6 روش برای کاهش استرس قبل از عقد و عروسی

بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام‌شده روی پانصد زوج که یا در دوران نامزدی خود به سر می‌برند یا به‌تازگی ازدواج‌کرده‌اند، تقریباً 96 درصد آنها وسواس زیادی برای برنامه‌ریزی قبل از مراسم عروسی‌شان به خرج می‌دهند و 4 درصد باقی‌مانده نیز احتمالاً پاسخ صحیحی به سوالات نظرسنجی نداده‌اند.

استرس قبل از مراسم عروسی

انجام هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری مراسم عروسی همزمان با رفتن به سرکار، حل کردن موضوعات خانوادگی، پرداخت قبض‌ها و هزینه‌های بالای برگزاری این مراسم، همه و همه دلایل قانع‌کننده‌ای برای غلبه استرس بر شما و عدم توانایی‌تان در کنترل کردن آن است. اگرچه این استرس تا حدود زیادی قابل‌درک است، اما باید بپذیرید که هیچ‌کدام از این مسائل در آن حد بزرگ و نگران‌کننده نیستند که بتوانند شما را تا این حد نگران و مضطرب کنند.

40 درصد از زوج‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی، برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عروسی را در دسته کارهای به‌شدت استرس‌زا قرار داده‌اند؛ درحالی‌که 71 درصد آن را اعصاب خوردکن‌تر از پیدا کردن یک شغل جدید و یا هر رویداد مهم دیگری در زندگی می‌دانند. یکی از معروف‌ترین برگزارکنندگان تشریفات عروسی در جهان توصیه می‌کند، درصورتی‌که دچار استرس قبل از عروسی و عقد شدید، ابتدا یک نفس عمیق بکشید، برای چند لحظه از هر چیزی که به مراسم عروسی مرتبط است، فاصله بگیرید و فقط به روز عروسی فکر کنید. استرس گرفتن بابت جزئیات مراسم عروسی نمی‌تواند یک واقعیت مهم را تغییر ‌دهد. شما در حال ازدواج با عشق زدگی‌تان هستید. بنابراین فقط و فقط به این موضوع فکر کنید و اجازه ندهید جزئیات مراسم، شیرینی این لحظات را از شما بگیرد.

راهکارهای ساده‌ای برای حفظ خونسردی و لذت بردن از مراحل قبل از عقد و عروسی وجود دارد.

متخصصان و مشاوران راهکارهای زیر را برای پیشگیری از غلبه استرس در حین آمادگی برای مراسم عروسی و انجام کارها در کمال آرامش، توصیه می‌کنند:

  1. کارهایتان را اولویت‌بندی کنید.

غلبه بر استرس قبل از عروسی

نظرسنجی انجام‌شده نشان داده است، برای 35 درصد زوجین، جزئیات برنامه‌های قبل از عروسی و عقد در یک تالار یا سالن عقد ، استرس‌زا بوده است. اگر می‌خواهید در مورد تمامی مسائل و جزئیات مراسم عقد عروسی با وسواس عمل کنید، قطعاً در مدیریت امور موفق نخواهید بود و نتیجه امر تنها بروز احساس نارضایتی و استرس خواهد بود. اگر رویکردتان نسبت به مراسم عروسی، مانند برگزاری هر جشن یا مناسبت دیگری باشد و دست از عیب‌جویی‌های وسواسی بردارید، مطمئن باشید که مراسم‌تان به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد.

برای اینکه کارها مطابق برنامه و چشم‌انداز موردنظرتان انجام شود، آنها را به ترتیب اهمیت و ضرورت اولویت‌بندی کنید. در برنامه‌ریزی پیش از مراسم عروسی در تالار ، کارهایی که برای به حقیقت پیوستن مراسم رؤیایی‌تان مهم‌تر هستند را در لیست “بایدها” قرار دهید. بازبینی و بررسی مکرر اهداف اولیه‌تان، شما را در مسیر درستی قرار می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر وقتی آمادگی برای مراسم عروسی را با انجام مهم‌ترین کارها آغاز می‌کنید، در ادامه راه احتمال اینکه دچار استرس و تنش عصبی شوید، بسیار کاهش می‌یابد. حتی با اولویت‌بندی کارها می‌توانید از صرف هزینه اضافی برای مواردی که اهمیت کمتری دارند و جز اولویت‌های آخرتان هستند، جلوگیری ‌کنید.

  1. برای برنامه‌ریزی‌های قبل از عروسی با دیگران مشورت کنید.

عوامل استرس قبل از عروسی

والدین عروس و داماد می‌توانند یکی از عوامل بروز استرس قبل از مراسم عروسی باشند. نتایج نظرسنجی نشان داده است که 53 درصد از زوجین، پدر و مادرشان را مهم‌ترین دلیل غلبه استرس بر خود می‌دانند و 33 درصد نیز عنوان کرده‌اند خانواده همسر عامل اصلی استرس قبل از عروسی است. فراموش نکنید که مراسم عروسی مختص شما و همسرتان است. اگر قرار است پدر یا مادرتان در تأمین مخارج مراسم عروسیتان کمک کنند، بنابراین به خودشان اجازه دخالت در برنامه‌ریزی برای مراسم عروسی‌تان را خواهند داد. از همان ابتدا قبل از هرگونه اقدامی با آنها در مورد برنامه و دیدگاهتان برای شب عروسی‌تان گفتگو کنید و به صحبت‌ها و نظرتات آنها نیز گوش دهید؛ سپس به دنبال یافتن راهی برای مصالحه و توافق با یکدیگر باشید تا هم شما و هم خانواده‌هایتان از نتیجه راضی باشند.

درهمین رابطه ببینید : آزمایشات قبل از ازدواج

  1. علاوه بر برنامه اصلی، یک نقشه یا برنامه دوم نیز داشته باشید.

