جشنواره رمضان

خیانت عاطفی چیست و چه دلایلی دارد؟

آیا تا به حال از نظر احساسی و عاطفی به فردی غیر از همسر خود نزدیک شده اید؟ شما احتمالا هیچگونه تماس فیزیکی را با این فرد تجربه نکرده اید، اما هنوز هم فکر می کنید برخی از مرزهایی که نباید بین شما شکسته شده است. در چنین شرایطی احساسی شبیه خیانت به همسرتان به سراغ شما می آید، زیرا بیش از حد عرف به فرد جدید زندگیان توجه نشان می دهید و برای او وقت و انرژی صرف می کنید.

بله، این وابستگی احساسی نیز نوعی خیانت محسوب می شود که به آن خیانت عاطفی می گویند. خیانت عاطفی در واقع زمانی شکل می گیرد که شما با فردی غیر از همسر خود ارتباط عاطفی، و نه لزوما فیزیکی دارید.

خیانت عاطفی

اما چطور می توانید میان رابطه ای سالم و دوستی معمولی و خیانت عاطفی به همسر خود تمایز قائل شوید. می توانیم این پرسش را اینگونه مطرح کنیم که چه تفاوتی میان صمیمت معمولی و عادی میان زن و مرد با رابطه ای که موجب خیانت به همسر می شود وجود دارد. برای آنکه بدانید خیانت عاطفی چیست، ریشه در کدام رفتار غلط دارد و چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت با ادامه ی این مطلب همراه باشید.

خیانت عاطفی تا چه حد در جامعه رواج دارد؟

تا زمانی که حتی روانشناسان و مشاوران ازدواج نیز قادر نیستند توضیح مشخصی برای مرزهای خیانت احساسی در نظر بگیرند، نمی توان گفت این نوع ازخیانت تا چه اندازه در سطح جامعه رواج دارد. به طور کلی می توان خیانت عاطفی را یک مفهوم جدید در علم روانشناسی خانواده در نظر گرفت که هنوز هم ابعاد نامشخصی دارد. برخی شاید حتی صحبت های عادی و روزمره ی همسر خود در محیط کار را نیز به عنوان خیانت احساسی و رفتاری تعبیر کنند.

بعضی مواقع نیز فکر می کنیم اگر همسر ما هر چند سطحی به شخص دیگری علاقه مند شده باشد، به ما خیانت کرد است. اما تحقیقات نشان می دهند متاسفانه مرد ها و زن های زیادی در شرایط تاهل به فردی غیر از همسر خود وابستگی عاطفی پیدا می کنند و این آمار در برخی از مقالات حتی تا هشتاد درصد نیز تخمین زده می شود.

چطور خیانت عاطفی را از روابط سالم تشخیص دهید؟

همانطور که پیش تر نیز توضیح دادیم، خیانت عاطفی زمانی صورت می گیرد که یکی از طرفین ازدواج با شخصی غیر از همسر خود ارتباط کلامی غیر متعارف و عاطفی برقرار کند، به طوریکه که حد و حدود روابط سالم شکسته شود. روابط خارج از ازدواجی که به ارتباط غلط فیزیکی و رابطه جنسی خارج از ازدواج کشیده نشده، اما در آن ارتباط  کلامی نامتعارف و احساسی وجود دارد.

با این وجود هنوز هم این زن و شوهر هستند که می توانند برای یکدیگر مرزهای خیانت عاطفی را مشخص کنند. اگر فکر می کنید شما نیز درگیر رابطه ی کلامی شده اید که حد و حدود را گذرانده و موجب خیانت عاطفی شما به همسرتان شده است، ابتدا نگاهی به پرسش هایی که در ادامه مطرح کرده ایم بیاندازید.

دلایل خیانت عاطفی

آیا نیازهای عاطفی خود را با فرد دیگری برطرف می کنید؟ حتی اگر تماس فیزیکی بین شما و این فرد برقرار نشود و یا حتی به فکر روابط جنسی با او نباشید، این یک زنگ هشداربرای خیانت است که در زندگی شما به صدا درامده است.

