آداب‌ و رسوم برگزاری مراسم عروسی و ازدواج چینی

عروسی در آداب و رسوم ازدواج و عروسی هر کشور ممکن است تفاوت های یداشته باشد، مراسم عروسی چینی سرشار از رنگ‌های زیبا و حس زندگی است. برگزاری مراسم عروسی مجلل در چین هم برای عروس و داماد و هم برای خانواده‌هایشان بسیار حائز اهمیت است. ویژگی بارز مراسم عروسی چینی پایبندی زوجین به سنت و آیین‌هایشان است و اکثر جنبه‌های نمادین به‌کاررفته در عروسی چینی بر رفاه، فراوانی نعمت و شادی و خوشبختی زوجین تأکید دارند.

مراسم عروسی چینی

برای آشنایی بیشتر با سنت‌ها و فرهنگ برگزاری مراسم عروسی چینی با ما همراه باشید.

همچنین ببینید : آداب و روسوم عقد محضری

مراسم عروسی چینی معمولاً یک شبانه‌روز به طول می‌انجامد. مدت‌زمان مهمانی تا حدود زیادی به توافق عروس و داماد و خانواده‌هایشان بستگی دارد. البته نحوه برگزاری مراسم در استان‌های مختلف چین که سنت‌ها و آیین‌های مختلفی دارند، با یکدیگر متفاوت است.

به‌طورکلی مراسم عروسی چینی شامل دو بخش اصلی است. بخش اول برگزاری مراسم چای است که تنها با حضور خانواده‌های عروس و داماد و به‌طور خصوصی برگزار می‌شود و بخش دوم همان مراسم عروسی اصلی است که در آن علاوه بر خانواده‌ها، اقوام و آشنایان عروس و داماد و سایر مهمان‌ها نیز حضور دارند.

همچنین ببینید : باغ عروسی

سبک پوشش و لباس مهمان‌ها در عروسی چینی چگونه است؟

پوشش مهمان ها در مراسم عروسی چینی

موضوع حائز اهمیت در سبک پوشش مهمانان دعوت‌شده به مراسم عروسی چینی رنگ لباسشان است. به‌عبارت‌دیگر رنگ لباس مهمان‌ها بیشتر از مدل آن اهمیت دارد. همان‌طور که می‌دانید؛ در عروسی‌های غربی به دلیل سفید بودن لباس عروس، پوشیدن لباس سفید توسط مهمان‌ها جایز نیست. در عروسی چینی نیز در لحظاتی از مراسم، عروس لباس قرمز به تن می‌کند؛ بنابراین بهتر است مهمان‌ها از پوشیدن لباس قرمز خودداری کنند تا عروس و لباسش در مرکز توجه قرار داشته باشند.

پوشیدن لباس‌های تیره‌رنگ مانند آبی پررنگ، سیاه و خاکستری توصیه نمی‌شود؛ زیرا این رنگ‌ها در فرهنگ چینی نماد بدشانسی، مرگ یا عزاداری است. مهمان‌ها در عروسی چینی معمولاً لباس‌هایی با تنالیته گرم مانند بنفش، هلویی و صورتی را برای پوشیدن انتخاب می‌کنند، زیرا این رنگ‌ها سمبل آغاز زندگی جدید، شادی و خوش‌یمنی هستند.

هدیه دادن به عروس و داماد در مراسم عروسی به سبک چینی چگونه است؟

هدیه دادن در مراسم عروسی به سبک چینی

معمولاً در عروسی به سبک چینی، مرسوم است که مهمان‌ها یک پاکت قرمز حاوی وجه نقد به عروس و داماد هدیه می‌دهند. پاکت پول معمولاً با اکسسوری‌های مختلف که نماد خوشبختی و ثروت هستند، تزئین می‌شود. مقدار وجه نقد هدیه داده‌شده باید عددی زوج و ترجیحاً شامل عدد هشت باشد؛ زیرا این عدد در فرهنگ چینی به معنی رفاه است.

