مشخصات برلیان/ چطور سنگ برلیان خوب را بشناسیم ؟

مشخصات برلیان

سنگ برلیان از محبوب ترین و پراستفاده ترین سنگ ها در جواهرات است و اطلاع از مشخصات و شاخصه های یک برلیان خوب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید یک سنگ و جواهر خوب الماس برلیان را تشخصی دهید.

در واقع بسیاری از زوج‌های جوان حتی با هزینه‌های زیاد و صرف بودجه‌های زیاد برای خرید چنین جواهراتی نظیر برلیان که از قیمت‌های بالایی نیز برخوردارند اشباهات زیادی را انجام می‌دهند که می‌توان گفت در مجموع باعث می‌شود که خرید مناسبی نداشته باشند.

از آنجا که ملاک تعیین قیمت جواهر برلیان به فاکتورهای زیادی مرتبط است نیاز است که شناخت حرفه ای و کاملی از این جواهر با ارزش داشته باشید تا بتوانید سنگ مطلوب و با قیمت واقعی را تشخیص داده و خریداری نمایید.

اگر از قیمت‌ها و تناسب ویژگی‌های برلیان آگاهی نداشته باشید و همچنین قصد خرید چنین جواهرات گران قیمتی را داشته باشید باید گفت که به احتمال زیاد نمی‌توانید خرید خیلی مناسب و خوبی را صورت بدهید زیرا یکی از مهم‌ترین نکات در خرید برلیان آگاهی از تناسب ویژگی‌های آن با قیمت است که باید هنگام خرید آن به این موضوع مهم توجه زیادی اشته باشید.

ما در این مقاله سعی بر آن داریم که راجع به رنگ برلیان مطالبی را ذکر کنیم که هنگام خرید شما را به یک جواهر شناس خبره تبدیل خواهد کرد و انتخاب مطمئنی خواهید داشت.

پیش از این به موضوع ” انواع تراش برلیان ” پرداخته ایم که این فاکتور از مهمترین دلایل در افزایش قیمت است که حتما این مقالب را نیز مطالعه نمایید.

حلقه‌های نامزدی نمادی از عشق و تعهد هستند که از دیرباز تا کنون از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار می‌باشند. امروزه بیشتر این حلقه‌ها از میان جواهرهای گرانبها چون برلیانانتخاب می‌شوند و با توجه به ارزش آن و هزینه بالای سنگ‌های قیمتی همچون سنگ برلیان، هنگام خرید مسلما به راهنمایی‌هایی نیاز خواهید داشت.

بنابراین قبل از اینکه به خرید جواهر برلیان و حلقه بروید باید به چهار نکته اساسی توجه داشته باشید:

  • رنگ برلیان (color)
  • انواع برش برلیان (cut)
  • وضوح و شفافیت الماس برلیان (clarity)
  • قیراط (carat)

C4 چیست؟ عبارت C4  اشاره به همین نکات یعنی رنگ، برش، وضوح و قیراط دارد که احیانا در هنگام خرید برلیان به گوش  شما خورده  است. سنگ‌های برلیان در ساختار کریستالی خود دارای اثرات کمی از رنگ هستند، اگرچه در نگاه  اول ممکن است در مقایسه با قیراط و برش زیاد قابل توجه نباشند، اما به طرز قابل توجهی بر قیمت و ارزش برلیان تاثیر می‌گذارند و به همان میزان موثر هستند.

مشخصات برلیان اصل

مقیاس رنگ برلیان

مقیاس رنگ برلیان بر اساس یک سیستم درجه‌بندی استاندارد شده، که عدم وجود رنگ در برلیان را ارزیابی می کند، ایجاد شده است. این سیستم که توسط مرکز سنگ جواهر شناسی آمریکا (GIA) ایجاد شده، از پذیرفته‌ شده‌ترین سیستم درجه‌بندی رنگ برلیان در دنیا است. این درجه‌بندی  الماسها را بسته به میزان رنگ از دی D ( به معنی کاملا بی رنگ) تا زد Z  ( زرد روشن) دسته بندی کرده که در آن D نمایان‌گر عدم وجود رنگ است.

برای امتحان  می‌توانید انواع جواهرات را در برابر نور سفید مقایسه کنید و شاهد تفاوت‌های آنان باشید. الماس‌های بی رنگ معمولا خالص نامیده می‌شوند و بسیار نادر و گران قیمت هستند. به همین دلیل بسیاری از مردم الماس‌هایی را انتخاب می کنند که رنگ آنها کم یا بدون رنگ باشد. اگر برلیان شما دارای رنگ باشد جای نگرانی نیست، چون لزوما دیدن رنگ به این معنی نیست که شما قادر به تشخیص دادن آن باشید.

