جشنواره رمضان

وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

از دیرباز تاکنون مراسم‌های بله برون عقد و عروسی خانواده عروس و بخشی دیگر را خانواده داماد بر عهده می‌گیرد. وظايف خانواده داماد در بله برون چیست؟ مراسم بله برون مراسمی است که معمولاً بعد از خواستگاری و در هنگامی‌که عروس خانم جواب بله را به خانواده داماد داده برگزار خواهد شد.

این مراسم گسترده‌تر و پر سر و صداتر از خواستگاری برپا خواهد شد. برگزاری مراسم بله برون اصول اولیه‌ی خودش را دارد و آینده‌ی تمام مراسم‌های آینده و قول و قرارها در شب بله برون به‌طور کامل مشخص خواهد شد.

مراسم بله برون طبق معمول به فاصله چند روز بعد خواستگاری برگزار می‌شود. برپای این مراسم مثل خواستگاری بر عهده خانواده عروس خواهد بود. با این اختلاف که اقوام عروس و داماد، تعداد بیشتری از بستگانشان را به این مراسم دعوت می‌کنند در مراسم بله برون قول و قرارهای نهایی برای برنامه عقد و عروسی گذاشته می‌شود. در ادامه این مقاله از سالن عقد نقره کرج با ما همراه باشید.

روش برگزاری مراسم بله برون

مراسم بله برون مراسمی است که باید بعد از مراسم خواستگاری و آشنا شدن هر دو خانواده با یکدیگر برپا خواهد شد. بله برون اصول اولیه خودش را دارد که در آینده تمام مراسم‌ها و قول و قرارهای که بین خانواده‌ها گذاشته خواهد شد در آن مراسم مشخص می‌شود.

برای برگزاری این مراسم خانواده داماد باید وسایل موردنیاز بله برون را تهیه‌کرده و بعد از گذاشتن تاریخ مراسم بله برون به منزل پدر عروس که مراسم را با اقوام بزرگ خانواده‌ها برگزار شود خواهند رفت.

برگزاری مراسم بله برون

در بله برون چه کسانی دعوت هستند؟

مراسم بله برون یکی از مراسم پراسترس برای هر دختری و پسری باشد. در این مراسم آشنایی بیشتر بزرگ‌ترها به یکدیگر خواهد بود. در بله برون برای برگزاری مراسم بهتر است اقوام درجه‌یکتان را دعوت کنید البته باید توجه داشت که بدون بچه‌ها این مراسم برگزار شود. حضور بچه‌ها در مراسمی که قرار است در آن شیربها، مهریه و تاریخ عقد و عروسی مشخص شود حضور بچه‌ها خیلی مناسب نخواهد بود و ممکن است موجب بروز مشکلات زیادی در این مراسم شود.

در این مراسم افرادی مانند عمه‌ها، خاله‌ها، دایی‌ها، عموها، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، برادر و خواهرها با همسرانشان جز مهمان‌های اصلی قرار خواهند گرفت. لزومی ندارد در این مراسم دخترخاله و پسرخاله‌ها را دعوت کنید فقط افراد درجه‌یک و ریش‌سفیدها در این مراسم کافی است.

رسومات بله برون تا عروسی برای تمامی فرهنگ‌ها چیست؟

  1. دادن هدیه در مراسم بله برون در سالن عقد کرج
  2. بردن گل بله برون به خانه عروس
  3. کیک بله برون
  4. حلقه بله برون از مهم‌ترین رسومات بله برون تا عروسی
  5. در نظر گرفتن تعداد مهمان‌ها برای برگزاری مراسم بله برون
  6. در نظر گرفتن بهترین مکان برای مهمانی
  7. گل و شیرینی و نشان
  8. برای بله برون خانواده داماد باید گل، شیرینی، پارچه چادری و انگشتری به‌عنوان نشان بخرند. البته تعداد زیادی از خانواده‌ها که قصد عروس گرفتن دارند وسایلی مانند مانتو، پیراهن، روسری و کیف هم برای عروسشان به‌عنوان هدیه می‌برند که البته جز رسوم اصلی نیست.
  9. اگر عروس خانم با میزان مهریه، شیربهایی که با توافق طرفین مطرح‌شده است را قبول کند، جواب بله را می‌دهد و در این زمان است که می‌توانید جعبه شیرینی که آقا داماد و خانواده‌اش آورده‌اند را بازکنید و بچرخانید.
  10. بعد مادر داماد می‌تواند انگشتر نشان را دست عروس خانم کند و پارچه چادری که برای او آورده‌اند را روی سرش بیندازد.

