جشنواره رمضان

آموزش پرسیدن مسائل جنسی قبل از ازدواج

سوالات جنسی قبل ازدواج
سوالات جنسی قبل از ازدواج

دو دهه اخیر را می‌توان از مهم‌ترین دهه‌های فرهنگی برای مردم ایران دانست. ورود بی‌سابقه فرهنگ‌های غربی بدون هیچ مداخله‌ای به درون جامعه سبب شده تا بسیاری از ارزش‌ها و حتی در لایه‌هایی سطحی‌تر بسیاری از هنجارها نیز به خصوص در حوزه مسائل جنسی دستخوش تغییر و تحولاتی اساسی شوند.

تابوهای جنسی و مسائل زناشویی که در دهه‌های پیشین جزئی از محرمانه‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های هر زندگی مشترکی به شمار می‌رفت امروزه تا حد زیادی در بین جوانان و حتی نوجوانان صراحتا درباره آن‌ها بحث و گفتگو می‌شود.

از جهتی این تغییرات را می‌توان مفید و سازنده برای چارچوب خانواده‌های آینده دانست اما از نگاهی بنیادی‌تر باید در نظر داشت که هیچ نظارتی بر ایجاد آن‌ها نیست و این جریان بدون هیچ تدبیر و اندیشه‌ای در بین جوانان در حال حرکت است.

در ساختار تحصیلی و تربیتی جوانان متاسفانه هیچ منبع معتبر و شناخته‌ شده‌ای برای یادگیری مفاهیم و مسائل جنسی در ایران وجود ندارد و جوانان و نوجوانان این‌گونه اطلاعات را از منابعی نظیر وبسایت‌های پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و وبسایت‌های خارجی زبان و در بهترین حالت دوستانی با سنین بیشتر دریافت می‌کنند.

هیچ کدام از این منابع کوچک‌ترین اشتراکاتی با لایه‌های اصلی و عمیق فرهنگی-ایرانی ندارند و جوانان و نوجوانان ایرانی کتاب فرهنگ ایرانی را به زبان غربی مطالعه می‌کنند. این جوانان تابوشکنی را ضروری، مهم و امیدبخش می‌دانند؛ ارزش‌های ایرانی را تابو، و این تابوها را با پتک غربی در هم می‌شکنند.

متاسفانه در سال‌های اخیر ارزش‌ها و عقاید اصولی و صحیح که هزاران سال قدمت و پیشینه را به پشت خود می‌کشند، با سنت‌هایی خرافه و جاهلانه درهم آمیخته‌اند و این نقطه عطفی است که باعث شده تا در جامعه امروزی تر و خشک در کنار یکدیگر بسوزند.

نگاه فرهنگ ایرانی به مسائل و موضوعات جنسی

ازداوج جنسی و مسائل جنسی

صحبت و گفتگو راجع به مسائل جنسی و مفاهیم از این قبیل در نگاه خرافی و سنتی زشت و ناپسندیده تلقی می‌شود، اما دید ارزش‌ها و باورهای فرهنگ ایرانی نسبت به این‌گونه موضوعات کاملا گرم و روشن است زیرا صرفا با آموزش اصولی و گفتمان درباره این مسائل است که می‌تواند جوانان را یاری کند تا در چارچوب خانواده خود بدون تعرض به مرزهای ادب و حرمت، زندگی ایمن و سلامت جنسی را تجربه کنند.

حال باید در نظر داشت با فقدان آموزش‌های صحیح و کاربردی، به اصطلاح تابوشکنی‌های کورکورانه جوانان و سنت‌های رایج خرافی در بین خانواده‌های ایرانی یک دختر و پسر چگونه باید مسائل جنسی در بین یکدیگر را بدون هیچ معضل و مشکلی برای هم مطرح کنند.

به خصوص این موضوع زمانی از اهمیت برخوردار می‌شود که دختر و پسر در کنار یکدیگر قصد تشکیل خانواده و ازدواج داشته باشند. در واقع یعنی یکی از ستون‌های مهم زندگی مشترک یعنی حریم جنسی زن و مرد در نزد یکدیگر باید به درستی بنا شود و متاسفانه دختران و پسرها بدون هیچ بصیرت و آگاهی و همچنین نداشتن دانش کافی درباره مسائل جنسی قبل از ازداوج وارد زندگی مشترک می‌شوند.

