هرآنچه که باید در مورد سفره عقد و چیدمان آن بدانید + 23 مدل زیبا و لاکچری سفره عقد

یکی از مهمترین کارها و انتخاب هایی که عروس خانمها دارند، انتخاب سفره عقد است. بسیاری از عروس خانمها ترجیح می دهند در داخل تالار پذیرایی سفره عقد انداخته شود و دوست دارند خودشان چیدمان و تزئین سفره عقد را بر عهده بگیرند. اما نکاتی هست که هر عروس و دامادی باید در مورد سفره عقد بداند.

خانه عقد رز سفید

ما ایرانی ها نیز مانند هر فرهنگ دیگری، سنت های عروسی خاص خود را داریم. یکی از این آداب سفره عقد است. سفره ای منحصربفرد که از اقلام نمادین، غذاها و تزیینات بسیاری تشکیل شده است که هر کدام نمایانگر جنبه ای از زندگی جدید زوجین است. سر هر سفره عقد ایرانی آینه ای می نشیند که با یک جفت شمعدان که نماد روشنایی و عمر طولانی است، قرار دارد. شیرینی، میوه، نان، سکه و قرآن نیز وجود دارد که گاهی با دفتر شعر همراه است. با شروع مراسم، چند نفر از اقوام زن روسری یا پارچه ابریشمی بر سر عروس و داماد که در کنار سفره نشسته‌اند می‌گیرند، در حالی که اقوام زن خوشبخت، دو قرص قند خرد می‌کنند.

سفره عقد شیک با طراحی خلاقانه

سفره عقد جدید و شیک

سفره عقد شیک و لاکچری

در قدیم سفره ی عقد توسط خانواده ی زوجین چیده میشد. بدین صورت که خانواده ی داماد آن را تهیه می کردند و سپس در مراسم بله برون آن را به منزل عروس می بردند و وظیفه ی چیدمان آن بر عهده ی خانواده ی عروس بود.

عقد کنان جزو یکی از مراسمات ازدواج زوجین ایرانی است که از دیرباز تا کنون با تشریفات و تزیینات خاص خود در میان خانواده‌های ایرانی در سراسر جهان برگزار می‌شود و از ارج و قرب بالایی برخوردار است.

از قدیم در میان جوامع و خانواده‌های ایرانی باور بر این بود که سفره عقد و تمامی وسایل و چیدمان آن، عاملی برای خوشبختی و سعادت و برکت و عاقبت به خیری خواهد بود. از سفره عقد گرفته تا تمامی اجزا و تزیینات آن همه دارای معانی خاص و فلسفه مربوط به خود هستند. بنابراین از گذشته تا حال چیدمان سفره عقد با تزیینات زیبا و شکیل برای خانواده‌ها بسیار با اهمیت است.

تالارکده با معرفی بهترین سالن عقد در تهران، با امکاناتی نظیر لوکیشن عکاسی سفره عقد لاکچری با دیزاین متفاوت در روف گاردن یا فضای باز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا متناسب با بودجه و سلیقه خود اقدام به انتخاب و رزرو سالن عقد نمایید

در همین راستا در ادامه مطلب به چند نکته اشاره خواهیم کرد. برای داشتن یک مراسم عقد زیبا و چشمگیر که همیشه از آن به عنوان بهترین روز زندگی خودتان یاد کنید، سعی کنید به جزئیات یاد شده توجه داشته باشید.

سفره عقد لاکچری

سفره عقد لاکچری

سفره عقد لاکچری و لوکس

سفره عقد لاکچری در باغ

 تزئین سفره عقد لاکچری در باغ عروسی

در مراسم عقد سفره ای چیده می شود که در حقیقت نماد شکل گرفتن خانواده است. چیدمان سفره ی عقد و ظریف کاری های آن بسیار مهم است.

ما در سایت تالارکده در مورد انتخاب مدل سفره عقد و همینطور چیدن آن مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.

اگر تصمیم گرفتید که سفره ی عقدتان را خودتان طراحی کنید، قبل از هر چیز جزئیات سفره را بدانید.

