صبحانه فردای روز عروسی برای عروس و داماد، آداب و رسوم و ایده

اگرچه ممکن است بهدلیل فعالیتهای زیاد شب عروسی، صبح روز بعد انرژی کافی برای بیدار شدن اول وقت برای صرف یک صبحانه مفصل را نداشته باشید، اما بهتر است این فرصت بینظیر را از دست ندهید چراکه صبحانه اولین روز زندگی مشترکتان قطعاً وعده ای خاص و به یادماندنی است که مجدداً تکرار نخواهد شد.
بنابراین بهتر است، از قبل برای این وعده برنامهریزی کنیدد تا با صبحانه ای کامل و مغذی، صبح روز اول زندگی مشترکان را به بهترین شکل رقم بزنید.

صبح بعد از زفاف
سرو صبحانه توسط مادر عروس در اولین روز زندگی مشترک عروس و داماد، یکی از رسم و رسومات ایرانیها است، که امروزه نیز بسیاری از اقوام ایرانی در برخی از مناطق به این رسم پایبند هستند. در این مراسم مادر عروس با سینی حاوی صبحانه کامل و مقوی، صبح روز بعد از مراسم عروسی به منزل دختر و دامادش میرود. فرغ از این رسم و رسومات، معمولاً نو عروسان ترجیح میدهند که اولین روز زندگی مشترکشان را با سرو یک صبحانه دونفره عالی شروع کنند. در این مقاله در مورد رسم اولین صبحانه عروس و داماد توضیحاتی ارائه شده است. با ما همراه باشید.
اولین صبحانه زندگی مشترک:
محتوای سرو شده در صبحانه روز بعد از مراسم عروسی کاملاً سلیقهای است اما بیشتر حاوی غذاهای با طبع گرم میباشد. مثلاً نیمرو و املت و تخم مرغ آب پز، کره و پنیر و گردو ، خامه و ارده شیره یا ارده حلوا ، عسل و مربا، آبمیوه و چای، حلیم و عدسی، فرنی و شله زرد و حتی کله پاچه، خیار و گوجه ، کیک و شیرینی و میوه و البته کاچی که در خیلی از نقاط کشور به خصوص در بین اقوام ترک زبان مرسوم است، گزینههای مناسبی برای صبحانه عروس ایرانی هستند.

صبح زفاف چه باید کرد
البته لازم به ذکر است که درصورت خستگی زیاد عروس و داماد و خانوادههایشان میتوان از صبحانه فردای روز عروسی و زفاف صرف نظر کرد و لزومی ندارد که حتماً خانوادهها به خصوص مادر عروس برای تهیه صبحانه خودش را به زحمت بیاندازد، به خصوص اگر مسافت بین خانه نوعروس و داماد با مادر عروس زیاد باشد. بهعلاوه از آنجاییکه معمولاً یخچال نوعروس با انواع و اقسام خوراکیها پر شده است، نیازی به اقدامات تجملاتی برای بهجا آوردن این رسم نیست.

کاچی برای عروس
این نکته را هم باید در نظر گرفت که زوج جوان به احتمال زیاد صبح بعد از زفاف خسته بوده و به خواب و استراحت طولانیتری احتیاج دارند و ممکن است بیدار شدن زودهنگام در صبح روز بعد از مراسم عروسی برایشان چندان خوشایند نباشد.
بنابراین حتی اگر مادر عروس خانم زحمت صبحانه اولین روز زندگی مشترک دختر و دامادش را نکشد، عروس و داماد میتوانند پس از استراحت کافی، خودشان صبحانهای مقوی و گرم آماده و نوشجان کنند، زیرا این صبحانه قطعاً خاطرهانگیزترین وعده زندگی مشترکشان خواهد بود.

همچنین ببینید : 12 نکته مهم برای داشتن رابطه عاشقانه سالم و پایدار
اهمیت صبحانه
صبحانه را میتوان مهمترین وعده غذایی دانست. هم در اسلام و هم در علم پزشکی به خوردن صبحانه مغذی و سالم تاکید شده است زیرا صبحانه تاثیر بهسزایی بر فعالیت و عملکرد مغز، تناسب اندام، افزایش مهارت یادگیری و قدرت تمرکز (به ویژه در کودکان) و بسیاری از موارد دیگر دارد. یکی از مهمترین دلایل اهمیت این وعده، نقش آن در بهبود سوخت و ساز بدن است. ازطرف دیگر صبحانه مانع پرخوری در طول روز میشود و انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم میکند. این وعده حافظه را تقویت و غلظت خون را کنترل میکند و بهطورکلی تاثیر روانی مثبتی بهجا می گذارد.

کاچی، صبحانهای محبوب و مقوی برای فردای روز عروسی:
کاچی یکی از دسرهای مغذی ایرانی است که برای بانوان در فردای شب عروسی و همچنین هنگام بارداری بسیار مفید است. بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند که کاچی بهترین صبحانه برای نوعروسان و خانمهایی است که بهتازگی زایمان کردهاند.

