عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد ؟

آیا برگزاری مراسم خواستگاری و عقد ازدواج در ماه‌های محرم و صفر، جایز است یا خیر؟ باتوجه به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده نیز امری مقدس و نیکو در دین مبین اسلام است. رسول اکرم (ص) بارها بر اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده تأکید فرموده‌اند و آن را از سنت‌های حسنه و مورد پسند خداوند متعال دانسته‌اند بهتر است مراسمات ازدواج ، عقد و نامزدی را در دوماه محرم و صفر برگزار نشود و هتک حرمت نکنیم.
حال این سوال مطرح می شود آیا مراسم عقد و عروسی در ماه محرم مشکل شرعی دارد یا خیر؟ تا انتهای این مطلب همراه تالارکده باشید تا به پاسخی مناسب برای سوال خود دست یابید.

برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و صفر جایز است یا خیر؟

با فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر، سوالی در ذهن برخی از خانواده‌ها و جوانان شکل می‌گیرد: آیا ازدواج در این دو ماه جایز است؟
از نظر شرعی، هیچ منعی برای عقد و ازدواج در ماه‌های محرم و صفر وجود ندارد. مراجع عظام تقلید نیز بر این امر تأکید داشته‌اند که عقد و ازدواج در هیچ زمانی حرام نیست و این دو ماه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در هر صورت، اگر ازدواج در این دو ماه به معصیت و هتک حرمت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان منجر نشود، مانعی ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است زمان دیگری را برای برگزاری مراسم عروسی و جشن‌های مرتبط با آن در نظر بگیرید تا با روزهای عزاداری تلاقی نداشته باشد.

برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و صفر

نظرات مراجع تقلید در مورد برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم

همه مراجع معظم تقلید بر این امر اتفاق نظر دارند که برگزاری مراسم عقد و ازدواج در ماه‌های محرم و صفر، اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیدالشهدا (ع) نباشد، اشکال ندارد.

مطابق نظر آیت الله خامنه‌ای:

برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و صفر و دیگر ایام سوگواری ائمه اطهار چه حکمی دارد ؟

بطورکلی برگزاری مراسم عقد و نامزدی در ایام سوگواری اشکالی ندارد ولی برگزاری مجالس جشن و انجام کار‌هایی که موجب هتک و بی‌حرمتی گردد، در خصوص ایام عزا جایز نبوده و حرام است.

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:

برای ادای احترام بهتر است دهه عاشورا و اربیعین را به عزاداری بپردازید و در بقیه ایام آزادید. هرچند میان مردم عرف است که مراسم عقد و عروسی را در تمام روزهای محرم صفر به نشانه شکون و احترام برگزار نمیکنند.

آیا می توان در ماه نحرم عروسی گرفت

نکات مهم برای برگزاری مراسم شادی در ایام عزاداری محرم و صفر

درست است که ازدواج در این دو ماه از نظر شرعی هیچ اشکالی ندارد، اما برخی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

احتمال گناه

یکی از نگرانی‌ها این است که تاخیر در ازدواج در این دو ماه ممکن است زوجین را به سمت گناه سوق دهد. در این شرایط، راه حل مناسبی وجود دارد.

می‌توان با انجام عقد محرمیت در این ماه‌ها، از بروز گناه جلوگیری کرد و به تعهدات شرعی عمل نمود.
سپس می‌توان جشن عروسی و مراسم ازدواج را با فرا رسیدن ماه‌های رجب، شعبان یا ذی‌القعده که فضایی شادتر دارند، برگزار کرد.

ازدواج در ماه‌های محرم و صفر چه حکمی دارد

فوت بستگان

نگرانی دیگری که ممکن است به وجود آید، فوت بستگان در این دو ماه و تاخیر بیشتر در ازدواج به دلیل رعایت مراسم عزاداری است. در این مورد نیز راهکارهایی وجود دارد:

می‌توان با رعایت نهایت احترام به شعائر مذهبی، مراسمی ساده و صمیمی برای ازدواج در این ماه‌ها برگزار کرد.
در این شرایط نیز انجام عقد محرمیت و تعیین زمان مناسب‌تر برای برگزاری جشن عروسی، راه‌حلی مناسب خواهد بود.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

لباس مناسب برای عکاسی تولد
عروسی چیست؟
آداب خواستگاری برای خانواده پسر
بهترین هدیه برای سالگرد ازدواج و سوپرایز همسر

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
ساخت کارت دعوت تولد دیجیتال آنلاین

سلام. من کارت عروسی دیجیتال رو قبلا از شما سفارش دادم. الان میخواستم کارت تولد سفارش بدم. ممکنه راهنمایی کنید از کجا میتونم ؟