سفره عقد هم مثل سفره ی هفت سین یک سری محتویات کلی دارد که میان بیشتر اقوام و فرهنگ های ایرانی مشترک است و بعضی لوازم جزیی که ممکن است تفاوت های کوچکی را میان سفره عقد های مختلف ایجاد کند.

سفره عقد ایرانی

سبک های سفره عقد و چیدمان آن

خانه عقد رومنس

 

سالن عقد (عمارت عقد) سور شمال تهران

معمولا اجزای سفره عقد شامل قرآن، آیینه،‌ شمعدان،‌نبات، نقل و سکه، تخم مرغ، فندق و گردو و بادام، نان و پنیر، گل،‌میوه، عسل و کله قند است در حالی که بسته به سلیقه و یا رسم و رسومات خانوادگی اجزای دیگری مانند اسفند، گلاب، دانه های خشخاش، برنج، نمک، رازیانه، چای هم به سفره اضافه می شود.

سبک های سفره عقد و چیدمان آن

سفره عقد در دو دسته سفره عقد سنتی و سفره عقد مدرن وجود دارد که هر کدام دارای زیبایی های خاص خود هستند و عروس خانمها هم مطابق سلیقه شان یکی از این دو مدل را انتخاب می کنند. گاهی اوقات هم تلفیقی از سفره عقد سنتی و مدرن دیده می شود که مطابق سلیقه برخی از عروس خانمهای مشکل پسند است.

برای طراحی سنتی از پارچه های ترمه و یا قلم کار استفاده کنید. در چیدمان مدرن تورهای رنگی و یا پارچه های دانتل مورد استفاده قرار می گیرد. اگر انتخاب شما برای طراحی و جیدمان، تور است پیشنهاد می کنیم از تورهای خشک و حجم دار استفاده کنید چرا که زمانی که اجزای سفره را روی آن می چینید ظروف در آن فرو می روند در این حالت حجمی از تور اطراف ظروف را می گیرد و سفره تان شیک می شود.

سفره عقد محضری

سفره عقد محضری 2023

سفره عقد محضری جدید

سفره عقد محضری لوکس

طراجی شیک سفره عقد محضری

برای انتخاب ظروف در چیدمان سفره سنتی سعی کنید ظروف سفالی و یا ظروف فلزی مانند ظروف نقره ای را انتخاب کنید . ظروف سفالی در مقایسه با ظروف نقره ای بیشتر در دسترس هستند و از طرف دیگر قیمت پایین تری هم دارند. اما در چیدمان مدرن دست شما برای انتخاب ظروف بازتر است. ظروف شیشه ای از قبیل ظروف کریستال، پلی استر، آنتیک و یا ظرف های گیلاسی شکل بزرگ جلوه زیبایی دارند.

بعضی از چیدمان های سفره عقد تلفیقی از سبک سنتی و مدرن است. تنوع زیادی برای این سبک از چیدمان ها وجود دارد. برخی از این سفره ها تنوع رنگ زیادی دارند و برخی ساده و دارای سبک کلاسیک هستند. ظروف و تجهیزات مورد استفاده در این مدل سفره های عقد می‌تواند بسیار متغیر باشد. سفره عقدهای سیلور و نقره‌ای با ظروف پایه بلند یکی از پرطرفدارترین ظرف ها در این مدل‌ سفره های عقد به شمار می‌روند.

سفره عقد خانگی

سفره عقد خانگی

سفره عقد ساده و شیک در خانه

سفره عقد ساده و شیک در خانه

اگر بودجه کمی برای سفره عقد در نظر گرفته‌اید چیدمان سفره عقد مدرن گزینه خوبی برای عقد شما خواهد بود. در این سبک که بیشتر مورد پسند عروس و دامادها می‌باشد پایه اصلی آب و آینه است. دیگر اجزای سفره عقد در سبک مدرن در حاشیه قرار می‌گیرند. در چیدمان سفره عقد مدرن کف سفره را با آینه کاملاً می‌پوشانند یا به طور قطعات پراکنده سفره عقد را تزیین میکنند. میتوانید به جای آینه، تور یا حریر یا ساتن را مورد استفاده خود قرار دهید.

