7 نکته مفید و کاربردی برای ارتباط مؤثر با شریک زندگی

یادگیری نحوه ارتباط موثر با شریک زندگی قطعا یکی از اسرار ایجاد یک رابطه محکم است. شما و شریک زندگی تان باید بتوانید به منظور حل مشکلات، نگرانی ها و نزدیک شدن به یکدیگر به صورت آشکار و صادقانه اما با احترام با یکدیگر صحبت کنید. حتی اگر با بحث کردن مؤثر در مورد هر چیز با شریک زندگی خود احساس راحتی می کنید، برای  ارتباط برقرار کردن می تواند مؤثرتر از صحبت کردن تنها باشد. در حقیقت، دانستن اینکه چه موقع صحبت می کنید و چه زمانی گوش کنید، می تواند بسیار زیرکانه و هوشمندانه باشد و برای رسیدن به این معارت تمرین های زیادی لازم است.

در رابطه با این موضوع بخوانید:8 اشتباه خطرناک که عروس و دامادها هرگز نباید مرتکب شوند

در این مقاله نکات مهم و کاربردی در مورد چگونگی ارتباط موثر با شریک زندگی را برای شما گردآوری کرده ایم.

نحوه ارتباط مؤثر با شریک زندگی

چیزی را درون خود نریزید

اولین قاعده در نحوه ارتباط موثر با شریک زندگی ممکن است بسیار ساده به نظر برسد: احساسات خودتان را بیان کنید. اغلب مردم ممکن است از به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شریک زندگی شان به خاطر ترس از شروع دعوا یا بدتر شدن رابطه احساس ترس کنند. مخصوصا اگر این ارتباط تازه شروع شده است. در واقع خلاف این طرز فکر درست است. یعنی با بروز ندادن احساسات خود احتمال بیشتری وجود دارد که شما در نهایت با شریک زندگی خود یک دعوای سخت را آغاز کنید و به اصطلاح منفجر شوید. اگر احساس می کنید نیاز به گفتگوی جدی با شریک زندگی خود دارید، منتظر نمانید. به جای انتظار تا زمانی که منفجر شوید در حالی که هنوز در مورد مسئله نسبتا آرام هستید موضوع را مطرح کنید.

زمان مناسب برای گفتگو را پیدا کنید

درست است که شما نباید بیش از حد صبر کنید تا درباره یک مسئله مهم با شریک خود صحبت کنید، اما انتخاب زمان مناسب برای گفتگو نیز ضروری است. اگر شریک زندگی شما روز کاری بدی را گذرانده باشد، بیمار است و یا فقط به طور کلی حوصله ندارد به احتمال زیاد موفقیت زیادی در گفتگو نخواهید داشت. در عوض، تا زمانی که حال شریک زندگی تان بهتر می شود صبر کنید.

صادق اما محترم باش.

بارها شنیده ایم که می گویند صداقت بهترین سیاست است. هنگامی که با شریک زندگی خود ارتباط برقرار می کنید، صرف نظر از اینکه در مورد یک مسئله جزئی (مانند نبستن در کابینت) یا یک مسأله مهم (مانند اختلاف نظر در مورد یک کار جدید یا تغییر محل زندگی) بسیار مهم است که حقیقت را در مورد اینکه چه احساسی دارید بیان کنید. اگر احساساتی که در مورد مسأله ای دارید را بیان کنید و آن را در سینه خود نگه ندارید احساس خیلی بهتری خواهید داشت. اما یادگیری نحوه برقراری ارتباط موثر با شریک زندگی راجع به آنچه که می گویید نیست بلکه راجع به این است که آن را چگونه بیان می کنید. بسیار مهم است که به آرامی، به وضوح و به طور خلاصه صحبت کنید. اگر نوشتن افکارتان قبل از شروع بحث به مدیریت بهتر آن کمک می کند بهتر است این کار را انجام دهید. وقتی صحبت خود را به پایان رساندید، سکوت کنید و اجازه دهید همسرتان برای فکر کردن و پاسخ دادن زمان کافی در اختیار داشته باشد.

نحوه ارتباط مؤثر با شریک زندگی

به نیازهای شریک زندگی خود گوش دهید (منظور گوش دادن واقعی است)

هنگامی که صحبت به نحوه ارتباط موثر با شریک زندگی می رسد، چگونگی گوش دادن به همان اندازه چگونگی سخن گفتن اهمیت دارد. مهم است که به شریک زندگی خود احترام بگذارید و به او اجازه دهید بدون اینکه وقفه ای در صحبت هایش به وجود آید، صحبت کند. با در نظر گرفتن همه چیزهایی که همسرتان به شما می گوید و پاسخ دادن به گونه ای که تأیید می کند که شما واقعا همه چیز را شنیده اید، به او نشان دهید که یک شنونده فعال هستید. کارهایی مانند نشستن، در نظر گرفتن وقت کافی برای گوش دادن و بعد پاسخ دادن و پیگیری سوالات و درخواست ها، همه ی ایده های خوب برای برقراری ارتباط مؤثر هستند. در مکالمه های جدی نباید عجله کرد. نیازی به صحبت کردن مجدد و بحث بیشتر با همسرتان نیست، مخصوصا اگر شما مخالف باشید. ضروری است که هر دو شما بتوانید اخساسات و ایده های خود را بیان کنید و احساسات و نظرتتان شنیده شود.

آرام بمانید

اگر شما و همسرتان اختلاف نظر دارید باز هم می توانید از آن لذت ببرید. به خاطر داشته باشید که اختلاف نظر برای زوج ها کاملا عادی است و مهمترین کار این است که بتوانید تا آنجایی که ممکن است آرام و قوی بمانید و اجازه دهید گفتگوی سازنده ای داشته باشید. این بدان معنی است که هیچ گونه وقفه ای، داد و فریادی و از اتاق بیرون آمدنی وجود نداشته باشد. حتی اگر شریک زندگی تان آمادگی به هیجان آمدن و بروز بیش از حد احساسات را داشته باشد، سعی نکنید شما نیز مانند او عمل کنید. اگر آرامش خود را حفظ کنید احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید مسأله خود را حل کنید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید.

نحوه ارتباط مؤثر با شریک زندگی

آماده باشید تا مصالحه کنید

بخش عمده ای از یک رابطه موفق، توانایی سازش است. این امر به معنای این است که ممکن است دقیقا همان چیزی را که می خواهید بدست نیاورید، اما شما و شریک زندگی تان باید به طور کلی از نتایج راضی باشید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک عروسی بزرگ داشته باشید و شریک زندگی شما علاقه مند به یک عروسی خودمانی و دوستانه است، بهتر است حد وسط را نگه دارید. این بدان معنا نیست که شما از تمایلات خود گذشته اید بلکه به این معنی است که شما قادر به همکاری با یک راه حل قابل اجرا هستید.

تمرین بیشتر موجب کامل شدن می شود

برقراری ارتباط مؤثر با شریک زندگی فقط منحصر به بحث های کاملاً جدی نیست. بلکه امری است که هر روز اتفاق می افتد. از تصمیم گیری برای صبحانه تا تماشای تلویزیون همه چیز را شامل می شود. الگوی زیر را دنبال کنید: به آرامی نظرتان را بیان کنید، به شریک زندگی تان زمان برای گوش کردن بدهید،  با تفکر پاسخ دهید و به توافق یا سازش برسید. این الگو در موقعیت های مختلف، بزرگ و کوچک کار می کند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مهمترین کارهای قبل از عروسی
نکات عروسی آخر هفته
منو عروسی دیس پرس سلف رویس
انجام برنامه ریزی برای اجرای رقص عروسی خود

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.