جشنواره رمضان

6 گام برای برنامه ریزی درست بودجه عروسی

هنگامی که تصمیم می گیرید ازدواج کرده و در فکر برگزاری یک مراسم عروسی هستید اولین سوالی که در ذهن شما نقش می بندد این است که چقدر بودجه برای این کار اختصاص داده و چگونه می توانید از بودجه عروسی خود درست استفاده کنید.

بودجه بندی عروسی

تنظیم بودجه عروسی می تواند در اولویت تصمیم گیری هایتان باشد. ما می دانیم که می خواهید این مرحله را سریعتر گذرانده و به قسمت های خوب ماجرا برسید، اما تنظیم بودجه مسلماً مهمترین قسمت برنامه ریزی عروسی است.

صرف نظر از اینکه چقدر پول برای برگزاری مراسم عروسی خود در نظر گرفته اید، برخی از دستورالعمل های کلی وجود دارد که می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد آنچه که لازم است و توان پرداخت آن را دارید، و آنچه که می خواهید برای آن صرفه جویی کنید، کمک کند.

در رابطه با این موضوع بخوانید:7 اشتباه رایج در بودجه بندی عروسی که نباید آنها را مرتکب شوید

برای شروع کار ما فرآیند برنامه ریزی بودجه عروسی را به 6 مرحله ساده تقسیم بندی کردیم:

مرحله 1: برآورد تعداد کسانی که در هزینه های عروسی مشارکت می کنند.

شاید فقط شما و همسرتان باشید . یا شاید والدین شما و یا سایر اعضای خانواده نیز مایل به مشارکت در هزینه ها باشند. هر تعداد مورد که وجود داشته باشد، پیدا کردن افرادی که مشتاق کمک در هزینه های عروسی هستند اولین گام محاسبه بودجه کلی شما است.

سعی کنید در ابتدا مشخص کنید که هر کس مایل است تا چه میزان مبلغ برای این کار اختصاص دهد یا می خواهد برای کدام قسمت از هزینه های عروسی کمک کند. به عنوان مثال، شاید مادر بزرگ دلش می خواهد برای شما لباس عروسی تان را تهیه کند.

کاملاً متوجه هستیم که مکالمه پولی می تواند فوق العاده ناخوشایند باشد، اما تخمین دقیق مبلغ داده شده از طرف مشارکت کنندگان هزینه های عروسی برای فهمیدن حداقل بودجه ای که برای عروسی خود اختصاص می دهید، لازم و ضروری است. فقط اطمینان حاصل کنید که این گفتگوها محترمانه باشد و منتظر شنیدن جمله “با عرض پوزش، من دوست دارم کمک کنم اما نمیتوانم” باشید.

بودجه بندی عروسی

مرحله 2: برآورد میزان بودجه ای که خودتان می توانید اختصاص دهید.

هنگامی که ایده ای از میزان کمک های مالی دریافت کردید، بر سهم خود تمرکز کنید.

  • شما و همسرتان چقدر می توانید به صورت واقع گرایانه و به راحتی صرف هزینه های واقعی زندگی کنید که باید حتماً آنها را پرداخت کنید؟
  • بر اساس درآمد ماهیانه، هر دوی شما از نظر منطقی چقدر می توانید از حالا تا زمان عروسی پول پس انداز کنید؟
  • اگر پس اندازی دارید چقدر می توانید از آن پول برداشت کنید؟

بودجه عروسی خود را بر اساس پاسخ به سوالات بالا برآورد کنید. سپس هر گونه کمک های مالی دیگران را که در مرحله 1 مطمئن شده اید که دریافت می کنید، به آن اضافه کنید.

تبریک می گوییم. شما تخمین درستی از میزان بودجه ای را که می توانید برای عروسی خود اختصاص دهید به دست آورده اید. حال به مرحله 3 بروید.

در رابطه با این موضوع بخوانید:نکته هایی برای برنامه ریزی بودجه عروسی شما

مرحله 3: تعداد مهمانان را برآورد کنید.

حال که شما بودجه ای را که در اختیار دارید، به درستی تخمین زده اید، در این مرحله باید تقریب درستی از تعداد مهمانانتان داشته باشید.

