آشنایی با 15 برش و تراش برلیان

انواع تراش برلیان

برلیان از ارزشمندترین و گرانبها ترین جواهرات می‌باشد. این کانی در دسته سنگ‌های قیمتی قرار دارد.‌ بهتر است بدانید که سنگی به نام برلیان در طبیعت وجود ندارد و در واقع برلیان یک قطعه تراش خورده از الماس است.

اما با وجود تنوع تراش های برلیان، کدام یک برای شما مناسب تر است؟ در این مقاله،مشهورترین تراش های برلیان بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک می کنیم تا انتخابی آگاهانه و درخشان داشته باشید.

گرد، پرنسس، زمرد، قلبی یا مارکیز؟ هر کدام از این تراش ها، ظاهری منحصر به فرد و ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه، به معرفی محبوب ترین تراش های برلیان و نکات کلیدی هر کدام می پردازیم:

در ادامه مقاله به انواع تراش و برش و شکل‌های الماس برلیان می‌پردازیم که منظورمان همان الماس است. بنابراین اگر با دو واژه الماس و برلیان مواجه شدید دچار اشتباه نشوید که منظور دو سنگ گران‌بهای مختلف باشد!

اما قبل از پرداختن به ادامه این مطلب اگر در خصوص ویژگی های برلیان می خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید بهتر است ابتدا مقاله “ برلیان چیست و چه ویژگی هایی دارد ” را مطالعه کنید

 

انواع تراش برلیان, شکل الماس برلیان

آنچه که در این مقاله مب خوانید

در دنیای تراش های برلیان، تنوع حرف اول را می زند. از تراش های کلاسیک و مشهور مانند گرد، پرنسس و زمرد گرفته تا تراش های فانتزی و خاص مانند قلبی و مارکیز، هر کدام از این تراش ها ظاهری منحصر به فرد و ویژگی های خاص خود را دارند.

در ادامه این مقاله، به معرفی 15 مورد از محبوب ترین برش های برلیان می پردازیم و نکات کلیدی هر کدام را بررسی می کنیم:

الماس های تراش خورده امرالد به شکل زمرد یکی از قدیمی‌ترین اشکال الماس هستند که ریشه آن به ۱۵۰۰ سال می‌رسد. سنگ‌های تراش خورده امرالد زمرد دارای شکل مستطیل، صفحه‌ای پهن و مسطح با گوشه‌های بریده شده است.

برش امرالد مورد علاقه خریدارانی است که خواهان برش مستطیلی هستند. این برش در مقایسه با سایر برش‌ها، از درخشندگی کمتری برخوردار است، اما رشد و وضوح مستطیل بلوری طبیعی آن توسط صفحه تخت گسترده برجسته می‌شود.

emerald cut diamond

الماس های تراش قلبی انتخابی محبوب برای حلقه های نامزدی، آویزها و سایر قطعات عاشقانه هستند و جایگزینی منحصر به فرد و حلقه های گرد و کلاسیک می باشد

برش الماس تراش قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است. تقارن لوب ها، نوک تیز و شکاف تمیز (فرورفتگی در بالا) از جمله فاکتورهای کلیدی در برش این نوع الماس هستند.

هنگام خرید برلیان با تراش قلب، مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید کیفیت برش منحنی است. کیفیت برش منحنی درخشش و شفافیت سنگ را تعیین می‌کند. فقط جواهر سازهای حرفه‌ای و با استعداد از مهارت‌های لازم برای ایجاد انحنای قلبی شکل در سنگهای قیمتی برخوردارند، که باعث چنین زیبایی ظاهری در تراش‌ها می‌شود.

برش و تراش برلیان به شکل قلب

برلیان تراش خورده مارکیز با تأکید بر اندازه الماس، دارای شکل عالی برای به حداکثر رساندن وزن و قیراط هستند. شکل منحصر به فرد آن باعث می شود دست و انگشتان صاحب آن بلندتر و باریک تر به نظر برسد.

