8 راه حل برای برطرف کردن اثرات اختلاف سنی در ازدواج

میانگین حدودی اختلاف سنی در ازدواج بین زوج‌ها سه سال است. اما گاهی همه ما شاهد بوده‌ایم که عشق و عاشقی سن و سال نمی‌شناسد. به همین دلیل، امروزه زن و شوهرهای زیادی را می‌بینیم که اختلاف سنی زیادی با یکدیگر دارند و جامعه نیز در حال پذیرش این نوع روابط و ازدواج‌ها است. معمولاً همسرانی که اختلاف سنی کمی با یکدیگر دارند، باورها و عقایدشان مشابه است و بینشان اشتراکات زیادی وجود خواهد داشت. اما زمانی که اختلاف سنی زن و شوهر زیاد است، احتمال اینکه دو نفر اهداف و چشم‌انداز متفاوتی در زندگی مشترکشان داشته باشند، بسیار بالا بوده و این تفاوت در درازمدت می‌تواند عامل ناسازگاری آنها شود.

اختلاف سنی در ازدواج

در این مقاله توصیه‌هایی ارائه‌ شده است که  به موفقیت و دوام رابطه زوج‌هایی که اختلاف سنی در ازدواج زیادی باهم دارند، کمک می‌کند.

 

اگر اختلاف سنی شما و همسرتان زیاد است، با ما همراه باشید تا در ادامه با روش‌های مدیریت رابطه‌تان آشنا شوید.

  1. انتظارات خود از یکدیگر را به‌طور واضح بیان کنید.

اختلاف سنی زیاد در رابطه

اگرچه بیان انتظارات مختص نوع خاصی از رابطه نیست و در مورد هر نوع رابطه‌ای صدق می‌کند، اما در صورت وجود اختلاف سنی زیاد، آگاهی از انتظارات شریک زندگی یا همسرتان اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال، مرد مسنی که همسر جوانی دارد ممکن است از او انتظار بچه دار شدن داشته باشد، در حالی که همسر جوانش بیشتر به دنبال امنیت مالی و اقتصادی است. برای پیشگیری از بروز اختلافات متعدد، بهتر است در شروع یک رابطه و در ادامه آن، انتظاراتتان را صادقانه با یکدیگر در میان بگذارید و در مورد آن بحث و گفتگو کنید. اگر اختلاف سنی زیاد بین شما و همسرتان مانع برآورده شدن انتظاراتتان شده است و از طرفی دیگر هنوز مایلید به زندگی مشترکان ادامه دهید، بهتر است برای برطرف کردن این اختلافات به مشاور خانواده مراجعه کنید.

همچنین ببینید : لیست آزمایشگاه های قبل از ازدواج تهران

  1. تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرید.

اختلاف سنی بین زن و شوهر

در ازدواج‌هایی که زوجین اختلاف سنی زیادی دارند، احتمال بروز اختلافات متعدد به دلیل تفاوت علایق و دیدگاه‌ها وجود دارد. یکی از اختلافات رایج بین زن و شوهرهایی که اختلاف سنی زیادی با یکدیگر دارند، قرار داشتن در دو مرحله متفاوت از رشد و بلوغ فکری است. ممکن است یکی از زوجین در اوج پیشرفت شغلی، کار خود را ترک کند، درحالی‌که دیگری در تلاش برای توسعه کسب و کار و حرفه خود می‌باشد. به‌جای اینکه همسرتان را مجبور به تائید سبک زندگی خود کنید، سعی کنید باوجود متفاوت بودن مرحله تکاملی‌تان، از رشد همسرتان در هر مرحله‌ای که هست، حمایت کنید.

  1. حامی یکدیگر باشید.

در برخی مواقع، در ازدواج‌هایی که اختلاف سنی زیادی بین زن و شوهر وجود دارد، زوج جوان‌تر که سلامت جسمانی بیشتری دارد باید از دیگری که مسن‌تر و یا مستعد بیماری است، مراقبت و پرستاری کند. به‌عنوان زوج جوان‌تر، قبل از ورود به رابطه از خودتان بپرسید، آیا حاضرید در صورت بیمار و یا زمین‌گیر شدن همسری که اختلاف سنی زیادی با شما دارد، پرستاری از او را به عهده بگیرید؟ آیا حاضرید برای مراقبت از او تفریحات یا علایق خود را کنار بگذارید؟ آیا می‌توانید باوجود متأهل بودن با فشارهای ناشی از عدم سلامتی همسرتان در مسیر زندگی روبرو شوید و همه وظایف زندگی مشترک و کارهای خانه را به‌تنهایی بر عهده بگیرید؟

در ابتدا ممکن است قاطعانه به این سؤالات پاسخ  مثبت بدهید. اما قبل از پاسخ دادن به این سؤالات، سعی کنید خودتان را سال‌ها بعد مثلاً بیست سال آینده، در این موقعیت‌ها تصور کنید. آیا بازهم حاضرید این شرایط را بپذیرید؟ با خودتان کاملاً روراست باشید و بسته به عمق رابطه،  با شریکتان در مورد تمامی این مسائل گفتگو کنید.

