لیست خرید عقد – برای عقد محضر چی بخریم؟

خرید عقد، تجربه ای منحصر به فرد و خاطره انگیز در زندگی هر زوجی است. این خرید، نه تنها برای تهیه ی لوازم مورد نیاز برای شروع زندگی مشترک است، بلکه نمادی از تعهد و عهدی است که بین دو نفر بسته می شود.

اما خرید عقد، دنیای بزرگی دارد و ممکن است زوج های جوان را در انتخاب ها و تصمیم گیری هایشان سرگردان کند. در این مقاله، به عنوان راهنمای شما در این مسیر، به طور کامل به بررسی موارد لازم برای خرید عقد محضری خواهیم پرداخت و شما را در این گام مهم یاری خواهیم کرد.

علاوه بر ارائه ی لیست کامل خرید عقد، نکات مهم و کاربردی نیز در این مقاله گنجانده شده است که مطالعه ی آنها به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

پس از مطالعه ی این مقاله، شما به طور کامل با لیست خرید عقد و مراحل تهیه ی آن آشنا خواهید شد و می توانید با خیالی آسوده، برای این روز به یاد ماندنی برنامه ریزی کنید.

خرید برای مراسم عقد

لیست خرید عقد و نامزدی

همان‌طور که مطلع هستید، جشن عقد بدون تشریفات و آداب برگزار نمی‌شود. حتی اگر بخواهید به طور ساده آن را برگزار کنید.

برای تهیه لیست خرید عقد و نامزدی؛ فهرست از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که بیشتر با توجه به همان فهرست، وسایل عقد عروس انجام می‌شود. این فهرست شامل اقلامی می‌باشد که هر دو خانواده عروس و داماد باید نسبت به تهیه و خریداری آنها اقدام کنند.

لیست خرید عقد برای عروس

خریدهایی که برای عروس انجام می شود بر عهده داماد است و  اقلام ذکر شده در آن متداول و وسایل عقد عروس می‌باشد به شرح زیر است:

  • قرآن و جانماز
  • سرویس طلا برای عروس
  • حلقه
  • ساعت
  • آینه و شمعدان
  • لباس عقد و نامزدی
  • لوازم آرایشی مورد استفاده
  • عطر و ادکلن
  • لباس مجلسی یا پارچه
  • مانتو و روسری
  • کفش و کبف
  • چادر مشکی و مجلسی

البته موارد مذکور برای وسایل عقد برای عروس با توجه به وسع مالی و رسومات خانواده‌ها تهیه خواهند شد.

مراسم عقد و سفره عقد

خرید عقد برای داماد

در کنار خرید عقد برای عروس، برای داماد هم می توانید هدایایی تهیه نمایید. لوازم و وسایل خرید عقد برای داماد شامل مواردی مانند شمع، قرآن، گل و عطرهای مردانه می‌شود. انتخاب این موارد نیز برای داماد مهم است و معمولاً با توجه به سلیقه شخصی انتخاب می‌شوند.

لیست خرید عقد برای داماد بر عهده عروس می‌باشد که وسایل عقد برای داماد است بدین شرح می‌باشد:

  • جا نماز
  • کت و شلوار
  • ست کمربند و کیف و کراوات
  • پیراهن دامادی
  • کفش
  • حلقه داماد
  • ساعت
  • عطر و ادکلن
  • ست لباس دامادی

لیست خرید عقد

البته باید اضافه کنیم که لیست خرید عقد با گذشت زمان با تغییر و تحولات زیادی مواجه شده است. این فهرست بیشتر با توجه به نیازهای عروس و داماد تهیه می‌شود و رسم و عادات خانواده‌ها و منطقه زندگی آنان نیز در مقدار و میزان و نوع آنها دخیل است.

لازم به یادآوری است تهیه لیست خرید عقد ربطی به مکان برگزاری آن ندارد و عقدکنان در سالن عقد باشد یا در خانه، در هر صورت فهرست خرید عقد باید تهیه شود.

تالارکده به عنوان مرجع خدمات عروسی، می‌تواند به شما در انتخاب بهترین سالن و محضر عقد برای مراسم عقد کمک کند. این این مجموعه شامل اطلاعات کامل در مورد سالن‌های عقد مختلف تهران است و شما می‌توانید با مراجعه به این سایت، مشخصات و جزئیات مربوط به هر سالن عقد را بررسی کرده و با توجه به نیازهای خود، انتخاب بهترین سالن را انجام دهید.

