هزینه آزمایش پیش از ازدواج در سال ۱۴۰۳

انجام تست ها و آزمایش های لازم قبل از ازدواج امری مهم و ضروری است که زوج های جوان می بایست قبل از پیوند زناشویی با توجه خاص و دقت زیاد آنها را دنبال کرده تا از سلامت جسمی یکدیگر مطلع شوند.

هزینه آزمایش‌های قبل از ازدواج، یکی از دغدغه‌های متداول زوجین است. در این مطلب، به بررسی هزینه‌های مربوط به آزمایش‌های قبل از ازدواج در سال 1403 می‌پردازیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با برنامه‌ریزی دقیق، این آزمایش‌ها را انجام دهید.

هزینه های آزمایش قبل از ازدواج در سال 1403

هزینه آزمایش ازدواج در سال 1403 به دو دسته کلی هزینه‌های دولتی و هزینه‌های اختیاری تقسیم می‌شود:

هزینه‌های دولتی:

هزینه آزمایش‌های اجباری: این آزمایش‌ها شامل آزمایش خون، ادرار و غربالگری ژنتیک است که برای همه زوجین متقاضی ازدواج اجباری است. هزینه این آزمایش‌ها در سال 1403، حدود 200 تا 500 هزار تومان خواهد بود.
هزینه معاینات پزشکی: این معاینات توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و شامل معاینه فیزیکی، بررسی سابقه پزشکی و ارائه مشاوره قبل از ازدواج است. هزینه این معاینات در سال 1403، از 200 تا یک میلیون تومان نیز متغیر می باشد.

هزینه‌های اختیاری:

آزمایش‌های اختیاری: علاوه بر آزمایش‌های اجباری، زوجین می‌توانند آزمایش‌های دیگری را نیز به صورت اختیاری انجام دهند. این آزمایش‌ها شامل آزمایش هپاتیت B و C، HIV، آزمایش کم خونی داسی شکل و … می‌شود. هزینه هر کدام از این آزمایش‌ها متفاوت است.
 مشاوره ژنتیک: مشاوره ژنتیک به زوجینی که در معرض خطر ابتلای فرزندانشان به بیماری‌های ژنتیکی هستند، توصیه می‌شود. هزینه مشاوره ژنتیک در سال 1403، نیز با توجه به محل و شهری که آزمایش داده می شود می تواند متغیر باشد و بعضا در برخی موارد این هزینه ها تا 2 میلیون تومان نیز می رسد

اگر میخواهید با جزئیات بیشتری از آزمایشات انجام شده (اختیاری و اجباری) آشنا شوید، صفحه “آزمایشات قبل از ازدواج” را ببینید .

 

هزینه آزمایشات قبل ازدواج

هنگام مراجعه به مراکز و آزمایشگاه های مشخص شده ای که به زوجین معرفی می شود می بایست با معرفی نامه عکس دار همراه با مهر یکی از دفاتر ازدواج مراجعه نمایند .

انجام آزمایش HIV پیش از ازدواج اختیاری است؛ اما برخی از زوجین انجام این آزمایش را توهین به دو طرف تلقی می کنند در حالیکه ما به شما توصیه می کنیم که حتما این آزمایش مهم را قبل از عقد انجام دهید و این طرز تفکر کهنه را دور بریزید.

تعرفه و قیمت آزمایش ازداوج در سال 1400

 

هزینه آزمایش ازدواج به عهده کیست؟

طبق قانون، هزینه آزمایش ازدواج به عهده زوجین است. به این معنی که هیچ یک از طرفین (زن یا شوهر) به طور کامل ملزم به پرداخت این هزینه‌ها نیستند و می‌توانند به صورت توافقی بین خود این هزینه‌ها را تقسیم کنند.

با این حال، در عرف جامعه، هزینه آزمایش ازدواج را بیشتر به عهده داماد می‌دانند. این موضوع دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

پیشینه تاریخی: در گذشته، تمکین زن به مرد منوط به دریافت مهریه بود. به همین دلیل، هزینه‌های مربوط به ازدواج، از جمله آزمایش‌های قبل از ازدواج، بر عهده مرد بود.