چیدمان دکور سفره عقد

در بسیاری از تالارها و باغ تالارها مدل های از پیش آماده ای وجود دارد که عروس و داماد می توانند یکی از آنها را انتخاب کنند. ولی این یک اجبار نیست و شما می توانید خودتان دکور را طراحی کنید. چیدمان دکور سفره عقد شباهت زیادی به چیدمان خانه عروس داماد در شب عروسی دارد. چیدمان نسبتا شلوغی که همه چیز را به نمایش می گذارد.

سبک های سفره عقد و چیدمان آن

جایگاه عروس و داماد یکی از نکات مهم چیدمان دکور سفره عقد است. با این که این اتفاق نسبتا کم می افتد، ولی در بعضی از موارد دیده می شود که به هماهنگی سفره عقد و جایگاه عروس و داماد توجهی نمی شود. برای زیبایی این دکوراسیون، حتما به این نکته توجه کنید تا از زیبایی سفره کاسته نشود.

عروس خانم های خوش سلیقه می توانند در تزئین سفره ی عقد شان از شمع های فانتزی استفاده کنند و همچنین سفره را گل آرایی یا میوه آرایی کنند. نوع گل آرایی، میوه آرایی و همچنین شمع آرایی در سفره عقد می‌تواند زیبایی آن را چند برابر کند. پس در هنگام انتخاب سفره عقد از نحوه گل آرایی و میوه آرایی آن اطلاع پیدا کنید و فقط به رنگ و قیمت آن توجه نکنید.

سفره عقد

توجه داشته باشید که نحوه چیدمان سفره عقد و تزیینات آن به نحوی باشد که در همدیگر گم نشده و یکدیگر را همپوشانی نکنند.

در چیدمان سنتی می توانید دو گلدان زیبا که می تواند گل شمعدانی باشد و یا هر گلی که باب سلیقه ی شماست را در گوشه های سفره قرار دهید. در چیدمان مدرن بهتر است گل ها را در سطحی بالاتر از سفره عقد قرار دهید و از گل های آویزی یا آبشاری استفاده کنید. در ضمن به یاد داشته باشید گلهای طبیعی در اولویت انتخاب هستند.

برای گل آرایی سفره می توانید به یک گل فروشی مراجعه کنید و بسته به اندازه ی سفره و همچنین ترکیب رنگ ها، چند سبد گل سفارش دهید. استفاده از شمع را هرگز فراموش نکنید. بهتر است شمع ها کند سوز و دارای محفظه باشند. می توانید از تعداد زیادی شمع وارمر که هزینه ی زیادی هم ندارند دور تا دور سفره استفاده کنید که بسیار خاص و شیک می شود. در استفاده از شمع ها بسیار دقت کنید که در مسیر رفت و آمد و همچنین نزدیک به لباس عروس نباشند.

زاویه ی قرار گرفتن آیینه را با جایی که صندلی های عروس و داماد قرار دارد، به گونه تنظیم شود که هر دو با نزدیک کردن سرهایشان به یکدیگر بتوانند تصویر خود را در آیینه مشاهده کنند.

همچنین در نظر داشته باشید که وسایل سفره ی عقد را تا حد امکان از وسایل طبیعی انتخاب کنید. استفاده از تخم مرغ رنگی و مصنوعی، میوه های مصنوعی و نیز گل های مصنوعی اولا از زیبایی سفره ی شما کم میکند ثانیا خیلی زود از مد می افتد.

چیدمان سفره عقد

برای زیبایی بیشتر و در چشم بودن چیدمان و اجزای سفره و طراحی و چیدمان، به رنگ و شکل وسایل تزیینی و تطابق آن‌ها با هم توجه داشته باشید.

چیدمان سفره عقد ایرانی

یک سفره عقد ایرانی که در مجالس عروسی ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرد برای هر یک از اقلام فلسفه ای به منظور ایجاد شادی و سعادت برای تازه عروسان شکل گرفته است و تمام جزئیات آن بسیار دقیق کار شده است.

