7 سنت جالب که درباره عقد مسلمانان عرب باید بدانید

7 سنت جالب که درباره ی عقد مسلمانان عرب باید بدانید

اگر به عقد مسلمانان عرب دعوت شده اید، به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید. هر آنچه که باید بدانید در این مطلب آورده شده است. عقد مسلمانان عرب، جشن باشکوهی در تاریخ و سنت است. با اینکه رسوم خاص در کشورهای مختلف مشرق از لبنان یا فلسطین گرفته تا مراکش، متفاوت هستند اما آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی خاصی نیز وجود دارد که یکسان هستند.

طبق گفته شیخ مین القاده

” اگر برای بار اول می‌خواهید در جشن عقد مسلمانان عرب شرکت کنید بهتر است نسبت به فرهنگ‌های مختلف و نحوه جشن گرفتن دیدی باز داشته باشید. “

آشنایی با کارشناس

تمامی سنت هایی که در این نوشتار به آن ها می پردازیم توسط دکتر مین القاده بیان شده اند. دکتر مین القاده، یک شیخ ساکن هیوستون و یک استادریار مطالعات اسلامی در دانشگاه آزاد امریکا است. او دانشمند فقه اسلامی و حقوق خانوادگی مسلمانان است. حالا که از اعتبار مطالب مطمئن شدید بهتر است به سراغ سنت های جالب در ازدواج مسلمانان عرب برویم. همچنین ببینید : ازدواج آریایی

آداب و روسم عروسی اعراب

سنت های جالب که درباره ی عقد مسلمانان عرب

تولبه (tolbe)

عقد مسلمانان عرب : تولبه
عقد مسلمانان عرب : تولبه

تولبه یک جشن قبل از عقد است که در آن داماد به طور رسمی، عروس را از خانواده عروس خواستگاری کرده است. اگر خانواده‌ها موافقت خود را اعلام کنند، هرکسی که در مجلس حاضر باشد سوره فاتحه را می‌خواند. این مراسم با صرف چای، قهوه یا شربت و شیرینی و خوش و بش کردن خانواده‌ها با یکدیگر ادامه پیدا می‌کند.

کتب الکتاب

عقد مسلمانان عرب : کتب الکتاب
عقد مسلمانان عرب : کتب الکتاب

کتب الکتاب، جشن ازدواج است. در طول جشن، شیخ شرایط ازدواج را اعلام می‌کند و یک قرارداد توسط طرفین امضا می‌شود. در این جشن مهم است که میهمانان محافظه‌کارانه لباس بپوشند. مردان و زنان باید بازو و پاهای خود را بپوشانند و زنان باید روسری داشته باشند.

بریدن کیک

عقد مسلمانان عرب : بریدن کیک
عقد مسلمانان عرب : بریدن کیک

بریدن کیک یکی از رسوم عقد است که در بیشتر فرهنگ‌ها وجود دارد اما همانند بیشتر چیزها، عرب‌ها کمی متفاوت هستند. زوج مسلمان عرب، کیک چند طبقه عروسی خود را با یک شمشیر که از خانواده داماد به داماد رسیده است برش می‌دهند. در جشن‌های تجملی‌تر ممکن است آتش‌بازی یا جرقه‌هایی با برش کیک همراه باشد.

ماهر یا مهریه در آداب و روسم اعراب (maher)

عقد مسلمانان عرب : ماهر
عقد مسلمانان عرب : ماهر

ماهر در اسلام، مهریه یا پولی است که داماد باید به عروس خود بپردازد. ماهر در طول کاتب الکتاب انجام می‌شود. ماهر نشان‌دهنده عشق، احترام و حسن‌نیت داماد نسبت به عروس است. مهریه چیز ارزشمندی است که عروس در صورت جدایی می‌تواند همراه خود ببرد.

زافه (zaffe)

عقد مسلمانان عرب : زافه
عقد مسلمانان عرب : زافه

زافه ورود باشکوه زوج تازه ازدواج کرده است که برای احترام به آن‌ها انجام می‌شود. این رسم عموما اینطور شروع می‌شود که پدر عروس دختر خود را به سمت داماد می‌برد. در ادامه گروهی از درامرها، موسیقی سنتی و خوش‌ذوق عربی را اجرا می کنند. در طی این مراسم‌ حلقه‌ها از دست راست به دست چپ انداخته می‌شوند. زنان حاضر در جشن کل می‌کشند که نشان شادمانی از جشن است.