الماس تراش مارکیز، با ظاهری کشیده و قایقی شکل، یکی از تراش های منحصر به فرد و محبوب در دنیای جواهرات است. این تراش که به نام “مارکیز” یا “مارکی” نیز شناخته می شود، با ظرافت و درخشش خود، انگشتان را بلندتر و باریک تر نشان می دهد و به همین دلیل، مورد علاقه بسیاری از افراد، به خصوص خانم ها، است.

تراش مارکیز، با دو انتهای نوک تیز و بدنه ای کشیده، ظاهری ظریف و منحصر به فرد دارد. این تراش در دو نوع کلی “متقارن” و “نامتقارن” ارائه می شود که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

برش الماس تراش مارکیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تقارن لوب ها، نوک های تیز و نسبت طول به عرض مناسب از جمله فاکتورهای کلیدی در برش این نوع الماس هستند.

الماس تراش مارکیز

تراش کوسن، با ظاهری مربعی یا مستطیلی و گوشه های خمیده، یکی از تراش های کلاسیک و محبوب در دنیای جواهرات است. این تراش که به نام “پلیو” نیز شناخته می شود، با ظرافت و درخشش خود، جلوه ای خاص و باشکوه به الماس می دهد و به همین دلیل، مورد علاقه بسیاری از افراد، به خصوص خانم ها، است.

استفاده از تراش کوسن در صنعت زیورآلات از حدود قرن 18 میلادی رایج شد. این تراش در ابتدا برای تراش یاقوت و زمرد استفاده می شد، اما به تدریج برای تراش الماس نیز به کار گرفته شد. محبوبیت تراش کوسن در قرن 20 میلادی به اوج خود رسید و تا به امروز به عنوان یکی از تراش های محبوب و پرطرفدار الماس باقی مانده است.

تراش کوسن برلیان، با داشتن 58 وجه، درخشش قابل توجهی را به نمایش می گذارد. انعکاس نور در این تراش، به گونه ای است که گویی رگه هایی از آتش در دل الماس زبانه می کشند.

تراش برلیان به شکل کوسن

الماس های تراش خورده دارای گوشه‌های اصلاح شده منحصر به فرد هستند که خطوط یک تراش زمرد را با درخشش یک الماس گرد ترکیب می‌کنند. درخشش این برش الماس در صورت ترکیب با انواع دیگر برش‌های الماس بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

در دنیای جواهرات، جایی که هر تراش، روایتی از درخشش و زیبایی را به نمایش می‌گذارد، الماس تراش بیضی با ظاهری منحصر به فرد و درخششی بی انتها، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این تراش که به نام “اووال” نیز شناخته می‌شود، گویی مرز بین ظرافت و شکوه را درهم می‌آمیزد و انتخابی ایده آل برای کسانی است که به دنبال جواهری خاص و متمایز هستند.

برخلاف تراش های مربعی یا گرد، الماس تراش بیضی با فرم کشیده و ظریف خود، ظاهری منحصر به فرد و خاص را به ارمغان می‌آورد. این تراش، انگشتان را کشیده تر و باریک تر نشان می‌دهد و به دستان شما جلوه‌ای زیبا و متمایز می‌بخشد.

در تراش بیضی، سطح الماس به طور هوشمندانه ای استفاده می شود و وجه های بزرگتری تراش می‌خورند. به همین دلیل، یک الماس با تراش بیضی با وزن مشابه با یک الماس با تراش برلیان، به ظاهر بزرگتر و سنگین تر به نظر می‌رسد و انتخابی مقرون به صرفه تر خواهد بود.

برلیان به شکل بیضی

با ترکیب برش‌های گرد و مارکی، سبک قطره اشک الماس‌ها  نیز استثنایی است. شکل اشک باریک در عین ایجاد ظاهری نرم و لطیف، ظرافت خاصی به انگشتان و دستان می‌بخشد.

