خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟

اولین دیدار رسمی خانواده داماد با خانواده عروس، در مراسم خواستگاری اتفاق می‌افتد. در این دیدار، که معمولاً در منزل عروس برگزار می‌شود، طرفین با یکدیگر آشنا شده و در مورد مسائل مربوط به ازدواج صحبت می‌کنند.

در این میان، خانواده داماد نقش مهمی در پیشبرد این مذاکره و جلب نظر مساعد خانواده عروس دارند. به همین منظور، لازم است که در صحبت‌ها و رفتار خود، آداب و رسوم و نکات لازم را رعایت کنند.

خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟

برای این که به پاسخ مناسبی برای این سوال برسیم مراسم خواستگاری خودم را یادآوری میکنم :)) که بعد از ورود به منزل عروس خانم و احوال پرسی، از آب و هوا گرفته، تا بیکاری مشکلات اقتصادی و مسکن، یارانه، انتخاب آمریکا و انتخابات داخلی صحبت شد جزء بحث در مورد ازدواج!!! طبیعتا انتظاری از خانواده دختر نمیرفت که بعنوان میزبان شروع کننده صحبت باشند.

من هم کلافه شده بودم از بحث های غیر ضروری و انتظار داشتم که درهمین لحظه پدرم به سراغ اصل مطلب برود! غافل از آنکه پدرم هم اولین تجربه خواستگاریش بعد از مراسم ازدواج خودش می باشد و از من خجالتی تره!!

دقیقا اینجا بود که بالاخره مادرم مثل همیشه با گفتن این جمله ” که بریم سر اصل مطلب ” ناجی مراسم خواستگاری من شد و گرنه بعداز گذشت 4 سال هنوز هم مهمانان داشتن بر سر موضوعات روز و فرعی بحث میکردند.

صحبت های خانواده داماد در مراسم خواستگاری

در ادامه، به برخی از مهم‌ترین نکاتی که خانواده داماد باید در مراسم خواستگاری به آنها توجه داشته باشند و در مورد آنها صحبت کند اشاره می‌کنیم:

1. احترام و ادب:

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که خانواده داماد باید به آن توجه داشته باشند، حفظ احترام و ادب در قبال خانواده عروس است. این امر شامل مواردی مانند خوش‌رویی، خوش‌زبانی، فروتنی و پرهیز از هر گونه صحبت یا رفتاری که توهین‌آمیز تلقی شود، می‌باشد.

2. قدردانی:

تشکر و قدردانی از خانواده عروس به خاطر پذیرایی و میهمان‌نوازی، از دیگر مواردی است که خانواده داماد باید به آن توجه داشته باشند. این کار نشان‌دهنده قدردانی آنها از زحمات و محبت خانواده عروس است.

3. معرفی خود:

در ابتدای جلسه، بهتر است که بزرگتر خانواده داماد خود و سایر اعضای خانواده را به طور مختصر معرفی کند. همچنین می‌توان به طور کوتاه به سوابق تحصیلی، شغلی و خانوادگی داماد اشاره کرد.

خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟

4. بیان هدف:

پس از معرفی، باید هدف از حضور در جلسه خواستگاری به طور واضح و شفاف بیان شود. این کار نشان‌دهنده جدیت و احترام خانواده داماد به این امر مهم است.

5. بیان تمایلات:

خانواده داماد می‌توانند در این جلسه، تمایلات خود را در مورد مسائل مربوط به ازدواج مانند مهریه، جهیزیه، مراسم عروسی و … به طور کلی و با لحنی مودبانه بیان کنند.

6. شنیدن صحبت‌ها:

در طول جلسه، خانواده داماد باید با دقت به صحبت‌های خانواده عروس گوش داده و به نظرات و خواسته‌های آنها احترام بگذارند.

بیشتر بخوانید: سوالات مهم خواستگاری ، سوالات خواستگاری که پسرها باید بپرسند

7. پرهیز از بحث و جدل:

در صورت بروز اختلاف نظر، باید از بحث و جدل و بالا بردن صدا پرهیز شود و با حفظ آرامش و احترام، به دنبال راه حلی مسالمت‌آمیز برای حل مشکل بود.

8. خوش‌بینی و امیدواری:

خانواده داماد باید با لحنی مثبت و امیدوارانه صحبت کنند و به آینده زندگی مشترک زوج جوان خوش‌بین باشند.

9. صبر و حوصله:

مذاکرات مربوط به ازدواج، ممکن است زمان‌بر باشد و به صبر و حوصله نیاز داشته باشد. خانواده داماد باید در این مسیر، صبور و شکیبا باشند و از عجله کردن و پافشاری بر خواسته‌های خود پرهیز کنند.

