آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه+قوانین ثبت رسمی ازدواج

کشور ترکیه به پایبندی به آداب‌ورسوم و سنت‌های عروسی شهرت دارد و مردم این کشور به‌هیچ‌وجه حاضر به زیرپاگذاشتن و چشم‌پوشی کردن از این سنت‌ها نیستند. شب عروسی برای همه جالب و جذاب است و خانواده، اقوام و دوستان از مدت‌ها قبل مراحل آماده‌شدن برای این شب را طی می‌کنند.

آداب و رسوم عروسی در ترکیه

در ادامه با انواع روش‌های برگزاری مراسم عروسی در ترکیه و آداب‌ورسوم ازدواج ترکی آشنا خواهید شد.

در ترکیه مراسم عروسی40 روز طول می‌کشد. آداب‌ورسوم و سنت ازدواج در ترکیه متفاوت از سایر کشورها است. حتی در داخل ترکیه هم از استان و شهری به استان و شهر دیگر، این سنت‌ها متفاوت است و مناطق مختلف ترکیه مراسم عروسی را به‌شیوه متفاوتی جشن می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، در آناتولی برگزاری مراسم عروسی 3 روز طول می‌کشد.

سنت های ازدواج در ترکیه

انواع ازدواج در ترکیه:

  1. ازدواج سنتی در ترکیه:

ازدواج در ترکیه انواع مختلفی دارد. انواع ازدواج بستگی به منطقه زندگی زوجین، فرهنگ خانوادگیشان و میزان تحصیلات آنها دارد. به‌عنوان‌مثال هرچه سطح تحصیلات زوجین یا خانواده‌شان پایین‌تر باشد، ازدواج در این خانواده‌ها بیشتر به‌شکل سنتی انجام می‌شود. یعنی و دختر و پسر توسط یک آشنا، معرف یا دوست مشترک به‌یکدیگر معرفی ‌می‌شوند و سپس مراحل خواستگاری و نامزدی و ازدواج طی می‌شود. در ازدواج به‌سبک سنتی، مادر پسر نقش بزرگی ایفا می‌کند و سعی می‌کند بهترین دخترهای اطراف را برای پسرش درنظر بگیرد.

در همین رابطبه ببینید : برگزاری مراسم عروسی در ترکیه

  1. ازدواج مدرن در ترکیه:

بااین‌وجود، آداب‎‌ورسوم و سنت‌های عروسی در شمال کشور ترکیه با جنوب آن متفاوت است. در شمال ترکیه، مراسم عروسی معمولاً در طول روز برگزار می‌شود و به آن ازدواج مدرن می‌گویند. ممکن است مراسم عروسی در شب نیز برگزار شود.

در خانواده‌ها و مناطقی از ترکیه که سطح تحصیلات بالاتر است، ازدواج کمتر به‌شیوه سنتی انجام می‌شود و نقش معرف نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود. در ترکیه و ازدواج به‌سبک مدرن، تصمیم‌گیرنده اصلی و حتی تعیین‌کننده تاریخ برگزاری مراسم، خود عروس است و معمولاً والدین در ازدواج و انتخاب همسر برای دختر یا پسرشان دخالت نمی‌کنند.

  1. ازدواج فامیلی در ترکیه:

ازدواج فامیلی یکی از معروف‌ترین انواع ازدواج در ترکیه است. در این سبک ازدواج، دختر از بدو تولد با پسرعمویش نامزد می‌شود و مانند ازدواج سنتی، در این نوع ازدواج نیز، خانواه‌ها تصمیم‌گیرنده اصلی هستند و وقتی دختر و پسر به سن بلوغ و قانونی رسیدند، حق اعتراض به این تصمیم را ندارند. معمولاً وقتی دختر به سن 18 سالگی می‌رسد، ازدواج رسمی شده و مراسم عروسی برگزار می‌شود.

