آداب مراسم خواستگاری

خواستگاری رفتن داماد یکی از رویدادهای مهم و شیرین در زندگی هر فرد است و معمولاً در فرهنگ‌های مختلف به عنوان یک مراسم رسمی و خاص تلقی می‌شود. در این مراسم، خانواده دختر و پسر به همراه دوستان و آشنایان برای بررسی شرایط ازدواج دختر و پسر به همراه همراه می‌شوند. با توجه به این که خواستگاری در فرهنگ ایران از برخی از آداب و رسوم خاصی برخوردار است، در اینجا به بررسی چندین آداب مراسم خواستگاری پرداخته خواهد شد.

آداب مراسم خواستگاری

خواستگاری یک مراسم خاص و مهم در فرهنگ ایران است که به طور کلی در آن خانواده پسر برای ازدواج با دختر دعوت می‌شود. در این مراسم باید به چند نکته و آداب خاص توجه کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

آداب مراسم خواستگاری

تعیین زمان:

قبل از برگزاری خواستگاری باید با خانواده دختر تماس گرفته و زمان مشخصی را برای مراسم خواستگاری تعیین کنید

هدایای خواستگاری:

برای نشان دادن علاقه‌ی خود به دختر، می‌توانید یک هدیه مناسب همراه خود به مراسم بیاورید. این هدایا می‌توانند شامل گل، شیرینی، کیک، عطر، کتاب و … باشند.

ملاقات با خانواده دختر:

در ملاقات با خانواده دختر، احترام و ادب را رعایت کنید. سعی کنید به آنها نشان دهید که شما یک فرد با اصالت و خوش اخلاق هستید.

بیان موضوعیت:

در ملاقات با خانواده دختر باید بیان کنید که چقدر به دختر علاقه‌مندید و چرا می‌خواهید با او ازدواج کنید. همچنین، به موضوعات مختلفی مانند شغل، تحصیلات و طرح‌های آینده‌ی خود اشاره کنید.

نقش والدین:

در خواستگاری، نقش والدین نیز بسیار مهم است. والدین پسر باید به خانواده دختر احترام بگذارند و به آنها نشان دهند که به موضوع ازدواج با دختر شان احترام می‌گذارند.

تعهد و صداقت:

در هنگام خواستگاری، باید صادقانه و با تعهد به خانواده دختر بیان کنید که برنامه و اهدافی برای ازدواج دارید و برای بهبود زندگی مشترک خود تلاش خواهید کرد.

حضور شاهدان:

در برخی موارد، خانواده دختر می‌توانند شاهد را به ملاقات دعوت کنند. در این صورت، شما نیز باید شاهدی برای خود به همراه داشته باشید.

صبر و حوصله:

خواستگاری یک مراسم طولانی است و ممکن است برخی موارد از آن خسته کننده باشد. بنابراین، باید صبر و حوصله داشته باشید و به ملاقات با خانواده دختر احترام بگذارید.

رفتار مناسب:

در خواستگاری باید رفتار مناسب و خوش اخلاق داشته باشید. سعی کنید احساسات خود را کنترل کرده و از هرگونه رفتار نامناسب خودداری کنید.

پایان مراسم:

پایان مراسم خواستگاری معمولا با تهیه نامزدی انجام می‌شود. در این مراسم، خانواده دختر نشان می‌دهند که آیا با ازدواج شما موافق هستند یا خیر. در صورت تایید نامزدی، باید قولنامه‌ی ازدواج را تهیه کرده و امضا کنید.

در کل، خواستگاری یک مراسم مهم و حساس است که نیازمند رعایت آداب و نکات خاص است.

احترام به خانواده دختر، صداقت و تعهد به ازدواج و رفتار مناسب و خوش اخلاق، از آداب و نکات مهم خواستگاری هستند که باید به آنها توجه کرد.

چه نکاتی را باید در مراسم خواستگاری باید رعایت کنیم

سوالات خواستگاری مهمی که باید از طرف مقابل بپرسید

برای شروع آشنایی با خواستگارتان نیازمند برگزاری جلسات دونفره است. در این جلسات، شما باید حرفهایی را آماده کنید و سوالاتی را بپرسید تا اطلاعات بیشتری درباره یکدیگر به دست آورید.

برخی از دختران و پسران جوان، خصوصا افرادی که قصد ازدواج سنتی را دارند، ممکن است ندانند در جلسات خواستگاری چه موضوعاتی را بررسی کنند. در ادامه، سعی کرده‌ایم به طور خلاصه مسائل مهمی را در 6 زمینه کلی که باید در جلسات متوالی خواستگاری مطرح کنید را شرح دهیم.

