جشنواره رمضان

چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

دادگاه و نحوه گرفتن مهریه

مطالقه قانونی مهریه عندالستطاعه با افزایش روزافزون آمار طلاق و جدایی در ایران مسئله طلب و پرداختن مهریه یکی از موضوعات مهمی است که بین زوج‌های جوان باب شده است و همچنین روز به روز بیشار شاهد چنین اتفاقات حقوقی در همه جا هستیم و می‌توان گفت به نوعی از موضوعات مهم در رابطه با خود ازدواج به شمار می‌رود.

کاهش آمار ازدواج به خصوص در سال‌های اخیر و افزایش بی سابقه آمار طلاق در بین زوج‌ها و عروس و داماد‌های به ویژه جوان‌تر باعث شده است که وکلا و در کل حقوقدانان کشور اصلاحیه‌های زیاد و همچنین برگشت‌های قانونی زیادی به مسئله مهریه داشته باشند.

در ادامه این مقاله به یکی از انواع مهریه یعنی مهریه عندلاستطاعه خواهیم پرداخت و همچنین چگونگی‌های پرداخت و طلب کردن آن را نیز از نظر خواهیم گذراند. در واقع پرداختن به مسائل حقوقی را می‌توان در لیست موضوعات و مسائل کاملا تخصصی قرار داد اما با توجه به شرایط فعلی جامعه ایران و نکاتی که به آن ها اشاره شد باید گفت که موضوع مهریه عندلاستطاعه و در کل مهریه یکی از مسائلی است که هر زوج و عروس و دامادی باید پیش از ازدواج تا حد ممکن از آن با خبر باشد.

فواید مهریه عندلاستطاعه برای زوجین

حلقه اردواج و مهریه

مهریه عندلاستطاعه همانطور که از نامش پیداست بر اساس توانایی مرد در پرداخت مهریه پایه‌گذاری شده است و اگر مرد توانایی در قبال پرداخت آن داشته باشد یعنی درآمد و یا هر مالی که بتواند توسط آن مهریه را پرداخت کند، باید تمام مبلغ مهریه را پس از طلب و درخواست زوجه و همسرش پرداخت کرده و به دادن تمام و کمال آن اقدام کند.

اما اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را به طور کامل نداشته باشد باید طبق قوانین محکومیت‌های مالی مطابق خواستی که دادگاه متناسب با اموال او و درآمدش تنظیم می‌کند در قبال پرداخت مهریه عندلاستطاعه همسر و زوجه خویش مسولیت پذیرفته و در زمان‌های مشخص اقدام به پرداخت قسط بندی مربوطه به خواست و نظر دادگاه کند.

همچنین ببینید : تفاوت مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه

در حقیقت مهریه عندلاستطاعه بیشترین فواید ممکن را از هر نظر برای مرد دارد و می‌توان گفت که زن باید در ابتدا ثابت کند که مرد توانایی پرداخت مهریه او را دارد و طبق همین موضوع مرد کار راحت‌تری در پرداخت این نوع از مهریه دارد.

شرایط وصول مهریه عندلاستطاعه

مهریه عندلاستطاعه و گرفتن آن

همانطور که گفته شد و در ابتدای مقاله به آن پرداختیم، وصول مهریه عندالاستطاعه توسط زن صورت می‌گیرد و در ابتدا باید زوجه به دادگاه اثبات کند که همسر خویش توانایی پرداخت تمام و کمال و یا بخشی از مهریه را دارد و متناسب با همین موضوع باید مهریه را از زوج خود طلب کند.

پس از طلب و درخواست مهریه از سوی زوجه مبنی به توانایی مرد در قبال پرداخت آن، حال مرد باید متناسب با توانایی‌های مالی که همسرش در دادگاه به اثبات رسانده به پرداخت تمام و کمال مهریه عندلاستطاعه بپردازد و در اسرع وقت اقدام به پرداخت و زن آن را وصول کند.

