7 نکته مفید و کاربردی برای ارتباط مؤثر با شریک زندگی

یادگیری نحوه ارتباط موثر با شریک زندگی قطعا یکی از اسرار ایجاد یک رابطه محکم است. شما و شریک زندگی تان باید بتوانید به منظور حل مشکلات، نگرانی ها و نزدیک شدن به یکدیگر به صورت آشکار و صادقانه اما با احترام با یکدیگر صحبت کنید. حتی اگر با بحث کردن مؤثر در مورد هر چیز با شریک زندگی خود احساس راحتی می کنید، برای  ارتباط برقرار کردن می تواند مؤثرتر از صحبت کردن تنها باشد. در حقیقت، دانستن اینکه چه موقع صحبت می کنید و چه زمانی گوش کنید، می تواند بسیار زیرکانه و هوشمندانه باشد و برای رسیدن به این معارت تمرین های زیادی لازم است.

در رابطه با این موضوع بخوانید:8 اشتباه خطرناک که عروس و دامادها هرگز نباید مرتکب شوند

در این مقاله نکات مهم و کاربردی در مورد چگونگی ارتباط موثر با شریک زندگی را برای شما گردآوری کرده ایم.

نحوه ارتباط مؤثر با شریک زندگی

چیزی را درون خود نریزید

اولین قاعده در نحوه ارتباط موثر با شریک زندگی ممکن است بسیار ساده به نظر برسد: احساسات خودتان را بیان کنید. اغلب مردم ممکن است از به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شریک زندگی شان به خاطر ترس از شروع دعوا یا بدتر شدن رابطه احساس ترس کنند. مخصوصا اگر این ارتباط تازه شروع شده است. در واقع خلاف این طرز فکر درست است. یعنی با بروز ندادن احساسات خود احتمال بیشتری وجود دارد که شما در نهایت با شریک زندگی خود یک دعوای سخت را آغاز کنید و به اصطلاح منفجر شوید. اگر احساس می کنید نیاز به گفتگوی جدی با شریک زندگی خود دارید، منتظر نمانید. به جای انتظار تا زمانی که منفجر شوید در حالی که هنوز در مورد مسئله نسبتا آرام هستید موضوع را مطرح کنید.

زمان مناسب برای گفتگو را پیدا کنید

درست است که شما نباید بیش از حد صبر کنید تا درباره یک مسئله مهم با شریک خود صحبت کنید، اما انتخاب زمان مناسب برای گفتگو نیز ضروری است. اگر شریک زندگی شما روز کاری بدی را گذرانده باشد، بیمار است و یا فقط به طور کلی حوصله ندارد به احتمال زیاد موفقیت زیادی در گفتگو نخواهید داشت. در عوض، تا زمانی که حال شریک زندگی تان بهتر می شود صبر کنید.

صادق اما محترم باش.

بارها شنیده ایم که می گویند صداقت بهترین سیاست است. هنگامی که با شریک زندگی خود ارتباط برقرار می کنید، صرف نظر از اینکه در مورد یک مسئله جزئی (مانند نبستن در کابینت) یا یک مسأله مهم (مانند اختلاف نظر در مورد یک کار جدید یا تغییر محل زندگی) بسیار مهم است که حقیقت را در مورد اینکه چه احساسی دارید بیان کنید. اگر احساساتی که در مورد مسأله ای دارید را بیان کنید و آن را در سینه خود نگه ندارید احساس خیلی بهتری خواهید داشت. اما یادگیری نحوه برقراری ارتباط موثر با شریک زندگی راجع به آنچه که می گویید نیست بلکه راجع به این است که آن را چگونه بیان می کنید. بسیار مهم است که به آرامی، به وضوح و به طور خلاصه صحبت کنید. اگر نوشتن افکارتان قبل از شروع بحث به مدیریت بهتر آن کمک می کند بهتر است این کار را انجام دهید. وقتی صحبت خود را به پایان رساندید، سکوت کنید و اجازه دهید همسرتان برای فکر کردن و پاسخ دادن زمان کافی در اختیار داشته باشد.

نحوه ارتباط مؤثر با شریک زندگی

به نیازهای شریک زندگی خود گوش دهید (منظور گوش دادن واقعی است)

هنگامی که صحبت به نحوه ارتباط موثر با شریک زندگی می رسد، چگونگی گوش دادن به همان اندازه چگونگی سخن گفتن اهمیت دارد. مهم است که به شریک زندگی خود احترام بگذارید و به او اجازه دهید بدون اینکه وقفه ای در صحبت هایش به وجود آید، صحبت کند. با در نظر گرفتن همه چیزهایی که همسرتان به شما می گوید و پاسخ دادن به گونه ای که تأیید می کند که شما واقعا همه چیز را شنیده اید، به او نشان دهید که یک شنونده فعال هستید. کارهایی مانند نشستن، در نظر گرفتن وقت کافی برای گوش دادن و بعد پاسخ دادن و پیگیری سوالات و درخواست ها، همه ی ایده های خوب برای برقراری ارتباط مؤثر هستند. در مکالمه های جدی نباید عجله کرد. نیازی به صحبت کردن مجدد و بحث بیشتر با همسرتان نیست، مخصوصا اگر شما مخالف باشید. ضروری است که هر دو شما بتوانید اخساسات و ایده های خود را بیان کنید و احساسات و نظرتتان شنیده شود.

آرام بمانید

اگر شما و همسرتان اختلاف نظر دارید باز هم می توانید از آن لذت ببرید. به خاطر داشته باشید که اختلاف نظر برای زوج ها کاملا عادی است و مهمترین کار این است که بتوانید تا آنجایی که ممکن است آرام و قوی بمانید و اجازه دهید گفتگوی سازنده ای داشته باشید. این بدان معنی است که هیچ گونه وقفه ای، داد و فریادی و از اتاق بیرون آمدنی وجود نداشته باشد. حتی اگر شریک زندگی تان آمادگی به هیجان آمدن و بروز بیش از حد احساسات را داشته باشد، سعی نکنید شما نیز مانند او عمل کنید. اگر آرامش خود را حفظ کنید احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید مسأله خود را حل کنید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید.

نحوه ارتباط مؤثر با شریک زندگی

آماده باشید تا مصالحه کنید

بخش عمده ای از یک رابطه موفق، توانایی سازش است. این امر به معنای این است که ممکن است دقیقا همان چیزی را که می خواهید بدست نیاورید، اما شما و شریک زندگی تان باید به طور کلی از نتایج راضی باشید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک عروسی بزرگ داشته باشید و شریک زندگی شما علاقه مند به یک عروسی خودمانی و دوستانه است، بهتر است حد وسط را نگه دارید. این بدان معنا نیست که شما از تمایلات خود گذشته اید بلکه به این معنی است که شما قادر به همکاری با یک راه حل قابل اجرا هستید.

تمرین بیشتر موجب کامل شدن می شود

برقراری ارتباط مؤثر با شریک زندگی فقط منحصر به بحث های کاملاً جدی نیست. بلکه امری است که هر روز اتفاق می افتد. از تصمیم گیری برای صبحانه تا تماشای تلویزیون همه چیز را شامل می شود. الگوی زیر را دنبال کنید: به آرامی نظرتان را بیان کنید، به شریک زندگی تان زمان برای گوش کردن بدهید،  با تفکر پاسخ دهید و به توافق یا سازش برسید. این الگو در موقعیت های مختلف، بزرگ و کوچک کار می کند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

تالار بزرگ پامچال (جاده اصفهان - شیراز)
قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️