مسائل خانوادگی

سوالات پیرامون مسائل خانوادگی با هدف شناخت نسبی از طرف مقابل بیشتر صورت می گیرد برای مثال ممکن است در این جلسات با این سوالات روبه رو شوید :

همسر آیندتان چه ویژگی باید داشته باشد ؟

رابطه شما با اعضای خانوادتان چگونه است ؟

مسائل مالی

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه پول امروزه حرف اول را در بین خانواده‌ها می‌زند!! پس بهتر است برای اینکه در آینده دچار مشکل نشوید سوالات خود را بدون رودربایستی بپرسید.

برای مثال نقش پول در زندگی شما تا چه حد است ؟

برای چه موضوعاتی حاضرید هزینه کنید؟

مسائل مذهبی

شاید شما در ظاهر فردی دین دار و خود را مقید ندانید اما باید در زندگی مشترک به اعتقادات دینی طرف مقابل احترام بگذارید و با پرسیدن سوالاتی از این قبیل می توانید نقطه مشترکی را برای خود پیدا کنید

تعریف شما از حرام و حالال، محرم و نامحرم چیست ؟

اصول اخلاقی شما چیست ؟

نظرشما در مورد ارتباط مجازی با جنس مخالف چیست ؟

مسائل جنسی

شاید باورش برای شما سخت باشد امابسیاری از مشکلات زوجین در سال‌های اولیه شروع زندگی به مشکلات جنسی برمی‌گردد.

پس بهتر است زمانیکه بر سر موارد مهمی توافق کردید و پاسخ احتمالی شما مثبت بود به سوالات پیرامون موارد جنسی بپردازید.

 فرزندان

صاحب فرزند شدن روال هر زندگی مشترکی است اینکه دونفر قبل از ازدواج در مورد مسائل مهمی مانند تعداد فرزندان در آینده به تفاهم برسند مسئله مهمی است.

آیا جنسیت فرزندان برایتان مهم است ؟

آیا تمایل به  فرزندآوری دارید ؟

آگر بنا به هر دلیلی در آینده بچه‌دار نشدیدچه کار می‌کنید؟

رابطه با دوستان

اینکه طرف ما چه افرادی را در دایره ارتباطات خود بعنوان دوستان نزدیک انتخاب کرده می تواند اطلاعات زیادی در مورد شخصیتش به ما بدهد

چند تا دوست صمیمی دارید ؟

رابطه شما بعد از ازدواج با دوستانتان چه تغییری کرد ؟

آداب مراسم خواستگاری برای خانواده پسر

خواستگاری یکی از حساس‌ترین روزهای زندگی شما می‌باشد و معمولا از خواستگاری شما سنتی و از فامیل نباشد، خانواده عروس برای اولین بار خانواده شما را از نزدیک می بینند و شما را زیر نظر می‌گیرند! یکی از بهترین کارهای که شما باید قبل از مراسم انجام دهید این است که زمان و وقت کافی برای خرید لباس متناسب با مراسم برای خانواده خود بزارید

پوشش مراسم خواستگاری برای خانواده داماد نه شبیه پوشش مهمانی‌های روزمرست و نه شبیه مراسم عقد است. پس توجه به آراستگی، شیک و نو بودن لباس خانواده داماد از اهمیت بسیاری برخوردار است

گل مراسم خواستگاری

اگر از قبل با سلیقه‌ی عروس خانوم آشنایی دارید و روحیات و علائق او را می شناسید، بهترین زمان است که با توجه به شناخت از او، دسته گل زیبایی تهییه کنید.
اگر خانواده عروس غریبه و مجلس خواستگاری رسمی‌تر می‌باشد، بهتر است از سبد یا باکس گل استفاده کنید که شیک و رسمی است و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

نگران نباشید اگر نمی‌دونید چه دسته گلی را برای مراسم خواستگاری سفارش بدید ما در صفحه‌ی ” جدیدترین مدل دسته گل و سبد گل خواستگاری ” برای شما دسته گل های متنعی رو قرار دادیم. و اگر مراسم شما فوری و وقت کافی برای خرید حضوری ندارید میتونید از طریق لینک زیر دسته گل مورد نظرتو آنلاین سفارش بدی

**برای مشاهده قیمت و خرید دسته گل عروس بر روی لینک زیر کلیک کنید**

 

انتخاب نوع شیرینی مراسم خواستگاری

این روز برای شماست پس در انتخاب شیرینی تازه و باکیفیت وسواس زیادی به خرج دهید.

به یاد داشته باشید که انتخاب شیرینی خوشمزه و تزئین‌شده به همراه دسته‌گل یا سبد گل زیبا از موارد مهم جلسات خواستگاری ایرانی می‌باشد.

