پاگشا عروس چیست؟

پاگشا عروس یکی از مراسم های باستانی ایران می باشد که در آن خانواده های عروس و داماد بعد از مراسم عروسی آن ها را به خانه خود دعوت می کنند. این مراسم برای آشنایی بیشتر تازه عروس و داماد با خانواده های یکدیگر برگزار می شود که در این مهمانی افرادی که به مراسم پاگشا دعوت هستند، هدیه ای را به عروس و داماد تقدیم می کنند

مراسم پاگشای عروس در استان های مختلف آداب و رسوم متفاوتی دارد؛ اما در این مقاله قصد داریم شما را با آداب و رسوم کلی این جشن یا مهمانی آشنا کنیم.

پاگشا عروس

 

خانواده ها بعد از طولانی شدن عقد و یا بعد از عروسی، عروس و داماد را برای راحتی رفت و آمد و آشنایی بیشتر به صرف شام یا ناهار دعوت می کنند و هدیه ای را بعنوان کادوی رونما به عروس و داماد داده می شود که این مهمانی به مراسم پاگشای عروس و داماد مشهور است

پاگشا چیست ؟

پاگشای عروس یک مهمانی ساده است و در آن به عروس و داماد یک کادو به عنوان رونما داده می شود. پذیرایی این مهمانی در شهر های مختلف متفاوت است. برای مثال در تهران عروس و داماد را به یک وعده ناهار و یا شام دعوت می کنند. این امر ممکن است در استان های متفاوت تغییر کند اما اگر به دنبال برگزاری مراسم پاگشای عروس لاکچری هستید باید 4 نکته طلایی را به یاد داشته باشید. این 4 نکته طلایی عبارت‌اند از:

4 نکته طلایی برای مراسم پاگشای عروس

  1. خوب برنامه ریزی کنید و لیستی از مهمانان مراسم آماده کنید!

گروه بزرگی از مهمان ها در مراسم پاگشای عروس می تواند باعث شادی و سرور مراسم شما بشود؛ اما باید لیستی از مهمانان حاضر در مراسم تهیه کنید تا در تهیه تدارکات مراسم به مشکل بر نخورید.

  1. قبل از پاگشا عروس همه چیز را آماده کنید!

غذایتان را آماده کنید، میز را آماده کنید، فضای مهمانی را مرتب کنید، قبل از آمدن عروس و داماد، نوشیدنی های را که برای مراسم پاگشا عروس در نظر گرفته‌اید؛ آماده کنید. با این کار می توانید مراسم پاگشای عروس را با خیال راحت تری برگزار کنید و به امور مهمترین بپردازید.

سفره پاگشا و نکاتی که قبل از برگزاری پاگشا باید بدانیم

  1. خوش برخورد باشید!

اطمینان حاصل کنید که از عروس و داماد به گرمی استقبال می شود، این امر باعث می شود تا آن ها در طول برگزاری مراسم پاگشا عروس احساس خوبی داشته باشند.

  1. در پاگشا عروس رهبر باشید!

این وظیفه شما است که پاگشا عروس را به خوبی برگزار کنید و به مهمانان خود اطلاع دهید که چه زمانی برای شام، یا دسر بر سر میز ها بیایند. در میان مهمانان خود گردش کنید، افراد تازه وارد را معرفی کنید و به اندازه کافی با هر گروه بمانید و گفتگو کنید.

مهمانی پاگشا عروس و داماد در کجا برگزار می شود؟

مهمانی و مراسم پاگشا تا حدود زیادی بستگی به فرهنگ و وسع مالی خانواده میزبان دارد. بعضیا ممکن است به دنبال برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم باشند و بعضی های دیگر به فکر یک مهمانی جمع و جور و خودمانی هستند.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که با توجه به زندگی شهر نشینی و فضای کوچیک اکثر آپارتمان ها بسیاری به فکر برگزاری مهمانی پاگشا در رستوران باشند اما به اعتقاد خیلی ها مهمانی رونما دادن به عروس و داماد، حتما باید در خانه میزبان صورت بگیرد و پذیرایی در رستوران و تالار را فرار از دعوت به منزل می پندارند. خلاصه اگر به دنبال برگزاری مهمانی پاگشا هستید به این نکته توجه کنید

همچنین بخوانید : تالار با ظرفیت کم مناسب تولد، پاگشا، بله برون

رسم پاگشا عروس چه زمانی برگزار می شود ؟

بطور کلی اختلاف نظر های برای برگزاری پاگشا وجود دارد. برخی معتقد هستند که عروس و داماد را باید بعد از عقد پاگشا کرد و برخی دیگر بر پاگشا کردن بعد از مراسم عروسی باور دارند. اما اگر بخواهیم از نظر منطقی بررسی کنیم باید بدانیم که پاگشا وقتی معنا پیدا می کند که عروس و داماد بعنوان زوج زندگی مشترک خود را آغاز کرده و زیر یک سقف زندگی می کنند

چه افرادی به مهمانی پاگشا عروس دعوت میشوند ؟

پاسخ به این سوال به وضع مالی و فرهنگ های مختلف بستگی دارد. در بعضی از اقوام معمولا در کنار عروس و داماد، خواهر، برادر و خانواده هرکدام از زوجین بعلاوه بزرگ خاندان فامیل دعوت می شود. اما امروزه با توجه به شرایط حاکم بر جامع و وضعیت معیشت نه چندان مطلوب خانواده ها، این مراسم با نفرات اندکی شامل عروس و داماد و بستگان درجه یک برگزار می شود

برای پاگشا عروس چی بخرم ؟

هنگامی که بحث برگزاری مراسم پاگشای عروس به میان می آید؛ اولین سوالی که ذهن ما را به خود مشغول می کند این است که برای پاگشا چی کادو بدهم؟ این سوال بسیار مهم است. زیرا اولین باری است که شما عروس و داماد را به خانه خود دعوت کرده‌اید و آن ها هرگز این روز را فراموش نخواهند کرد.

