وظیفه خانواده عروس و داماد در شب یلدا

وظیفه خانواده عروس و داماد در شب یلدا

شب یلدا یا شب چله، بلندترین شب سال، مصادف با سی‌ام آذر ماه و آخرین شب فصل پاییز است و آغازگر نخستین روز زمستان به شمار می‌آید. جشن گرفتن و شب‌نشینی در این شب، یکی از زیباترین و معروف‌ترین سنت‌های ایرانیان است. در اینجا به وظایف خانواده عروس در شب یلدا و خانواده داماد آشنا می‌شویم.

شبیلدا و وظایف خانواده عروس و داماد

شب یلدا فرصتی مناسب برای دیدار و دورهمی خانوادگی است. در این شب، اقوام نزدیک در خانه بزرگترین عضو خانواده گرد هم می‌آیند و شروع زمستان را تا نیمه‌های شب با گفتگو، خوردن تنقلات خوشمزه مانند میوه و آجیل و گرفتن فال حافظ جشن می‌گیرند.

خانواده عروس و داماد در شب یلدا

یکی از رسوم اولین سال عقد یا ازدواج زوج‌های جوان ایرانی این است که خانواده‌های عروس و داماد شب‌نشینی شب یلدا را در کنار هم برگزار می‌کنند. این رسم در شهرهای مختلف با جزئیات متفاوتی برگزار می‌شود، اما به‌طورکلی هدف از دور هم جمع شدن خانواده‌ها در شب یلدا، گذراندن ساعت‌های طولانی در کنار هم و آشنایی بیشتر با یکدیگر است. از طرف دیگر، شب یلدا نیز مانند سایر مناسبت‌های ملی یا مذهبی، فرصت مناسبی برای هدیه دادن به نوعروس‌ها و تازه‌دامادها است.

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا

مهمانی شی یلدا در خانه عروس

معمولاً در سال اول عقد یا ازدواج، خانواده عروس وظیفه تدارک شام و تهیه برخی از اقلام پذیرایی مخصوص شب یلدا و میزبانی از خانواده داماد را بر عهده دارند. در سال دوم، این خانواده عروس است که مهمان خانواده داماد می‌شود. معمولاً بزرگترهای فامیل عروس نیز در این ضیافت حضور دارند و سفره شب یلدا مفصل‌تر و پرزرق‌وبرق‌تر از گذشته چیده می‌شود.

میزبانی خانواده عروس در شب یلدا، روشی برای ادای احترام بیشتر به خانواده داماد است. چیدن و تزئین سفره شب یلدا معمولاً بر عهده عروس است. او می‌تواند سلیقه و طبع هنری خود را از طریق تزئین سفره شب یلدا به خانواده همسرش نشان دهد و به‌نوعی ذوق و هنر خود را به‌ نمایش بگذارد.

پذیرایی از خانواده داماد در شب یلدا

ناگفته نماند که خانواده عروس علاوه بر میزبانی از داماد و خانواده‌اش در شب یلدا، هدیه ویژه‌ای هرچند کوچک برای داماد در نظر می‌گیرند. ساعت مچی، ست اکسسوری شامل کراوات، جاکلیدی و کیف پول، لباس‌های زمستانی و … هدایای مناسبی هستند که خانواده عروس می‌توانند برای کادو دادن به داماد در شب یلدا تهیه کنند. بهتر است برای جلوه و زیبایی بیشتر، هدیه را در بسته‌بندی شکیلی مانند جعبه کادو یا بگ قرار دهید و در صورت امکان از تم یلدایی برای تزیین هدیه استفاده کنید.

وظایف خانواده داماد در شب یلدا

کادوی شب یلدا برای عروس

از طرفی، شب یلدا فرصتی برای ابراز محبت داماد و خانواده‌اش به نوعروس نیز هست. خانواده داماد نیز برای حضور در این مراسم هدایایی شایسته و ارزشمند برای نوعروس خود تهیه می‌کنند.

هدایای رایج که خانواده داماد در شب یلدا برای عروسشان تهیه می‌کنند معمولاً شامل پارچه‌ای نفیس برای دوخت لباس مجلسی، کیف و کفش، لباس‌های زمستانی و جواهرات طلا یا سکه، به همراه شیرینی، آجیل، میوه خشک و … است.

در گذشته، خانواده داماد هدایای عروس را معمولاً همراه با سینی یا طبق پر از آجیل و کدو تنبل، شیرینی، میوه‌های مختلف مانند انار و سیب و هندوانه به خانه عروس می‌آوردند. این هدایا نماد و نشانه‌ای از تعهد داماد به تأمین یک زندگی آسوده و راحت برای عروس در آینده بود.

امروزه شیوه برگزاری مراسم شب یلدا و هدیه دادن به عروس و داماد تا حدی نسبت به گذشته تغییر کرده است، اما کلیات برگزاری مراسم همچنان مانند گذشته است. به عنوان مثال، دیگر از سینی و طبق‌های بزرگ برای بردن هدیه به خانه عروس خبری نیست و هدایای عروس به شیوه‌ای مدرن و مجلل‌تر تزئین می‌شود.

شب یلدا و کادوی خانواده داماد به عروس

در شیوه امروزی و مدرن، از تم رنگ‌های یلدایی مانند قرمز و سبز و همچنین گل‌آرایی برای تزئین هدایا استفاده می‌شود. تکنیک‌های مختلف هنر میوه‌آرایی برای برش هندوانه و انار در بین تزئینات یلدایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و خوراکی‌ها و تنقلات دیگر مانند انواع ژله و دسرهای جدید نیز در پکیج هدایای یلدایی خانواده داماد به چشم می‌خورد. رنگ قرمز در تزئینات هدایای یلدایی نوعروس و داماد نقش مهم‌تری دارد زیرا علاوه بر نماد و نشانه شب یلدا، نشانی از عشق و محبت عروس و داماد به یکدیگر نیز می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که تبدیل کردن این سنت دیرینه به فرصتی برای چشم‌ و هم‌چشمی و صرف هزینه‌های گزاف در این شب، از زیبایی و حال و هوای گرم و صمیمی آن می‌کاهد. بنابراین بهتر است مانند سال‌های دور و مطابق با آیین و سنت دیرینه، این شب را به سادگی هرچه تمام‌تر برگزار کنیم و به‌این‌ترتیب از تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌های عروس و داماد پیشگیری کنیم.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آیا می شود در ماه محرم ازدواج کرد
مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.