هم عربیه مگه میشه قرانو فارسی بخونی یکم ب عربا هم احترام بزار

      پاسخ
    • بدون نام

      حرف شما خیلی اشتباہ است عربی خوندن عقد حکم خدا ھست

      پاسخ
    • بدون نام

      چرا خلبان هواپیما باید به زبان انگلیسی صحبت کنه چون که قانونه

      پاسخ
    • بدون نام

      دوست عزیز یک چهارم جمعیت جهان و شایدم بیشتر مسلمونن اگه قرار باشه همشون با یه ساز برقصن دیگه نشد اتحاد که. اگه اینجوریه بقیه ی دنیا هم نباید کوروش بزرگ رو قبول داشته باشن چون کوروش بزرگ ایرانی بود. در ضمن بهت توصیه میکنم که حواست به حرفای خودت باشه چون چیزی در مورد ایرانیان اصیل نمیدونی. اگه ایرانی اصیل می‌بودی باید میدونستی که کوروش به هیچ قوم و نژادی توهین نکرد

      پاسخ
  • مریم

    سلام من یک سال صیغه شدم ودفترچه دارم صیغه ام که تموم شدشوهرم درحضورخانوادم محرمیت دایم خونددرحضورشاهدین حدودچهارسال درمنزل پدرم زندگی میکردم ولی به ثبت نرسوند شکایت کردم میشود راهنمایی کنید

    پاسخ
    • محسن

      سلام خوار عزیز شما معلومه سن سالی ازت گذشته وآگاهی هستی .من در دهه ۶۰و۷۰ کلا بیشتر ازدواج ها سنتی وبه زبون می‌آوردند وکلا عقد رسمی محضر نبودش وهیچ اشکالی یا موردی پیش نمیومد.شما قانونی زن این آقا هستی واگه بصورت محلی مشکل حل نشد. از طریق قانون خیلی سریع کارتون انجام میشه.وبنظر بنده با وکیل زنی صحبت کن تاکید می‌کنم زن

      پاسخ
  • ارزو

    خطبه عقد به زبان عربی میخونن و زبان فارسی و انگلیسی هم میشه بخونن بعد از خوندن خطبه به زبان عربی میتونن فارسی و انگلیسی هم براشون بخونن؟

    پاسخ
  • ارزو

    سلام صیغه محرمیت به زبان عربی که میخونن انگلیسی و فارسی هم اگه بعدش بخونیم اشکالی که نداره ؟

    پاسخ
  • بدون نام

    مرسی. چقدر خوب و کامل. همیشه برام سوال بود صیغه عقد که میگن چه معنی داره . درود بر شما.

    پاسخ
  • بدون نام

    دعای بعدش واقعا قشنگه . اونجایی که میگه خدایا بینشان الفت و محبتی قرار بده مثل حضرت ابراهیم و سارا و ....و حضرت علی و فاطمه . یعنی از خدا عشقی عمیق و واقعی میخوان برای اون زوج و این واقعا زیباست

    پاسخ
  • بدون نام

    چرا ترجمه صیغه عقد را نوشتید چون ترجمه آن بطور خلاصه میشود خانم در ازای پول و دارایی مشخص شده خود را به شوهرش می فروشد

    پاسخ
    • علی اصغر

      اگر فروش بود، شوهر می توانست نعوذ بالله زنش را به دیگری بفروشد؛ یا هدیه دهد در حالیکه این کار به شدت حرام بوده و اگر چنین کاری بکند مجازات می شوند. همچنین اگر فروش بود، اجازه نداشتند به زن حق طلاق دهند. الزام ذکر مهریه در عقد نه به معنی فروش زن، بلکه به نفع زن برای محکم کاری است تا بعدا مرد نتواند انکار کند. اگر زن بعدا خواست، می تواند تمام یا بعضی از آن را به شوهر خود یا حتی فرد دیگری ببخشد.