هزینه‌های عقد و نامزدی و پرسشی به نام چه کسی هزینه‌های عقد رو باید بپردازد؟

جشن عقد چه در منازل برگزار شود و چه در سالن عقد و محضر ازدواج و یا عقد روف گاردن و فضای باز، شامل هزینه‌هایی می شود. این هزینه‌ها برای بسیاری افراد این پرسش را مطرح می‌کند که چه کسی مسئول پرداخت آنان خواهد بود.

در بعضی از مناطق کشور هزینه برگزاری مراسم عقد بر عهده خانواده دختر است و جشن عروسی با هزینه‌های خانواده داماد برگزار می‌شود.

اما بیشتر خانواده‌ها در ابتدا با هم به توافق می‌رسند که فهرست کارها و هزینه‌های مربوط به آنها را با هم تقسیم کنند و هر کدام یک قسمت از آن را پرداخت نمایند.

در نتیجه هزینه‌های عقد محضری در سالن عقد و دفاتر ازدواج به صورت شراکتی توسط هر دو خانواده عروس و داماد پرداخت خواهند شد. بدین شکل بار هزینه‌ها روی دوش یک خانواده به تنهایی سنگینی نمی‌کند.

7 نکته کلیدی در هزینه‌های عقد و نامزدی

مسلما هنگامی که به فکر تشریفات برگزاری مراسم عقد خودتان هستید، بودجه از پیش تعیین شده‌ای را در نظر گرفته‌اید. برای اینکه بتوانید با همان میزان بودجه، جشن عقد شیکی رو در سالن عقد و محضر لوکسی که در نظر دارید برگزار کنید، به نکاتی که ذکر می‌کنیم، توجه داشته باشید.

نکته های کلیدی در هزینه های عقد

مسلما هنگامی که به فکر تشریفات برگزاری مراسم عقد خودتان هستید، بودجه از پیش تعیین شده‌ای را در نظر گرفته‌اید. برای اینکه بتوانید با همان میزان بودجه، جشن عقد شیکی رو در سالن عقد و محضر لوکسی که در نظر دارید برگزار کنید، به نکاتی که ذکر می‌کنیم، توجه داشته باشید.

  1. برنامه‌ریزی دقیق برای عقدی باشکوه

قبل از هر کاری، باید برای تمامی هزینه‌ها و کارهای عقد برنامه‌ریزی دقیق و مرحله به مرحله داشته باشید. برای این امر سپردن کارهای عقد به تشریفات و خدمات مجالس بهترین گزینه است. با سپردن تمامی کارهای جشن عقد خودتان به مؤسسات خدمات مجالس، مسلما مراسم عقد بی عیب و نقص و فراموش نشدنی خواهید داشت.

ولی اگر خودتان قصد دارید کارهای عقد را انجام دهید، بهتر است قلم و کاغذی تهیه کنید و با تمرکز و آرامش دست به کار شوید.

برنامه‌ریزی برای یک جشن عقد باشکوه

بهتر است کارهایی که زمان بیشتری برای انجام آنها نیاز است را در اولویت قرار دهید. رزرو سالن عقد یا محضر، مذاکره با عکاس و فیلم‌بردار، خرید حلقه عروس و داماد و انتخاب مدل لباس مراسم عقد باید در صدر امور مربوط به برگزاری مراسم قرار بگیرند.

تمامی کارهایی که قرار است انجام شود را یک به یک در لیست مذکور وارد کنید. به هر کدام از اعضای خانواده و یا دوستان نزدیک خود کاری را محول کنید تا زودتر و بهتر کارها انجام شود. برای کمک خواستن از دوستان و اقوام خودتان خجالت نکشید.

برگزاری مراسم عقد

بسیاری از عروس و دامادها و زوج‌های جوان متأسفانه در برنامه‌ریزی‌های خود برای برگزاری مراسم عقد و جشن عروسی از اقوام و دوستان نزدیک خود کمک نمی‌گیرند و همین امر در نهایت باعث می‌شود تا در انجام برخی از امور مهم نتوانند به خوبی عمل کنند و در بعضی از موارد حتی به برنامه‌های از پیش تعیین شده نیز رسیدگی نکنند. در این بین دقت داشته باشید که دخالت آنها باعث تغییر در سلیقه و نگرش شما نشود.