عواقب این موضوع از حوصله این مقاله خارج است اما با کمی توجه و تفکر می‌توان فهمید زندگی‌های مشترکی که بدین‌گونه بنا می‌شوند در آینده دچار چه مشکلات و مسائلی خواهند شد. آمار و ارقام طلاق و جدایی پیوندهایی که در ایران به علت مشکلات جنسی زن و مرد در دسترس است نشان از همین موضوع دارند و نیم نظری به آن بسنده خواهد کرد.

ازدواج جنسی و ارتباط آن با انواع ازدواج

مسائل جنسی قبل از ازداوج

هنگامی که دختر و پسری به یکدیگر محرم خوانده می‌شوند و ازدواج آن‌ها شکل می‌گیرد نشان از سه معنا دارد؛ ازدواج اجتماعی، ازدواج روحی و ازدواج جنسی. زن و مرد تا قبل از ازدواج در اجتماع به صورت تنها ظاهر می‌شوند و در تمامی جمع‌ها معمولا یا تنها، یا با دوستان و همراه خانواده خود حاضر هستند.

بعد از ازدواج اولین و ابتدایی‌ترین تغییر زن و مرد در زندگی اجتماعی رخ می‌دهد. این بدان معناست که دیگر زن و مرد در اغلب روابط خود با دیگران همراه با هم دیده می‌شوند، در روابط جدید آن‌ها را در کنار هم می‌شناسند، قانون برای آن‌ها امتیازات مشترک و جدیدی را وضع می‌کند و در نتیجه زن و مرد تبدیل به زوجی اجتماعی در نگاه جامعه خواهند شد. همانطور که گفته شد این اولین قدم زن و مرد در ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است؛ یعنی ازدواج اجتماعی.

در قدم بعدی زن و مرد به واسطه احساسات و علاقه‌ای که به یکدیگر پیدا می‌کنند وارد مرحله جدیدی از صمیمیت ممکن در یک رابطه می‌‌شوند. این صمیمیت را می‌توان در تمامی روابط اجتماعی شاهد بود؛ یعنی هر کسی با خانواده، دوستان و آشنایان مراحلی از این نوع صمیمیت را دارد و آن را احساس می‌کند.

زن و مرد پس از اینکه تصمیم به ایجاد یک زندگی مشترک در کنار هم می‌گیرند یعنی به درجه‌ای از صمیمیت در رابطه رسیده‌اند که حاضر خواهند بود تا روزها و شب‌ها را به همراهی هم سپری کنند، در تمامی شادی‌ها و غم‌ها شریک یکدیگر بوده و مشکلات و موفقیت‌ها را با هم تجربه کنند.

در واقع این صمیمیت از نوع صمیمیت‌های رایج در روابط اجتماعی نیست و نمی‌توان در هر رابطه‌ای حتی روابط عمیق دوستی و خانوده‌ای نظیر آن‌ را یافت. از این امر می‌توان برداشت که این صمیمیت نوعی پیوند روحی در بین زن و مرد را شامل می‌شود و احساسات این دو به یکدیگر گره می‌خورد. یعنی شادی هر کدام دیگری را از صمیم قلب خوشحال و غم هر یک دیگری را غمگین خواهد کرد. این حالت روحی که فراتر از ازدواج اجتماعی در میان زن و مرد است، ازدواج روحی میان آن‌‌ها خواهد بود.

همچنین در این رابطه به مقاله: 3 مشکل در روابط جنسی تازه عروس و داماد ها مراجعه کنید.

آموزش ازدواج جنسی و تابوشکنی سنت‌های خرافی

تابوشکنی در فرهنگ ایرانی

در قدم آخر زن و مرد به واسطه غرایزی که دارند امیالی جنسی به یکدیگر خواهند داشت که می‌توان به نوعی آن را موضوع اصلی پیرامون بحث این مقاله دانست. همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، دختران و پسرهای ایرانی اطلاعات چندان و درستی درباره مسائل جنسی ندارند و به اصطلاح تنها تجربه آن‌ها برای صحبت جدی و اصولی پیرامون موضوعات جنسی، برخی عناوین سکس محور و تصورات سکسی به زبان اروپایی است.