10. از پرسیدن سوالات بیجا اجتناب کنید

جلسات آشنایی خانواده‌ها فرصتی برای شناخت دو خانواده و بررسی تناسب فرهنگی و اخلاقی آنهاست. در این جلسات پرسش و پاسخ نقش مهمی ایفا می‌کند، اما باید مراقب بود که سوالات به سمت پرسشگری‌های نامناسب و فضولانه نرود.

به جای پرسیدن سوالات شخصی مانند شغل دایی عروس یا تحصیلات برادر دختر، بر سوالاتی تمرکز کنید که به شما در شناخت موارد زیر کمک می‌کند:

ارزش‌ها و اخلاقیات خانواده: نظر آنها در مورد مسائل مختلف مانند صداقت، وفاداری، احترام و تعهد چیست؟
آداب و رسوم و فرهنگ: چه آداب و رسومی در خانواده وجود دارد؟ اعتقادات مذهبی آنها چیست؟
نحوه‌ی تربیت فرزندان: چگونه فرزندان خود را تربیت می‌کنند؟ چه انتظاری از فرزندان خود دارند؟
روابط خانوادگی: روابط بین اعضای خانواده چگونه است؟ چقدر به یکدیگر اهمیت می‌دهند؟
اهداف و انتظارات برای زندگی مشترک: چه انتظاراتی از زندگی مشترک دارند؟ برای آینده چه برنامه‌هایی دارند؟

با پرسیدن سوالات دقیق و عمیق، می‌توانید به درک بهتری از خانواده مقابل برسید و تصمیم گیری درست‌تری برای آینده خود و همسرتان بگیرید.

11. تعریف و تمدجید بیجا نکنید

طبیعی است که در جلسات خواستگاری تمایل داشته باشید بهترین‌ها را از خود و فرزندتان نشان دهید. اما اغراق در تعریف و تمجید و غلو در بیان حقایق، نه تنها نتیجه‌ای ندارد، بلکه می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و باعث سوءظن و بی‌اعتمادی خانواده عروس شود.

به جای اغراق و غلو، سعی کنید:

  • اخلاقیات و ویژگی‌های مثبت پسرتان را به طور واقعی و ملموس بیان کنید.
  • به جای کلی‌گویی، مثال‌های واقعی از رفتارها و عملکردهای او ارائه دهید.
  • نقاط قوت و دستاوردهای او را به طور متواضعانه و بدون خودستایی بیان کنید.
  • در مورد جایگاه اجتماعی او واقع‌بین باشید و از عناوین و القاب اغراق‌آمیز پرهیز کنید.
  • به جای اینکه فقط از خوبی‌ها بگویید، به نقاط ضعف و چالش‌های او نیز اشاره مختصری داشته باشید.

با صداقت و واقع‌گرایی، می‌توانید اعتماد و احترام خانواده عروس را جلب کنید و زمینه‌ی یک رابطه سالم و بادوام را فراهم نمایید.

12. توافق نهایی:

در نهایت، در صورت تمایل و توافق طرفین، می‌توان در این جلسه تاریخ عقد و عروسی را نیز تعیین کرد.

در نهایت

آداب و رسوم خواستگاری ممکن است در مناطق مختلف ایران و با توجه به فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون، تا حدودی متفاوت باشد.
در برخی از خانواده‌ها، رسم بر این است که در جلسه خواستگاری، صیغه محرمیت نیز خوانده شود.
همراه بردن هدایایی مانند گل، شیرینی و … برای خانواده عروس، از آداب و رسوم رایج در خواستگاری است.
در نهایت، هدف اصلی از برگزاری مراسم خواستگاری، ایجاد صمیمیت و مودت بین دو خانواده و همچنین شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر است.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آیا می شود در ماه محرم ازدواج کرد
مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • بدون نام

    واقعا یکی از سخت ترین مراسم دنیا خواستگاری هست. چه غریبه و چه آشنا همه زل میزنن به هم انگار هیچکی ناراضی نیست همه دنبال آتو هستن از هم. دنبال بهانه و سوژه آخرش هم همه میمونن چی بگن و حرف و حدیث های بعدش ... وای که چقدر سخته این مراسم ...

    پاسخ
  • مونا

    سلام در خصوص شغل و تحصیلات، خانواده داماد معمولا چه سوالاتی از خانواده عروس می‌پرسند؟

    پاسخ
    • پشتیبان سایت

      پرسش در مورد شغل و تحصیلات عروس در جلسات خواستگاری امری طبیعی است و خانواده داماد تمایل دارند از تناسب این موارد با انتظارات و اهداف خود آگاهی پیدا کنند.

      پاسخ