رسومات بله برون تا عروسی

همچنین بخوانید : وسایلی که باید برای بله برون بخریم 

نکات مهم در مراسم بله برون چیست؟

بله برون یکی از مراسم‌های قبل از عقد است. در این مراسم خانواده‌های نزدیک آقای داماد و عروس کنار هم جمع می‌شوند که پذیرای آن‌هم همانند مراسم خواستگاری انجام می‌شود. اصولاً توی سنت ما ایرانی‌ها نامزدی رسمی با بله برون شروع می‌شود اما این مراسم هم مانند ازدواج آداب‌ورسوم و نکته‌هایی دارد که باید آن رعایت شود.

مانند خرید گل و شیرینی از طرف خانواده داماد، برای حضور داشتن در این مراسم ضروری خواهد بود. حتی بعضی خانواده‌ها رسم دارند که یک انگشتر به‌عنوان {نشان} برای عروس می‌آورند.

انگشتر نشان اولین هدیه‌ای است که از طرف خانواده داماد به عروس خانم هدیه داده می‌شود بس زیبای و جذابیت آن بسیار حائز اهمیت است.

توی این مراسم‌ها درباره میزان مهریه، شیربها، وضعیت شغل داماد، مسکن و تاریخ عقد و عروسی و جزییات این برنامه‌ها گفت‌وگو داشته باشید.

در این مراسم اصلاً مناسب نیست که در بین صحبت‌های پدر و مادرتان و شما اختلاف وجود داشته باشد. قبل از این‌که به مراسم بروید حرفتان را با بزرگ‌ترها یکی کنید تا در مراسم دچار مشکل نشوید.

برای تاریخ عقد و عروسی، یک‌زمان بندی مناسب داشته باشید. تمام تلاش خود را کنید همه برنامه‌ها را در همین شب به پایان برسانید.

به‌طور مثال این‌که دوست دارید مراسمتان چگونه برگزار شود و مهمان‌ها چه کسانی باشند پذیرایی چه طور باشد در شب بله برون تمام صحبت را انجام داده باشید.

جواب‌های شما به سؤال‌های خانواده مقابل، معیار تصمیم‌گیری آن‌ها است. پس دروغ نگویید و هرچه هست را بیان کنید. تمام قول و قرارهای بله برون را در دفتر بله برون ثبت کنید.

مهم‌ترین قسمت بله برون مهریه بوده که مهم‌ترین مسئله‌ در آن شب محسوب خواهد شد که در شب بله برون در مراسم خنچه برون درباره‌اش حرف زده خواهد شد.

در اولین مرحله به تعداد سکه‌ها فکر کنید و سپس قیمت آن‌ها را توی ذهنتان محاسبه کرده و اینکه پیشنهاد خانواده عروس درباره مهریه شنیده بعد تصمیم بگیرید که آیا در توان مالی شما هست یا نه.

تعداد مهمان‌های بله برون از خواستگاری بیشتر خواهد بود ولی این دلیل نمی‌شود که برنامه را زیادی رسمی کنید در این مراسم یک پذیرایی ساده شامل میوه و شیرینی و چای، کافی خواهد بود.

انگشتر نشان اولین هدیه‌ای است که از طرف خانواده داماد به عروس خانم هدیه داده می‌شود

همچنین ببینید : شیکترین مدل های حلقه ازدواج و نامزدی ۱۴۰۲

رسم و رسومات بله برون

رسم و رسوم چیز دست و پاگیری در مراسم‌ها است؛ اما گاهی زمان‌ها هم نمی‌توان از کنارش به‌سادگی گذشت هر خانواده‌ای برای خودش آداب‌ورسومی را به همراه خود خواهد داشت که شما مجبور هستید که آن‌ها را رعایت کنید.

بنابراین لابه‌لای حرف‌های بله برون درباره رسومات هم‌صحبت داشته باشید. همه جریاناتی که از این به بعد پیش رو خواهید داشت این اتفاقات رسم و رسوم ممکن است بیفتد بنابراین تا می‌توانید از رسم و رسومات بپرسید تا دچار اختلاف و مشکلاتی بین خانواده‌های عروس و داماد پیش نیاید.