نحوه اثبات توانایی مالی مرد و فرار از دین

در حقیقت این که زن چگونه باید توانایی مالی مرد را مبنی بر پرداخت مهریه توسط مرد به او را به دادگاه ثابت کند بحثی تخصصی و خارج از حوصله این مقاله خواهد بود اما باید گفت بهترین راهی که پیش روی زوجه است برای اثبات توانایی مالی مرد برای پرداخت مهریه عندالاستطاعه، این است که با مراجعه به یک وکیل ماهر نحوه و مراحل انجام امور را تا حد زیادی به وی واگذارد.

در حقیقت بهترین شیوه درخواست مهریه برای زنان به همین شکل است و راه‌هایی که خود اگر بخواهند برای درخواست و طلب مهریه از شوهر پیش بگیرند پر پیچ و خم و همچنین پر از مشکلات حقوقی و مدنی است که بهتر است برای انجام صحیح آن به یک وکیل متخصص مراجعه کرد.

تبدیل مهریه عندلاستطاعه به مهریه عندلامطالبه

سکه و مقدار مهریه

بر طبق قانون در تمامی مراحل زندگی زوجین می‌توانند با توجه به مشکلات و یا نیازی که در بین خود حس می‌کنند مهریه عندالاستطاعه را به مهریه عندلامطالبه تبدیل کنند  و برای انجام این کار می‌توانند به دفترخانه‌ای که در ابتدا در آن ازدواج کرده‌اند اقدام به انجام این کار بکنند.

همچنین می‌توان اگر دسترسی به دفترخانه نخستین نبود، با مراجعه به یکی دفترخانه‌های شهر تهران مراحل قانونی این کار را طی کرد و آن را به خوبی انجام داد.

اقساط مهریه عندالاستطاعه

پس از اثبات زن مبنی بر این که مرد توانایی پرداخت مهریه عندالاستطاعه را تا حد ممکن و مورد نظر دارد،  دادگاه طبق توانایی مرد و ملاحظه درآمد و خرجی او تصمیم بر قسط بندی برای پرداخت مهریه توسط مرد می‌گیرد و مطابق با خواست و نظر دادگاه مرد موظف به پرداخت آن می‌شود.

البته باید در نظر داشت که این موضوع زمانی صورت می‌گیرد که مرد توانایی پرداخت تمام و کمال مهریه را نداشته باشد و در آن صورت دادگاه در نظر می‌گیرد که اگر مرد مال و اموالی که مساوی مبلغ مهریه باشد داشته باشد باید مصادره و تحویل زن بشود.

فواید مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه در هنگام عقد فقط در صورتی که هر دو طرف موافقت کرده باشند به شروط عقد اضافه می شود و در صورتی که چه هردو و چه هر کدام از آن ها این شرط را نپذیرد در هنگام ثبت ازدواج نوع مهریه را عندالمطالبه ثبت کنند. البته باید گفت که پس از ازدواج هم می توان مهریه عندالاستطاعه را به عندالمطالبه تبدیل کرد. این نوع مهریه به میزان دارایی و سرمایه ای که مرد دارد؛ بستگی دارد و بر اساس قانون طرف خانم هنگامی که تمکن مالی مرد دارد می تواند درخواست مهریه خود را به پیش ببرد

سخن پایانی

همانطور که گفته شد با افزایش روزافزون آمار طلاق در ایران باید با توجه به این موضوع مهم عروس و داماد و همچنین زوج‌های جوان، تمامی نکات مهم در رابطه با انواع مهریه نظیر مهریه عندالاستطاعه و مهریه عندالامطالبه را به خوبی بدانند و بر همین اساس بتوانند در ادامه زندگی مشترک تا حد ممکن به دور از مشکلات باشند و در ادامه به چنین مسائلی برخورد نکنند.

در واقع با دانستن این موضوعات حقوقی می‌توان تا حد زیادی از مشکلات و سوئ‌تفاهماتی که در ادامه زندگی مشترک ممکن است که در بین زوج‌های جوان به خصوص و در کل همه عروس و دامادها پیش بیاید و اتفاق بیفتد جلوگیری کرد و از خطرات احتمالی و دردسرهای آن مصون ماند.