همچنین ببینید : آداب و رسوم مراسم عروسی در کره

مهمان‌ها باید پاکت قرمز حاوی پول را به چه کسی تحویل دهند؟

در عروسی چینی، مهمان‌ها باید قبل از ورود به مراسم عروسی، پاکت قرمز را به ساقدوش عروس تحویل بدهند. ساقدوش مبلغ موجود در پاکت را شمرده و به همراه نام مهمان در دفتری ثبت می‌کند. در فرهنگ چینی انتظار می‌رود که اگر این زوج بعداً به عروسی مهمان خود دعوت شوند، به آنها مبلغ بیشتری از مبلغی که دریافت کرده‌اند، هدیه بدهند.

به‌جز پول چه چیزهایی را می‌توان به عروس و داماد چینی هدیه داد؟

ارزش هدیه باید به‌اندازه مبلغی باشد که قرار بود در پاکت قرمز به عروس و داماد داده شود. این هدیه باید عاری از عدد 4 و یا 4 آیتم باشد؛ زیرا این عدد در فرهنگ چینی‌ها به معنی مرگ است. معمولاً بلیت رفتن به سالن‌های ماساژ یا جایی که عروس و داماد بتوانند تجربه جدید و لذت بخشی به دست آورند، گزینه‌های مناسبی برای هدایای غیر نقدی هستند. هدیه دادن جواهرات زیبا، طلا و الماس از طرف اقوام عروس و داماد نیز مرسوم است.

مراسم عروسی چینی چند ساعت طول می‌کشد؟

مراسم عروسی به سبک چینی

بسته به سنت‌های مناطق مختلف چین، عروسی چینی می‌تواند چهار ساعت تا سه روز به طول بیانجامد.

در ادامه رایج‌ترین سنت‌ها و آداب‌ورسوم برگزاری مراسم عروسی چینی آورده شده است.

نحوه برگزاری مراسم نامزدی چینی چگونه است؟

در فرهنگ چینی‌ها مرسوم است که داماد پیش از برگزاری مراسم عروسی، هدایای نامزدی را باهدف خواستگاری رسمی به خانواده عروس پیشکش کند. این هدایا شامل جواهرات طلا، شمع‌هایی با طرح اژدها و ققنوس، برگ چای، دانه‌های کنجد، شراب یا آبمیوه تخمیرشده می‌باشند. هدیه نامزدی نماد رفاه، ثروت و خوش‌شانسی است. خانواده عروس نیز به‌عنوان پاسخ مثبت به خواستگاری، نیمی از هدایای داماد را به او برمی‌گردانند و از این طریق تمایل خود را برای خویشاوندی و برقراری یک رابطه خوب با خانواده داماد نشان می‌دهند.

درهمین رابطه ببینید: آداب و رسوم مراسم ازدواج مسیحیت و کاتولیک

تاریخ عروسی چینی چگونه انتخاب می‌شود؟

در فرهنگ چینی، تاریخ روز عروسی به‌طور تصادفی و شانسی انتخاب نمی‌شود. بسیاری از زوج‌ها برای انتخاب یک تاریخ خوش‌یمن با یک پیشگو، فالگیر، راهب یا استاد فنگ شویی مشورت می‌کنند. علامت زودیاک این زوج چینی، جزئیات تاریخ تولد خصوصاً تاریخ تولد عروس نقش مهمی در انتخاب مناسب‌ترین روز برای برگزاری مراسم عروسی چینی دارند.

نحوه دعوت کردن مهمان‌ها به مراسم عروسی چینی:

کارت دعوت عروسی چینی

کارت دعوت عروسی چینی معمولاً  قرمزرنگ و حاوی حروف طلایی است. رنگ قرمز و طلایی در کنار هم نماد خوشبختی هستند. متن کارت دعوت شامل تاریخ برگزاری مراسم عروسی، تاریخ تولد و نام عروس و داماد و والدینشان است. جزئیات محل و زمان سرو شام و نوشیدنی نیز در کارت دعوت عروسی ذکر می‌شود. اگر مهمانی بافرهنگ و آداب‌ورسوم چینی آشنا نباشد، یک بسته قرمز به همراه کارت دعوت برایش ارسال می‌شود.