برای هر کدام از مواردی که یادداشت کرده‌اید هزینه‌ای تقریبی را در نظر بگیرید و با توجه به آن به سایر کارهای دیگر بپردازید.

  1. سالن عقد شیک

هیچ چیزی مانند برگزاری یک عقد باشکوه در یک سالن عقد لوکس خاطره‌انگیز نمی‌شود. به اتفاق نامزدتان لیستی از بهترین دفاتر ازدواج و سالن‌های عقد نزدیک به محل زندگی‌تان را تهیه کنید. هر کدام از دفترخانه‌های ازدواج را با کمک خانواده و نامزد خود از طریق امکانات و ویژگی‌هایی که دارد و با توجه به بودجه‌ای که کنار گذاشته‌اید بسنجید.

سالن عقد شیک برگزاری عقد و عروسی

شاید نگران باشید که هزینه عقد در دفاتر ازدواج گران تمام می‌شود، باید بگوییم که چنین نیست. با توجه به فراوانی محضر عقد و سالن‌های ازدواج در سطح شهرها بخصوص شهر تهران، شما هر محضری را می‌توانید با توجه به بودجه و معیارهای خودتان پیدا کنید.

هزینه سالن عقد و محضر ازدواج با توجه به خدمات و تشریفاتی که شما درخواست می‌کنید تعیین می‌شود. وگرنه برای تمامی محضرهای ثبت ازدواج تعرفه ثبت ازدواج از پیش تعیین شده‌ای به آنها ابلاغ شده است که طبق قانون فقط همان نرخ را دریافت می‌کنند. مگر اینکه با احتساب فعال شدن سایر خدمات و تشریفات عقد به این نرخ افزوده شود.

  1. خرید‌های عقد: حلقه

فهرست لیست خرید عقد که متداول می‌باشد را در ابتدای مقاله ذکر کردیم. برای تهیه این اقلام باید بودجه‌ای را در نظر گرفته باشید. مهم‌ترین اجزای این لیست خرید حلقه می‌باشد. برای تهیه انگشتر نشان ازدواج دو گزینه وجود دارد.

  • حلقه ساده
  • حلقه نگین کاری شده

حلقه‌های نگین کاری شده همانطور که مشخص است از ارزش مادی بیشتری برخوردار هستند، پس مسلما گران‌تر می‌باشند.

حلقه های ازدواج و نامزدی و خرید حلقه عروسی

حلقه‌های ساده بیشتر از طلا، نقره و پلاتین تهیه می‌شوند. برخی افراد با توجه به اینکه حلقه آنها گران بها می‌باشد، نمی‌خواهند به آن صدمه وارد شود و یا گم کنند، بنابراین فقط در مناسبت‌ها از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده روزمره نیز یک حلقه ساده و نزدیک به همان طرح را تهیه و استفاده می‌کنند.

جا حلقه ای یکی از گزینه هایی است که برای عقد محضری خود می توانید آن را تهیه کنید

به هرحال شما بایستی با توجه به بودجه‌ای که دارید انگشتر نشان را تهیه کنید. اگر خواستار حلقه‌ای هستید که وزن کمی داشته باشد، ولی به چشم بیاید از حلقه‌هایی استفاده کنید که بزرگتر از وزن خود طراحی شده‌اند.

فراموش نکنید حلقه از نظر معنوی بسیار با ارزش است و وسیله‌ای است که به طور مداوم استفاده می‌شود. در نتیجه برای تهیه آن با توجه به وضعیت اقتصادی‌تان دست و دل باز باشید.

  1. سفره عقد

اگر محضر ازدواج را برای جشن عقد انتخاب کرده‌اید، خریدهای شما به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابند. چون مجبور نیستید برای تهیه سفره عقد و لیست خرید عقد محضری و اجزای بی شمارش هزینه کنید. سالن‌های عقد و دفاتر ازدواج خودشان سفره‌های عقد سنتی و مدرن بسیار شیک و لوکسی  را در مجموعه خود دارند. شما کافی است یکی از آنها را با توجه به سلیقه خودتان انتخاب کنید. حتی در بعضی از سالن‌های عقد مجلل می‌توانید در نحوه چیدمان سفره عقد با سلیقه خودتان دخل و تصرف کنید.

