مراحل ثبت رسمی ازدواج در ترکیه

این روز‌ها کشور ترکیه مقصد بسیاری از ایرانیان برای تفریح و مسافرت می‌باشد. اما ازدواج چطور؟ همه ساله اتباع خارجی زیادی برای ازدواج به ترکیه سفر می‌کنند و ایرانیان بسیاری نیز در این دسته قرار می‌گیرند. بر اساس قوانین، ثبت از دواج رسمی در ترکیه بین شهروند این کشور و سایر کشور‌ها منع قانونی ندارد.

همچنین، افراد خارجی باید این نکته را نیز در نظر بگیرند که ثبت ازدواج در ترکیه تنها طی امضای یک قرار داد و به دور از مراسم‌های مذهبی صرت می‌گیرد. با این وجود شهروندان خارجی که در ترکیه ازدواج می‌کنند می‌توانند برای برگزاری آیین‌های مذهبی مربوط به خود نیز اقدام نمایند.

ازدواج رسمی در کشور ترکیه برای دو ایرانی غیر مقیم نیز امکان‌پذیر می‌باشد. اگر ایرانی هستید و قصد دارید ازدواج خود را در ترکیه ثبت کنید، باید به سفارت ایران در این کشور مراجعه و در مقابل افراد مسئول در این زمینه سوگند ازدواج یاد نمایید.

درهمین رابطه ببینید : عروسی در ترکیه

در غیر این صورت مسئولان قانونی در ترکیه نیز هستند و که می‌توانند ازدواج شما را به صورت رسمی و طی یک قراردادغیر مذهبی به ثبت برسانند. برای ثبت رسمی ازدواج باید در درجه اول ثابت کنید ازدواج شما و یا همسرتان هیچ گونه منع قانونی ندارد. اگر تنها یکی از زوجین ایرانی هستند، دیگر نمی‌توانید به سفارت ایران مراجعه کنید و مجبور به انتخاب نمایندگان مسئول ثبت ازدواج در ترکیه هستید.

ثبت رسمی ازدواج در ترکیه
شرایط ثبت رسمی ازدواج در ترکیه

همانطور که پیش ار نیز گفتیم ترکیه این روز‌ها مقصدی بسیار محبوب برای ازدواج در میان ایرانیان می‌باشد. اما ازدواج و به ثبت رساندن قانونی آن در ترکیه شرایطی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • _سن قانونی برای ازدواج نوزده می‌باشد. البته ایرانیانی که کمتر از نوزده سال سن دارند نیز با دریافت اجازه نامه رسمی از والدین خود قادر به ازدواج در کشور ترکیه خواهند بود.
  • _دو طرف ازدواج باید از سلامت کامل روح و روان برخوردار باشند.
  • _ازدواج دو فرد که با یکدیگر نسبت‌فامیلی نزدیک دارند در ترکیه امکان‌پذیر نیست.
  • _اگر قبلاً در ایران و سایر کشور‌ها ازدواج کردید، باید نامه جدایی رسمی خود را همراه دیگر مدارک ارائه دهید تا بتوانید ازدواج جدیدتان را در ترکیه به ثبت برسانید.
  • اگر یکی از طرفین قبلاً طلاق گرفته و قصد ازدواج مجدد دارد، باید از ثبت قانونی طلاق او حداقل ۳۰۰ روز گذشته باشید. در غیر این صورت ثبت رسمی و قانونی ازدواج آن‌ها در ترکیه امکان‌پذیر نخواهد بود. دانستن چند نکته برای ایرانیانی که قصد دارند ازدواج خود را در ترکیه رسمی کنند نیز ضروری است:
  • _ثبت ازدواج تنها در حضور نمایندکان دولت و مسئولان مربوطه امکان‌پذیر می‌باشد.
    _بهتر است چند روز پیش از مراسم ازدواج خود به ترکیه سفر کنید
    _اگر هیچ یک از شما دو نفر با زبان ترکی آشنایی ندارد، حضور یک مترجم ضروری است.

در صورتی که قصد برگزاری مراسم عقد ایرانی را در ترکیه دارید، باید اول ازدواج خود را به صورت قانونی و به دور از آیین‌های مذهبی به ثبت برسانید. سپس قادر به انجام مراسم عقد ایرانی نیز خواهید بود.

همچنین ببینید : آداب و رسوم عقد ایرانی

آیا می‌توانید سند ازدواج رسمی خود را در سایر کشور‌ها نیز ارائه دهید؟

سند ازدواج ایرانیانی که در ترکیه به ثبت رسیده قابل ارائه در سایر کشور‌ها نیز خواهد بود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که هم زن و هم مرد باید فرم‌های مربوط به درخواست ثبت ازدواج را پر کنند. به همین دلیل نیز بهتر است چند روز قبل از مراسم ازدواج خود در ترکیه حاضر باشید و به امور قانونی ثبت رسیدگی نمایید. لازم به ذکر است در روز مراسم به دو شاهد نیز نیاز خواهید داشت. شاهدان نباید از اعضای‌فامیل باشند. اما حضور دوست‌های خانوادگی به عنوان شاهد در مراسم ازدواج مانعی ندارد.

جشن عروسی در ترکیه

اخذ اقامت ترکیه از طریق عروسی و ازدواج در این کشور

اخذ اقامت ترکیه پس از ازدواج با یکی از شهرواندان این کشور امکان‌پذیر می‌باشد. اما پروسه‌ی دریافت اقامت کمی زمان بر است. در صورتی که ازدواج رسمی شما با یک شهروند ترکیه منعی ندارد، می‌توانید بعد از ثبت ازدواج به امور اخذ اقامت دائم این کشور بپردازید.

با توجه به قوانین مهاجرت در ترکیه، باید درخواست اخذ اقامت خود را پس از به ثبت رساندن ازدواجتان به صورت رسمی به مقامات این کشور ارائه دهید. ایرانیانی که شرایط لازم برای ازدواج و اقامت در ترکیه را دارند پس از مدتی شهروند دائم این کشور خواهند شد. البته دریافت اقامت پس از ثبت رسمی ازدواج در ترکیه امکان‌پذیر است اگر:

  • طرفین ازدواج در به صورت خانوادگی در یک منزل واحد زندگی کنند.
  • فرد ایرانی رفتار‌های خلاف قانون در چهارچوب ازدواج خود نداشته باشد.
  • از نظر قوانین مهاجرتی ترکیه مانعی برای اقامت فرد وجود نداشته باشد.

اگر قبل از اخذ اقامت همسر ترکیه‌ای فوت کند، شرط زندگی در یک منزل واحد منتفی خواهد بود، اما امور مهاجرت همچنان قابل پیگیری می‌باشد.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

هتل اسپیناس میزبان مراسم عروسی دختر شمخانی
صفر تا صد ماجرای ازدواج گوگوش با پسری ۳۰ ساله
طلاق مهدی قائدی از همسرش علنی شد
طراحی سایت تالار پذیرایی

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️