آماده‌سازی تخت خواب عروس و داماد در عروسی چینی:

اداب و رسوم عروسی چینی

مراسم آماده‌سازی تخت خواب عروس و داماد که تحت عنوان “An Chuang” شناخته می‌شود، باید دو تا سه روز قبل از برگزاری مراسم عروسی و در روز و ساعت خوش‌یمنی برگزار شود. این سنت معمولاً توسط یکی از زنان خوش‌یمن یا خوش‌اقبال فامیل انجام می‌شود. در فرهنگ چینی زن خوش‌یمن یا خوش‌اقبال زنی است که دارای پدر و مادر، همسر، فرزند و نوه باشد. در این مراسم، تخت خواب نوعروس و داماد با ملافه و بالش‌های جدید قرمزرنگ و ترکیبی از میوه‌های خشک مانند چشم اژدها، خرمالو، خرما و آجیل تزئین می‌شود. این ترکیب نماد یک ازدواج شیرین و طولانی است که با نعمت و برکت و آرزوهای خوب همراه است. نکته جالب‌توجه در فرهنگ عروسی چینی این است که هیچ‌کس قبل از عروس و داماد حق نشستن یا خوابیدن روی این تخت را ندارد.

مراسم شانه زدن مو در عروسی چینی:

مراسم شانه زدن مو در عروسی چینی

مراسم شانه زدن مو، شب قبل از عروسی انجام می‌شود و نماد ورود عروس و داماد به مرحله جدیدی از بزرگ‌سالی است. عروس و داماد بدنشان را با برگ‌های پوملو (نوعی میوه از خانواده مرکبات) تمیز می‌کنند تا انرژی‌های منفی از بدنشان دور شود و سپس لباس و کفش راحتی قرمز می‌پوشند. عروس در مقابل یک آینه یا پنجره می‌نشیند، درحالی‌که داماد رو به سمت فضای داخلی خانه می‌نشیند. والدین آنها یک جفت شمع مخروطی شکل قرمز، قیچی، عود، یک خط کش چوبی، یک شانه و نخ قرمز با برگ درخت سرو تهیه می‌کنند. مجدداً مانند مراسم تزئین تخت خواب عروس و داماد، یک زن خوش‌یمن و خوش‌اقبال عود و شمع‌ها را روشن کرده و مراسم شانه کردن موها را آغاز می‌کند. او باید درحالی‌که موی عروس و داماد را شانه میزند، برایشان دعای خوشبختی بخواند. متن این دعا شامل عبارت‌های زیر است:

  • باشد که اولین شانه کردن موهایتان، برایتان اتحاد و همدلی طولانی‌مدت به ارمغان بیاورد.
  • باشد که دومین شانه، برایتان اتحاد و همدلی هماهنگ به ارمغان بیاورد.
  • باشد که شانه سوم، فرزندان و نوادگان زیادی برایتان به ارمغان بیاورد.
  • باشد که شانه چهارم، برایتان رفاه و عمر طولانی به ارمغان بیاورد.

پس‌ازاینکه موهای عروس و داماد برای چهارمین بار شانه شد، زن خوش‌یمن نخ قرمزرنگ را با برگ‌های سرو به موهایشان گره میزند و مراسم شانه کردن به‌طور رسمی به‌پایان می‌رسد.

رنگ‌های خوش‌شانسی‌آور و نمادهای خوش‌یمن در عروسی چینی:

عروسی چینی

رنگ قرمز و طلایی نقش مهمی در دکوراسیون مراسم عروسی چینی دارند. رنگ قرمز نماد عشق، موفقیت، خوشبختی، رفاه، شانس، باروری، افتخار و وفاداری و رنگ طلایی نماد ثروت هستند.

نماد خوشبختی دوگانه از دو کاراکتر چینی یکسان به معنی خوشی و لذت تشکیل می‌شود. این نماد بدون استثنا در تمام عروسی‌های چینی دیده می‌شود. نماد خوشبختی دوگانه می‌تواند به‌عنوان یک دکور سنتی به نمایش گذاشته شود. در این دکور، از گل رز قرمز تازه به‌عنوان آویز در مراسم چای یا برای نورپردازی نئونی برای مهمانی بعد از مراسم عروسی استفاده می‌شود.

