مستحبات لحظه خواندن خطبه و صیغه عقد

مرسوم است که در زمان خوانده شدن خطبه عقد، عروس خانم صفحه ای قرآن را باز کند و بخواند. اما مستحبات هنگام خواندن خطبه و صیغه عقد نیز وجود دارند که انجام آنها در حین قرائت خطبه عقد، قبل و بعد آن توصیه شده است و آغاز زندگی مشترک را پر از خیر و برکت خواهد کرد.

مستحبات صیغه خطبه عقد

در ادامه برخی از دعاها، آیات و اعمالی که خواندن و انجام دادن آنها در لحظه خواندن خطبه عقد یا قبل و بعد از خواندن آن مستحب است، آورده شده است.

البته همانطور که ذکر شده است، انجام این اعمال جز مستحبات محسوب می‌شوند و عدم انجامشان خطبه عقد را باطل نمی‌کند. اما انجام آنها با ثواب زیادی همراه بوده و می‌تواند فضای مراسم را روحانی‌ و مقدس‌تر کند.

درهمین رابطه ببینید : ترجمه خطبه عقد به فارسی

مستحبات قبل از خواندن خطبه عقد:

  • دعای قبل از قرائت خطبه عقد:

یک دعای ساده و کوتاه، دعای «الحمدلله و الصلاة والسلام على رسول الله» است که مضمون آن سلام و ستایش خدا و درود فرستادن بر رسول اکرم است و مستحب است که قبل از قرائت خطبه عقد خوانده شود.

  • خواندن خطبه نماز (خطبه تشهد) قبل از خطبه عقد:

خطبه نماز یا خطبه تشهد یکی از دعاهای توصیه شده  قبل از جاری شدن صیغه عقد است که باید قبل از هر دعای دیگری خوانده شود. در ادامه متن عربی این خطبه و ترجمه فارسی آن آورده شده است:

“التحيات لله والصلوات و الطيبات. السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته. السلام علينا و على عباد الله الصالحين. أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا عبده و رسوله”

ترجمه فارسی خطبه نماز: ” با سلام و درود بر خدا و دعا و کردار نیک. سلام بر تو ای پیامبر و رحمت و برکات خدا بر تو باد. درود برما و بندگان صالح خدا. شهادت می‌دهم که پروردگاری جز خدای یکتا وجود ندارد و شهادت می‌دهم که محمد بنده و فرستاده اوست”.

  • خواندن خطبه نیاز قبل از خواندن خطبه عقد:

یکی از اعمال مستحب سفارش شده قبل از جاری شدن خطبه عقد، قرائت خطبه نیاز است. متن این خطبه بدین شرح است: ” إن الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له و من يضلل الله فلا هادي له و أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله”

در این دعا عروس و داماد خدا را ستایش می‌کنند و از او طلب یاری می‌کنند تا از گناه و اعمال زشت مصون بمانند و از گمراهی رهانیده شوند. ترجمه دقیق و کامل  فارسی این خطبه در ادامه آورده شد است:

“ستایش خدایی را که او را می‌ستاییم، از او یاری می‌جوییم و طلب مغفرت می‌کنیم و از شر وسوسه‌های نفس خویش و بدی‌های اعمالمان به او پناه می‌بریم. هر کسی که خدا هدایتش کند، کسی نمی‌تواند گمراهش کند و هر کسی را که خدا گمراه کند، هیچ هدایتگری نخواهد داشت و شهادت می‌دهم که جز خداوند یکتا، خدای دیگری نیست و شهادت می‌دهم که محمد بنده و فرستاده اوست”

همچنین ببینید : متن صیغه عقد آریایی

  • نمازهای مستحبی قبل از خواندن خطبه عقد:

دو نماز دو رکعتی از سوی امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام توصیه شده است که خواندن آنها قبل از جاری شدن خطبه عقد مستحب است.

در نماز اول که امیرالمومنین علی علیه السلام سفارش فرمودند:

بعد از خواندن سوره حمد در رکعت اول، سوره توحید و در رکعت دوم سوره یاسین تلاوت شود. پس از اتمام این نماز، خواندن دعای زیر بسیار سفارش شده است:

” اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَكُوراً قَنُوعاً غَيُوراً

إِنْ أَحْسَنْتُ شَكَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَكَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ

وَ إِنْ نَسِيتُ ذَكَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَيْهَا سُرَّتْ

وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِي وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَيْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِي

وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَيْهَا أَرْضَتْنِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ

هَبْ لِي ذَلِكَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُكَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِي فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ”

بعد از اقامه نماز مستحبی توصیه شده توسط امام صادق علیه السلام خواندن دعای زیر با خیر و برکت بسیار همراه خواهد بود.

” اللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ اللَّهُمَّ فَقَدِّرْ لِي مِنَ النِّسَاءِ أَحْسَنَهُنَّ خُلْقاً وَ خَلْقاً وَ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً

وَ أَحْفَظَهُنَّ لِي فِي نَفْسِهَا وَ مَالِي وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَكَةً

وَ قَيِّضْ لِي مِنْهَا وَلَداً طَيِّباً تَجْعَلُهُ لِي خَلَفاً صَالِحاً فِي حَيَاتِي وَ بَعْدَ مَوْتِي”

اعمال مستحب در حین خوانده شدن خطبه عقد:

  • قرائت قرآن کریم در حین جاری شدن خطبه عقد:

یک از مستحبات خطبه عقد که تقریباً همه عروس خانم‌ها و آقا دامادها انجام می‌دهند، خواندن آیاتی از قرآن در حین قرائت خطبه عقد است. اگر تمرکز کافی برای خواندن صحیح آیات قرآن ندارید، کافی است تنها به آیات نگاه کنید. آیات توصیه شده برای این منظور آیه 120 سوره آل عمران، آیه 71 سوره احزاب و آیه اول سوره نسا است.

  • وضو داشتن در زمان قرائت خطبه عقد:

به منظور داشتن آرامش بیشتر و احساس معنوی‌تر، مستحب است که عروس و داماد هنگام قرائت خطبه و صیغه عقد، در محضر و سالن عقد با وضو حاضر شوند.

دعای مستحب بعد از خواندن خطبه عقد:

از جمله اعمال مستحبی که انجام آن بعد از اتمام خطبه عقد به عروس و داماد توصیه شده است، خواندن دعای زیر است:

“بارك الله لك و بارك عليك و جمع بينكما في خير”

“بارك الله فيكم، و بارك عليكم”

مضمون این دعا مبارک دانستن وصلت بین زوجین و اعطای برکت از سوی خدا به زندگی آنها است.

همانطور که پیشتر اشاره کرده‌ایم انجام اعمال فوق مستحب است و هیچ الزامی برای خواندن دعا به زبان عربی وجود ندارد. اگر قادر به خواندن دعا به زبان عربی نیستید می‌توانید به زبان مادری خودتان یا هر زبان دیگری آرزوی خوشبختی کنید و از خداوند بخواهید که به زندگیتان رزق و روزی و برکت بسیار ببخشد.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

تالار بزرگ پامچال (جاده اصفهان - شیراز)
قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️