جشنواره رمضان

هدف از مراسم عروسی چیست؟

با وجود آنکه امروزه مراسم عروسی گران قیمتی برگزار می ­شود اما بسیاری هم هستند که این روش را انتخاب نمی­کنند و پول خود را برای الزامات دیگر زندگی از جمله پیش قسط یک آپارتمان شهری و یا بدهی تحصیلی هزینه می­کنند. این­ کار مطمئنا این مطلب را بیان می­کند که زوج­های جوان حتی قبل از اینکه 25000 دلار برای عروسی خود خرج کنند چگونه هزینه­های خود را مدیریت کنند. با این حال آیا واقعا عروسی آنقدر هم مهم است؟ آیا واقعا مراسم عروسی مهم­تر از پول است؟

حدود 10 سال پیش شاید این موضوع اهمیت چندانی نداشت و شرایط اقتصادی بهتر بود و همه می­ توانستند که مراسم عروسی مناسبی برگزار کنند. اما امروزه می­توان دامنه گسترده این موارد را به وضوح دید زیرا تقریبا تمامی اقشار جامعه با شرایط اقتصادی بدی مواجه هستند. ولی با این حال هنوز هم عروسی­ها برای خیلی از افراد موضوع مهمی است با اینکه حتی بسیاری از ازدواج­ها به شکست ختم می­شود.

هر عروسی سه هدف بزرگ دارد که هرکدام از اهمیت خاص خود برخوردارند اما یکی از این اهداف بسیار مهم­تر است که نباید نادیده گرفته شود.

یکی از اهداف عروسی جشن گرفتن ازدواج است. در بعضی از فرهنگ­ها این مراسم می­تواند یک هفته یا بیشتر با حضور والدین زوج­ها (یا فقط خود زوج­ها) و با حمایت تمام وکمال دوستان  و بستگان انجام پذیرد. در فرهنگ ما الان دیگر این جشن تقریبا یک شب یا یک روز است که آن­هم می­تواند خیلی هزینه­ بر باشد و زوج­ها را تحت فشار مالی قرار دهد.

هدف از مراسم عروسی

هدف دیگری که غالبا بیان نمی شود، اما معمولا وجود دارد، نمایش عروس است. این روز،روز اوست و او مورد توجه و تمرکز تمام افراد است و بیشتر به او پرداخته می­شود و برای مهمانان و حتی داماد هم بیشتر ارزشمند است.

اما هدف سوم از ازدواج که مهم­ ترین هدف هم هست این است که این مراسم یک مراسم برای ارائه سخن­ها ، وعده­ ها و تعهدات عروس و داماد است. قبل از خداوند و شاهدان مراسم، عروس و داماد وعده­ ها و تعهدات خود را با صدایی رسا و بلند برای شریک خود قرائت می­کنند.

بنابراین اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه­ های ازدواج هستید بهترین پیشنهاد این است که فقط هدف سوم را برگزار کنید.

یک مراسم ارزشمند عروسی

اولین مشخصه هر مراسم عروسی وجود یک عروس و یک داماد است برای دادن وعده­ها و تعهدات به یکدیگر. با این وعده­ ها و تعهدات اساس زندگی خود را تشکیل می­دهند و روحانیون این حق را به آن­ها می­دهند که این تعهدات را به زبان بیاورند تا رسما به عقد همدیگر در بیایند و زندگی خود را شروع کنند. در صورتی که این وعده­ ها و تعهدات به درستی نگهداری شوند، ازدواجی موفق و سالم را تضمین می­کنند.

در عروسی­های سنتی وعده­هایی شبیه وعده­های زیر بیان می­شوند:

آیا شما می­خواهید ایشان(زن، مرد) را به عنوان همسر ( زن، شوهر) خود انتخاب ­کنید تا با هم زندگی کنید؟

آیا شما او را (زن، مرد) را در تمامی شادی­ها و غم­ها، کمبودها و فراوانی­ها، بیماری­ها و سلامتی دوست­ خواهید داشت و به او دلداری و آسایش خواهید داد و به او احترام خواهید گذاشت و تا زمانی که با هم زندگی می­کنید به او وفادار خواهید ماند؟

این وعده­ ها و تعهدات مشابه در طول قرن­های زیادی بسیار ارزشمنده بوده ­اند که بر سه عنصر اصلی ازدواج تاکید دارند.

1- ازدواج یک رابطه دائمی است ( تا زمانی که هر دوی شما زنده اید این تعهدات ادامه دارند)

2- ازدواج از لحاظ روابط زناشویی منحصر به فرد است

3- ازدواج مجموعه ای از مراقبت­های فوق العاده از جمله عشق، آسایش، احترام، غم، شادی، کمبود، بیماری و سلامتی است.

معمولا عروس و داماد را تشویق می­کنند تا وعده ­ها و تعهدات خود را بنویسند و بر آن تاکید کنند زیرا ازدواج آن­ها دائمی است ( در کشور ما این عمل را در سند ازدواج انجام می­دهند و طرفین تمامی تعهدات خود را قید خواهند کرد) . آنها ازدواج خود را از تهدیدات خارجی محافظت می­کنند، و اطمینان حاصل می کنند که هرگز رابطه عاشقانه ­ای با دیگران نخواهند داشت و اهمیتی چندین برابر ارزش و اهمیتی که برای دیگران قائلند برای همسر خود قائل هستند و به همدیگر وفادار خواهند بود.

یک مراقبت فوق­ العاده به این معنی است که آنها برای شاد کردن همسر خود هرکاری بکنند و خود را با همسر خود تطبیق دهند. نیازهای عاطفی همدیگر را با صرف نظر کردن از زمانی که برای این کار می­گذارند تامین کنند و اینکه همراهی همیشگی برای همسر خود باشند.