جوانان ایرانی متاسفانه این عناوین و صحبت‌ها را تابوشکنی قلمداد می‌کنند، در صورتی که این نوع حرف‌ها ضرباتی سنگین بر پیکره فرهنگ و ادب ایرانی تا به اینجا وارد آورده است. خرافه‌های دینی و سنت‌های جاهلانه با این عناوین و به اصطلاح تابوشکنی‌ها هدف گرفته نمی‌شوند و باید دانست که تنها می‌توان در زیر سایه ادب و آموزش اصولی و از راه دانش صحیح به تابوشکنی موضوعات مذکور برخاست.

حال دختر و پسری را در نظر می‌گیریم که به لطف رایج شدن روابط غربی در بین جوانان شاید بتوان کمتر جوانانی را این‌گونه فرض کرد، در رابطه آشنایی میان خودشان صحبت‌ها و گفتگوهای جنسی با یکدیگر نداشته‌اند و یا در بهترین حالت صرفا به اشاراتی نزد هم بسنده کرده‌ باشند.

بحثی که در ادامه مطرح خواهم کرد در واقع همه جوانان را حتی با روابط رایجی که می‌دانیم نیز شامل می‌شود و به این جهت دختر و پسر فرضی را در نظر گرفته‌ایم که بتوان به طور ساده و قابل فهم موضوع را تشریح و تبیین کرد.

این دختر و پسر پس از پیوند عاطفی که به یکدیگر پیدا کرده‌اند قصد آشنایی بیشتری با هم در رابطه با مسائل جنسی و غریزی دارند. شاید بتوان در حال حاضر که هیچ منبع درست و معتبری برای آموزش مسائل جنسی دختران و پسرها به خصوص در بدو ورود به زندگی مشترک یعنی در ایام خواستگاری و ازدواج وجود ندارد، صرفا با پیشنهاد برخی از پرسش‌های مهم که دختر و پسر باید حتما در دوران آشنایی، رابطه و حتی قبل از مراسم خواستگاری از یکدیگر بپرسند کمک هرچند کوچکی به آن‌ها برای تشکیل یک زندگی مشترک کنیم.

سوالات و پرسش‌های مهم جنسی

مسائل جنسی قبل از ازداوج

این پرسش‌ها را در حیطه مسائل جنسی قبل از ازدواج می‌توان در دو گروه دسته‌بندی کرد؛ پرسش‌های سطحی جنسی و پرسش‌های عمیق. دسته اول این پرسش‌ها همانطور که از نامش پیداست، در رابطه با برخی از جهت‌گیری‌های فکری-جنسی زن و مرد مطرح می‌شود و دسته دوم اغلب پرسش‌هایی را شامل می‌شود که جزییات زندگی جنسی زن و مرد را در برمی‌گیرد.

همچنین ببینید : شب اول عروسی

پرسش‌های سطحی عمدتا در ارتباط با افکار و طرز تفکرات فانتزی طرفین سوال می‌شوند و  هدف از پرسیدن آن‌ها صرفا دستیابی به برخی از ویژگی‌های فکری و اخلاقی زن و مرد است و جهت‌گیری‌های جنسی نیز عمدتا در ذیل این پرسش‌ها قرار می‌گیرند. به عنوان مثال زن یا مردی خود را حامی حقوق همجنسگرایان می‌داند و در طرف مقابل زن و مردی برای این قشر از جامعه حقوقی قائل نیستند (درصورتی که قانون در نظر گرفته نشود).

در حقیقت دختران و پسرها باید در نظر داشته باشند که طرح این پرسش‌ها می‌تواند تا حدی مشخص کند که اصلا نیازی به رفتن به مرحله بعد یعنی پرسیدن سوالات عمیق‌تر و مهم‌تر است یا در کل جواب‌هایی که دو طرف به پرسش‌های سطحی داده‌اند هیچ تفاهم و رغبتی را برای پرسش‌های اساسی‌تر شامل نمی‌شود.

