وظایف خانواده عروس و داماد در شب یلدا

شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال بوده و مصادف است با سی‌امین روز آذر یا آخرین شب فصل پاییز و آغاز نخستین روز زمستان، که شب‌نشینی و جشن گرفتن آن یکی از معروف‌ترین و زیباترین سنت‌های ایرانیان است. آشنایی با وظایف خانواده عروس و داماد در شب یلدا

شبیلدا و وظایف خانواده عروس و داماد

شب یلدا فرصت مناسبی برای دیدار و دورهمی خانوادگی است. در این شب اقوام نزدیک در خانه بزرگترین عضو خانواده دور هم جمع می‌شوند و شروع زمستان را تا نیمه‌های شب با گفتگو، خوردن تنقلات خوشمزه مانند میوه و آجیل و گرفتن فال حافظ جشن می‌گیرند.

خانواده عروس و داماد در شب یلدا

یکی از رسومات اولین سال عقد یا ازدواج زوج جوان ایرانی، این است که خانواده عروس و داماد شب‌نشینی شب یلدا را در کنار هم برگزار می‌کنند. این رسم در شهرهای مختلف با جزئیات متفاوتی برگزار می‌شود اما به‌طورکلی دلیل دورهم جمع شدن خانواده عروس و داماد در شب یلدا، پیداکردن بهانه‌ای برای گذراندن ساعت‌های طولانی در کنار هم و ارتباط و آشنایی هر چه بیشتر خانواده­ها با یکدیگر است. ازطرف‌دیگر، شب یلدا نیز مانند سایر مناسبت‌های ملی یا مذهبی، فرصت مناسبی برای هدیه دادن به نوعروس‌ها و تازه‌ دامادها است.

در همین رابطه ببینید : مراسم شب یلدا عروسی

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا:

مهمانی شی یلدا در خانه عروس

معمولاً در سال اول عقد یا ازدواج نوعروس و داماد، خانواده عروس وظیفه تدارک دیدن شام و تهیه برخی از اقلام پذیرایی مخصوص این شب و میزبانی از خانواده داماد را برعهده دارند و در سال دوم این خانواده عروس است که مهمان خانواده داماد می‌شود. معمولاً بزرگترهای فامیل عروس نیز در این ضیافت حضور دارند و سفره شب یلدا مفصل‌تر و پرزرق‌وبرق‌تر از گذشته چیده می‌شود.

اگر میخواهید با تزیینات شب یلدا آشنا شوید مطلب ” تزیین هدایای شب یلدایی عروس ” را ببینید

میزبانی خانواده عروس در شب یلدا، روشی برای ادای احترام بیشتر به خانواده داماد است. چیدن سفره شب یلدا و تزئینات آن معمولاً بر عهده عروس است. او می‌تواند سلیقه و طبع هنری خود را از طریق تزئین سفره شب یلدا به خانواده همسرش نشان دهد و به‌نوعی ذوق و هنر خود را به‌ نمایش بگذارد.

پذیرایی از خانواده داماد در شب یلدا

ناگفته نماند که خانواده عروس علاوه بر میزبانی از داماد و خانواده‌اش در شب یلدا، هدیه ویژه‌ای هرچند کوچک برای داماد در نظر می‌گیرند. ساعت مچی، ست اکسسوری شامل کراوات، جاکلیدی و کیف پول، لباس‌های زمستانی و … هدایای مناسبی هستند که خانواده عروس می‌توانند برای کادو دادن به داماد در شب یلدا تهیه کنند. بهتر است برای جلوه و زیبایی بیشتر، هدیه را در بسته‌بندی شکیلی مانند جعبه کادو یا بگ قرار دهید و درصورت امکان از تم یلدایی برای تزیین هدیه عروس یا داماد استفاده کنید.

وظایف خانواده داماد در شب یلدا:

کادوی شب یلدا برای عروس

ازطرف‌دیگر، شب یلدا فرصتی برای ابراز محبت داماد و خانواده‌اش به نوعروس است. ازاین‌رو، خانواده داماد نیز برای حضور در این مراسم هدایایی درخور و شایسته برای نوعروسشان تدارک می‌بینند.

یکی از زیبایی های شب یلدا ژله است. برای آشنهایی با سبک های مختلف مطلب ” تزیین ژله شب یلدای عروس ” را ببینید.

هدایای رایج که خانواده داماد در شب یلدا برای عروسشان تهیه می‌کنند معمولاً شامل پارچه‌ای نفیس برای دوخت لباس مجلسی، کیف و کفش، لباس‌های زمستانی و جواهرات طلا یا سکه به همراه شیرینی، آجیل، میوه خشک و … است.

در گذشته خانواده داماد، هدایای عروس را معمولاً همراه با سینی یا طبق پر از آجیل و کدوتنبل، شیرینی، میوه‌های مختلف مانند انار و سیب و هندوانه به خانه عروس می‌آورند که این هدایا نشانه و نمادی از تعهد داماد به عروس برای تأمین یک زندگی آسوده و راحت درآینده بود.

امروزه شیوه برگزاری مراسم شب یلدا و کادو دادن به عروس و داماد تاحدودی تفاوت‌هایی نسبت به گذشته دارد اما کلیات برگزاری مراسم همچون گذشته باقی مانده است. به‌عنوان‌مثال، دیگر از سینی و طبق‌های بزرگ برای بردن هدیه به خانه عروس خبری نیست و هدایای عروس به‌شیوه مدرن و مجلل‌تری تزئین می‌شود.

شب یلدا و کادوی خانواده داماد به عروس

در شیوه امروزی و مدرن، از تم رنگ‌های یلدایی مانند قرمز و سبز و همچنین گل‌آرایی برای تزئین هدایا استفاده می‌شود. تکنیک‌های مختلف هنر میوه‌آرایی برای برش هندوانه و انار در بین تزئینات یلدایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و خوراکی‌ها و تنقلات دیگر مانند انواع ژله و دسرهای جدید نیز در پکیج هدایای یلدایی خانواده داماد به‌چشم می‌خورد. رنگ قرمز در تزئینات هدایای یلدایی نوعروس و داماد نقش مهم‌تری دارد زیرا علاوه بر نماد و نشانه شب یلدا، نشانی از عشق و محبت عروس و داماد به یکدیگر نیز می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که تبدیل کردن این سنت دیرینه به فرصتی برای چشم‌ و هم‌چشمی و صرف هزینه‌های گزاف در این شب، از زیبایی و حال و هوای گرم و صمیمی آن می‌کاهد. بنابراین بهتر است مانند سال‌های دور و مطابق با آیین و سنت دیرینه، این شب را به سادگی هرچه تمام‌تر برگزار کنیم و به‌این‌ترتیب از تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌های عروس و داماد پیشگیری کنیم.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

تالار بزرگ پامچال (جاده اصفهان - شیراز)
قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
آیا عقد آریایی حلال است؟
دانلود آهنگ رقص چاقو تولد

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️