دبکه (dabke)

در بیشتر جشن عقد‌های عربی، مهمانان زیادی را نمی‌بینید که سر جای خود نشسته باشند. یک رقص فولکلور معروف به نام دبکه توسط رقاصان حرفه‌ای و سپس توسط میهمانان اجرا می‌شود.

رقص عربی گروهی
رقص عربی گروهی رقص دبکه

میهمانان با یکدیگر و به صورت شانه به شانه روی یک دایره فرضی می‌رقصند. اگر به جشن عقد مصری دعوت شده باشید، احتمالا میهمانان رقاصان را تماشا خواهند کرد.

Barmet Al-aroos (عروس کشان)

عقد مسلمانان عرب : عروس کشان
عقد مسلمانان عرب : عروس کشان

این سنت آخرین وداع با زوج تازه ازدواج کرده است قبل از آنکه جشن عقد خود را با یک وسیله نقلیه که به خوبی تزیین شده است (ماشین عروس) ترک کنند. خانواده و دوستان زوج، با ماشین‌های خودشان دنبال ماشین عروس حرکت می‌کنند و عروس و داماد را تا منزلشان یا تا هتل همراهی می‌کنند و تمام مسیر موسیقی با صدای بلند پخش می‌کنند تا به جهان بگویند زوجی که در جلوی کارناوال در حال حرکت هستند به تازگی ازدواج کرده‌اند.

سوالات رایج در مورد عقد مسلمانان عرب

سوالات رایج در مورد عقد مسلمانان عرب
سوالات رایج در مورد عقد مسلمانان عرب

در اینجا سوالاتی آمده است که غالبا درباره جشن عقد مسلمانان عرب پرسیده می‌شود. اگر آداب و رسوم ازدواج در جهان نیز برایتان جالب است پیشنهاد می کنم سری به مقاله ی رسوم مختلف در مراسم ازدواج در سرتاسر جهان نیز بزنید.

جشن عقد مسلمانان عرب چقدر طول می‌کشد؟

جشن عقد مسلمانان عرب کوتاه و شیرین است و معمولا بیشتر از بیست دقیقه طول نمی‌کشد. هرچند جشن عقد مسلمانان عرب می‌تواند تمام شب نیز ادامه داشته باشد. کفش‌های رقص خود را با خود به همراه داشته باشید و اشتهای خوبی نیز برای خوردن تاببوله، کیبه و باقلوا داشته باشید.

برای شرکت در جشن عقد مسلمانان عرب باید چه پوشید؟

اگر به جشن عقد عربی دعوت شدید لباسی بپوشید که دیگران را تحت تاثیر قراردهد. عروسی‌های عرب، به خصوص در غرب، با کراوات مشکی همراه هستند. به هر حال توجه کنید که خانواده‌های عروس و داماد چقدر مذهبی هستند. در اجتماعات قدیمی‌تر یا محافظه‌کارانه‌تر، مردان لباس‌های سفید بلند به نام دیشداشا می‌پوشند و زنان لباس‌های بلند رنگی به نام ابایاس همراه با روسری یا کلاه حجاب می‌پوشند. انتظار نمی‌رود که مهمانان نیز چنین لباس‌هایی بپوشند.

آیا در جشن عقد مسلمانان عرب از الکل استفاده می‌شود؟

از آنجا که الکل در اسلام حرام است در این جشن نیز مشروبات الکلی سرو نمی‌شود.

آیا بیشتر ازدواج‌های مسلمانان عرب برنامه‌ریزی شده است؟

امروزه ازدواج‌های برنامه‌ریزی شده بسیار نادر هستند. در برخی موارد، ممکن است پدر دختر، پسری را ببیند و به نظرش برسد که این فرد برای دخترش مناسب است، به این دلیل گاهی برخی افراد این مورد را یک ازدواج برنامه‌ریزی شده تلقی می‌کنند.

برای کادو به زوج مسلمان عرب باید چه چیزی هدیه داد؟

مسلمانان عرب عموما برای جشن عقد خود فهرست‌نویسی ندارند. به همین خاطر بهتر است در این روز ویژه به آن‌ها پول نقد هدیه دهید .

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️