سفره عقد و تزیین سفره عقد

چیدمان و دکوراسیون سفره عقد را می‌توان از بخش‌های مهم در برگزاری مراسم عقد و جشن عروسی دانست. به همین دلیل عروس و دامادها و زوج‌های جوان باید در نظر داشته باشند که برای این بخش از قبل از شروع و برگزاری مراسم و جشن برنامه‌ریزی دقیق و صحیحی داشته باشند. همچنین زوج‌های جوان توجه کنند که برای این بخش یعنی طراحی و دکوراسیون سفره عقد می‌توانند از طراحان حرفه‌ای در این موضوع کمک بگیرند تا در نهایت بتوانند سفره عقد شیک و زیبایی را برای برگزاری مراسم عقد و جشن عروسی خود چیدمان کنند.

اگر مراسم عقدتان را در خانه برگزار می‌کنید، می‌توانید اجزای سفره عقد را با سلیقه خودتان تزئین کنید. از دوستان و اعضای خانواده خود بخواهید که ایده‌هایشان را برای طراحی سفره عقدتان با شما درمیان بگذارند.

اگرچه ممکن است چیدن سفره عقد کار دشواری به‌نظر برسد اما به همان اندازه نیز جالب و هیجان‌انگیز است.

  1. تهیه لیست خرید عقد

بعد از برنامه‌ریزی‌ها و انتخاب سالن عقد شیک و مناسب، برای لیست خرید عقد محضری و اقلام  عقد باید خود را آماده کنید! تهیه چمدان داماد و ملزومات آن همراه با چمدان عروس و اقلامش هم وقت گیر است و هم هزینه‌ زیادی را در پی خواهد داشت.

لیست خرید و هزینه های عقد

پس باید برای این مورد برنامه‌ریزی جداگانه با بودجه تخصیص داده شده را انجام داده باشید. پیشنهاد می‌کنیم اگر عرف و رسوم خانواده شما اجازه می‌دهد؛ عروس و داماد خودشان به اتفاق این اقلام را خریداری نمایند.

مسلما اگر آنها خودشان با هم این خرید‌ها را انجام دهند؛ هم برای آنها خاطره‌ای زیبا ثبت می‌شود و هم برای روبرو شدن با هزینه‌های زندگی مشترک و صرفه‌جویی تجربه‌ای خواهد شد.

دکوراسیون و چیدمان سفره عقد و خرید عقد

لازم نیست همه مواردی که در لیست خرید عقد شما آورده شده است را از مکان‌هایی که فقط اجناس اصل و گران قیمت را عرصه می‌کنند، تهیه کنید.

با چند دور در میان مغازه‌ها می‌توانید با قیمت مناسب که با توان اقتصادی هردوی شما  همخوانی داشته باشد، وسیله‌هایی را که باید تهیه کنید را با قیمت مناسب بخرید. کافی است سطح توقعات خودتان را پایین بیاورید و همدیگر را درک کنید. البته بی توجهی به چشم و هم چشمی هم در این مواقع کمک زیادی به شما می‌کند.

  1. هدیه سر عقد

هدیه سر عقد با هدیه‌هایی که تحت عنوان خرید عقد برای شما خریداری شده‌اند متفاوت می‌باشد. هنگامی که صیغه عقد در محضر عقد جاری می‌شود، اعضای خانواده و اقوام نزدیک به عروس و داماد مخصوصا عروس هدایایی را تقدیم می‌کنند.

از آنجایی که وضعیت معیشت جامعه چندان مناسب نیست، خانواده‌ها برای برگزاری مراسمات ازدواج فرزندان شان  تحت فشار قرار می‌گیرند. از طرفی دیگر نیز خواستار هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مجالس ازدواج فرزندان خود هستند.

هدیه و کادوی مراسم و جشن عقد و عروسی

بنابراین برای اینکه خانواده‌های خود را برای تهیه هدیه سر عقد تحت فشار مالی بیشتر قرار نداده باشید، در باره کادوی سر عقدتان و نحوه و میزان آن با آنها گفتگو کنید.

به طور مثال اعضای خانواده شما می‌توانند به طور شراکتی برای کادوی سر عقد شما طلای سبک را خریداری نمایند. شارژ کردن در حد توان کارت‌های هدیه بانکی نیز گزینه‌ی دیگری می‌باشد.

