اجزا و اکسسوری‌های سفره عقد/10 نکته کلیدی در برگزاری مراسم عقد

یکی از سنت‌های رایج و محبوب ازدواج ایرانی-اسلامی چیدن سفره عقد پیش از برگزاری مراسم عقد است. رسم است که برای خواندن خطبه عقد، عروس و داماد سر این سفره نشسته و سپس مراسم با حضور عاقد و بزرگترهای فامیل آغاز می‌شود.

سفره عقد دارای اجزای مختلفی است و هر کدام از این اجزا نماد و سمبل آرزویی خوش برای عروس و داماد است. در گذشته تهیه اقلام سفره عقد برعهده خانواده داماد بود که در منزل عروس چیده می‌شد. اما امروزه سفره عقد عموماً در سالن و محضر عقد و یا تالار محل برگزاری مراسم و با تزئینات و اکسسوری‌های مجلل و پرزرق و برق‌تری چیده می‌شود.

اجزای سفره عقد

 

گاهی اوقات برخی از زوجین تصمیم می‌گیرند به‌جای تهیه اجزا و تزئین سفره توسط خودشان، آن را به صورت آماده اجاره کنند. هزینه و اجاره سفره عقد نیز بنا به انتخاب و تصمیم زوجین بین هر دو خانواده تقسیم می‌شود تا به‌این‌ترتیب هزینه زیادی به هیچ یک از دو طرف وارد نشود.

در اکثر مواقع عروس ‌خانم‌ها تمایل دارند از سلیقه شخصی خود در چیدمان سفره عقد استفاده کنند و برخی اوقات نیز تزئین و چیدمان آن را به فرد دیگری محول می‌کنند. این شخص می‌تواند خواهر عروس یا یک متخصص چیدمان و تزئین سفره عقد باشد.

در ادامه در مورد اجزای ضروری سفره عقد و نکات مهم در استفاده از اکسسوری‌ها برای تزئین سفره عقد صحبت خواهیم کرد:

سفره عقد شامل چه اجزایی می‌شود؟

  1. آینه و شمعدان:

اکسسوری های سفره عقد

آینه و شمعدان را می‌توان مهم‌ترین جز سفره عقد دانست که در چیدمان سفره نیز بالاترین جایگاه را دارد. آینه نماد نور و روشنایی است و رسم است که عروس و داماد در آن به یکدیگر می‌نگرند تا این نور و روشنایی به دلهایشان پاکی و شفافیت ببخشد.

شمعدان‌ها نیز معمولاً همراه همیشگی آینه هستند و سمبل گرما و حرارت در زندگی مشترک می‌باشند.

شمعدان در تزئین سفره عقد

معمولاً جنس آینه و شمعدان‌ها مشابه است و به‌صورت ست خریداری می‌شوند. استفاده از آینه و شمعدان نقره یا کریستالی در سفره عقد باعث مجلل‌تر شدن آن می‌شود. بااین‌وجود بهتر است جنس آینه و شمعدان را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.

  1. قرآن کریم:

تزئین سفره عقد

قرآن یکی دیگر از اجزای مهم سفره عقد محسوب می‌شود که جایگاه آن مقابل آینه است. قرآن سمبل و نشانه‌ای برای تائید وصلت زن و مرد ازسوی خدا و نزول برکات الهی در زندگی مشترکشان است. معمولاً برای زیباتر شدن سفره عقد از قرآن‌هایی که صحافی، خط و جلد زیبا و مجللی دارند استفاده می‌شود.

  1. سجاده یا جانماز:

تزئین جانماز سفره عقد

فلسفه قرار دادن جانماز در سفره عقد تاکید بر اعتقاد زوجین به دین مبین اسلام و پایبندی آنها به اصول آن است. جنس جانماز در زیباترشدن سفره عقد نقش مهمی دارد. می‌توانید در سفره عقدهای سنتی، جانمازی با طرح ترمه قرار دهید؛ درحالیکه جنس ساتن و مخمل برای سفره عقدهای مدرن مناسب‌تر هستند. فراموش نکنید استفاده از هنرهای دستی در تزئین پارچه جانماز می‌تواند آن را به‌مراتب زیباتر جلوه دهد. جایگاه جانماز نیز معمولاً در کنار آینه و شمعدان و زیر قرآن است.

  1. تخم‌مرغ های تزیین شده یا نماد آن:

تزئین تخم مرغ سفره عقد با اکسسوری

 

وجود تخم مرغ در سفره عقد نماد باروری و به‌دنیاآوردن فرزند است. تعداد تخم‌مرغ‌ها در سفره عقد بر اساس اعتقاد عروس و داماد به معصومین انتخاب می‌شود. این تعداد می‌تواند پنج، دوازده یا چهارده عدد باشد.

