مزایا و مشکلات ازدواج فامیلی/ ازدواج با فامیل یا غریبه ؟

از زمان های قدیم ازدواج فامیلی در بین ایرانیان بسیار امری پسندیده به‌شمار می آمد. به طوری که در مورد آن ضرب المثل هایی نظیر «عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان ها بستند» نیز وجود دارد که به ازدواج با فامیل را نشان می‌دهد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی متوجه شدند که ازدواج فامیلی ممکن است پیامد هایی نظیر ناباروری، به دنیا آوردن فرزندان با مشکلات ژنتیکی و … داشته باشد.

ازدواج فامیلی یا غریبه / مقایسه معایب و مزایا

این نوع ازدواج باعث ترویج ژن نامرغوب می شود؛ به همین دلیل تصمیم گرفیتم در این مقاله مزایا و معایب ازدواج فامیلی را برای شما عزیزان بیان کنیم تا با آگاهی کامل در این مسیر گام بگذارید و از مشکلات ژنتیکی فرزندان آینده خود جلوگیری کنید.

مزایا و معایب ازدواج فامیلی یا غریبه

ابتدا بهتر است مزایا و معایب ازدواج فامیلی را مورد بررسی قرار بدهیم. به طور کلی مزایا و معایب ازدواج فامیلی عبارت‌اند از:

مزایای ازدواج فامیلی

علی‌رغم خطرات بهداشتی، ازدواج فامیلی از جنبه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و برخی از جنبه های علمی کاری پسندیده است. برای مثال این نوع ازدواج دارای مزایای اجتماعی و فرهنگی مانند روابط زناشویی باثبات، کاهش خطرات مشکلات مالی خانواده، سهولت ترتیبات ازدواج، بهبود استقلال زنان، سازگاری بهتر با همسر، خشونت خانگی کمتر، کاهش نرخ طلاق و کاهش احتمال ازدواج می باشد. به طور کلی برخی از مزایای ازدواج فامیلی عبارت‌اند از:

ازدواج فامیلی

  1. خویشاوندی فرصت هایی را برای انتقال ارزش های فرهنگی و تداوم فرهنگی فراهم می کند.
  2. از مزایای اقتصادی آن می توان به کاهش مهریه و حفظ اراضی اشاره کرد. برخی مفاهیم مذهبی و سیاسی، مؤمنان را به ازدواج های فامیلی جذب می کند.
  3. خویشاوندی با افزایش باروری ناخالص همراه است؛ اما تعداد فرزندان زنده مانده در جفت گیری های خویشاوندی و غیر فامیلی به دلیل افزایش عوارض و مرگ و میر قابل مقایسه است. تعدادی از مطالعات نتوانستند ارتباط معنی‌داری بین ازدواج‌ های فامیلی و افزایش نرخ سقط جنین تعیین کنند.
  4. بسیاری از مطالعات نقش محافظتی خویشاوندی را در برابر سرطان سینه نشان می دهند. به نظر می رسد که خویشاوندی والدین در برابر سرطان سینه در جمعیت تونس محافظت می کند.

نقش محافظتی خویشاوندی در برابر مولتیپل اسکلروزیس نیز گزارش شده است. در برخی از مطالعات، حفاظت در برابر بیماری به دلیل انتخاب ژنوتیپ های محافظ یا هموزیگوسیته آلل های محافظ فرض شده است.

همچنین ببینید : تشخیص قصد ازدواج (نشانه هایی که مشخص میکند پارتنر شما قصد ازدواج دارد)

تحقیقات بیشتر برای یافتن پاتومکانیسم های دخیل در محافظت از بیماری ناشی از خویشاوندی مورد نیاز است.

به طور کلی ازدواج های فامیلی مطالعات ژنتیکی مبتنی بر خانواده را تسهیل می کند زیرا مخزن ژن و تعادل هاردی واینبرگ در جمعیت ثابت می ماند. خانواده‌ های فامیلی در شناسایی ژن‌ های بیماری جدید با تجزیه و تحلیل پیوند کمک می‌ کنند. مطالعات انجام شده بر روی جمعیت یهودیان و پارسی ها نمونه های خوبی از چنین تحقیقاتی هستند.

