موقع قند ساییدن چی باید گفت

مراسم عقد یکی از مراسم های باستانی و قدیمی برای ایرانیان است که از آداب و رسوم خاصی برخوردار است. یکی از این رسومات قند سابیدن روی سر عروس است که یکی از رسوم زیبا و پر معنای مراسم عقد است و بیشتر افراد آن را رعایت کرده و‌ آن را قبول دارند.

قند ساییدن روی سر عروس و داماد به طور کلی نشان‌گر باریدن شیرنی و خوشبختی روی سر آنها در طول زندگی است که وجود این رسم در مراسم های عقد را مهم و حائز اهمیت قرار داده به طوری که تمام خانواده های ایرانی از قبل برای این لحظه برنامه ریزی کرده و برای آن آماده می‌شوند. برای این کار از دو کله قند هم اندازه استفاده می‌شود که به معنی آن است که عروس و داماد باید به مقدار یکسان در شیرینی و شادکامی در زندگی‌شان نقش داشته و برای آن کوشا باشند.

موقع قند سابیدن چی باید گفت

این رسم نیز مانند تمام رسم و رسومات روز عقد آداب و رسوم خاص و نکات مهمی دارد که باید به آن توجه کنید تا شیرینی این لحظه به یاد ماندنی را برای خود و همراهان عزیزتان دوچندان کرده و از آن لذت ببرید.

درهمین رابطه مطلب برگزاری مراسم عقد محضر در روف گاردن را ببینید.

در ادامه به برخی از نکات و مواردی که هنگام قند ساییدن سر عروس در روز عقد باید در مورد آن بدانید اشاره کرده و به آن‌ها می‌پردازیم تا شما با اطلاعات و دانش کافی برای این لحظه آماده شده و وسایل لازم برای این لحظه را تهیه کنید. با ما همراه باشید.

نکات و رسومات مهم قند ساییدن سر عروس

برای انجام این کار به صورت اصولی از سه زن که نزدیک به عروس هستند استفاده می‌شوند که این رسم از ایرانیان باستان تا به امروز زنده نگه داشته شده و همچنان آن را رعایت می‌کنند.

همچنین مطلب آداب و رسوم عروسی ایرانی را مشاهده نمایید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید.

اینکه این کار توسط سه زن انجام می‌شود ریشه در باور های ایرانیان باستان و زرتشتیان دارد که بر این موضوع باور داشتند که در هنگام جاری شدن عقد بین عروس و داماد، سه الهه‌ی بزرگ کائنات که عبارتند از الهه‌ی مادر زمین، الهه‌ی آب و نعمت و الهه‌ی عشق،مهر و دوستی حضور دارند و به همین دلیل از سه خانم برای این کار به نیابت از این سه الهه برای این رسم استفاده می‌شود.

شعر قند سابیدن سر عروس

در کنار این رسوم به برخی دیگر از نکات مهم برای سابیدن قند روی سر عروس و داماد و اینکه در هنگام ساییدن عقد چی باید گفت اشاره می‌کنیم تا بتوانید در انجام بدون مشکل و بی‌نقص این رسم شیرین موفق باشید.

  1. وسایل مورد نیاز را تهیه کنید

جدا از دو کله قند هم اندازه و تزئین شده که برای ساییدن سر عروس باید آن را فراهم کنید وسایل دیگری برای انجام این رسم مورد نیاز است. یکی از مهم‌ترین این وسایل پارچه‌ای است که هنگام ساییدن قند باید روی سر عروس و داماد قرار بگیرد.

برای این پارچه عموما از حریر طوری سفید رنگی که غالباً به صورت مربع یا مستطیل است استفاده می‌شود که هنگام ساییدن کله قند ها به هم، ذرات قند به آرامی روی سر عروس و داماد ریخته و این رسم زیبا اجرا شود. برای این پارچه می‌توانید از پارچه‌ای با جنس ساتن نازک نیز استفاده کنید و همچنین اگر رنگ سفید را نیز مد نظر ندارید از رنگ های نباتی یا سبز، بسته به سلیقه و حتی دکوراسیون سفره عقد خود استفاده کنید.

این پارچه توسط دو خانم که یکی از سمت خانواده عروس و دیگری از طرف خانواده داماد می‌باشد روی سر زوجین گرفته شده که تا شرایط برای ساییدن عقد روی سر عروس و داماد فراهم شود.

  1. شعر قند سابیدن سر عروس

یکی دیگر از رسومات این کار خواندن شعر در هنگام ساییدن قند است که توسط کسی که قند را میسابد خوانده می‌شود. برای این کار شعر های مختلف و گوناگونی وجود دارد که هر کسی می‌تواند طبق سلیقه‌ی خود آن را انتخاب کرده و بخواند اما این شعر باید در باب عروسی بوده و طنزی کنایه آمیز داشته باشد تا فضای شادی و شوخی این لحظه مهم را فراهم کند.

معروف ترین شعر هنگام سابیدن عقد نیز متعلق به شیرازی ها است که شعری زیبا و جالب را برای این کار دارند که عموماً از آن در هنگام ساییدن قند استفاده می‌کنند و نه تنها در شیراز بلکه در اکثر شهر ها و در بین مردم شهرت بالایی دارد که به صورت زیر است:

جینگ و جینگه ساز میاد از بالای شیراز میاد
شازده دوماد غم نخور نومزدت با ناز میاد
یار مبارک بادا ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ایشالله مبارک بادا
کی به حجله؟ کی به حجله؟ شازده دوماد با زنش
کی بگرده دور حجله؟ خواهره کوچیکترش
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک باد
سر کوچه ی عروس خانوم شاخه گل کردند سوار
سر کوچه ی شازده دوماد صد شتر کردند قظار
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
من منم و من منم و کاکوی دوماد منم
دست بدید دستبند ببندم کاکوی دوماد منم
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا

این اثر زیبا متعلق به استاد محمد نوری است که از موسیقی دانان به نام ایرانی است و این اثر زیبای ایشان برای همیشه در یاد ها مانده و در مصارف این چنینی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به جز این شعر شیرازی، شعر قند ساییدن سر عروس ترکی نیز از جمله شعر های زیبا و پر مفهوم است که می‌توانید برای این امر از آن نیز استفاده کنید.

مراسم عقد

علاوه بر شعر گرفتن زیر لفظی و دوبار پاسخ به سوال عاقد نیز توسط یکی از بانوان خانواده عروس انجام می‌شود که در پاسخ به سؤال عاقد برای گرفتن جواب بله از عروس خانم می‌گوید عروس رفته گل بچینه و یا عروس رفته گلاب بیاره تا عروس در دفعه سوم جواب خود را به عاقد و حضار و بزرگان جمع اعلام کند که این مورد نیز از رسوم جالب توجه در لحظه خواندن خطبه عقد به حساب می‌آید.

آقا دامادهایی که فکر زیبا شدن در مراسم عقد و عروسی خود هستند مطلب گریم داماد را ببینند.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم تا درباره نکات مهم در هنگام سابیدن قند در لحظه خواندن عقد روی سر عروس و داماد و مواردی که برای این کار باید رعایت کنید صحبت کرده و اطاعات کافی در مورد این رسم زیبا و باستانی را در اختیار شما قرار دهیم تا در انجام آن موفق بوده و بتوانید به بهترین شکل ممکن لحظه عقد خود را برگزار کرده تا یاد و خاطره این لحظه به‌یادماندنی را برای همیشه در ذهن خود نگه دارید و از تجربه‌ی آن لذت ببرید.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️