در مرحله بعد یعنی پرسش‌های عمیق و اساسی جنسی دختر و پسر باید تا حدی پرده‌های حیا را کنار گذاشته و بدون سوء برداشت از یکدیگر، شروع به پرسیدن برخی سوال‌هایی کنند که در آینده اگر قرار به تشکیل خانواده باشد باید همه آن‌ها را با هم تجربه کنند.

این دسته از پرسش‌ها مربوط به عقاید یک فرد و نحوه زندگی جنسی او می‌شود. یعنی دختر باید تا حد زیادی بداند که پسر مورد نظر او چه عقایدی در رابطه با روابط جنسی دارد و اصلا رابطه جنسی در نزد او چه جایگاهی را شامل می‌شود. یا در طرف مقابل پسر باید بداند که دختری که به او علاقمند شده،  چه تعهداتی برای رابطه جنسی دارد و آیا در ازدواج آن‌ها صرفا نگاه جنسی غالب است یا رابطه جنسی را بخشی از زندگی مشترک می‌داند و به بهبود آن در طول زندگی باور دارد.

همچنین علاوه بر عقایدی که در پاسخ به این‌گونه سوالات روشن می‌شوند، نحوه زندگی جنسی طرفین نیز تا حد ممکن باید مشخص و واضح عنوان شود. این به آن معناست که دختر و پسر باید به جزییات علاقه‌های یکدیگر در روند رابطه جنسی و سکس تا حد قابل قبولی اشراف پیدا کنند و تا قبل از ازدواج مشخص باشد که طرفین چه دیدی نسبت به نیازهای جنسی خود داشته‌، از چه طریقی آن‌ها را برطرف می‌کرده‌اند و هر دو طرف چه احساسی به آن‌ها داشته‌اند.

در جامعه امروزی ایران متاسفانه باید به این‌گونه اطلاعات مبهم و آموزش‌های کوتاه و سطحی بسنده کرد و در غیر این صورت باید روحیه کاوشگرایانه جوانان فعال باشد و سعی کنند تا از هر منبعی که در دسترس است به دنبال آموزش‌های اساسی و بنیادی باشند؛ ازدواج را امری مهم و کسب دانش برای تشکیل زندگی مشترک را امری مهم‌تر بدانند.

نویسنده: مهدی وحیدی

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟
مراحل ساخت کارت عروسی با گوشی ایفون و ios

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
قیمت تالار عروسی در تهران ۱۴۰۳

سلام برای ۱۰۰ نفر چی قد میشه

بدون نام
10 آهنگ تانگو خارجی

خوبه دوست داشتم

بدون نام
دانلود آهنگ شاد عروسی قدیمی

عالیه . درود بر شما

نیلا شایان
لباس عروس میلیاردی آناشید حسینی

ایشون اصن ی لباس ساده بلد نیست بدوزه یه مزدا 3 داغون داره دختره حتی یه سوزن دوزی ساده بلد نیست همش دروغ فیک صورتش بدون ارایش ایقد داغون چشاش مشکی اصلا خال نداره کلا نمونه بارز یک فیکککک کامل

Zahra. H
باغ تالار روژین

سلام وقت بخیر هزینه جشن عروسی با گل آرایی حدود ۳۰۰نفر مهمان چقدر میشه ؟ برای سال۱۴۰۳ پاییز و زمستون

Zahra. H
باغ تالار عمارت کبیر شهریار

سلام وقت بخیر هزینه جشن عروسی ۳۰۰نفره با گل آرایی اندک میخواستم بدونم برای سال ۱۴۰۳

Zahra .H
باغ تالار کاخ ورسای

سلام وقت بخیر برای زمستون یا پاییز ۱۴۰۳حدود ۳۰۰ میهمان هزینش و لطف میکنید با گل آرایی اندک

سعید شایسته
صفر تا صد اجاره ماشین عروس | شرایط و مدارک لازم + لیست قیمت

عالی ممنون از اطلاعات مفیدتون

زرین فر
تالار پذیرایی میثاق ارتش

مراسم عروسی ماتالارمیثاق 1بود،پرسنل عالی بود کیفیت غذاهاعالی خدمات دهی بسیار عالی چای و نسکافه نامحدود پذیرایی میشد شارژ میوه و شیرینی عالی بود از مدیریت تالارجناب کامرانی صمیمانه سپاسگزاریم.باتشکر