مشکلات ازدواج فامیلی

محققان در حوزه سلامت بین‌المللی با مطالعات علمی دریافتند که بسیاری از مشکلات ژنتیکی به دلیل ازدواج های فامیلی به وجود آمدند. تکنیک های متاآنالیز نیز از این نتایج پشتیبانی کرده اند. زوج های فامیلی ممکن است ژن های کشنده مضر را از اجداد مشترک به فرزندان خود به ارث ببرند که ممکن است منجر به مرگ و میر یا مرگ و میر قبل از تولد، نوزادی و کودکان شود. در این بخش برخی از مشکلات ازدواج فامیلی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده‌ایم. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

ازدواج غریبه

  1. اتوزومال مغلوب در جفت گیری های فامیلی بیش از دو برابر شایع تر از ازدواج های غیر فامیلی مشاهده شده است. خویشاوندی یک عامل خطر مهم برای بسیاری از نقایص مادرزادی و خطا های ذاتی متابولیسم است.
  2. برجسته ترین پیامد پزشکی این نوع ازدواج ها افزایش شیوع تولد نوزادان مبتلا به اختلالات ژنتیکی ارثی است. خطا های ذاتی متابولیسم در جمعیت‌ هایی که میزان همبستگی بالاتری دارند، شایع‌تر است.
  3. برخی از مطالعات ارتباط بین خویشاوندی و برخی اختلالات ژنتیکی مانند اختلالات نقص ایمنی، بتا تالاسمی، فشار خون بالا کودکان، کمبود پروتئین C و پروتئین S، فنیل کتونوری و وزن کم هنگام تولد را نشان داده اند نرخ بالاتری از سقط جنین خود به خود، مرگ و میر در دوران کودکی، تب مدیترانه‌ای و فلج مغزی در ازدواج های فامیلی گزارش شده است. همچنین نشان داده شده است که عقب ماندگی ذهنی، کاهش شنوایی و اختلال بینایی با رابطه فامیلی مرتبط است.
  4. فیبروز کیستیک، نقص ایمنی ترکیبی شدید (SCID)، تای ساکس، کم خونی سلول داسی شکل، تالاسمی، دیستروفی عضلانی دوشن، دیستروفی عضلانی بکر، و سندرم بلوم نیز برخی دیگر از مشکلات ژنتیکی حاصل از ازدواج های فیمیلی به حساب می آیند.
  5. افزایش حساسیت به برخی عفونت ها نیز ممکن است به دلیل این نوع ازدواج باشد. مشخص شده است که هتروزیگوسیتی ژنتیکی پایین به دلیل خویشاوندی با افزایش حساسیت به عوامل عفونی مانند سل و هپاتیت در انسان مرتبط است.
  6. بروز بیماری‌ های رایج بزرگسالان مانند فشار خون بالا، آسم، دیابت، سرطان، اختلالات خونی، اختلالات روانی، برخی بیماری‌های قلبی، اختلالات گوارشی، نارسایی شنوایی، کمبود G6PD و بیماری‌های شایع چشمی بیشتر به دلیل ازدواج های فامیلی اتفاق می افتند.
  7. در خانواده ‌های دارای این نوع ازدواج، نرخ به‌طور قابل‌ توجهی بالاتر از صرع ثبت شده است. در یک مطالعه فعلی، ارتباط فامیلی با سن اولیه شروع اسکیزوفرنی نشان داده شده است.
  8. چندین مطالعه علمی نشان داده اند که سطح IQ کاهش می یابد و فراوانی عقب ماندگی ذهنی با همبستگی افزایش می یابد. مطالعات مختلف بر روی اختلالات پیچیده چند عاملی بزرگسالی، ارتباط خویشاوندی با این اختلالات را نشان می دهد.
  9. چندین گزارش علمی ازدواج فامیلی ثابت کرده‌اند با ازدواج فامیلی ریسک بیماری های قلبی، ناباروری و سرطان سینه افزایش پیدا می کنند.

به طور خلاصه، ازدواج فامیلی خطر صد ها اختلال ژنتیکی را افزایش می دهد که بار ژنتیکی، اجتماعی و اقتصادی را بر جامعه تحمیل می کند. تا جایی که می توانید باور های غلط و سنتی در مورد این نوع ازدواج ها را کنار بگذارید و از یک پزشک معالج کمک بگیرید.

