جشنواره رمضان

مفهوم و معنی نمادهای عروسی

ازدواج پر از نماد است و این نشان دهنده یک اتحاد اساسی بین زن و مرد برای تشکیل یک زندگی جدید است. نماد عروسی معمولا با حلقه عروسی، پیوند دست­ها و حضور بچه­های کوچک به دور عروس نشان داده شده است.

کودکان شکلی از مقلدهای جادویی و نمادی برای بچه­های آینده هستند. همچنین رسم پرت کردن دانه برنج و نقل و نبات نماد دیگری از باروری است. حتی کیک عروسی را نیز میتوان به عنوان نماد باروری دانست اگرچه اغلب غذا به عنوان نماد جنسی استفاده میشود.

رسم شکستن شیشه یا هر شئی کوچک دیگر در عروسی نیز دارای مفهوم جنسی به عنوان نمادی از نهایی کردن ازدواج است.

کیک عروسی

سنت کیک عروسی به زمان رومی­ها  بازمی­گردد زمانی که یک کیک را به امید خوشبختی روی سر عروس خورد می­کردند. کیک عروسی نماد ثروت و باروری است. و هر کسی هم که از آن بخورد خوش شانسی میاورد.کیک عروسی باید با از مواد با کیفیت ساخته شود تا نمادی از ازدواج طولانی مدت، غنی و شاد باشد.

عروس اولین قطعه کیک را برای به دست آوردن ثروت در ازدواج برش می دهد که امروزه داماد نیز در این عمل او را همراهی می­کند تا اطمینان حاصل کند که او ثروت را با او به اشتراک می­گذارد. این عمل همچنین نشان می­دهد که آنها تمام دارایی­های خود را به اشتراک می­گذارند.

مفهوم و معنی نمادها عروسی ( کیک عروسی )

یکی اینکه عروس یک تکه کیک را کنار می­گذارد تا مطمئن شود که شوهرش وفادار می­ماند. یک لایه کیک برای استفاده بعدی به عنوان کیک مراسم غسل کنار گذاشته می­شود. این کار کودکان آینده را تضمین می­کند.

هر زن مجردی در عروسی باید یک تکه از کیک را همراه خود برده و زیر بالش خود قرار دهد چون باعث می­شود آنها در خواب ورویاهایشان  شوهران آینده خود را ببینند.

لباس عروسی

وسایل و تجهیزات عروسی بسیار مهم هستند ولی لباس عروس مهمترین آن­هاست

تاریخ لباس عروسی به مصر باستان برمی­گردد، جایی که عروس لباس­های ابریشمی را که به بدنش چسبیده بود و هیچ چیز را پنهان نمی کرد می­پوشید. از آن به بعد لایه­های بیشتر و بیشتر به دلایل گوناگون اضافه شدند.

ملکه ویکتوریا با پوشیدن یک لباس سفید این سنت را نادیده گرفت چون تا آن زمان عروس­های سلطنتی معمولا لباس­های نقره ای داشتند. البته بعد از او افراد زیادی لباس سفید را به عنوان نمادی از عفت و پاکدامنی پوشیدند.

امروزه عروس آزاد است هر رنگی را که دوست دارد بپوشد و اینکه آن رنگ متناسب او باشد باعث می­شود حس بهتری داشته باشد

 بسیاری از عروس­ها یک سکه در کفش چپ خود قرار می­دهند تا مطمئن شوند که ازدواج موفقی خواهند داشت.

چیز قدیمی می­تواند به یک زن پیر که ازدواج موفقی داشته متعلق باشد. شوهر او مجبور بوده که زنده بماند چرا که جادو برای زن بیوه کار نمی­کرد. این یک نمونه از جادوی تقلید است که پیرزن بخشی از خوشبختی که در ازدواجش تجربه کرده به عروس جدید منتقل کند.

چیز جدید معمولا لباس عروسی است. با این حال هرچیزی می­تواند باشد.

چیز عاریه­ای در اصل به معنی یک چیز طلایی است که معمولا یک قطعه گرانبها توسط یکی از فامیل قرض داده می­شود. جسم طلایی نماد خورشید و منبع زندگی است و پوشیدن آن به معنی اتحاد بین خورشید و عروس است.