برخی از معروف‌ترین رسومات مراسم عروسی در ترکیه:

  1. مراسم خواستگاری در ترکیه:

عروسی ترکیه‌ای مراحل مختلفی دارد که جزء مهم‌ترین رسوم و سنت‌های ازدواج در ترکیه هستند و حتماً باید به آنها پایبند بود. یکی از رسومات و درواقع مراحل ازدواج در عروسی، برگزاری مراسم خواستگاری است. مراسم خواستگاری در ترکیه مشابه ایران است یعنی داماد باید برای درخواست از والدین دختر با خانواده خود به خانه عروس برود. در خواستگاری به سبک مردم ترکیه، بزرگترهای فامیل نیز به‌همراه داماد به منزل عروس می‌آیند. مردم ترکیه معتقدند رفتن به خواستگاری عروس در روزهای پنج‌شنبه و یکشنبه خوش‌یمن است و برای زوج خوشبختی به‌همراه دارد.

در ترکیه مانند کشورهای عربی، داماد تنها موظف به خرید یک ست یا سرویس طلا برای عروس است و هزینه دیگری پرداخت نمی‌کند. یکی از شروطی که عروس برای داماد قبل از عقد تعیین می‌کند، حفظ کردن یک سوره از قرآن است و این شرط به‌نوعی مهریه عروس به‌حساب می‌آید.

  1. نوشیدن قهوه با نمک معروف‌ترین آداب‌ورسوم عروسی و ازدواج در ترکیه:

یکی از سنت‌های مرسوم ازدواج ترکیه‌ای این است که عروس مقدار زیادی نمک در قهوه داماد می‌ریزد و داماد باید بدون چون‌وچرا قهوه را کامل و تا انتهای فنجان بنوشد. این رسم به‌نوعی بیانگر میزان عشق‌وعلاقه داماد به عروس است. به‌عبارت‌دیگر نوشیدن قهوه با نمک، اعلام آمادگی داماد برای تحمل همه سختی‌ها برای رسیدن و به‌دست‌آوردن عروس است. درادامه، داماد یک هدیه ساده مانند یک شاخه گل رز به عروس می‌دهد و برای نامزدی حلقه ساده‌ای نیز برای او می‌آورد.

  1. مراسم نامزدی در ترکیه:

مراسم نامزدی در ترکیه بسیار ساده و مختصر و بدون هزینه اضافی برگزار می‌شود. در این مراسم یک حلقه ساده برای عروس و یک حلقه دیگر برای داماد می‌آورند و با ربان قرمز به یکدیگر می‌بندند. سپس مادر عروس ربان قرمز را می‌برد که بیانگر جدایی عروس از پدر ومادرش و شروع یک زندگی جدید است.

  1. مراسم حنا در عروسی به سبک مردم ترکیه:

مراسم حنا در ترکیه روز قبل از مراسم اصلی عروسی برگزار می‌شود. این مراسم در فرهنگ مردم ترکیه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در طول این مراسم آوازهایی در ارتباط با جدایی عروس از خانه پدری خوانده می‌شود و مقادیر زیادی حنا به مهمانان داده می‌شود. در این مراسم دوستان و خانواده عروس، دست‌های عروس را با حنا تزئین می‌کنند و عروس نیز باید لباس قرمز بپوشد. پوشیدن لباس قرمز در مراسم حنا، نشان‌دهنده شادی و نشاط است.

داماد نیز در در اواخر شب و در انتهای مراسم حنابندان ترکیه‌ای به مراسم می‌آید و این شب را در کنار عروس جشن می‌گیرد. در ادامه داماد روسری قرمز را از سر عروس برمی‌دارد. قرمز، رنگ رسمی مراسم حنابندان ترکیه است و این مراسم تا اواخر شب ادامه می‌یابد.

  1. کمربند دوشیزگی یکی از آداب‌ورسوم مردم ترکیه در شب عروسی:

در ترکیه معمولاً یکی از بستگان مرد عروس (معمولاً برادر عروس) یک ربان قرمز به نام “کمربند دوشیزگی” را سه دور به کمر عروس می‌پیچد و سپس می‌بندد.