هزینه های عروسی ارتباط زیادی با تعداد مهمان ها دارد. تعداد مهمانان نه تنها اندازه تالار پذیرایی محل برگزاری عروسی را تعیین خواهد کرد، بلکه مقدار مواد غذایی و پذیرایی هایی که باید فراهم کنید را نیز مشخص می سازد. که یکی از بزرگترین هزینه های عروسی نیز هستند.

همچنین مشخص کردن تعداد مهمانان، تعداد آیتم هایی را که باید برای آنها پول پرداخت کنید شامل دعوت نامه ها، کیک و گیفت های عروسی را نیز مشخص می سازد.

به کار گرفتن یک استراتژي خوب در مورد کسانی که به عروسی خود دعوت مي کنيد، بهترين راه براي کاهش هزينه هاي عروسي است.

بودجه بندی عروسی

مرحله 4: رسیدن به یک توافق نهایی

احتمالا شما و همسرتان نسبت به آیتم های مورد علاقه خود در جشن عروسی، اختلاف نظرهایی دارید. شاید همسرتان مایل است میز شام به صورت سلف سرویس شامل غذاهای متنوع باشد اما شما ترجیح می دهید میز شام مختصرتری داشته باشید و پول تان را صرف موارد دیگری مانند گروه موسیقی جشن کنید.

برای حل این مشکل، هرکدام از شما باید به این سوال پاسخ دهید: کدام یک از آیتم های عروسی در بالاترین اولویت شما قرار دارد؟

آن دو را مشخص کنید و سپس بلافاصله بودجه را برای این دو مورد اختصاص دهید. البته اگر بودجه بیشتری دارید، هر کدام می توانید بیش از یک مورد را انتخاب کنید.

وقتی که اولویت های اصلی تان را تعیین کردید، می توانید درصد بیشتری از بودجه خود را به آنها اختصاص دهید و باقی اولویت ها که اهمیت کمتری برای شما دارند بودجه کمتری را به خود اختصاص دهند.

گام 5: تحقیقات خود را انجام دهید

در حین تهیه مقدمات عروسی هزينه هاي آشکار و پنهان زيادي به وجود می آید. به عنوان مثال، شما فقط کیک عروسی را خریداری نمی کنید بلکه ملزم به پرداخت هزینه های دکور و حمل و نقل آن هستید. و یا اینکه تنها هزینه اجاره تالار عروسی یا باغ تالار را پرداخت نمی کنید. ممکن است هزینه های تنظیم و خرابی نیز وجود داشته باشند. پس در برنامه ریزی بودجه عروسی بايد قبل از اینکه بودجه شما به پایان برسد به این موارد نیز توجه داشته باشید و پیش بینی های لازم را انجام دهید.

جای تعجب نیست که بودجه های عروسی اغلب سر به فلک می گذارند. بنابراین، خود را در مورد هزینه های پنهان آماده کنید تا در نهایت دچار شگفتی و استرس نشوید.

همچنین شما باید از قیمت اقلام در منطقه جغرافیایی و فصل مورد نظر خود برای برگزاری عروسی اطلاع داشته باشید. بدیهی است که قیمت تالارهای پذیرایی یا باغ تالارها در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است و نیز قیمت بسیاری از اقلام در فصل زمستان و پاییز کمتر از فصل تابستان و بهار می باشد. تحقیقات خود را در مورد نوع عروسی که می خواهید برگزار کنید، انجام دهید. با خود و بودجه تان صادق باشید و برنامه خود را مطابق با آن تنظیم کنید.

بودجه بندی عروسی

مرحله 6: عملیات ریاضی انجام دهید

پس از اتمام 5 مرحله ی فوق، وقت آن است که یک بررسی نهایی واقعی انجام دهید: آیا بودجه شما با هزینه های واقعی عروسی ایده آل تان منطبق است؟

هنگامی که بودجه تخمین زده شده و عروسی ایده آل شما خیلی به یکدیگر نزدیک هستند، یک اسپریدشیت (صفحه گسترده) ایجاد کرده و به هر یک از آیتم های عروسی بودجه ای را اختصاص دهید. توصیه میکنیم از Google Sheets استفاده کنید تا به راحتی بتوانید صفحه گسترده خود را با همسر خود، والدین و هر کس دیگری که در بودجه عروسی مشارکت کرده به اشتراک بگذارید.