مسئولیت‌های مالی مرد: در بسیاری از جوامع، مرد به عنوان نان‌آور خانواده شناخته می‌شود و مسئولیت تامین هزینه‌های زندگی را بر عهده دارد. به همین دلیل، توقع می‌رود که هزینه آزمایش ازدواج را نیز مرد بپردازد.

ظرافت‌های فرهنگی: در برخی از فرهنگ‌ها، پرداخت هزینه آزمایش ازدواج توسط مرد، به عنوان نمادی از تعهد و مسئولیت‌پذیری او در قبال همسر و آینده زندگی مشترکشان تلقی می‌شود.

با این حال، هیچ الزام قانونی برای پرداخت کامل هزینه آزمایش ازدواج توسط مرد وجود ندارد و زوجین می‌توانند با توافق یکدیگر، این هزینه‌ها را به طور مساوی تقسیم کنند.

 

اگر می خواهید هزینه هایتان کاهش پیدا کند می توانید به مراکز مثلثی زیر نظر مستقیم وزرات بهداشت جهت آزمایش HIV مراجعه نمایید. این کلینیک ها به صورت رایگان، بدون پرسیدن مشخصات شخصی و تنها با دادن یک کد به شما، آزمایش HIV و سایر آزمایش های مقاربتی را برایتان انجام می دهند.

دقت داشته باشید که برای مراجعه به آزمایشگاه می بایست تامه محضر و معرفی نامه آن را همراه داشته باشید. شما می بایست به دفتر ازدواج م محضر عقد مراچعه کرده و با در اختیار داشتن شناسنامه و عکس زوجین این نامه و معرفی نامه را به آزمایشگاه ازدواج ببرید.

بعد از گرفتن جواب آزمایش های قبل از ازدواج در صورت مثبت بودن نتیجه زوجین باید برای ثبت رسمی ازدواج خود به محضر مراجعه کنند و هماهنگی های لازم را برای مراسم عقد انجام دهند برای آشنایی با هزینه های عقد محضری روی لینک زیر کلیک کنید

مدت زمان جواب آزمایش ازدواج

در صورتی که شما آزمایشات دیگر مثل آزمایش ژنتیک نداشته باشید جواب آزمایش از یک روز تا 3 روز کاری ممکن است به طول انجامد. اما اگر شما نیاز به جواب دیگر آزمایشات را داشته باشید ممکن است تا یک ماه هم زمان‌بر باشد.

سوالات متداول
آیا برای آزمایش پیش از ازدواج باید ناشتا بود ؟
در این آزمایش نیاز نیست شما ناشتا باشید .

اعتبار آزمایش از تاریخ صدور جواب یک ماه است و بعد از این مدت نیاز است که آزمایش مجدد تجدید شود که برای آزمایش مجدد ازدواج هزینه کمتری را می بایست پرداخت کنید

تاثیر چندانی ندارد اما بهتر است در شروع زندگی با همسر خود صادق باشید و نگذراید هیجانات باعث شود در شروع زندگی دروغ گفته و تبعات بیشتری در آینده به دنبال داشته باشد.

اگر یکی از زوجین کم خونی داشته باشد مشکلی برای ازدواج نیست ولی اگر هر دو نفر کم خون باشند نیاز است با مختصص مشورت نمایید.

پس از انجام آزمایش‌ها و تأیید سلامت زوجین، نوبت به برگزاری جشن ازدواج و شروع زندگی مشترک می‌رسد. انتخاب تالار پذیرایی مناسب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی برای جشن ازدواج است. برای اطلاع از  ” قیمت هر پرس غذا در تالار عروسی ” از این صفحه دیدن کنید

مشاوره هزینه ها و انتخاب مجموعه با تالارکده

تالارکده/ مرجع خدمات عروسی تالار پذیرایی و باغ تالار

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مهمترین کارهای قبل از عروسی
نکات عروسی آخر هفته
منو عروسی دیس پرس سلف رویس
انجام برنامه ریزی برای اجرای رقص عروسی خود