کاچی از پیشینه تاریخی جالبی برخوردار است. گفته میشود در زمان قاجار کاچی را با کله قند سفره عقد تهیه میکردند. در آذربایجان و مناطق آذری زبان، کاچی بسیار محبوب بوده و به آن قویماق هم میگویند. در ارومیه به دلیل استفاده از شیره انگور در کاچی، به آن دوشاب نیز میگویند. کرمانیها نیز از پودر چهارمغز برای درست کردن کاچی استفاده میکنند.
مواد لازم برای درست کردن کاچی شامل: آرد، شکر، کره، روغن، گلاب و زعفران است.
نحوه تزئین کاچی برای عروس:
بهطورکلی تزئین دسر علاوه بر زیباتر شدن آن، تاثیر بهسزایی در دلپذیرتر شدن آن دارد. تزئین کاچی برای صبحانه عروس ایرانی تفاوت چندانی با سایر تزئینات ندارد برای تزئین کاچی معمولاً از تزئینات مختص دسرها یا پودینگهای ایرانی مانند غنچه گل محمدی خشک شده، پودر نارگیل، پودر دارچین، کنجد و انواع مغزها مانند مغز بادام، پسته، گردو و … استفاده میشود.
توصیه میشود به جهت رنگ ارغوانی غنچه گل محمدی که زیبایی خاصی در کنار رنگ زرد دسر ایجاد میکند، استفاده کنید. به جای مغز بادام و پسته نیز میتوانید از خلال بادام و پسته استفاده کنید. ظرف سرو دسر نیز در زیبایی آن تاثیرگذار است. بنابراین اگر قصد دارید برای عروستان کاچی بپزید، بهتر است آن را در ظرف زیبا و شکیلی مانند ظروف چینی با طرحهای سنتی یا ظروف مسی سرو کنید.
جهت تزئین ابتدا دسر را در ظرف سرو ریخته و منتظر بمانید از حرارت بیوفتد و سطح دسر ببندد. سپس با مواد دلخواهتان اقدام به نزئین آن نمائید، در صورتیکه دسر از حرارت نیوفتاده نباشد، مغزها و پودر نارگیل و بادام در دسر غوطه ور میشوند و ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

تالارهای پیشنهادی
مقالات مشابه




آخرین دیدگاهها
نظرات کاربران













سلام لازم می دانم مراتب تشکرو قدردانی عمیق خود را نسبت به مدیریت شایسته و حرفه ای عزیزان در تالار تشریفاتی ساعی و پرسنل محترم آن اعلام و از عزیزان آقایان محمد بیگی و عربلو که با شایستگی و توانمندی امور تالار را مدیریت می کنندصمیمانه تشکرو قدردانی نمایم
سلف غذا با میوه وشیرینی نفری چند در می اید پکیج شما غیر از غذا شامل چه چیزهایی است
غذاخوب بودولی پذیرایی ورفتارپرسنل افتضاح بودهم زنانه هم مردانه اصلابه حرف میزبان گوش نمی دادندومیزهای مهمانهارارسیدگی نمی کردندسرمیزمااصلا میوه وشیرینی نیاوردندوموقع شام هم به زورظرف گذاشتند
من عقدمو “مجبور” شدم اینجا بگیرم به شدت مضخرف بود غذا مضخرف پرسنل بد غذا برای ۱۵۰ نفر سفارش داده بودم ولی صد نفرم نشدیم ولی اخرش گفتن غذا تموم شده و کم اومده بود اگه میخواین تجربه مضخرف و آبروبری داشته باشین بفرمایید همینجا مراسم بگیرید
جناب آقای بیات از شما و تیم بسیار حرفه ای تون، که روز بسیار قشنگی و برای ما رقم زدید، به خاطر برخورد بسیار محترمانه، فضایی بسیار لوکس و زیبا، پذیرایی عالی و راس زمان بندی بسیار ممنون و سپاسگزارم. با آرزوی موفقیت برای مدیریت وکارکنان محترم مجموعه بیسان.
Gerçekten çok faydalı ve bilgilendirici bir içerik olmuş, emeğinize sağlık.
ناراضی. توی منو که انتخاب میکنید نوشته شده نوشابه قوطی من پرسیدم گفت قوطی کوکاکولا میاریم اما شب مراسم نصف قوطی پپسی آوردن و نصف دوغ اون هم نه دوغ قوطی دوغ از این بطری کوچک پلاستیکی ها که توی بهشت زهرا هم نمیدن از اونا... بلافاصله با پدرم رفتم تو دفتر که به آقای مرتضوی بگیم این چ وضعیه دیدیم ماشالا نشسته داره غذا میل میکنه دو لپی ، شما به عنوان مدیر مجموعه و صاحب تالار باید اول مراسم مردم و به نحو احسنت برگزار کنید فک کنم دونه ای ۲۰ تومن باشه اون دوغ ها و شما حساب کنید تو ۷۰ تا حدودا ۴ میلیون فرقش میشه علاوه بر اینکه ما ۱۶ نفر از مهمونامون نبودن و من خودم دیدم با چشم خودم تو زنونه که ۲تا دیس پر از کباب و جوجه کاملا دست نخورده جمع کردن بردن اما هییییییچ غذایی اضافه ندادن به ما حتی برنج خالی دیجی مامانش و آورده بود با خودش 😏😏😏 واقعا فاجعست
برای زندگی پر از عشق و شادی بله
ما مراسم عقد داشتیم، بسیار عالی و محترم سرویس دهی بشدت خوب و غذا ها باکیفیت سفره عقد خیلی باصلیقه