آیا مجبور هستید رابطه احساسی خارج از ازدواج خود را از همسرتان پنهان کنید؟ اگر شما ارتباط کلامی با جنس مخالف خود آغاز کرده اید به نحوی که نمی توانید با همسر خود در این مورد صحبت کنید و این موضوع را با او درمیان بگذارید، احتمالا درگیر خیانت احساسی و عاطفی هستید.

آیا فردی غیر از همسرتان شما را از نظر عاطفی حمایت می کند؟ شاید اخیرا ترجیح می دهید مشکلاتتان را با یکی از همکاران خود در میان بگذارید، نه همسرتان. آیا صحبت با این شخص جدید از جنس مخالف آرامش بیشتری را در زندگی شما بوجود آورده است؟ آرامشی که هنگام صحبت با همسر خود احساس نمی کنید؟ در این صورت باید مراقب خیانت کلامی و احساسی خود به همسرتان باشید.

آیا به احساست و یا نیازهای جنسی همسر خود بی توجه هستید؟ وقتی با فردی غیر از همسر خود ارتباط احساسی برقرار می کنید و برای خود فانتزی های جدید عاشقانه با این شخص می سازید، درگیر خیانت عاطفی شده اید، به طوری که نیاز های احساسی همسرتان دیگر برای شما اهمیت ندارد.

دلایل وقوع خیانت عاطفی در ازدواج

مانند هر نوع دیگری از خیانت، خیانت کلامی و احساسی نیز ریشه در مشکلات مختلف در ازدواج دارد که با هم به بررسی برخی از مهمترین این عوامل می پردازیم.

نیازهای عاطفی که در ازدواج برآورده نمی شوند

وقتی احساس کنید نیاز های عاطفی شما در ازدواج نادیده گرفته شده، احتمالا به دنبال برطرف کردن این نیاز ها با فردی غیر از همسر خود خواهید بود. شاید همسرتان از کار زیاد خسته است و از نظر شما به زندگی مشترکتان توجه کافی نشان نمی دهد.

یا ممکن است همسر شما تصورات متفاوتی نسبت به نیاز های عاطفی در زندگی مشترک داشته باشد و احساسات یکدیگر را به خوبی درک نکنید. گاهی به دو نفره های عاشقانه و ناگهانی نیاز دارید، اما همسرتان دوست دارد همه ی امور را منظم و برنامه ریزی شده انجام دهد. همین دلایل نیز ممکن است خیانت عاطفی یکی از طرفین ازدواج را به همراه داشته باشد.

خیانت در ازدواج

تفاوت اجتماعی میان زن و مرد

وقتی ازدواج معنی و مفهوم متفاوتی برای زن و مرد داشته باشد، به طوری که هدف یکدیگر از ازدواج را درک نکنند، ازدواج دچار مشکل خواهد شد. گاهی اوقات خیانت عاطفی نتیجه ی ساخت زندگی مشترکی است که در آن زن و مرد و خانواده ی آنها تفاوت های فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی با یکدیگر دارند.

انتقام گرفتن

برخی اوقات وقتی یکی از طرفین ازدواج از دیگری کینه به دل دارد، خشم زیاد خود را به شکل خیانت عاطفی به همسر خود بروز می دهد. خیانت عاطفی راهکاری بسیار ساده تر از خیانت در روابط جنسی برای گرفتن انتقام است. اگر از همسر خود فاصله بگیرید، احتمال اینکه به فردی غیر از او نزدیک شوید زیاد است.

راه چاره و پیشگیری ازخیانت عاطفی چیست؟

بهترین راه کنار آمدن با این نوع خیانت شروع نکردن آن است! پیش از آنکه به فکر جبران خلاء عاطفی در جایی غیر از زندگی مشترک خود باشید، به برطرف کردن مشکلات ازدواجتان بپردازید. برخی از زن و شوهر ها ترجیح می دهند مشکلات را نادیده بگیرند  و تظاهر می کنند هیچ موضوع خاصی آنها را آزار نمی دهد و زندگی مشترک بسیار خوبی دارند. اما قبل از آنکه دیر شود به یک روانشناس خوب مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید.