امروزه برای تزئین تخم‌مرغ سفره عقد از اکسسوری‌های زیبایی مانند تور، ربان، مروارید، کریستال و … استفاده می‌شود و آنها را در ظرف زیبا و مجللی قرار می‌دهند. گاهی نیز آنها را با رنگ‌های اکریلیک طلایی یا نقره‌ای رنگ‌آمیزی می‌کنند.

  1. آب:

آب نماد پاکی و خلوص است و برخی نیز آب را به‌عنوان سمبلی از حیات و صداقت در سفره عقد قرار می‌دهند. معمولاً ظرف آب را با گلبرگ‌های تازه گل و اکسسوری‌هایی مانند مروارید و یا حتی شمع‌های وارمر معطر تزئین می‌کنند.

  1. آجیل شامل فندوق، گردو و بادام:

چیدمان سفره عقد

 

تزئین آجیل سفره عقد

معمولاً آجیل با تزئینات خاصی در سفره عقد قرار می‌گیرد و نماد طول عمر زیاد، توانمندی و گشوده بودن سفره زوج در زندگی مشترکشان است. برای تزئین آجیل استفاده از یک ظرف شیک و لوکس می‌تواند ایده خوبی باشد. گاهی اوقات از رنگ‌های اکریلیک برای رنگ آمیزی آجیل و اکسسوری‌هایی مانند ریسه مروارید یا کریستال و گل‌های توری استفاده می‌شود.

  1. کله قند:

اجزای ضروری سفره عقد

 

کله قند نماد و نشانه شادی و شیرین‌کامی است. کله قندها معمولاً تزئین‌شده و بسیار زیبا هستند که به‌هنگام جاری شدن خطبه عقد یک نفر از اقوام نزدیک، آنها را روی پارچه حریری که روی سر عروس و داماد نگه داشته اند، می‌سابد.

  1. نبات:

اجزای اصلی سفره عقد تزیین سفره عقد

نبات نیز مشابه کله قند نماد و سمبل شیرین کامی عروس و داماد است. معمولاً از نبات زعفرانی برای تزئین سفره عقد استفاده می‌شود. نبات نقش مهمی در زیباتر شدن سفره عقد دارد که معمولاً در ظروف زیبای مسی، نقره‌ای یا کریستالی و متناسب با سایر ظروف استفاده شده در سفره قرار می‌گیرد و با گل یا سایر اکسسوری‌ها تزئین می‌شود.

  1. نان و پنیر و سبزی:

تزئین نان و پنیر و سبزی بسیار در زیباتر شدن سفره عقد مؤثر است. می‌توانید از تربچه و پیازچه نیز استفاده کنید و آنها را با ابزارهای میوه‌آرایی برش دهید. برش پنیر به شکل قلب‌های کوچک و بزرگ نیز می‌تواند ایده مناسبی برای طراحی سفره عقد باشد. نان که معمولاً نان سنگک است، نماد رزق و روزی و برکت، سبزی سمبل سلامتی و سرسبزی و پنیر نشانه روزی بسیار و سفیدبختی است.

  1. نقل و سکه:

اکسسوری برای تزئین سفره عقد

نقل هم مانند عسل و کله قند نشانه و سمبل شیرین کامی است و سکه نیز به‌نیت افزایش روزی و ثروت عروس و داماد در سفره عقد قرار می‌گیرد. معمولاً نقل و سکه را به صورت بقچه‌های توری کوچک به همراه سایر اکسسوری‌ها تزئین می‌کنند.

  1. میوه بصورت تزیین شده:

میوه‌آرایی یکی از هنرهایی است که برای تزئین سفره عقد از آن استفاده می‌شود. میوه نماد بهره‌بردن زوج جوان از نعمت‌های بی‌شمار و رنگارنگ الهی است. بهتر است  از میوه‌های متنوع و رنگارنگ در چیدن سفره عقد استفاده کنید.

درهمین رابطه ببینید : تزیین و میوه آرایی شب یلدا عروس

  1. شیرینی:

تزئینات و چیدمان سفره عقد

بهتر است از هر دو نوع شیرینی تر و خشک برای تزئین سفره عقد استفاده کنید. شیرینی نیز نماد هدیه دادن خوشبختی به عروس و داماد است.