ترس از ازدواج فامیلی

ترس از ازدواج فامیلی بسیار طبیعی است. بسیاری از افراد به دختر عمو و پسر عمو خود علاقمند هستند اما به دلیل مشکلات ژنتیکی که ممکن است برای فرزندان آینده آنان بوجود بیاید می ترسند. اگر قبل از ازدواج آزمایش های مربوط به آن را انجام بدهید و نزد یک مشاور ژنتیک بروید تا حد زیادی می توانید از این امر جلوگیری کنید و با فرزندانی سالم به زندگی خود زیبایی هدیه کنید. توجه داشته باشید اگر قبل از ازدواج با یک متخصص مشورت نکنید ممکن است مشکلات زیادی برای شما بوجود بیاید که شور و شوق زندگی مشترک شما را دچار مشکل کند. پس تا می توانید این مسئله را جدی بگیرید.

اما کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟ هر مقدار نسبت خانواده ها نزدیک تر باشد بخصوص اگه هم‌خون باشند مثل پسر عمو دختر عمو، ممکن است ازدواج با فامیل مقداری ریسک داشته باشد که البته با آزمایشات در صورت وجود مشکل می‌تواند مشخص می شود.

پسر عمو های اول 1.5 تا 3 درصد بیشتر در خطر داشتن فرزندی با نقایص مادرزادی ارثی هستند. پسر عمو های اول پس از برداشتن، خطر افزایش 0.75٪ تا 1.5٪ دارند و پسر عمو های دوم خطر بالاتری نسبت به زوج های غیرمرتبط ژنتیکی ندارند. دو نفر اول پسر عمو ها نادر هستند، اما تقریبا دو برابر خطر روابط اول پسرخاله دخترخاله هستند.

قبلا در مقاله آزمایشات ازدواج به انواع آزمایشاتی که قبل از ازدواج گرفته می‌شود و مانند ژنتتیک اختیاری هستند، اشاره شده که شاید مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین نوع ازدواج با فامیل

بهترین نوع ازدواج فامیلی آن است که با آگاهی انجام شود. اگر قبل از ازدواج ملاحظات لازم را انجام بدهید می توانید از مشکلات ژنتیکی که ممکن است بعد از آن اتفاق بیفتد جلوگیری کنید. برخی از این ملاحظات عبارت‌اند از:

ازدواج فامیلی

  1. بهبود وضعیت مالی خانواده، آگاهی از سلامت عمومی، و تحصیلات عالی زنان می تواند نرخ فامیلی را کاهش دهد.
  2. غربالگری ژنتیکی قبل از ازدواج باید برای شایع ترین اختلالات ژنتیکی خاص جمعیت ارائه شود.
  3. پزشکان باید در مورد اهمیت تمرکز بر بیماری های مرتبط با خویشاوندی مانند کم شنوایی، تالاسمی، فیبروز کیستیک، ناتوانی ذهنی و غیره آموزش ببینند.
  4. امکانات مشاوره ژنتیک باید در اختیار خانواده هایی که قصد ازدواج فامیلی دارند؛ قرار گیرد.
  5. بحث های دینی باید در مورد خویشاوندی و آثار آن آغاز شود.
  6. مراکز ارجاعی برای آزمایش ژنتیک برای جمعیت های فامیلی ایجاد شود.
  7. افراد باید در مورد حریم خصوصی و اخلاقی بودن نتایج آزمایش ژنتیکی خود مطمئن شوند. برای این منظور باید سیاست ها و مقررات مشخص و مشخصی طراحی شود.
  8. تحقیقات در مورد اختلالات ژنتیکی باید ترویج شود.

توجه داشته باشید که تمامی موارد فوق را قبل از ازدواج های فامیلی رعایت کنید. در غیر این صورت از ازدواج های فامیلی پرهیز کنید زیرا این ازدواج ها باعث ترویج ژن های نا مرغوب می شود.

همچنین ببینید : لباس عقد کوتاه محضری (مدل های زیبا از لباس عقد های کوتاه مناسب عقد در محضر)

در این مقاله سعی داشتیم مزایا و معایب ازدواج فامیلی را برای شما عزیزان بیان کنیم. امیدواریم که مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج های فامیلی بهتر است با یک مشاور ژنتیک در این باره گفت و گو کنید و پس از بررسی ها و آزمایش های لازم می توانید در مورد ازدواج جدی‌تر صحبت کنید.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )
مدل های شیک لباس مجلسی میدی

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️