  1. باز کردن در برای داماد:

جشن عروسی در ترکیه از صبح زود شروع می‌شود و داماد باید به خانه پدری عروس برود و او را به مراسم بیاورد. در ترکیه مرسوم است که عروس و داماد قبل از آماده شدن باید به حمام ترکی بروند. در ورودی خانه معمولاً توسط برادر عروس یا یکی از بستگان نزدیکش قفل می‌شود و تا زمانی‌که انعامی دریافت نکند به عروس اجازه ترک خانه را نمی‌دهد.

یکی از رایج‌ترین سنت‌های برگزاری مراسم عروسی در ترکیه این است که عروس قبل از ترک خانه پدری‌اش به آینه نگاه می‌کند و این بیانگر هموار بودن مسیر خوشبختی برای او و طولانی بودن زندگی مشترکش خواهد بود.

  1. ازدواج در ترکیه و کمربند طلا و بارش پول از آسمان:

یکی از رسومات عروسی ترکی، مراسم تزئین طلا است که دوستان و خانواده عروس و داماد، سکه‌های طلا یا پول را به یک کمربند آویزان می‌کنند و به کمر عروس و داماد می‌بندند. در مراسم‌های شلوغ‌تر، در حین رقص نیز روی سر عروس و داماد و حتی مهمان‌ها پول می‌ریزند.

  1. لگد کردن پای یکدیگر در عروسی ترکی:

در سال‌های اخیر برخی از رسومات از سایر فرهنگ‌ها به مراسم عروسی در ترکیه اضافه شده است. مثلاً داماد حق ندارد قبل از شروع مراسم عروسی، عروسش را ببیند زیرا معتقدند که این کار بدشانسی می‌آورد.

یکی از رسومات عجیب عروسی در ترکیه این است که بعد از جاری شدن خطبه عقد و بله گفتن عروس و داماد، آنها باید روی پای یکدیگر پا بگذارند و هرکسی زودتر پای دیگری را لگد کند، تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

  1. نوشتن نام دختران مجرد در زیر کفش عروس:

در ازدواج به سبک مردم ترکیه، علاوه بر پرتاب دسته‌گل عروس، سنت‌های دیگری نیز وجود دارد. به‌عنوان‌مثال عروس نام تمام دختران مجرد حاضر در مراسم را زیر کفش خود می‌نویسد و طبق باور مردم ترکیه، اولین اسمی که از زیر کفش پاک شود، عروس بعدی خواهد بود و به‌زودی ازدواج خواهد کرد.

  1. پیدا کردن سنگ درخشان در ازدواج به سبک ترکی:

یکی دیگر آداب‌ورسوم مردم ترکیه در ازدواج، تزئین موهای عروس با “ژلین تلی” است. ژلین تلی ریسه‌ای از کریستال و مروارید و نگین است. سپس دوست‌های عروس باید بزرگترین و درخشان‌ترین سنگ ریسه را پیدا کنند و هر دختری که زودتر موفق به پیدا کردن آن شود، عروس بعدی است.

  1. مراسم عروسی در ترکیه و آشپزی داماد:

عروسی سنتی در ترکیه به‌ویژه در مناطق روستایی، مهمانی‌های جداگانه‌ای نیز توسط خانواده عروس و داماد برگزار می‌شود. در این مراسم‌ها، سنتی‌ترین غذای سروشده “keshek” است که نوعی خورشت حاوی جوی آسیاب‌شده و مرغ است و در مراسم‌های خاص ترکی سرو می‌شود. این سنت در ترکیه بسیار رایج است؛ به‌طوری‌که در سال 2011  به‌عوان یکی از  میراث‌های فرهنگی ترکیه در فهرست یونسکو به‌ثبت رسیده است.