اقلام موجود در این زیر برخی از رایج ترین موارد هستند که عبارتند از:

  1. آینه سرنوشت و دو شمعدان نماد نور و آتش.
  2. نان متبرک، نان مخصوصی که بر روی آن خط نوشته شده است.
  3. میوه های بهشتی مانند انار، انگور و سیب
  4. نمادهای باروری، تخم مرغ تزئین شده، بادام، گردو و فندق.
  5. قرآن در مقابل زوجین بر روی پخش قرار می گیرد.
  6. سکه، کاسه ای از سکه های نقره یا طلا که نماد رفاه و ثروت است.
  7. هفت شیرینی برای یک ازدواج شیرین مثل توت، نان برنجی، نان بادامی و کلوچه نخودچی

نحوه چیدمان سفره عقد و فلسفه‌ی وجود بعضی از اجزای آن

رحل و قرآن به صورت باز شده در سر سفره عقد نمایانگر پیام خداوند و تحکیم روابط بین زوجین است. تزیینات رحل و قرآن برای سفره عقد همیشه با آراستگی چشم نوازی همراه است. رحل قرآن را جلوی آینه عقد قرار دهید.

جام عسل یکی دیگر از اعضای جداناشدنی سفره عقد است که به آن اشاره می‌کنیم. عسل نماد شیرین کامی و شیرینی در زندگی است. از این جهت همیشه جام عسل در هنگام عقد کنان در اختیار عروس و داماد گذاشته می‌شود که با  نوک انگشتان کام همدیگر را شیرین کنند. البته جام عسل مراسم عقد نیز باید تزیینات خاص خود را داشته باشد.

مدل سفره عقد زیبا

جانماز و تسبیح با تزییناتی زیبا و چشمگیر بالای سفره عقد در کنار آینه و قرآن جای دارند.

جا حلقه‌ای با دیزاینی زیبا و منحصربفرد پیش پای عروس و داماد روی سفره عقد قرار داده می‌شود. بعد از جاری شدن صیغه عقد عروس و داماد حلقه‌ها را روی انگشتان یکدیگر جای می‌دهند.

شیرینی روی سفره عقد نشانگر شیرین کامی و خوشبختی است. برای تهیه شیرینی عقد حتماً از شیرینی های خشک و تازه با ابعاد کوچک استفاده کنید.

نان سنگک سفره عقد که نشان برکت است از دیگر اجزای سفره عقد است. سعی کنید نان سنگک ها را تکه تکه کنید و در کنار پنیر و سبزی تزیین شده روی سینی بزرگ بچینید و در تزیین آن سلیقه لازم را به خرج دهید.

میوه آرایی سفره عقد را نیز به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا زیبایی سفره عقد شما دوچندان شود. سعی کنید سیب و انار را در میان میوه‌های سفره عقد جای دهید.

یادآوری می‌کنیم که موسسات و شرکت‌هایی  وجود دارند که سفره عقد را اجاره میدهند و چیدمان آن را نیز بر عهده می‌گیرند. شما به کمک نمونه کارها و آلبوم عکس‌های سفره عقد می‌توانید سبک و رنگ مدنظر خود را برای روز عقد کنان و سفره عقد خودتان انتخاب کنید.

سبک های مختلف سفره آرایی عقد

همانطور  که می دانید در سراسر ایران اقلیم ها و فرهنگ های مختلف و متفاوتی در کنار هم زندگی می کنند.

در نتیجه این تعدد فرهنگ ها هر خانواده ای برای مراسم عقد و عروسی خود تفکر متفاوتی دارد که در نتیجه آن و در خصوص موضوع بحث ما این تفاوت فرهنگی باعث سیک های مختلف سفره آرایی عقد می شود.

که این بسیار زیباست اما بهتر است قبل از انجام کاری با خانواده طرف مقابل هماهنگی ها صورت گیرد تا خدایی نکرده این تفاوت باعث دلخوری و ناراحتی میام خانواده ها نشود.

در پایان مطلب  به یاد داشته باشید که تمامی اجزا و ریزه‌کاری‌های محضر عقد و سفره عقد با جزییات و تزیینات آن برای همیشه در فیلم و عکس‌های عقد کنان شما ثبت می‌شوند و برای همیشه ماندگار خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم با توجه به بودجه و رسومات خودتان، محضر عقدی زیبا و لاکچری با سفره‌های عقد بروز و شیک را برای بهترین روز زندگی خودتان انتخاب کنید.