یک مراقبت فوق ­العاده همچنین به این معنی است که آنها از کاری که موجب ناراحتی همسرشان می­ شود دوری کنند چون قطعا همسر آنها خواستار بی احترامی یا رفتار نادرست نیست. قبل از هر تصمیم­ گیری، احساسات و منافع طرف مقابل را هم در نظر بگیرید و همسر خود را در برابر غرایز خودخواهانه خود مراقبت کنید.

تمام مراسم ازدواج باید بر روی این تعهدات منعکس شود و این تعهدات باید جوری باشد که برای مهمانانی که وعده های ازدواج خود را فراموش کرده اند یک راهنما باشد؛ زیرای بسیاری از افرادی که در این مراسم­ ها شرکت می­کنند هنگام قرائت این وعده­ ها و تعهدات، آن­ها نیز به وعده های ازدواج خود پایبندی بیشتری پیدا خواهند کرد.

آیا باید واقعا یک عروسی داشته باشیم؟

اعتراض اولیه به داشتن عروسی این روزها هزینه است. اما هزینه این مراسم که مهم­ترین قسمت هر ازدواج است ناچیز است و هرکسی قادر به پرداخت این هزینه ها هست و این بخش­های دیگر ازدواج و عروسی هست که هزینه زیادی در بر دارد.

بنابراین عروسی­هایی بدون داشتن مراسم جشن و نمایش عروس را در نظر داشته باشید. البته شاید این توصیه ها با آن چیزی که مردم از عروسی ­ها انتظار دارند متفاوت و مغایر باشد اما اگر شما گزینه­ ها و اهداف دیگری را در نظر بگیرید، ازدواج به خودی خود ساده و آسان برگزار خواهد شد.

البته مزیت اینگونه مراسم عروسی با هزینه کم و جشن بسیار محدود( در حد پذیرایی با کیک و آبمیوه) این است که شما می­ توانید تعداد زیادی از کسانی که دوست دارید در مراسم شما حضور داشته باشند را دعوت کنید؛  چون تقریبا هزینه آنچنانی برای شما نخواهد داشت و هرچقدر شاهدان بیشتر در مراسم خود داشته باشید می­ توانید حمایت بیشتری هم از طرف آنها داشته باشید زیرا این افراد کسانی هستند که تعهدات و وعده­ های شما را شنیده ­اند و دوست دارند که به آنها پایبند باشید.

و در نهایت هدف ازدواج چیزی جز این نیست. پایبندی و تعهد!!!!!

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟
مراحل ساخت کارت عروسی با گوشی ایفون و ios

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
تالار دانیال شهرک غرب

سلام واقعا حیف شد چرا تعطیل شد تالار؟ چند سال قبل مراسم عروسیم تو عمارت دانیال بود الان میخواستم برای مراسم افطار و شام مهمان دعوت کنم اون موقع یادمه که تالار دانیال هم فعالیت میکرد. به خاطر تجدید خاطره گفتم مراسمم رو تو تالار دانیال بگیرم اما الان میشنوم بسته شده ناراحت شدم ...

خانم امیری
باغ تالار و تشریفات فرست کلس

درود و سلام .. جشن عروسی پسرم در عمارت هانا توسط تشریفات عالی فرست کلس با مدیریت آقای رحمتی و اسدی که بسیار متعهد و مسولیت پذیر هستند در تاریخ پنجم فروردین ۱۴۰۳ با شکوه و جلالی وصف ناپذیر برگزار شد . همه چیز عالی پرفکت پذیرایی و پرسنل خوش برخورد و با اخلاق .میوه نوشیدنی فینگرفود درجه یک .. غذا سلف بسیار کیفیت بالا و متنوع .. از صمیم قلبم از تشریفات فرست کلس بابت اینکه شب عروسی پسرم را شکوهمند و بیادماندنی و خاص برگزار کردند و به همه ی میهمانانم بسیار خوش گذشت کمال تشکر را دارم و به شما قویا توصیه میکنم تا با خیال راحت مراسم خود را به ایشان بسپارید . در پناه ایزد منان باشید

بدون نام
آهنگ رقص عروس و خواهرش

اهنگ ها خیلی عالی بود. خسته نباشید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

سلام آدرس و شماره تلفن دفتر طلاق شماره ۱۲۲ تهران رو اگر دارید لطف بفرمایید، یه ۱۲۲ میدون توحید خیابون پرچم بود که بسته ، جای جدیدشو اگر دارید بفرمایید سپاس

بدون نام
باغ تالار عمارت دانیال

سلام من عروسیم رو بین عمارت دانیال و باغ تالار والا مردد هستم. این باغ بیشتر حالت معماری قشنگی داره ولی باغ والا از نظر وسعت و شکل باغ و فضاهای مختلف قشنگی های خودش رو داره. البته یکی از دوستان باغ تالار 21 رو هم معرفی کرده که عکساش رو دیدم . اونم خوشم اومد خواستم از سایت شما مشاوره بگیرم جهت انتخاب مجموعه.

حنیدرضانجفیان
تالار پذیرایی حیات

سلام شب خوش ممنون میشم لیست قیمت ومنو پذیرایی برای مراسم ختم رو ارسال بفرمایید

فاطمه
تالار پذیرایی نگار/ تهرانسر

قیمت منو و کلا بابت 170مهمان. زنونه مردونه جدا .حداقل قیمت چند؟

عباسعلی صدیق
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

آدرس دفتر ازدواج شماره ۲۹۲ کجاست ؟

جمال
آهنگ حنابندان شیرازی

عالی درجه یک افتخار ایران.ممنون از هنرمند عزیز دل