نکته جالب‌توجه این است که این غذا توسط داماد و دوستانش آماده می‌شود. درواقع داماد و دوستانش باید جو را چند روز قبل از مراسم عروسی آسیاب کنند.

  1. برافراشتن پرچم توسط داماد در مراسم عروسی به‌شیوه ترکیه‌ای:

در ترکیه، داماد باید در مراسم برافراشتن پرچم شرکت کند که در سپیده‌دم آغاز شده و در طول مراسم عروسی ادامه دارد. طبق سنت، مهمانان مرد حاضر در مراسم عروسی در مراسم دعای سحر شرکت می‌کنند؛ سپس به‌همراه داماد به بلندترین نقطه در نزدیکی خانه جدید عروس وداماد رفته و پرچم را در آنجا نصب می‌کنند. تقریباً در تمام طول این مراسم سازهای سنتی ترکیه مانند “davul و zurna” نواخته می‌شود.

  1. اسب‌سواری یکی از رسومات مراسم عروسی در ترکیه:

شاید هیجان‌انگیزترین سنت عروسی در ترکیه رساندن عروس از خانه پدری به خانه جدیدش با اسب باشد. در این مراسم عروس سوار بر اسب به سمت خانه جدیدش می‌رود و همزمان مهمان‌ها نیز با در دست داشتن پرچم ترکیه او را تا رسیدن به مقصد همراهی می‌کنند و با رسیدن داماد، پرچم را به او هدیه می‌دهند.

قوانین ثبت رسمی ازدواج در ترکیه:

در ترکیه تنها ازدواج مدنی و مطابق قانون به رسمیت شناخته می‌شود. ممکن است مردم ترکیه در کنار مراسم ازدواج قانونی یا مدنی، مراسم عروسی مذهبی نیز برگزار کنند اما ازدواج مذهبی از لحاظ قانونی هیچ اعتباری در ترکیه ندارد.

به‌علاوه توجه داشته باشید که اگر قصد مهاجرت به ترکیه و سپس ازدواج در این کشور را دارید، ابتدا بررسی کنید که آیا قوانین ازدواج ترکیه با قوانین کشور خودتان مطابقت دارد یا خیر. زیرا در صورت مغایرت قوانین ازدواج کشور شما با ترکیه، مقامات قانونی ترکیه مراحل ثبت ازدواج را انجام نخواهند داد.

بنابراین برای ازدواج در ترکیه، باید از مقامات رسمی کشور خودتان مدرک یا سندی دریافت کنید که واجد شرایط بودن شما برای ازدواج را تائید کند. این سند را حتی می‌توانید از سفارت کشورتان در ترکیه دریافت کنید.

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟

آخرین دیدگاه‌ها

محمد رضا منتظری
باغ تالار گلستان

لیست قیمتهای غذا را می خواستم ۰

بدون نام
باغ تالار تاج

آتلیه راضی نبودم پول کیفیت چاپ بهتر گرفت عادی چاپ کرد

ناشناس
کارت عروسی جدید و لاکچری

من میخوام یکی برام کارت عروسی دیجیتال بسازه و نمیدونم کجا و چطوری قبلا یه دونه دیده بودم میشه شما راهنمایی کنید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

با سلام دفتر ازدواج 244 مشخص نیست به کجا منتقل شده لطفا راهنمایی بفرمایید چکونه بیابم ممنون

محمودی
روف گاردن چوبی

جهت ولیمه غذا جوجه ۱۵۰ حدودا

جواد‌
ساخت کارت عروسی آنلاین (دیجیتال) لاکچری

سلام چرا درگاه پرداخت باز نمیشه

بدون نام
آهنگ برای محضر عقد و نامزدی

خیلی سایت خوبی دارید🙏🏻

امیرحسین
تالار مجلل آینه

سلام آیا مدیریت تالار تغییر کرده نسبت به قبل از کرونا؟

محمد کریمی
باغ تالار محرابی

تک پرس میکس صد در صد با ژله و سالاد