      پاسخ
    • بدون نام

      اشتباهه عزیز من مهریه حق خانمه می تونه بگیره می تونه نگیره و ببخشه... زن و مرد به طور یکسان حق احضار نظر و تصمیم گیری در مسائل زندگی رو دارن پس برای چی زن باید خودش رو بفروشه؟

      پاسخ
    • بدون نام

      میتونه مهریه نگیره. (ببخشه ) و ضمنا" همینطور نفقه و خرج خوراک و پوشاک هم خودش کارکنه تامین کنه" ... و از عهده شرعی قانونی مرد برداره به همین راحتی! و اخلاقی تر بنظر میرسه که اخاذی مهریه نکنه

      پاسخ
  • بدون نام

    اگه متن صیغه رو داشته باشیم خودمون میتونیم بخونیم ؟ آیا لازمه که کسی برامون بخونه و اینکه متن صیغه رو فارسی میتونیم بخونیم ؟

    پاسخ
    • بدون نام

      اگه کسی عربی بلد نبود وکسی هم اونجا نبود میتونی زبونی که بلدی بخونی

      پاسخ
  • ایدا

    امیدوارم همه تون خوشبخت بشید. برا همدیگه دعا کنیم و انرژی مثبت بدیم.

    پاسخ
  • عیسی مهرزاده

    صیغه عقدموقت میخاهم بخوانم آیا امکان این هست که متن صیغه رو خودم بخونم ؟

    پاسخ
  • غلامی ناصر

    با سلام ! لطفا به جای این همه توضیحات غیرضروری دو نمونه سه نمونه یا چند نمونه سند مرسوم که در مجالس نوشته میشه رو بزارید که ببینیم چگونه است! همش میگید که یک نمونه می آوریم اما هرچه میگردیم نمیبینیم آخه خلق رو سر کار میزارید که چی بشه!؟

    پاسخ
  • محمد صارمی

    آخرشم نتونستین معنی فارسی خطبه رو بگید چون معنی خوبی نداره

    پاسخ
    • بدون نام

      اصلاً زبان عربی میفهمی که میگی معنیش بده؟!؟واقعاً که

      پاسخ
    • محسن

      سلام و عرض ادب ترجمه :زن می گوید:خودم را به همسری تو در آوردم به مهریه ای که معلوم شده است. مرد هم می گوید:پذیرفتم ازدواج را به همین گونه. این کجاش معنی بدی بود؟؟؟؟؟

      پاسخ
  • بدون نام

    نمیدانم چرا بعضی به اصالت خود احترام نمی گذارند

    پاسخ
  • بدون نام

    پس چرا معنی متن خطبه رو ننوشتید

    پاسخ
    • نظم الدین فاخر

      چرا از نوشتن ترجمه بلافاصله و کامل . صریح . و روشن خطبه عقد طفره میروید

      پاسخ
      • بدون نام

        چرا دروغ میگید. کامل ترجمه کردن. اسم خدا رو بر هرکاری باید برد تا حلال بشه خطبه عقد اسلامی کامله

        پاسخ
    • تالارکده

      نوشته شده دوست گرامی

      پاسخ
  • مجتبی امیرانی

    سلام لطفا معنی اون قسمتی که وکیل اجازه میگیره رو بنویسید با سپاس

    پاسخ
  • محمدنوری

    فمن رغب نیست بلکه فمن رفض یعنی هرکس ترک کند اما جمله اول میشود هرکه مایل باشد یا دوست داشته باشد که ازدواج کند مقاله مینویسید دقت کنید

    پاسخ
    • تالارکده

      پاسخ کارشناسان : رغب به تنهایی اگه بیاد با فتح غ بله میشه مایل بود و دوست داشتن ولی در خطبه عقد که این روایت پیامبر خوانده میشه میگیم : "رَغِب عَن" وقتی اینجور بیاد به معنای بیزاری و تنفر و رویگرداندن میشه

      پاسخ
      • محسن

        سلام و عرض ادب کلمه رغب در لغت و زبان عربی به دو گونه استفاده می شود رغب فی ....یعنی نسبت به یک کاری علاقه پیدا کرد. رغب عن .... یعنی از یک کار روی برگردنداد و رغب عن سنتی نیز به همین معنی است یعنی هرکس از سنت من روی گردان باشد....

        پاسخ
      • بدون نام

        جواب کاملی دادید خوب حالشو گرفتید 👌⚘⚘

        پاسخ