غلبه بر استرس قبل از عروسی

درست مانند وضعیت آب‌وهوا در فصل بهار، گاهی اوقات ممکن است اتفاق غیرمنتظره و ناگهانی رخ دهد که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود و معمولاً نیز از کنترل شما خارج است. بنابراین بهتر است در طول برنامه‌ریزی برای مراسم عروسی، خودتان را برای هر اتفاقی آماده کنید و همیشه یک برنامه یا نقشه جایگزین داشته باشید تا بتوانید در صورت به هم ریختن اوضاع؛ آن را جایگزین نقشه اولیه کنید. به‌این‌ترتیب راحت‌تر می‌توانید با اتفاقات ناگهانی کنار بیایید و بر استرس ناشی از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده قبل از مراسم عروسی غلبه کنید.

  1. علاوه بر پیشگیری از استرس قبل از عروسی، مراقبت‌ سلامت جسمی خود نیز باشید.

پیشگیری از استرس قبل از عروسی

بسیاری از زوج‌هایی که استرس قبل از عروسی را تجربه کرده‌اند، می‌گویند این استرس منجر به بروز علائم فیزیکی مانند جوش‌های ناگهانی، کاهش میل جنسی، سردرد، کاهش یا افزایش اشتها و حتی ریزش موهایشان شده است. اگرچه انجام کارهای آرامش‌بخش، آن‌هم درست زمانی‌که کارهای مهتری برای انجام دادن دارید، کمی متناقض و یا غیرممکن به نظر می‌رسد، اما لازم است بدانید که استراحت و ریلکس کردن، انجام مانیکور، حضور در کلاس‌های یوگا و تماشای فیلم و سریال موردعلاقه‌تان، برای حفظ سلامت عمومی‌تان ضروری هستند.

بازه زمانی مشخصی را برای پرداختن به برنامه‌های عروسی و انجام کارهای مربوط به آن اختصاص دهید و خارج از این بازه، از انجام هرگونه کاری که به مراسم عروسی‌تان مربوط می‌شود، خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال عصرها دو ساعت و شب‌ها سه ساعت به کارهای مربوط به مراسم عروسی بپردازید و در ساعت‌های باقی‌مانده روز، خودتان را با انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید، سرگرم کنید. بر اساس نظرسنجی انجام‌شده، 61 درصد از زوجین گوش دادن به موسیقی، 27 درصد رفتن به باشگاه ورزشی و 12 درصد یوگا را برای کاهش استرس‌های ناشی از مراسم عروسی مناسب می‌دانند.

  1. مدیتیشن کنید.

استرس عروسی

زمانی که سخت مشغول انجام کارها و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم عروسی‌تان هستید، ممکن است ناگهان از شدت استرس زیاد، عصبی شده و از کوره دربروید و بخواهید همه کارها را نصفه و نیمه رها کنید. اما جالب است بدانید که می‌توانید از تلفن همراهتان برای تمدد اعصاب و حفظ آرامش استفاده کنید. اپلیکیشن Calm and Breathe شامل تمرین‌هایی برای مدیتیشن زمان‌بندی‌شده می‌باشد. این برنامه در مواقع غلبه استرس، در عرض 2 تا 10 دقیقه به شما کمک می‌کند تا در هر کجایی که هستید آرامش و خونسردی خود را بازیابید.

زمانی که دچار استرس و هیجان زیادی می‌شوید، ضربان قلب و فشارخونتان افزایش می‌یابد. این تغییرات ناشی از  بالا رفتن سطوح آدرنالین و کورتیزول در خونتان می‌باشد. در چنین شرایطی انجام مدیتیشن مانند پادزهر عمل کرده و تغییرات مضر متابولیکی بدن را خنثی می‌کند. در زمان انجام مدیتیشن، اکسی‌توسین و سروتونین وارد جریان خونتان می‌شوند که ضربان قلب و فشارخونتان را کاهش داده و به سطوح نرمال برمی‌گرداند. مدیتیشن مود منفی و پراسترس‌تان را تغییر می‌دهد و به شما کمک می‌کند مسائل مختلف را با آرامش بیشتری دنبال کنید و عملکرد بهتری در انجام کارهایتان داشته باشید.

  1. با همسرتان قرار ملاقات دونفره بگذارید.

غلبه بر استرس عروسی

بر اساس نتایج این نظرسنجی، 43 درصد از زوج‌ها معتقدند برنامه‌ریزی برای مراسم عروسی، رابطه‌شان را تحت تأثیر فشارهای منفی قرار داده است. 50 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد بوده‌اند که تفاوت در سلایق و اختلاف‌نظر در جزئیات برگزاری مراسم، عوامل استرس‌زای قبل از مراسم عروسی هستند. علاوه بر این، مشکلاتی که خانواده‌ها و دوستان ایجاد می‌کنند، اتفاقات غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده و عدم انجام به‌موقع کارها، در رتبه‌های بعدی عوامل استرس‌زای قبل از مراسم عروسی قرار گرفته‌اند.

در شرایطی که کوتاهی‌های غیرعمد همسرتان در انجام برخی از کارهای مراسم عروسی، باعث بروز استرس در شما شده است، به دلایل انتخاب او برای ازدواج و شروع زندگی مشترک فکر کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مشکلات پیش‌آمده را راحت‌تر تحمل کنید.

مراسم عروسی قرار است لحظاتی سرشار از شادی و نشاط باشد، اما اغلب زوج‌ها تحت تأثیر هزینه‌های بالا و دخالت‌های خانواده‌ها و حجم زیاد کارها قرارگرفته و عشقشان به یکدیگر و رسیدن به آرامش که دلیل اصلی ازدواجشان بوده است را فراموش می‌کنند.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️