آنوب شاه نویسنده کتاب ” با وضوح” در رابطه با این موضوع توضیح می‌دهد که: ارزیابی رنگ جواهراتی چون برلیان اغلب با چشم غیر مسلح و بدون آموزش گوهر شناسی کار دشواری می‌باشد. اما بهتر است بدانید که تاثیر رنگ برلیان فراتر از ظاهر انگشتر نامزدی شما می‌باشد. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم هرچه که درباره درک نمودار رنگ برلیان تا دانستن اینکه رنگ چگونه ممکن است بر بودجه شما تاثیر بگذارد و همه عواملی که باید در مورد رنگ الماس بدانید، را برای شما ذکر کرده‌ایم.

درک مقیاس رنگ برلیان

شرکت GIA هنگامی که برای مقیاس رنگ‌ها حروف الفبای انگلیسی را وضع کرد، عمدا حروف A, B  و C را به عنوان نمره رد کرد و به جای آن مقیاس را از D شروع کرد. این عمل برای تمایز سیستم درجه‌بندی برلیان از سایر کاربردهای حروف الفبا به عنوان مقیاس درجه‌بندی انجام شده است.

مشخصات برلیان, رنگ برلیان

مقیاس نامه به 5 زیر مجموعه تقسیم می‌شود:

  • (DF) (بی رنگ) فوق‌العاده سفید و کمیاب هستند که کاملا شفاف و بی رنگ و روشن می‌باشند.
  • (GJ) ( سفید با رنگ خیلی کم) این گروه نیز کاملا شفاف می‌باشند و تقریبا به گروه اول نزدیک هستند..
  • (KM) کم نور
  • (NR) بسیار سبک
  • (SZ) سبک

محدوده K تا Z جزو  برلیان زرد رنگ می‌باشند.

بیشتر زوج‌ها به دنبال الماس‌های درجه  G, H, I  و J  هستند که تقریبا بی‌رنگ هستند. این انتخاب توازن خوبی از نظر بودجه و برلیان بصری زیبا را فراهم می‌کند. برخی از زوج‌ها نیز رنگ J را انتخاب می‌کنند، اگرچه میزان رنگ آن می‌تواند تا حدود کمی قابل مشاهده باشد، با این حال این انتخاب امکان این را به آنها می‌دهد از سایر فاکتورهای دیگر مانند قیراط و برش نیز برخوردار باشند.

با این حال، تفاوت درجه‌بندی برای هر کسی قابل درک نیست، بسیاری از مردم تفاوت محسوسی در سنگ برلیان که از یک تا دو درجه رنگ از هم فاصله دارند، را تشخیص نمی‌دهند. البته جواهرات اغلب به صورتی که از رو به رو به آنها نگاه شود، به رنگ سفید نشان داده می‌شوند. محدوده D تا J  برلیان نیز در مقیاس رنگ کاملا دقیق ارزیابی می‌شوند. اگرچه این گروه در حلقه‌های نامزدی به صورت رو به بالا پوشیده می‌شوند، اما برلیان رو به پایین درجه بندی می‌شوند. در واقع سنگ که به خوبی تراش خورده‌اند، هنگام استفاده در جواهر یا انگشتر از رنگ اصلی خود سفیدتر به نظر می‌رسند.

چگونه رنگ بر قیمت برلیان تاثیر می‌گذارد

از آنجایی که الماس‌های بی رنگ بسیار نادر هستند، معمولا در گروه گرانترین نیز قرار می‌گیرند. شما هنگام خرید الماس هرچه به سمت پایین مقیاس  حرکت می‌کنید، رنگ آن نیز بیشتر به چشم خواهد آمده و همراه با آن، قیمت نیز  پایین خواهد رفت. اما این روند با رسیدن به رنگ‌های بخصوص متوقف می‌شود. این اتفاق نادر تاثیر زیادی  بر روی قیمت الماس داشته و از این رو رنگ‌های قرمز، آبی، صورتی و سبز بسیار منحصر به فرد میباشند. علاوه بر این عمق این رنگ‌ها نیز در جواهر اندازه‌گیری شده و در نظر گرفته خواهد شد.

زیرا این رنگ‌ها همانطور که گفته در لیست رنگ‌ها خاص در میان برلیان‌ها به حساب می‌آیند و می‌توان گفت به نوعی کمیاب و خاص در نظر گرفته می‌شوند که به همین دلیل قیمت این نوع برلیان‌ها نیز به طبع افزایش پیدا کرده و در نهایت این برلیان‌ها با رنگ‌بندی‌های خاص خود با قیمت‌های بالاتری نسبت به سایر برلیان‌ها که مقیاس‌های پایین‌تری دارند در بازارهای مختلف به فروش می‌رسند.