 نقش پدر داماد در مراسم خواستگاری

تعارف‌های ایرانی معروف است 🙂 معمولا در شروع مراسم خانواده عروس به خوشامدگویی و تعارفات اولیه می پردازند. وظیفه پدر داماد اینجا مشخص می‌شود که بعنوان بزرگتر خانواده در مورد تحصیلات، درآمد و آینده فرزند خود صبحت و یخ مراسم را آب کند

 نقش مادر داماد در مراسم خواستگاری

بازهم قصه پرغصه عروس و مادرشوهر:)) مادر داماد می تواند نقش پررنگی در زندگی زناشویی فرزند خود داشته باشد و برای اینکه ثابت کند خوشبختی فرزند آرزوی  هر مادری می‌باشد بهتر است از همان لحظات اول رابطه خوب و سالمی را با عروس آیندش برقرار کند

 نقش مادر داماد در مراسم خواستگاری

آداب و مراسم خواستگاری برای خانواده دختر

مراسم خواستگاری برای هر دختر از حساسیت بالایی برخوردار است همچنین ممکن است برای نوع پوششی که میخواهید برای این روز انتخاب کنید چالش و استرس زیادی داشته باشید.البته حق دارید استرس داشته باشید چون اولین دیدار با خانواده داماد می باشدخصوصا خواهر شوهر و مادر شوهر!
باید دقت لازم در انتخاب مدل، طرح و رنگ لباس داشته‌باشید.

سعی کنید استایل دخترانه خود را حفظ کنید و در عین سادگی، لباسی شیک و مجلسی که با شخصیت شما متناسب است را انتخاب کنید.

نحوه پذیرایی مراسم خواستگاری

بهتر است قبل از شروع مراسم، تعداد فنجان‌های چای یا لیوان‌های شربت‌‌خوری و ظروف دیگر پذیرایی را چک کنید. مطمئن شوید که پاکیزه و تمیز هستند.
پذیرایی با چای یکی از سنت های قدیم خواستگاری می باشد پس در ریختن و تعارف کردن آن به میهمانان دقت کافی را داشته‌باشید.

نحوه پذیرایی مراسم خواستگاری

رفتار دختر در جلسه خواستگاری

بهتر است استرس را کنار بگذارید و با لبخند ملیحی در جمع حضور داشته باشید. عجله نکنید بهتر است متین و سنجیده رفتار کنید و صحبت‌هایی را که می‌خواهید انجام دهید را چندبار در ذهن مرور کنید.

این نکته را مدنظر داشته باشید سعی کنید همیشه خودتان باشد و احترام به بزرگترها را در مراسم رعایت کنید

رفتار مادر عروس در جلسه خواستگاری

از آنجایی که مادر عروس به فرزند خود بسیار نزدیک است و همیشه نقش حمایتگر را برای دخترش داشته‌، حساسیت‌هایش نسبت به زندگی دختر، بسیار زیاد است و آینده او برایش بسیار مهم است.

اگر داماد غریبه باشد ممکن است در مراسم خواستگاری چون شناختی از داماد و خانواده او ندارد، کمی نگران باشد و با جساسیت بالایی مراسم را زیر نظر بگیرد

نقش مادر عروس هم مانند نقش مادر داماد بسیار حیاتی است بهتر است با کمی درایت و سیاست، اگر جواب مثبت است از همان جلسه اول، پیوند محکم و صمیمانه مادر زن و داماد را پایه‌ریزی کند

رفتار مادر عروس در جلسه خواستگاری

رفتار و نقش پدر عروس در خواستگاری

به قول ما ایرانی ها دخترا همیشه بابایی هستند! عشق و علاقه و نزدیکی خاصی بین پدر و دختر، همیشه موج می‌زند.

طبیعتا هر پدری حق دارد که نگران آینده دختر خود باشد؛ امااین نگرانی بحق نباید موجب سوتفاهم در جلسه خواستگاری شود و حرفی زده یا نظری داده‌شود که ناراحتی طرف مقابل را به همراه داشته باشد.
بهتر است جلسه اول در حد آشنایی خانواده ها باشد و خیلی به مسائل و جزئیات ریز نپرداخت.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با آداب مراسم خواستگاری آشنا کنیم نقش هر یک از خانواده ها را مشخص کردیم و راهنمایی های برای سولات این جلسه عروس و داماد قرار دادیم. امیدواریم که این مطلب رضایت شما را جلب کرده باشد. اگر شما هم از مراسم خود تجربیاتی دارید می توانید برای ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آیا می شود در ماه محرم ازدواج کرد
مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • علیرضا

    دوستان عزیز،می‌خواستم نظرتون رو در مورد یه موضوع جالب بپرسم. تو مراسم خواستگاری، گل رو به کی باید داد؟من همیشه فکر می‌کردم که گل باید به خانم داده بشه، ولی جدیداً شنیدم که بعضیا به خانواده خانم هم گل می‌دن.شما چه نظری دارید؟ به نظرتون رسم و رسوم درسته چی هست؟

    پاسخ
    • پشتیبان سایت

      با سلام به طور سنتی، گل خواستگاری به خانم داده می‌شود. این رسم نشان‌دهنده تمایل آقا برای آغاز زندگی مشترک با او و تعهد او به عشق و احترام به او است.با این حال، هیچ قانون قطعی و ثابتی در این زمینه وجود ندارد و در نهایت این به سلیقه و فرهنگ افراد بستگی دارد.

      پاسخ