و چیز آبی احترام به ماه است که محافظ تمام زنان است.

همچنین خرافاتی در مورد لباس عروسی وجود دارد.  مثلا شگون ندارد که عروس خودش لباس عروسی خود را بدوزد و یا اینکه عروس قبل از روز عروسی لباس عروسی بر تن کند و یا قبل از رفتن به کلیسا خود را در آینه نگاه کند.

مفهوم و معنا نمادها عروسی ( لباس عروس )

 

تور روی صورت عروس

چندین عقیده در مورد منشأ و منبع تور عروس وجود دارد. یک باور عمومی این است که زیبایی عروس توسط تور پوشانده شود تا از دزدیده شدن زیبایی او توسط ارواح جلوگیری کند و تا زمانی که ازدواج انجام نشود این تور نباید برداشته شود.

یک باور دیگر آن است که تور، عروس را از چشم بد که می­تواند برای یک ازدواج خطرناک باشد در امان نگه می­دارد.

تور ممکن است از فرهنگ شرق باشد، جایی که مرد نمی­تواند به صورت عروس قبل از ازدواج نگاه کند .بعضی­ها بر این باورند که تور نشانه اطاعت و تسلیم شدن عروس در برابر شوهرش است و بعضی­ها باور دارند که نشانه مخالفت با شوهر است.

مصریان و یونانیان از چتر عروس برای محافظت عروس و داماد از چشم بد استفاده می­کردند و ممکن است که تور عروس از همین رسم سرچشمه گرفته باشد.

تور عروسی همچنان محبوب است و برخی از عروس­ها آن را می­پوشند و مهم نیست که منشأ این کار  از کجاست. این یکی دیگر از نمونه های جادوی تقلید است.

دسته گل عروس

گل نماد  باروری است در نتیجه دسته گل عروس نماد لذت بردن از عشق ورزی و باروری است. اعتقاد بر این است که روبان­های دور دسته گل عروس خوشبختی و خوش­شانسی به همراه خود می­آورند و در انتهای آن­ها گره­هایی به عنوان گره­های عشق زده می­شود که نماد وحدت ویکپارچگی است . پرتاب دسته گل عروس نیز یک رسم جدید است که باور بر این است که هر کسی آن را بگیرد عروس بعدی است.

گل یقه

گل سینه یا گل یقه یک گل یا دسته گل کوچک است که روی سوراخ دکمه یا یقه نصب می­شود. گل یقه ابتدا به مهمانان داده میشد تا برای آن­ها خوش شانسی بیاورد.

حلقه ازدواج

حلقه ازدواج نماد اتحاد و ابدیت و تکامل است و هیچ آغاز و پایانی ندارد و کسی نمی­داند منشأ آن از کجاست. در مصر باستان زنان متاهل دستبندهای سبز به مچ خود می­بستند و با این کار به بقیه میگفت که ازدواج کرده و نشان قدرت و حمایت شوهر خود را به همراه دارد.

رومیان حلقه­هایی از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره و پلاتینیوم معرفی کردند که نشان می­داد زن ازدواج کرده و همچنین مرد آماده است تا با دارایی­های ارزشمند خود به او اعتماد کند.

حلقه عروسی در زمان­های مختلف در انگشت­های مختلفی پوشیده شده. در یونان باستان معمولا انگشت اشاره و در هند انگشت شست استفاده می­شد.

انگشت چهارم برای مدت زمانی استفاده شده تا اینکه انگشت سوم دست چپ به طور کلی پذیرفته شد و این به  اعتقاد مصریان باستان برمی­گردد که معتقد بودند ورید این انگست مستقیم به قلب متصل است و هنگامی که حلقه در این انگشت گذاشته شد، عشق کاملا مهر و موم شده و هرگز نمی­تواند فرار کند. 

برای دیدن جدیدترین مدل‌های حلقه ازدواج از این صفحه دیدن کنید

حلقه بعنوان نماد ازدواج

در زمان ویکتوریا این رسم بود که ساقدوش عروس یک تکه کیک را 9 بار از میان حلقه عبور می­داد که به این معنی بود او همسرش را ظرف یک سال ملاقات می­کند و با او ازدواج می­کند.