  1.  لیست خریدهایی که به محضر می‌برید

برای روز عقد که در محضر انجام می‌شود خریدهای دیگری وجود دارد که معمولا خانواده داماد تهیه می‌کنند و به محضر ازدواج می‌برند.

این لیست خرید عقد می‌تواند شامل ظرف عسل، دسته گل و شیرینی، پارچه برای قند ساییدن روی سر عروس با کله قند‌های تزئینی همراه با هدایای سر عقد و زیر لفظی باشد.

درهمین رابطه ببینید:‌ دسته گل عقد مدلهای جدید و زیبای دسته گل جهت ایده گرفتن در مراسم عقد محضری

لیست خریدهای محضر عقد و عروسی

البته مواردی که ذکر شد کلی نیست و ممکن است با آداب و رسومات بعضی از خانواده‌ها و مناطق کشور متفاوت باشد.

اما باید بدانید که برای خرید عقد مهم ترین چیز تفاهم بین خانواده‌ها و عروس داماد است که باید به تفاهم برسند که چه چیزهایی برای خرید نیاز دارند و تهیه کنند.

تفاوت خرید عقد و عروسی

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که تمام خانواده‌های ایرانی را درگیر خود می‌کند مبحث خرید است که در مورد عقد و عروسی یکی از پر دغدغه ترین اتفاقات همین موضوع می‌باشد. تفاوت خرید عقد و عروسی بسیار زیاد است که در ادامه به شما توضیحات لازم را می‌دهیم.
خرید عقد از آنجایی که پس از عقد زندگی مشترک شروع نمی‌شود و عروس و داماد همچنان در خانه والدین خود زندگی می‌کنند کمتر است مثلاً نیازی به تهیه چمدان عروس و چمدان داماد نیست یا از خریدهایی مثل ست حوله و دیگر خریدهایی که بیشتر در مورد لباس و وسایل شخصی است رها می‌شوید پس در نتیجه خرید عروسی سخت‌تر با تعداد اقلام بیشتر می‌باشد.

یک عروس و داماد زرنگ، خریدهایی که ممکن است در طول مدت نامزدی به عنوان خرید عروسی انجام شود در مناسبت ها و بهانه های مختلف تهیه می کنند و در پایان در خریدهای عروس و داماد قرار می دهند. برای داشتن یک زندگی مشترک پایدار و استوار، اهمیت دارد که راه‌ها و روش‌های مناسب برای درک متقابل را پیدا کنیم.

حرف آخر

شما برای خرید عقد محضری هم خیلی موارد را می‌توانید اضافه کنید و هم کم کنید و هیچ اجباری در آن وجود ندارد. مثلا خریدی مثل جا حلقه‌ای هم می‌تواند انجام شود و هم نشودچون اکثر محضرها جا حلقه‌ای دارند اما خوب اگر می‌خواهید به سلیقه خودتان باشد می‌توانید تهیه کنید. به هر حال منظور این است که خود را از استرس و این شلوغی‌ها راحت کنید و شرایط را برای خودتان سخت نکنید و آسان بگیرید.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟
مراحل ساخت کارت عروسی با گوشی ایفون و ios

آخرین دیدگاه‌ها

محمد رضا منتظری
باغ تالار گلستان

لیست قیمتهای غذا را می خواستم ۰

بدون نام
باغ تالار تاج

آتلیه راضی نبودم پول کیفیت چاپ بهتر گرفت عادی چاپ کرد

ناشناس
کارت عروسی جدید و لاکچری

من میخوام یکی برام کارت عروسی دیجیتال بسازه و نمیدونم کجا و چطوری قبلا یه دونه دیده بودم میشه شما راهنمایی کنید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

با سلام دفتر ازدواج 244 مشخص نیست به کجا منتقل شده لطفا راهنمایی بفرمایید چکونه بیابم ممنون

محمودی
روف گاردن چوبی

جهت ولیمه غذا جوجه ۱۵۰ حدودا

جواد‌
ساخت کارت عروسی آنلاین (دیجیتال) لاکچری

سلام چرا درگاه پرداخت باز نمیشه

بدون نام
آهنگ برای محضر عقد و نامزدی

خیلی سایت خوبی دارید🙏🏻

امیرحسین
تالار مجلل آینه

سلام آیا مدیریت تالار تغییر کرده نسبت به قبل از کرونا؟

محمد کریمی
باغ تالار محرابی

تک پرس میکس صد در صد با ژله و سالاد