همچنین ببینید : 7 نشانه زندگی و ازدواج ناموفق

  1. نسبی بودن بلوغ در افراد مختلف را درک کنید.

باید شریکتان را فردی کاملاً بالغ در نظر بگیرید نه به‌عنوان کسی که برای رشد و بلوغ نیاز به آموزش و یادگیری دارد. وظیفه شما شکل دادن و ساختن شخصیت طرف مقابلتان نیست. هیچ فرد بالغی دوست ندارد که شخصیتش را مطابق میل دیگران تغییر دهد و به خاطر رفتار و طرز فکرش، سرزنش یا بازخواست شود. اگر با همسرتان اختلاف سنی زیادی دارید و شما زوج بزرگ‌تر رابطه هستید، ممکن است به دلیل بزرگ‌تر بودن خود را عاقل‌تر و باتجربه‌تر بدانید و درنتیجه به خودتان اجازه دهید تا در نقش آموزگار یا معلم ظاهرشده و همسرتان را نصیحت کنید. به همین ترتیب، اگر شما فرد جوان‌تر رابطه هستید، از خطاب کردن همسرتان با کلماتی مانند پیرمرد یا پیرزن یا هر عبارت دیگری که طرز فکر قدیمی و سنتی او را زیرسوال می‌برد، بپرهیزید. سن افراد به‌تنهایی معیار مناسبی برای سنجش میزان بلوغ آنها نیست.

  1. علایق مشترک بین خود و همسرتان را شناسایی کنید.

اختلاف سنی زوجین

یکی از روش‌های از بین بردن اثرات منفی اختلاف سنی زوجین، تمرکز روی علایق مشترک است. زمانتان را صرف انجام کارهایی کنید که هر دو از آن لذت می‌برید. به‌این‌ترتیب با گذشت زمان متوجه برطرف شدن تفاوت سنی خود و همسرتان خواهید شد. با دوستان همدیگر قرار ملاقات بگذارید و سعی کنید با افراد مختلف از نسل‌های مختلف ارتباطات اجتماعی برقرار کنید. سعی کنید از طریق تجربه کردن چیزهای نو، ملاقات افراد جدید و غرق شدن در زندگی یکدیگر، وارد دنیای هم شوید و تفاوت‌های آن را با دنیای خود کشف کنید.

  1. زمانی را به خلوت کردن و پرداختن به علایق شخصی خود اختصاص دهید.

هرگز فراموش نکنید که رعایت اعتدال در هر رابطه‌ای ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. زمانی را به ریکاوری کردن و تفکر در مورد خودتان اختصاص دهید و با دوستان خودتان به تفریح و خوش‌گذرانی‌های مجردی بروید یا به‌تنهایی در فعالیت‌هایی شرکت کنید که همسرتان علاقه‌ای به آنها ندارد. حفظ استقلال و فردیت در رابطه، درست به‌اندازه کشف علایق و تجربیات مشترک حائز اهمیت بوده و لازمه‌ی همه روابط ازجمله روابطی است که زوجین با یکدیگر اختلاف سنی زیادی دارند.

همچنین ببینید : لیست سالن های عقد تهران

  1. با نگرانی‌ها و عدم قطعیت‌های رابطه روبه‌رو شده و به دنبال راه‌حل باشید.

برطرف کردن اثرات اختلاف سنی در ازدواج

اجازه ندهید اختلاف سنی شما و همسرتان به معضل بزرگی در رابطه تبدیل شود. در عوض، نگرانی‌هایتان را صادقانه و به‌راحتی با یکدیگر در میان بگذارید و تلاش کنید به راه‌حلی مشترک و البته قابل‌اجرا دست یابید. درست مانند هر رابطه دیگری، گفتگو کردن کلید سلامت و موفقیت رابطه شما است.

  1. به رابطه‌تان احترام بگذارید.

اختلاف سنی در ازدواج

اگر مدام درحال بحث‌وجدل هستید، احتمالاً اختلاف سنی تنها عامل بروز مشکل در رابطه‌تان نیست. اگر سن و اختلاف سنی، جنسیت و تفاوت‌های فرهنگی را نادیده بگیریم، مهم‌ترین بخش یک رابطه سالم، ارتباط عاطفی و جسمی قوی و مستحکم است. اگر تصمیم گرفته‌اید با فردی ازدواج کنید که اختلاف سنی زیادی با شما دارد، بنابراین باید به این تصمیم اطمینان داشته و به آن پایبند باشید و سعی کنید به این موضوع پی ببرید که درست مانند هر رابطه دیگری، رابطه شما نیز به‌آرامی به سمت بهتر شدن پیش می‌رود و مشکلات رابطه که ممکن است ربطی به اختلاف سنی‌تان هم نداشته باشد، رفته‌رفته برطرف خواهند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )
مدل های شیک لباس مجلسی میدی

آخرین دیدگاه‌ها

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

ميرزايي
باغ تالار عمارت ریورساید

مراسم ما هم ٣١ فروردين ١٤٠٣. بي نظير و عالي. ممنون از شما. ❤️❤️❤️🙏🙏🙏