رنگ حلقه الماس برلیان

برای یک حلقه نامزدی الماس نشان چقدر باید هزینه کرد

با در نظر گرفتن بودجه، قیراط، رنگ و وضوح، شما ممکن است یک الماس در محدوده FGHI را انتخاب کنید، که می‌تواند یک انتخاب دلچسب برای تعادل بخشیدن به یک معامله خوب باشد.

سایر عوامل موثر بر رنگ سنگ برلیان

صرف نظر از رنگ برلیان، برخی از برش‌های برلیان بیش از سایرین رنگ را برجسته می‌کنند. به دلیل سبک‌ها و  تفاوت‌های ظریف تراش برلیان، اشکال مختلف برلیان رنگ را متفاوت نشان می‌دهند. به عنوان مثال، الماس‌های گرد، برش زمرد و آشوکا حتی وقتی وارد محدوده رنگ  KL می‌شوید کاملا سفید هستند. از طرف دیگر اشکال دیگر  برلیان مانند برش‌های تابشی و بیضی شکل در محدوده HJI شروع به بی رنگی می‌کنند. اگرچه تمرکز بر روی سفیدترین و درخشان‌ترین جواهر ممکن است وسوسه برانگیز باشد، ما شما را به ستایش سایر رنگ‌ها نیز ترغیب می‌کنیم. یافتن راه‌های جدید و جالب به منظور نمایش یک سنگ و جواهر الماس برلیان کم رنگ به طوری که بیشتر به چشم آید بسیار جذاب است. این کار به مردم علاقه‌مند به جواهرات گران‌بها کمک می‌کند که تا نسبت به سایر رنگ‌ها و سایه‌ها نیز ذهن بازتری داشته و به سراغ جواهرات زیبایی بروند که کمتر کشف شده و یا دیده شده‌ است. برای مثال الماس‌های در محدوده  Y تا Z بسیار جذاب به نظر می‌رسن;در صورتی که نسبت به کیفیت رنگ برلیان خود در تردید هستید، برای ارزیابی کیفیت و رنگ، به یک متخصص جواهر شناسی مراجعه کنید. توجه داشته باشید قبل از خرید حتما گواهی برلیان را مرور کنید و مقیاس‌های درجه‌بندی را از نزدیک بسنجید. همچنین تصاویر و فیلم‌های با کیفیت بالا از سنگ را نگاه کنید. مدل حلقه سلبریتی های مشهور بسیاری از سلبریتی ها و بازیگران نیز از حلقه های جواهر برلیان استفاده میکنند. اگر به این موضوع علاقه مندید مطلب : “مدل حلقه عروسی سلیبریتی ها و بازیگران هالیوود ” را مطالعه نمایید.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

فرق انگشتر نشون و حلقه
حلقه ازدواج

آخرین دیدگاه‌ها

محمد رضا منتظری
باغ تالار گلستان

لیست قیمتهای غذا را می خواستم ۰

بدون نام
باغ تالار تاج

آتلیه راضی نبودم پول کیفیت چاپ بهتر گرفت عادی چاپ کرد

ناشناس
کارت عروسی جدید و لاکچری

من میخوام یکی برام کارت عروسی دیجیتال بسازه و نمیدونم کجا و چطوری قبلا یه دونه دیده بودم میشه شما راهنمایی کنید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

با سلام دفتر ازدواج 244 مشخص نیست به کجا منتقل شده لطفا راهنمایی بفرمایید چکونه بیابم ممنون

محمودی
روف گاردن چوبی

جهت ولیمه غذا جوجه ۱۵۰ حدودا

جواد‌
ساخت کارت عروسی آنلاین (دیجیتال) لاکچری

سلام چرا درگاه پرداخت باز نمیشه

بدون نام
آهنگ برای محضر عقد و نامزدی

خیلی سایت خوبی دارید🙏🏻

امیرحسین
تالار مجلل آینه

سلام آیا مدیریت تالار تغییر کرده نسبت به قبل از کرونا؟

محمد کریمی
باغ تالار محرابی

تک پرس میکس صد در صد با ژله و سالاد

نظرات کاربران

  • بدون نام

    سلام برلیان RD چطور برلیانیه؟

    پاسخ
  • بدون نام

    ممنون خیلی خوب بود

    پاسخ
  • CBD gummies for pain

    It's going to be finish of mine day, except before finish I am reading this enormous article to increase my know-how.

    پاسخ