پرتاب برنج

پرتاب برنج یک رسم باستانی است که احتمالا ریشه آن از شرق باشد جایی که برنج نماد باروری، رفاه و سلامتی است. در نتیجه پرتاب کردن برنج یک راه مناسب برای آرزو کردن این ویژگی­ها بود.

رومیان باستان انواع شیرینی و آجیل روی سر عروس می­ریختند.

آنگولو ساکسون­ها گندم و جو را روی کف کلیسا می­ریختند تا عروس روی آن راه برود.

یک منبع احتمالی دیگر اینست که ارواح شیطانی به عروسی جذب می­­شوند و آنها به عروس حسادت می­کنند و چون گرسنه هستند از برنج می­خورند و این آن­ها از عروس دور نگه می­دارد.

ماه عسل

ریشه کلمه ماه عسل از آلمان باستان است که به دلیل نوشیدن یک شراب ساخته شده از عسل به مدت یک ماه پس از عروسی است که ظاهرا آتیلا هون در ماه عسلش به اندازه کافی نوشید و خفه شد.

 ماهیت ماه عسل به زمانی برمی­گردد که داماد به زور عروس را به دست آورده و او را از دید بستگانش که به دنبال او می­گشتند قایم می­کرد.

حمل عروس در آستانه

ریشه های این عمل دیگر شناخته شده نیست. با این حال، احتمالا مربوط به عمل قدیمی ازدواج با اسیران است. احتمال دیگر اینست که با حمل عروس در آستانه، او دیگر نمی­لغزد که بعنوان یک سوء تفاهم برداشت شود.

نعل اسب

نعل اسب یک طلسم محافظ در برابر چشم بد محسوب می­شود و این احتمالا ناشی از این واقعیت است که نعل از اسب محافظت می­کند. از طرفی هم شکل هلالی نعل، مردم را به یاد ماه می­اندازد که این نمادگرایی را تقویت می­کند.

نعل­ها می­تواند رو به بالا یا رو به پایین آویخته شود. زمانی که رو به بالا باشد انرژی­های مردانه و زمانی که رو به پایین باشد انرژی­های زنانه تولید می­شود.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟
مراحل ساخت کارت عروسی با گوشی ایفون و ios

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
قیمت تالار عروسی در تهران ۱۴۰۳

سلام برای ۱۰۰ نفر چی قد میشه

بدون نام
10 آهنگ تانگو خارجی

خوبه دوست داشتم

بدون نام
دانلود آهنگ شاد عروسی قدیمی

عالیه . درود بر شما

نیلا شایان
لباس عروس میلیاردی آناشید حسینی

ایشون اصن ی لباس ساده بلد نیست بدوزه یه مزدا 3 داغون داره دختره حتی یه سوزن دوزی ساده بلد نیست همش دروغ فیک صورتش بدون ارایش ایقد داغون چشاش مشکی اصلا خال نداره کلا نمونه بارز یک فیکککک کامل

Zahra. H
باغ تالار روژین

سلام وقت بخیر هزینه جشن عروسی با گل آرایی حدود ۳۰۰نفر مهمان چقدر میشه ؟ برای سال۱۴۰۳ پاییز و زمستون

Zahra. H
باغ تالار عمارت کبیر شهریار

سلام وقت بخیر هزینه جشن عروسی ۳۰۰نفره با گل آرایی اندک میخواستم بدونم برای سال ۱۴۰۳

Zahra .H
باغ تالار کاخ ورسای

سلام وقت بخیر برای زمستون یا پاییز ۱۴۰۳حدود ۳۰۰ میهمان هزینش و لطف میکنید با گل آرایی اندک

سعید شایسته
صفر تا صد اجاره ماشین عروس | شرایط و مدارک لازم + لیست قیمت

عالی ممنون از اطلاعات مفیدتون

زرین فر
تالار پذیرایی میثاق ارتش

مراسم عروسی ماتالارمیثاق 1بود،پرسنل عالی بود کیفیت غذاهاعالی خدمات دهی بسیار عالی چای و نسکافه نامحدود پذیرایی میشد شارژ میوه و شیرینی عالی بود از مدیریت تالارجناب کامرانی صمیمانه سپاسگزاریم.باتشکر