نکته بسیار مهم : لطفاً برای اینکه ثابت کنید “می توانید” زیر بار قرض نروید.

اگر یک ازدواج خوب و همدل می خواهید (و چه کسی نمی خواهد) در زیر بار قرض غرق نشوید. فراتر از روز عروسی خود به زندگی خود فکر کنید و از آن لذت ببرید.

اگر نمیتوانید هزینه های عروسی را بپردازید، به آن نیازی ندارید. لطفاً به ما اعتماد کنید. شما می توانید با کمی خلاقیت یک عروسی عالی و کم هزینه برگزار کنید. به جای اینکه روی برچسب قیمت ها تمرکز کنید، روی احساسی که در عروسی شما جاری است و مهر و محبت بین شما و مهمانانتان تمرکز داشته باشید.

در رابطه با این موضوع بخوانید:زیباترین و به صرفه ترین روش های آماده سازی و دیزاین میز دسر عروسی

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟
مراحل ساخت کارت عروسی با گوشی ایفون و ios

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
تالار دانیال شهرک غرب

سلام واقعا حیف شد چرا تعطیل شد تالار؟ چند سال قبل مراسم عروسیم تو عمارت دانیال بود الان میخواستم برای مراسم افطار و شام مهمان دعوت کنم اون موقع یادمه که تالار دانیال هم فعالیت میکرد. به خاطر تجدید خاطره گفتم مراسمم رو تو تالار دانیال بگیرم اما الان میشنوم بسته شده ناراحت شدم ...

خانم امیری
باغ تالار و تشریفات فرست کلس

درود و سلام .. جشن عروسی پسرم در عمارت هانا توسط تشریفات عالی فرست کلس با مدیریت آقای رحمتی و اسدی که بسیار متعهد و مسولیت پذیر هستند در تاریخ پنجم فروردین ۱۴۰۳ با شکوه و جلالی وصف ناپذیر برگزار شد . همه چیز عالی پرفکت پذیرایی و پرسنل خوش برخورد و با اخلاق .میوه نوشیدنی فینگرفود درجه یک .. غذا سلف بسیار کیفیت بالا و متنوع .. از صمیم قلبم از تشریفات فرست کلس بابت اینکه شب عروسی پسرم را شکوهمند و بیادماندنی و خاص برگزار کردند و به همه ی میهمانانم بسیار خوش گذشت کمال تشکر را دارم و به شما قویا توصیه میکنم تا با خیال راحت مراسم خود را به ایشان بسپارید . در پناه ایزد منان باشید

بدون نام
آهنگ رقص عروس و خواهرش

اهنگ ها خیلی عالی بود. خسته نباشید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

سلام آدرس و شماره تلفن دفتر طلاق شماره ۱۲۲ تهران رو اگر دارید لطف بفرمایید، یه ۱۲۲ میدون توحید خیابون پرچم بود که بسته ، جای جدیدشو اگر دارید بفرمایید سپاس

بدون نام
باغ تالار عمارت دانیال

سلام من عروسیم رو بین عمارت دانیال و باغ تالار والا مردد هستم. این باغ بیشتر حالت معماری قشنگی داره ولی باغ والا از نظر وسعت و شکل باغ و فضاهای مختلف قشنگی های خودش رو داره. البته یکی از دوستان باغ تالار 21 رو هم معرفی کرده که عکساش رو دیدم . اونم خوشم اومد خواستم از سایت شما مشاوره بگیرم جهت انتخاب مجموعه.

حنیدرضانجفیان
تالار پذیرایی حیات

سلام شب خوش ممنون میشم لیست قیمت ومنو پذیرایی برای مراسم ختم رو ارسال بفرمایید

فاطمه
تالار پذیرایی نگار/ تهرانسر

قیمت منو و کلا بابت 170مهمان. زنونه مردونه جدا .حداقل قیمت چند؟

عباسعلی صدیق
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

آدرس دفتر ازدواج شماره ۲۹۲ کجاست ؟

جمال
آهنگ حنابندان شیرازی

عالی درجه یک افتخار ایران.ممنون از هنرمند عزیز دل