سایر نمادهای خوش‌یمن عبارت‌اند از اژدها، ققنوس و اردک‌های نژاد ماندرین که نشان‌دهنده شادی و وفاداری هستند. یکی از هدایایی که در عروسی چینی به عروس اهدا می‌شود، گردنبند خوک طلای 24 عیار است که نماد باروری است و عروس باید بلافاصله آن را به گردن خود بیاویزد.

مراسم رفتن به خانه عروس و برداشتن او در عروسی به سبک چینی:

درحالی‌که امروزه مراسم عروسی چینی به‌روز و مدرن شده است و شامل مراسم‌های بزرگ و مجلل نمی‌باشد، مراسم رفتن به خانه عروس برای برداشتن او هنوز یکی از رسومات پابرجا در فرهنگ عروسی به سبک چینی است. در این مراسم آتش‌بازی، طبل و گونگ کوبی و حتی اجرای رقص توسط گروهی که لباس‌هایی به شکل شیر پوشیده‌اند، انجام می‌شود. معمولاً یک کودک به همراه داماد در جلوی موکب راه می‌رود. حضور کودک نمادی از باروری است.

آزمایش کردن داماد در عروسی چینی:

مراسم عروسی چینی

برجسته‌ترین نکته در جشن‌های روز عروسی چینی “بازی‌های در” یا “Chuangmen” است. امروزه این بازی‌ها با تست‌های سرگرم‌کننده مدرنیزه شده است. مجموعه بازی‌ها توسط ساقدوش‌های عروس آماده می‌شود تا عزم و اراده داماد برای ازدواج با عروس و گرفتن رضایت از خانواده او را آزمایش کنند.

مراحل بازی‌های مختلف متفاوت است اما معمولاً تست‌هایی از داماد گرفته می‌شود که میزان شناخت او از عروس را می‌سنجد. سایر مراحل نیز شامل خوردن غذاهای بسیار تند، شور، تلخ یا شیرین برای اثبات آمادگی و توانی داماد جهت ورود به هر مرحله از ازدواج است. یکی از مراحل نیز شامل یک بازی دردناک است که هدف از انجام آن سنجش آستانه تحمل درد داماد است.

در بازی دیگری داماد باید یک بسته قرمز حاوی وجه نقد را به ساقدوش‌های عروس تحویل دهد تا آنها درازای پول دریافتی، عروس را به او تسلیم کنند. آخرین چالش پیدا کردن لنگه‌کفش گم‌شده عروس و پوشیدن آن به‌پای عروس و سپس بردن او به اتاق نشیمن برای اجرای مراسم چای چینی است. در پایان نیز تنها در صورت پیروزی در همه مراحل این چالش، او مجوز ورود به اتاق عروس را دریافت خواهد کرد.

مراسم چای چینی و قدردانی از والدین:

پذیرایی چینی

مراسم چای چینی یا همان ” Ging Cha” یک سنت ضروری است که حتماً باید در عروسی‌های چینی اجرا شود. در این مراسم عروس و داماد از والدینشان به خاطر عشق، حمایت و زحماتشان، تشکر و قدردانی می‌کنند و احترام خود را به‌جا می‌آورند. این مراسم یا در یک مکان مشخص و یا به‌طور جداگانه در خانه عروس و خانه داماد برگزار می‌شود. برای برگزاری مراسم چای از یک فنجان چای قرمز با نماد خوشبختی دوگانه استفاده می‌شود. این فنجان چای سیاه با میوه لونگان خشک، دانه‌های نیلوفر آبی و خرمای قرمز شیرین می‌شود.

یکی از ساقدوش‌های عروس یا یک زن خوش‌یمن فنجان چای را به عروس و داماد که زانوزده یا در حالت تعظیم هستند و همین‌طور به والدینشان می‌دهد. در ابتدا چای برای خانواده داماد سرو می‌شود و از آنها با عبارت “لطفاً چای را بنوشید” پذیرایی می‌شود. پس از نوشیدن جرعه‌ای از چای، یک پاکت قرمز حاوی وجه نقد یا جواهرات طلا به عروس و داماد هدیه داده می‌شود. هدف از اهدای این هدایا خوشامدگویی و ورود عروس و داماد به خانواده‌ای جدید است. سپس عروس و داماد برای پدربزرگ و مادربزرگ پدری‌شان، عمو و عمه‌ها  و سپس خواهر و برادرهای متأهل و بزرگشان چای می‌ریزند. سپس تمام این مراحل را برای اقوام مادری نیز تکرار می‌کنند.