الماس‌های برش اشک برای حداکثر درخشش تراش داده می‌شوند. بنابراین مهم است که به دنبال تقارن عالی باشید. به این تراش، برش گلابی نیز گفته می‌شود. به دلیل انواع عرض سنگ‌های موجود، الماس‌های گلابی در گروه قابل تنظیم ترین سنگ‌ها قرار دارند. برلیان ایده آل برش گلابی دارای یک پایه گرد و کمربند صیقلی است.

جواهر برلیان به شکل اشک

الماس های تراش خورده Asscher به دلیل سبک برش مشابهشان اغلب با امرالد یا زمرد اشتباه گرفته می‌شوند. با این حال، یک جمع کننده در مقابل مستطیل شکل مربع است.

Asscher-cut که در اوایل سال ۱۹۰۲ توسط برادران آچر از هلند ایجاد شده است، اخیراً محبوبیت ویژه‌ای در میان افراد مشهور پیدا کرده است. آنچه برش این برلیان را منحصر به فرد می‌کند، توانایی آنها در ایجاد جلوه “تالار آینه” به لطف غرفه عمیق، تاج بلند، کفپوش وجهی و یک میز کوچک است که باعث درخشش برجسته و ایجاد توهم نوری می‌شود.

برش الماس Asscher-Cut

الماس تراش پرنسس با ظرافتی سلطنتی و درخششی مدرن، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این تراش که به نام “شاهدخت” نیز شناخته می‌شود، گویی از قلب قصرهای باشکوه بیرون آمده و بر انگشتان شما می‌درخشد.

الماس تراش پرنسس به دلیل داشتن سطح وسیع، عمق بیشتری دارد. این عمق، درخشش الماس را دوچندان می‌کند و جلوه ای خاص و منحصر به فرد به آن می‌بخشد

الماس تراش پرنسس درخششی مشابه با الماس تراش برلیان دارد، اما با ظاهری مربعی و لبه های تیز، ظرافتی خاص را به نمایش می‌گذارد.

برش برلیان پرنسس

برش براق گرد که به آن تک تخمک نیز می گویند محبوب ترین شکل الماس است. صدها سال، برش‌های الماس با این تراش کار می‌کردند تا درخشندگی  آن را به حداکثر برسانند. در حالی که این برش انعطاف پذیری بالایی را در چهار درجه سانتی گراد ایجاد می‌کند، شما می‌توانید درجه ای با کیفیت بالاتر را انتخاب کنید تا بیشترین درخشش را در داخل یک الماس گرد داشته باشید.

تراش تریلیون در اصل، شکل اصلی الماس برش مثلث است. وقتی سنگهای مثلثی برای اولین بار ظاهر شدند، دارای لبه های مستقیم بودند. به دلیل عمق تا حدودی کم ، برش مستقیم تریلیون روی انگشت خیلی بلند نمی‌ماند و برای عروسهایی که جواهرات ساده را ترجیح می‌دهند مناسب است. یک مزیت شگفت انگیز برش تریلیون این است که بزرگتر از اندازه معمول خود به نظر می‌رسد. به همین دلیل، این مزیت می‌تواند یک انتخاب عالی برای کسانی با بودجه  کم باشد که می‌خواهند نامزد یا همسرش یک برلیان درشت در انگشت داشته باشد.

برش رادیانت یا تابشی یکی از زیباترین برش‌های برلیان است که می‌توان پیدا کرد. قبل از ایجاد این شکل الماس، تمام الماس‌ها با درخشش کمتری برش داده می‌شدند. برلیانهای تراش خورده به لطف درخشش واقعی که دارند حق مطلب را به تمامی ادا کرده‌اند.

تراش الماس برلیان

این برش ها می توانند به صورت مستطیل یا لبه‌های مربعی شکل باشند. برش تابشی با توجه به شکل منحصر به فرد خود، عمق و درخشندگی قابل مقایسه با برش‌های پرنسس و زمرد را ارائه می دهد. به همین دلیل این سنگ برای انواع مختلف جواهرات، یک انتخاب محبوب است.