 

اما دیگر لازم نیست نگران باشید! مادر تالار کده به شما عزیزان در انتخاب کادو مناسب برای مراسم پاگشای عروس و داماد کمک می کنیم. تنها کافی است یکی از موارد گفته شده در این بخش را تهیه کنید و آن ها را به عروس و داماد دلبند خود هدیه دهید.

اما قبل از معرفی ایده های برای کادو دادن مطالعه مقاله ” 7 ایده خاص برای هدیه مادر عروس به عروس ” شاید برای خانواده عروس بتواند مفید باشد

پاگشا داماد

خوشبختانه این لیست شامل تعدادی از بهترین کادو های پاگشا عروس است. از ظروف آشپزخانه و کیت ابزار گرفته تا آثار هنری شخصی سازی شده منحصر به فرد. کادو پاگشا می تواند کادویی به یاد ماندنی از طرف شما به عروس وداماد باشد و آن ها از این کادو تا سالیان سال به خوبی و خوشی استفاده کنند.

همچنین بخوانید : برای نشون عروس چی میبرن؟

در ادامه بخشی از کادو های مناسب برای مراسم پاگشای عروس را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. پرتره کاغذی

هر زوج متأهلی عکس های عروسی را در سراسر خانه خود پراکنده خواهد کرد. شما می توانید عکسی از عروس و داماد را به یک طراح ماهر داده تا بتواند از آن ها پرتره‌ای خاص و منحصر به فرد را به تصویر بکشد.

  1. سینی چوبی دسته دار

همه افراد بودجه زیادی برای خرید کادو مراسم پاگشا عروس ندارند؛ در نتیجه سینی های چوبی یا لوازم خانگی با قیمت پایین‌تر می توانند یکی از گزینه های عالی برای هدیه به عروس و داماد باشند.

  1. گل و گلدان برای کادو پاگشا عروس

شما می توانید گلدان ها را شخصی سازی کنید و روی آن ها تاریخ روز عروسی و نام عروس و داماد را حک کنید. با این کار هدیه مراسم پاگشای عروس خود را بسیار لاکچری‌تر کرده و به عروس و داماد حس خاص بودن را منتقل می کنید.

  1. ست لیوان و ظروف

ست ظروف و لیوان های دو نفره که نام اولیه و نام خانوادگی عروس و داماد بر روی آن ها حک شده است، می تواند هدیه‌ای جذاب و متفاوت برای مراسم پاگشای عروس به شمار بیاید. هر بار که از این مجموعه برای جشن سالگرد یا مناسبت خاص دیگری استفاده می کنند، شادی زیادی برای آن ها به ارمغان می آورد و با این کار شما در تمامی لحظات خوش آن دو شریک هستید.

سالن عقد

  1. دوربین در پاگشا عروس

زوج متاهل برای سفر خود تلاش می کنند و دوست دارند لحظه به لحظه زندگی خود را ثبت کنند. به همین دلیل خرید دوربین های جیبی می تواند یکی از بهترین گزینه ها به عنوان کادو مراسم پاگشا عروس باشد.

  1. اقلام خانگی

اگر زوجین به خانه جدید خود نقل مکان می کنند، احتمالاً به لوازم آشپزخانه جدید و وسایل خانه نیاز دارند، به عنوان مثال، چراغ ها، شمع های معطر، آینه های زیبا و … از مواردی هستند که تازه عروس و داماد در خانه خود به آن ها نیازمندند. اگر به عروس و داماد نزدیک باشید و بدانید که آن ها ممکن است به چه چیزی نیاز داشته باشند، می توانید هدیه های بهتری برای مراسم پاگشای عروس تهیه کرده و به آن ها تقدیم کنید.

از دیگر کادو های مناسب برای مراسم پاگشای عروس و داماد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلندگو های بی سیم یا اسپیکر های مسافرتی
  • لباس تیم ورزشی مورد علاقه عروس و داماد
  • کتاب شعر مورد علاقه آن ها
  • بلیت نمایش
  • بازی
  • بلیت سفر دور دنیا
  • طلا
  • پتو
  • کارت هدیه

بسیار مهم است که هنگام انتخاب یک کادو پاگشا برای عروس و داماد، تصمیمی هوشمندانه بگیرید. توصیه های بالا به شما می کند تا به سوال «برای مراسم پاگشای عروس کادو چی بدهم؟» جواب دهید و هدیه‌ای درخور عروس و داماد تهیه کنید.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آیا می شود در ماه محرم ازدواج کرد
مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )

آخرین دیدگاه‌ها

سلیمی
باغ تالار محرابی

سلام ، برای جشن به دنیا اومدن دخترمون ، با ۱۲۰ نفر مهمون ، با یه منوی متوسط هزینه ش چقدر میشه ؟

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!