همچنین ببینید : شب اول عروسی

اما اگر درگیر رابطه ای عاطفی با فردی غیر از همسرتان شده اید، با خود صادق باشید. تظاهر نکنید اتفاق خاصی نیفتاده فقط چون با این فرد ارتباط فیزیکی برقرار نکرده اید. خیانت عاطفی نیز می تواند به اندازه ی خیانت جنسی مخرب باشد. هرچه سریعتر به حل مشکلاتی که شما را به راه خیانت کشانده بپردازید. فراموش نکنید خیانت به همسرتان مانند مسکنی موقت آرامش را برای چند ساعت به زندگی شما باز می گرداند، اما هرگز ریشه ی مشکلات را از بین نمی برد و حتی ممکن است فاصله شما و همسرتان را روز به روز بیشتر کند.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )
مدل های شیک لباس مجلسی میدی

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
تالار دانیال شهرک غرب

سلام واقعا حیف شد چرا تعطیل شد تالار؟ چند سال قبل مراسم عروسیم تو عمارت دانیال بود الان میخواستم برای مراسم افطار و شام مهمان دعوت کنم اون موقع یادمه که تالار دانیال هم فعالیت میکرد. به خاطر تجدید خاطره گفتم مراسمم رو تو تالار دانیال بگیرم اما الان میشنوم بسته شده ناراحت شدم ...

خانم امیری
باغ تالار و تشریفات فرست کلس

درود و سلام .. جشن عروسی پسرم در عمارت هانا توسط تشریفات عالی فرست کلس با مدیریت آقای رحمتی و اسدی که بسیار متعهد و مسولیت پذیر هستند در تاریخ پنجم فروردین ۱۴۰۳ با شکوه و جلالی وصف ناپذیر برگزار شد . همه چیز عالی پرفکت پذیرایی و پرسنل خوش برخورد و با اخلاق .میوه نوشیدنی فینگرفود درجه یک .. غذا سلف بسیار کیفیت بالا و متنوع .. از صمیم قلبم از تشریفات فرست کلس بابت اینکه شب عروسی پسرم را شکوهمند و بیادماندنی و خاص برگزار کردند و به همه ی میهمانانم بسیار خوش گذشت کمال تشکر را دارم و به شما قویا توصیه میکنم تا با خیال راحت مراسم خود را به ایشان بسپارید . در پناه ایزد منان باشید

بدون نام
آهنگ رقص عروس و خواهرش

اهنگ ها خیلی عالی بود. خسته نباشید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

سلام آدرس و شماره تلفن دفتر طلاق شماره ۱۲۲ تهران رو اگر دارید لطف بفرمایید، یه ۱۲۲ میدون توحید خیابون پرچم بود که بسته ، جای جدیدشو اگر دارید بفرمایید سپاس

بدون نام
باغ تالار عمارت دانیال

سلام من عروسیم رو بین عمارت دانیال و باغ تالار والا مردد هستم. این باغ بیشتر حالت معماری قشنگی داره ولی باغ والا از نظر وسعت و شکل باغ و فضاهای مختلف قشنگی های خودش رو داره. البته یکی از دوستان باغ تالار 21 رو هم معرفی کرده که عکساش رو دیدم . اونم خوشم اومد خواستم از سایت شما مشاوره بگیرم جهت انتخاب مجموعه.

حنیدرضانجفیان
تالار پذیرایی حیات

سلام شب خوش ممنون میشم لیست قیمت ومنو پذیرایی برای مراسم ختم رو ارسال بفرمایید

فاطمه
تالار پذیرایی نگار/ تهرانسر

قیمت منو و کلا بابت 170مهمان. زنونه مردونه جدا .حداقل قیمت چند؟

عباسعلی صدیق
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

آدرس دفتر ازدواج شماره ۲۹۲ کجاست ؟

جمال
آهنگ حنابندان شیرازی

عالی درجه یک افتخار ایران.ممنون از هنرمند عزیز دل