برش نیم ماه یا هلال، برش برلیانی به شکل نیمه بیضی و نیم گرد با لبه مستقیم است. این الماس معمولاً به عنوان سنگ جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل به صورت جفت به فروش می‌رسد. برش نیمه ماه به عنوان مکمل برش‌های دیگر سنگ‌های برش خورده به شکل مستطیل، بیضی و کوسن را کامل می کند. همچنین وقتی که به عنوان سنگ جانبی در اطراف الماس تراشیده شده پرنسس استفاده می‌شوند، بسیار زیبا و شیک به نظر می‌رسند.

یکی از پرکاربردترین برش های برلیان شکل باگت است . برلیان به شکل باگت، معمولا در حاشی های سنگ های دیگر در حلقه استفاده میشود و شکل مستطیل کشیده دارد. چیدن این سنگ ها در کنار هم درخشش زیبایی دارد.

یکی از ارزان ترین تراش های برلیان است . سنگ های باقی مانده از دیگر تراش ها را جواهرات و برلیان خودر می گویند. جواهرات خورد در برلیان عموما در کنار سنگ های دیگر در حلقه استفاده می شوند. یا ترکیبی از آنها در کنار هم شکل خاصی را ایجاد میکنند که در بسیاری از حلقه ها و سرویس های جواهر مورد استفاده قرار میگیرد.

شیوه تراش سنگ الماس یا برلیان اول از همه به شکل اولیه و تراش نخورده، گنجایش سنگ و حذف عیوب آن بستگی دارد. در تراش سنگ‌های قیمتی، حفظ کردن وزن اولیه سنگ و محبوبیت شکل الماس از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شکل های مختلف برلیان

به یاد داشته باشید که شکل سنگ و برش آن را نباید با هم اشتباه گرفت؛ زیرا شکل و استایل الماس به ظاهر بیرونی آن مربوط می‌شود و برش الماس مربوط به چگونگی تراش سطح می‌باشد.

  • شکل برش (Cutting Shape) به شکل هندسی سنگ‌ها اشاره دارد مثل گرد (Round)، بیضی (Oval)، مربع (Square)، مستطیل (Rectangular) و غیره
  • سبک و استایل برش (Cutting Style) نیز تعداد و نحوه قرار گرفتن صفحه‌های تراش را توصیف می‌کند. بنابراین نتیجه تناسب بین صفحات و کیفیت تراش آنها باعث ایجاد بیشترین انعکاس نور و درخشندگی الماس می‌شود.
  • همه برش‌های سنگ‌های قیمتی منجمله برلیان سه قسمت اصلی دارند که شامل تاج ( Crown) خیمه ( Pavilion) و کمربند ( Girdle) هستند که هر کدام نیز دارای بخشهای متعددی هستند.

سوالات متداول

مشهورترین برش برلیان کدامند؟

مشهورترین تراش‌های برلیان شامل برش مارکیز، پرنسس، قلب، اشک و باگت می‌باشد.

البته با توجه به ظرافت و درخشندگی سنگ الماس، همه برش‌های تمیز و زیبای آن از زیبایی خاصی برخوردار هستند که به دست جواهر سازان حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

گرانترین تراش الماس کدام است ؟

نام بردن از یک تراش خاص به عنوان گرانترین، امری دشوار است. چرا که قیمت الماس به عوامل مختلفی مانند وضوح، رنگ، قیراط و نوع تراش بستگی دارد. با این حال، برخی تراش ها به دلیل نادر بودن و ظرافت بی‌نظیر، در زمره گرانترین تراش های الماس قرار می‌گیرند.

تراش مارکیز با ظاهری کشیده و قایقی شکل، نوری خاص را منعکس می‌کند و درخششی خیره کننده را به نمایش می‌گذارد. الماس های تراش مارکیز با وضوح و رنگ بالا، می‌توانند قیمتی بسیار بالا داشته باشند.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

حلقه ازدواج پلاتین مردانه
قیمت حلقه ازدواج لاکچری

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • فرهاد

    سپاس بسیار خلاقه و مفید

    پاسخ
  • ح

    خیلی کامل و جامع. سپاس

    پاسخ