فرق بین هدایای بله برون و نامزدی

در روز یا شب بله برون هدایایی از طرف خانواده داماد برای عروس آورده خواهد شد که در بالا به‌طور کامل شرح داده‌شده است. بعدازآن معمولاً تا زمان نامزدی و عقد، عروس هدیه‌ای از طرف خانواده داماد دریافت نخواهند کرد؛

اما اگر دختر و پسر نامزد شوند؛ در اکثر خانواده‌های ایرانی رسم بر این است که تا زمان برگزاری مراسم عقد محضری و عروسی در اکثر مناسبت‌ها که در ایران بوده به دختر و پسر هدیه داده می‌شود البته میزان هدیه‌های که داده می‌شود بستگی به درآمد خانواده‌ها خواهد داشت.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )
مدل های شیک لباس مجلسی میدی

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
تالار دانیال شهرک غرب

سلام واقعا حیف شد چرا تعطیل شد تالار؟ چند سال قبل مراسم عروسیم تو عمارت دانیال بود الان میخواستم برای مراسم افطار و شام مهمان دعوت کنم اون موقع یادمه که تالار دانیال هم فعالیت میکرد. به خاطر تجدید خاطره گفتم مراسمم رو تو تالار دانیال بگیرم اما الان میشنوم بسته شده ناراحت شدم ...

خانم امیری
باغ تالار و تشریفات فرست کلس

درود و سلام .. جشن عروسی پسرم در عمارت هانا توسط تشریفات عالی فرست کلس با مدیریت آقای رحمتی و اسدی که بسیار متعهد و مسولیت پذیر هستند در تاریخ پنجم فروردین ۱۴۰۳ با شکوه و جلالی وصف ناپذیر برگزار شد . همه چیز عالی پرفکت پذیرایی و پرسنل خوش برخورد و با اخلاق .میوه نوشیدنی فینگرفود درجه یک .. غذا سلف بسیار کیفیت بالا و متنوع .. از صمیم قلبم از تشریفات فرست کلس بابت اینکه شب عروسی پسرم را شکوهمند و بیادماندنی و خاص برگزار کردند و به همه ی میهمانانم بسیار خوش گذشت کمال تشکر را دارم و به شما قویا توصیه میکنم تا با خیال راحت مراسم خود را به ایشان بسپارید . در پناه ایزد منان باشید

بدون نام
آهنگ رقص عروس و خواهرش

اهنگ ها خیلی عالی بود. خسته نباشید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

سلام آدرس و شماره تلفن دفتر طلاق شماره ۱۲۲ تهران رو اگر دارید لطف بفرمایید، یه ۱۲۲ میدون توحید خیابون پرچم بود که بسته ، جای جدیدشو اگر دارید بفرمایید سپاس

بدون نام
باغ تالار عمارت دانیال

سلام من عروسیم رو بین عمارت دانیال و باغ تالار والا مردد هستم. این باغ بیشتر حالت معماری قشنگی داره ولی باغ والا از نظر وسعت و شکل باغ و فضاهای مختلف قشنگی های خودش رو داره. البته یکی از دوستان باغ تالار 21 رو هم معرفی کرده که عکساش رو دیدم . اونم خوشم اومد خواستم از سایت شما مشاوره بگیرم جهت انتخاب مجموعه.

حنیدرضانجفیان
تالار پذیرایی حیات

سلام شب خوش ممنون میشم لیست قیمت ومنو پذیرایی برای مراسم ختم رو ارسال بفرمایید

فاطمه
تالار پذیرایی نگار/ تهرانسر

قیمت منو و کلا بابت 170مهمان. زنونه مردونه جدا .حداقل قیمت چند؟

عباسعلی صدیق
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

آدرس دفتر ازدواج شماره ۲۹۲ کجاست ؟

جمال
آهنگ حنابندان شیرازی

عالی درجه یک افتخار ایران.ممنون از هنرمند عزیز دل

نظرات کاربران

  • بدون نام

    خانواده داماد که تو بله برون وظیفه ای ندارن همینقدر که پسر دسته گلشون رو دارن میارن کافیه. حلقه دسته گل و کیک هم میارن خیلیه والا این وسط وظیفه خانواده داماد چی میشه ؟

    پاسخ