سفره عقد

بسیاری عروس و دامادها و در کل تعداد زیادی از زوج‌های جوان برای چیدمان سفره عقد خود دچار تردیدهایی می‌شوند که می‌توان گفت از نبود آگاهی کافی در بین ایشان بوجود می‌آید و با افزایش اندکی اطلاعات آن ها در رابطه با سالن عقد های تهران و چنین مجموعه‌هایی می‌توانند این تردید ها را تا حدود زیادی از بین برده و همچنین سفره عقدی زیبا را در سالن عقد مورد نظر خود و یا هر مکان دیگری که در آن جشن عقد خود را برگزار می‌کنند چیده و از زیبایی آن استفاده کنند.

همچنین زوج‌های جوان و عروس و دامادها باید در نظر داشته باشند، که با انتخاب درست یک سالن عقد در تهران و یا یک محضر عقد می‌توانند راحتی زیادی را برای خود در امر برگزاری مراسم و جشن عقد و عروسی ایجاد و فراهم کنند. در واقع انتخاب یک سالن عقد برای برگزاری مراسم عقد و جشن عروسی می‌تواند کمک شایانی به برگزاری مراسم و جشن عقد و عروسی شما عروس و دمادهای عزیز کند و در این امر مسمر ثمر می‌تواند واقع شود.

سوالات متداول
چه نوع چیدمانی برای سفره عقد مناسب است؟
برای جواب این سوال شما باید به محل برگزاری مراسم عقدتان دقت کنید. قطعا تفاوت زیادی دارد که شما در یک سالن عقد مراسم را برگزار می کنید یا خیر آن را به روش خانگی انجام می دهید. شما جدا از این بحث به بزرگی یا کوچکی فضایی که دارید هم باید توجه داشته باشید تا همه چیز متناسب باشد

سفره عقد ایرانی که با المان ها ایرانی و سنتی تشکیل می شود بسیار زیباست و اگر با فضایی که مراسم را می خواهید برگزار کنید متناسب باشد می تواند گزینه مناسبی باشد اما اگر فضای مدرنی دارید بهتر است قطعا سفره عقد را هم متناسب با آن جلوه بدهید

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

میوه آرایی سفره عقد
سفره عقد شیک
اجزای سفره عقد
هزینه سفره عقد

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
کارت عروسی جدید و لاکچری

من میخوام یکی برام کارت عروسی دیجیتال بسازه و نمیدونم کجا و چطوری قبلا یه دونه دیده بودم میشه شما راهنمایی کنید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

با سلام دفتر ازدواج 244 مشخص نیست به کجا منتقل شده لطفا راهنمایی بفرمایید چکونه بیابم ممنون

محمودی
روف گاردن چوبی

جهت ولیمه غذا جوجه ۱۵۰ حدودا

جواد‌
ساخت کارت عروسی آنلاین (دیجیتال) لاکچری

سلام چرا درگاه پرداخت باز نمیشه

بدون نام
آهنگ برای محضر عقد و نامزدی

خیلی سایت خوبی دارید🙏🏻

امیرحسین
تالار مجلل آینه

سلام آیا مدیریت تالار تغییر کرده نسبت به قبل از کرونا؟

محمد کریمی
باغ تالار محرابی

تک پرس میکس صد در صد با ژله و سالاد

رویا احمدی
باغ تالار تشریفات ساشا

دیزان عالی همه چی همونی بود که گفتن و خوشبختانه عروسی دختر عموم هم همین تیم گرفتن عالی بود 😍😍

سمیرا اسماعیلی
باغ تالار تشریفات ساشا

چقد مجموعه عالی داشتید و حرفه ای من به عنوان عروس واقعا هیچ استرسی نداشتم و همه چی برنامه ریزی شده بود و شام حتی اضافه اومده بود و محبت کردن پک کردن ما بردیم دیزاین عالی و شمع آرایی گل آرایی هم عالی

لیست بهترین سالن عقد و محضر عقد