فاطمه
باغ تالار اریکه تات

مراسم ما تو باغ یاسین با اجرای تشریفات تات بود بی نظیر بود همچی ممنون از سلیقه خوبشون و کیفیت بسیار بالای پذیراییشون

بابائی
باغ تالار عمارت شیخان

اولش که میوه گذاشتند نیم ساعت رو میز بود بعد سریع برداشتند،صدای موزیک بشدت زیاد بود،زمین سالن قبل ورود میهمانان و عروس داماد کثیف بود،موقع سلف غدا چون ما صاحب مجلس بودیم می‌خواستیم غذا ببریم که گفتند تموم شده در صورتی کل مهمانان ما ۲۰۰ نفر بودند ولی ما ۳۰۰ نفر دعوت کرده بودیم که صد نفر نیامدند یجورایی غذا رو پیچوندند بعد از اینکه مهمانان شروع به خوردند کردند کارکنان سالن بدون کسب اجازه از عروس داماد رفتند و همه ی غذا هارو خوردند. اگر می‌خواهید در این سالن عروسی بگیرید دقت کنید قبل از اینکه کارکنان شروع به خوردند کنند صاحب مجلس باقی مانده غذا را با خودش بیاره. به هرحال من همه ی کامنت هارو خواندم و هیچکس راضی نبود ما هم راضی نبودیم.

بدون نام
عمارت قصر پایتخت کرج

مدیریت آقای مشهدی بسیار ضعیف بود پرسنل کثیف و بد اخلاق به مدیریت خانم حقیقی متاسفانه هیچ گونه تعهدی نسبت به قرار دادی که بسته شد نداشتن پذیرایی ناراضی من مراسمم تو مهر بود اصلا رضایت نداشتم

بدون نام
باغ تالار عمارت سام

بهترین عمارت وبهترین مدیریت کیفیت عالی خیلی ممنون از اقای مولایی وپرسنل کار بلدشون عروسی پسرم ۱۹ شهریور بود همه چیزعالی بود

عذرا مظلوم
قیمت تالار عروسی در تهران ۱۴۰۳

سلام میخواستم قیمت ورودی برای ۲۰۰ نفر مهمان تو تهران رو بدونم

بدون نام
باغ تالار عمارت بیست و یک ۲۱

سلام من مهمان جشن عروسی یکی از بستگان در این تالار بودم هنگام ورود مسافت پارکینگ تا تالار در هوای سرد فوق العاده طاقت فرسا بود ، پذیرایی با تعاریف این تالار مغایرت داشت ، نوشیدنی گرم بیرون سرو میشد که سرد بود . سرو شام در سالن مجزا دور از تالار بود که با سن من خیلی ازاردهنده بود . خلاصه با مبلغی که از میزبان شنیده بود هیچ هماهنگی نداشت . بخار موقع موزیک تنگی نفس می اورد ، نه تنها من اکثر مهمانان مجبور شدن در هوای سرد از سالن بیرون برن . لطفا به این نکات توجه بشه اگر میخواهید به کارتان ادامه بدید . چون فضای بیرونی تالار فوق العاده زیباست حیفه حیف

مهسا مظلومی
تالار تشریفاتی مایا

رفتار پرسنل از دم پارکینگ تا اخر شب که میخاستیم خدافظی کنیم عالی بود پذیرایی هم خوب بود طعم باقالی با گوشت هم استثنایی بود

بدون نام
باغ تالار عمارت بیست و یک ۲۱

سلام ما چند شب پیش مراسم عروسی در این تالار داشتیم ، مسافت پارکینگ تا تالار برای مهمانان بخصوص خانمها ازاردهنده ست ، پذیرایی به نسبت مبلغ دریافتیشون خیلی ضعیفه ، سرو شام در سالن مجزاست که با تالار فاصله داره و برای میهمانان در هوای سرد پیمودن این مسیر خیلی سخته ، سرو اردور با منوی انتخابی متفاوته ، گروه موزیک فوق العاده ضعیفه ، ........ خلاصه مبلغ دریافتی با خدمات هم خوانی نداره کیفیت شام خوب بود ولی از اینهمه غذا که باقی مانده بود پلوی خالی بدون گوشت و مرغ پک کرده بودن ، که اگر ادعا میکردن چیزی نمانده ابروی خودشان را بیشتر حفظ کرده بودن . فضای تالار بیرون سالن و داخلش خیلی قشنگه ولی صندلیها راحت نیستن به سرویس غذاخوری و دکوراسیون نمیخورن . اگر به این رویه ادامه بدن متاسفانه کسی تمایل به معرفی تالار را نداره . درکل سرویس دهی با مبلغ دریافتی هماهنگی نداره ،