سوالات متداول
چگونه می توان دارایی مرد را اثبات نمود ؟
اثبات دارایی مرد جهت دریافت مهریه عندالاستطاعه امری دقیق و تخصصی است. ابتدا باید شما مشخص نمایید که مرد استطاعت مالی دارد و یا فرار از دین انجام داده است.

در این مقاله به شما آموزش تغییر مهریه را میگوییم و روش ها و راهکاریی جهت دریافت مهریه از نظر قانون.

بله. بعد از اثباط توانایی مرد، قاضی بر اساس توانایی مرد مهریه را می تواند قسطی نماید که بر اساس سطح درآمد مرد متفاوت است.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

طلاق مهدی قائدی از همسرش علنی شد
طراحی سایت تالار پذیرایی
وام ازدواج 300 میلیونی در سال 1403
احمدآباد مستوفی کجاست و چه دیدنی های دارد

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
تالار دانیال شهرک غرب

سلام واقعا حیف شد چرا تعطیل شد تالار؟ چند سال قبل مراسم عروسیم تو عمارت دانیال بود الان میخواستم برای مراسم افطار و شام مهمان دعوت کنم اون موقع یادمه که تالار دانیال هم فعالیت میکرد. به خاطر تجدید خاطره گفتم مراسمم رو تو تالار دانیال بگیرم اما الان میشنوم بسته شده ناراحت شدم ...

خانم امیری
باغ تالار و تشریفات فرست کلس

درود و سلام .. جشن عروسی پسرم در عمارت هانا توسط تشریفات عالی فرست کلس با مدیریت آقای رحمتی و اسدی که بسیار متعهد و مسولیت پذیر هستند در تاریخ پنجم فروردین ۱۴۰۳ با شکوه و جلالی وصف ناپذیر برگزار شد . همه چیز عالی پرفکت پذیرایی و پرسنل خوش برخورد و با اخلاق .میوه نوشیدنی فینگرفود درجه یک .. غذا سلف بسیار کیفیت بالا و متنوع .. از صمیم قلبم از تشریفات فرست کلس بابت اینکه شب عروسی پسرم را شکوهمند و بیادماندنی و خاص برگزار کردند و به همه ی میهمانانم بسیار خوش گذشت کمال تشکر را دارم و به شما قویا توصیه میکنم تا با خیال راحت مراسم خود را به ایشان بسپارید . در پناه ایزد منان باشید

بدون نام
آهنگ رقص عروس و خواهرش

اهنگ ها خیلی عالی بود. خسته نباشید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

سلام آدرس و شماره تلفن دفتر طلاق شماره ۱۲۲ تهران رو اگر دارید لطف بفرمایید، یه ۱۲۲ میدون توحید خیابون پرچم بود که بسته ، جای جدیدشو اگر دارید بفرمایید سپاس

بدون نام
باغ تالار عمارت دانیال

سلام من عروسیم رو بین عمارت دانیال و باغ تالار والا مردد هستم. این باغ بیشتر حالت معماری قشنگی داره ولی باغ والا از نظر وسعت و شکل باغ و فضاهای مختلف قشنگی های خودش رو داره. البته یکی از دوستان باغ تالار 21 رو هم معرفی کرده که عکساش رو دیدم . اونم خوشم اومد خواستم از سایت شما مشاوره بگیرم جهت انتخاب مجموعه.

حنیدرضانجفیان
تالار پذیرایی حیات

سلام شب خوش ممنون میشم لیست قیمت ومنو پذیرایی برای مراسم ختم رو ارسال بفرمایید

فاطمه
تالار پذیرایی نگار/ تهرانسر

قیمت منو و کلا بابت 170مهمان. زنونه مردونه جدا .حداقل قیمت چند؟

عباسعلی صدیق
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

آدرس دفتر ازدواج شماره ۲۹۲ کجاست ؟

جمال
آهنگ حنابندان شیرازی

عالی درجه یک افتخار ایران.ممنون از هنرمند عزیز دل

نظرات کاربران

  • نازنین

    سلام در مهریه عند الاستطاعه اگر زوج فوت کرده باشد و به نام خود ملکی نداشته باشد آیا از اموال پدر شوهر می توان مهریه را طلب کرد ؟

    پاسخ