  1. گل طبیعی و مصنوعی:

تزئین سفره عقد با گل آرایی

گل و هنر گل‌آرایی نقش مهمی در تزئین سفره عقد به‌ویژه سفره عقد مدرن و امروزی دارد و نماد طراوت و شادابی است. گل رز که همگی آن را نشانه و سمبل عشق و عشق‌ورزی می‌دانیم، مهم‌ترین گل در تزئین سفره عقد است.

  1. گلاب:

برای خوشبو شدن فضا و ایجاد حس و حال خوب می‌توانید سر سفره عقد از ظرف‌های حاوی گلاب استفاده کنید.

  1. عسل:

عسل یعنی شیرین‌کامی و معمولاً بعد از جاری شدن خطبه عقد و محرم شدن دختر و پسر به یکدیگر، رسم است که عروس و داماد با انگشت کوچک خود عسل در دهان یکدیگر می‌گذارند.

  1. اسپند:

هدف از قرار دادن اسپند روی سفره عقد، دوری عروس و داماد از چشم بد است.

نحوه چیدن سفره عقد

10 نکته کلیدی در مراسم عقد و چیدمان سفره:

  1. برای انتخاب نحوه چیدمان سفره عقد دو ماه پیش از مراسم اقدام نمائید.
  2. در صورتی‌که مراسم خود را در محضر، سالن عقد و تالار برگزار می‌کنید، از پیش تزئینات سفره عقد سالن را بررسی نمائید و درصورتی‌که مطابق با سلیقه شما نبود، در مورد امکان تغییر چیدمان آن با مدیریت سالن گفتگو کنید.
  3. درصورتی‌که از یک طراح سفره عقد کمک می‌گیرید، دیدگاه و تصورات خود را با او درمیان بگذارید تا در نهایت چیدمان سفره عقد به تصویر رویاییتان نزدیک باشد.
  4. پیش از شروع همکاری با طراح سفره عقد، حتماً از او بخواهید تصاویر نمونه کارهای قبلی خود را به شما نشان دهد.
  5. تزئینات و اکسسوری‌های سفره عقد را مطابق با بودجه خود خریداری کنید.
  6. توجه داشته باشید که المان‌ها، ظروف، تزئینات و پارچه‌هایی که برای چیدن سفره عقد به‌کار می‌برید، با یکدیگر هارمونی و هماهنگی داشته باشند.
  7. استفاده از رنگ‌های سفید، نباتی، طلایی، نقره‌ای در تزئینات سفره عقد توصیه می‌شود اما ممکن است برخی از عروس خانم‌ها به رنگ‌های دیگری مانند صورتی یا آبی متالیک نیز علاقه داشته باشند.
  8. توجه داشته باشید درصورت استفاده از گل طبیعی برای گل‌آرایی و تزئین سفره عقد، حتماً از گل‌های تازه و باطراوت استفاده کنید.
  9. می‌توانید تعدادی گل مشابه گل‌های استفاده شده در سفره عقد را در جیب کت داماد قرار دهید.
  10. سعی کنید تزئینات و اکسسوری‌های به‌کاررفته در سفره عقد با استایل و رنگ لباستان همخوانی داشته باشد.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

میوه آرایی سفره عقد
سفره عقد شیک
اجزای سفره عقد
هزینه سفره عقد

آخرین دیدگاه‌ها

محمد رضا منتظری
باغ تالار گلستان

لیست قیمتهای غذا را می خواستم ۰

بدون نام
باغ تالار تاج

آتلیه راضی نبودم پول کیفیت چاپ بهتر گرفت عادی چاپ کرد

ناشناس
کارت عروسی جدید و لاکچری

من میخوام یکی برام کارت عروسی دیجیتال بسازه و نمیدونم کجا و چطوری قبلا یه دونه دیده بودم میشه شما راهنمایی کنید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

با سلام دفتر ازدواج 244 مشخص نیست به کجا منتقل شده لطفا راهنمایی بفرمایید چکونه بیابم ممنون

محمودی
روف گاردن چوبی

جهت ولیمه غذا جوجه ۱۵۰ حدودا

جواد‌
ساخت کارت عروسی آنلاین (دیجیتال) لاکچری

سلام چرا درگاه پرداخت باز نمیشه

بدون نام
آهنگ برای محضر عقد و نامزدی

خیلی سایت خوبی دارید🙏🏻

امیرحسین
تالار مجلل آینه

سلام آیا مدیریت تالار تغییر کرده نسبت به قبل از کرونا؟

محمد کریمی
باغ تالار محرابی

تک پرس میکس صد در صد با ژله و سالاد