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • علیرضا محمدی

    هزینه آزمایش ازدواج چقدر هست ؟

    پاسخ
  • هاشم

    چرا این ازمایش تحت پوشش بیمه نیست سالی ده میلیون پول بیمه میدیم اما موقع ازمایش 500هزارتومان میگیرن پس بیمه چه بدردمان میخوره

    پاسخ
  • بدون نام

    سلام وقتی که شهری که خطبه عقد درآن خونده میشه با شهر محل آزمایش متفاوت باشه. در این صورت برای نامه محضر باید چکارکرد؟

    پاسخ
  • صدف

    سلام اعتیاد تو ازمایش ازدواج دیده میشه

    پاسخ
    • بدون نام

      روشهایی برای تقلب هست ظاهرا. اگه خودتون اعتیاد دارید که یه بحثه، اگه میخواید اعتیاد همسر رو بفهمید به علایم دیگه هم توجه کنید

      پاسخ
      • ..

        برادر چه روش هایی؟راهنمایی کن😃

        پاسخ
  • فاطمه نیک مهر

    برای ازمایش اولیه برای عقدچه قیمتی کلابایدپرداخت شه؟؟

    پاسخ
  • بهراد

    سلام محضر هزینه ای بابت دادن برگه آزمایش دریافت میکنه؟

    پاسخ
    • بدون نام

      سلام دو هفته پیش از ما ۴۰۰ هزار تومان گرفتند

      پاسخ
    • بدون نام

      بله دریافت میکنه

      پاسخ
    • بدون نام

      سلام از ما ۵۰ تومان گرفتن🤔🤔

      پاسخ
    • بدون نام

      ۵۰هزارتومان

      پاسخ
  • اسماعیل

    درباره آزمایش عدم اعتیاد قبل از ازدواج میشه این ۱۰ نمونه تست که بیان کردید گرفته میشوند.رو توضیح بفرماییددمنظورم‌،این هست که ازچه‌نمونه موادمخدری تست گرفته میشه؟مثلآ‌متادون هم جزء این آرمایشات‌هست‌یانه؟واگه کسی‌تحت‌نظرکلنیک ترک اعتیاد باشه وباتجویز‌،دکترمعتبر ترک اعتیاد متادون مصرف میکنه صرفآجهت‌ترک‌موادآیا آزمایشگاه قبول خواهدکردومشکلی برای زوج(مرد)پیش‌نمیاد؟کارت عکس‌دار،مهرو امضاء‌کلنیک هم درکارت همراه داشته باشد تکلیف چی میشه؟وآیامتادون‌حتمآگرفته‌خواهد شد یاخیر؟؟خواهش‌میکنم توضیح دقیق بفرمایید.شاید این مشکل خیلی از زوج‌های در،شُرُف ازدواج باشه🙏🙏🙏🙏🙏 ازکارشناسان ودوستان که دراین زمینه همکاری میکنن وپاسخ ارسال میکنن نهایت تشکر وقدردانی میکنم....آرزوی تندرستی وزندگی دور، از هر گونه موادمخدر برای همه هموطنان

    پاسخ
    • علی

      جواب سوالتون روگرفتین .توآزمایشتون نشون دادمتادون میشه لطف کنین بگین

      پاسخ
  • Fatemeh

    سلام وقتتون بخیر اگه از تاریخ آزمایش ۱ ماه بگذره میشه تمدید کرد؟ واینکه آیا از‌هر‌دفتر‌محضری نامه‌بگیریم باید همان جا عقد کنیم؟؟

    پاسخ
    • رضا شیراز

      سلام نیازی نیست همون محضری که نامه گرفتین عقد بخونین میتونین مدارکتونو ازشون بگیرید برین جای دیگه اختیاریه ...تمدید نمیشه ولی مجدد با هزینه ی کمتر باید ازمایش بدین

      پاسخ
      • بدون نام

        همه آزمایشارو باید از اول انجام داد؟؟

        پاسخ