مراحل ثبت رسمی ازدواج در ترکیه

این روز‌ها کشور ترکیه مقصد بسیاری از ایرانیان برای تفریح و مسافرت می‌باشد. اما ازدواج چطور؟ همه ساله اتباع خارجی زیادی برای ازدواج به ترکیه سفر می‌کنند و ایرانیان بسیاری نیز در این دسته قرار می‌گیرند. بر اساس قوانین، ثبت از دواج رسمی در ترکیه بین شهروند این کشور و سایر کشور‌ها منع قانونی ندارد.

همچنین، افراد خارجی باید این نکته را نیز در نظر بگیرند که ثبت ازدواج در ترکیه تنها طی امضای یک قرار داد و به دور از مراسم‌های مذهبی صرت می‌گیرد. با این وجود شهروندان خارجی که در ترکیه ازدواج می‌کنند می‌توانند برای برگزاری آیین‌های مذهبی مربوط به خود نیز اقدام نمایند.

ازدواج رسمی در کشور ترکیه برای دو ایرانی غیر مقیم نیز امکان‌پذیر می‌باشد. اگر ایرانی هستید و قصد دارید ازدواج خود را در ترکیه ثبت کنید، باید به سفارت ایران در این کشور مراجعه و در مقابل افراد مسئول در این زمینه سوگند ازدواج یاد نمایید.

درهمین رابطه ببینید : عروسی در ترکیه

در غیر این صورت مسئولان قانونی در ترکیه نیز هستند و که می‌توانند ازدواج شما را به صورت رسمی و طی یک قراردادغیر مذهبی به ثبت برسانند. برای ثبت رسمی ازدواج باید در درجه اول ثابت کنید ازدواج شما و یا همسرتان هیچ گونه منع قانونی ندارد. اگر تنها یکی از زوجین ایرانی هستند، دیگر نمی‌توانید به سفارت ایران مراجعه کنید و مجبور به انتخاب نمایندگان مسئول ثبت ازدواج در ترکیه هستید.

ثبت رسمی ازدواج در ترکیه
شرایط ثبت رسمی ازدواج در ترکیه

همانطور که پیش ار نیز گفتیم ترکیه این روز‌ها مقصدی بسیار محبوب برای ازدواج در میان ایرانیان می‌باشد. اما ازدواج و به ثبت رساندن قانونی آن در ترکیه شرایطی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • _سن قانونی برای ازدواج نوزده می‌باشد. البته ایرانیانی که کمتر از نوزده سال سن دارند نیز با دریافت اجازه نامه رسمی از والدین خود قادر به ازدواج در کشور ترکیه خواهند بود.
  • _دو طرف ازدواج باید از سلامت کامل روح و روان برخوردار باشند.
  • _ازدواج دو فرد که با یکدیگر نسبت‌فامیلی نزدیک دارند در ترکیه امکان‌پذیر نیست.
  • _اگر قبلاً در ایران و سایر کشور‌ها ازدواج کردید، باید نامه جدایی رسمی خود را همراه دیگر مدارک ارائه دهید تا بتوانید ازدواج جدیدتان را در ترکیه به ثبت برسانید.
  • اگر یکی از طرفین قبلاً طلاق گرفته و قصد ازدواج مجدد دارد، باید از ثبت قانونی طلاق او حداقل ۳۰۰ روز گذشته باشید. در غیر این صورت ثبت رسمی و قانونی ازدواج آن‌ها در ترکیه امکان‌پذیر نخواهد بود. دانستن چند نکته برای ایرانیانی که قصد دارند ازدواج خود را در ترکیه رسمی کنند نیز ضروری است:
  • _ثبت ازدواج تنها در حضور نمایندکان دولت و مسئولان مربوطه امکان‌پذیر می‌باشد.
    _بهتر است چند روز پیش از مراسم ازدواج خود به ترکیه سفر کنید
    _اگر هیچ یک از شما دو نفر با زبان ترکی آشنایی ندارد، حضور یک مترجم ضروری است.

در صورتی که قصد برگزاری مراسم عقد ایرانی را در ترکیه دارید، باید اول ازدواج خود را به صورت قانونی و به دور از آیین‌های مذهبی به ثبت برسانید. سپس قادر به انجام مراسم عقد ایرانی نیز خواهید بود.

همچنین ببینید : آداب و رسوم عقد ایرانی

آیا می‌توانید سند ازدواج رسمی خود را در سایر کشور‌ها نیز ارائه دهید؟

سند ازدواج ایرانیانی که در ترکیه به ثبت رسیده قابل ارائه در سایر کشور‌ها نیز خواهد بود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که هم زن و هم مرد باید فرم‌های مربوط به درخواست ثبت ازدواج را پر کنند. به همین دلیل نیز بهتر است چند روز قبل از مراسم ازدواج خود در ترکیه حاضر باشید و به امور قانونی ثبت رسیدگی نمایید. لازم به ذکر است در روز مراسم به دو شاهد نیز نیاز خواهید داشت. شاهدان نباید از اعضای‌فامیل باشند. اما حضور دوست‌های خانوادگی به عنوان شاهد در مراسم ازدواج مانعی ندارد.

جشن عروسی در ترکیه

اخذ اقامت ترکیه از طریق عروسی و ازدواج در این کشور

اخذ اقامت ترکیه پس از ازدواج با یکی از شهرواندان این کشور امکان‌پذیر می‌باشد. اما پروسه‌ی دریافت اقامت کمی زمان بر است. در صورتی که ازدواج رسمی شما با یک شهروند ترکیه منعی ندارد، می‌توانید بعد از ثبت ازدواج به امور اخذ اقامت دائم این کشور بپردازید.

با توجه به قوانین مهاجرت در ترکیه، باید درخواست اخذ اقامت خود را پس از به ثبت رساندن ازدواجتان به صورت رسمی به مقامات این کشور ارائه دهید. ایرانیانی که شرایط لازم برای ازدواج و اقامت در ترکیه را دارند پس از مدتی شهروند دائم این کشور خواهند شد. البته دریافت اقامت پس از ثبت رسمی ازدواج در ترکیه امکان‌پذیر است اگر:

  • طرفین ازدواج در به صورت خانوادگی در یک منزل واحد زندگی کنند.
  • فرد ایرانی رفتار‌های خلاف قانون در چهارچوب ازدواج خود نداشته باشد.
  • از نظر قوانین مهاجرتی ترکیه مانعی برای اقامت فرد وجود نداشته باشد.

اگر قبل از اخذ اقامت همسر ترکیه‌ای فوت کند، شرط زندگی در یک منزل واحد منتفی خواهد بود، اما امور مهاجرت همچنان قابل پیگیری می‌باشد.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

عروسی آنانت آمبانی و رادیکا مرچنت پسر ثروتمندترین مرد آسیا
اطلاعیه لغو کلیه مراسمات عروسی
ازدواج کیوان ساکت اف و شیدا خلیق

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.