سوگند ازدواج در مراسم عروسی چینی:

مراسم خواندن سوگند ازدواج در یک دفتر دولتی یا در یک مراسم خصوصی اجرا می‌شود. در این مراسم عروس و داماد مقابل محراب خانوادگی قرارگرفته و به نیاکانشان ادای احترام می‌کنند و در پایان مراسم سوگند نیز به یکدیگر تعظیم می‌کنند. بااین‌وجود برخی از زوجین چینی ترجیح می‌دهند عروسی به سبک غربی که پوشیدن لباس سفید عروسی و عبور از راهرو و رسیدن به جایگاه عروس و داماد است را انتخاب کنند.

ضیافت یا مهمانی اصلی عروسی چینی:

مراسم مهمانی چینی

عروسی چینی، یک مراسم مجلل هشت مرحله‌ای است که توسط والدین عروس و داماد برگزار می‌شود. منوی شام شامل غذاهای نمادین و خوش‌یمن است. این غذاها شامل ماهی، خوک شیرخوار که نماد پاکی عروس است، بشقابی شامل مرغ یا اردک که نماد صلح و وحدت است، دسر دانه نیلوفر آبی که نماد بارداری است، می‌باشند. در اواسط مراسم عروسی، عروس لباس عروس بلند قرمز خود را می‌پوشد. در مراسم عروسی عکس‌های کودکی عروس و داماد به‌صورت “Slideshow” به نمایش درمی‌آید. در اواخر شب نیز نوشیدنی تحت عنوان “Yam Seng” و برای جشن گرفتن و تبریک گفتن به داماد به خاطر رسیدن به عروسش آورده می‌شود.

سه روز بعد از پایان مراسم عروسی چینی:

عروس و داماد سه روز بعد از پایان مراسم عروسی‌شان به دیدن والدین عروس می‌روند. خانواده عروس با تدارک دیدن یک مهمانی کوچک از زوج جوان استقبال می‌کنند و داماد نیز باید به‌عنوان هدیه یک خوک کباب شده را به این مهمانی بیاورد.

آداب‌ورسوم‌های عجیب ازدواج در چین:

آداب و رسوم عجیب ازدواج در چین

یکی از آداب‌ورسوم‌های عجیب ازدواج در چین ( البته در برخی از مناطق چین) که درگذشته در ایران نیز وجود داشت، عدم ملاقات عروس و داماد تا روز عروسی است. درواقع توافق اولیه ازدواج چینی  به روش سنتی توسط خانواده‌های عروس و داماد و بدون اطلاع خود دختر و پسر صورت می‌گیرد. سپس خانواده عروس، او را آراسته و آماده کرده و در اتاقی با درهای قفل‌شده حبس می‌کنند. چینی‌ها بر این عقیده‌اند که در روز عروسی هیچ‌کسی حق ندارد قبا از آقا داماد، عروس را ملاقات کند. سپس کلید اتاق به داماد داده می‌شود تا قفل در را باز کرده و عروس را ب‌بیند. اگر چهره عروس را بپسندد، مراسم ازدواج سر می‌گیرد اما اگر از او و چهره‌اش خوشش نیاید می‌تواند مراسم را ترک کند و ازدواج صورت نمی‌گیرد. به‌عبارت دیگر دختر را به خانواده‌اش پس می‌دهد. لازم به ذکر است که امروزه این رسم تقریباً در اکثر استان‌های این کشور برچیده شده است.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

هتل اسپیناس میزبان مراسم عروسی دختر شمخانی
صفر تا صد ماجرای ازدواج گوگوش با پسری ۳۰ ساله
طلاق مهدی قائدی از همسرش علنی شد
طراحی سایت تالار پذیرایی

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️