اصلی ترین مشکلات زندگی مشترک و راه حل آنها

شکی نیست که رابطه های طولانی مدت نظیر ازدواج با چالش های گوناگونی همراه است. حتی بهترین ازدواج ها هم مشکلات خاص خود را دارند، اما در نهایت این زن و شوهر هستند که باید به جای قرار گرفتن در مقابل یکدیگر با همفکری و همراهی مشکلات را از سر راه خود بردارند. مشکلات زندگی مشترک را نمی توان به تنهایی از بین برد. تلاش یکی از طرفین ازدواج برای بهبود شرایط زندگی مشترک به تنهایی در اغلب موارد نتیجه ای جز شکست ندارد، چرا که شما از ذهن و خواسته های طرف مقابل خود آگاه نیستید و تنها از دریچه دیدگاه و نظرات خود به سنجش چالش های زندگی مشترک می پردازید.

با این وجود که مشکلات زندگی مشترک در تمامی روابط یکسان نیستند، باید بدانید اکثر زوج ها با مسائل گوناگونی دست و پنجه نرم می کنند که پایه و اساس شکل گیری آنها مشابه یکدیگر است. حال بهتر است به بررسی و تحلیل برخی از اصلی ترین مشکلات زندگی مشترک که ممکن است زندگی بسیاری از زوج ها را به چالش کشیده باشد بپردازیم.

عمده ترین مشکلات زندگی مشترک از دیدگاه روانشناسان

مشکلات زندگی مشترک

علایق و نظرات خود را نادیده می گیرید

این مشکل معمولا با نیت خوب یکی از طرفین ازدواج آغاز می شود: شما می خواهید همسرتان مستقل باشد و احساسات او نیز نادیده گرفته نشود، حتی اگر خیلی هم او را درک نمی کنید. از طرفی هم نمی خواهید پارتنر خود را با صحبت از علایق و خواسته های خود به زحمت بیاندازید.

با این حال که قصد شما تنها خوبی و محبت کردن به همسرتان است، این موضوع می تواند باعث فاصله میان شما شود. سرانجام این طرز فکر، چیزی جز احساس تنهایی برای شما نخواهد بود. زندگی مشترک باید هم برای زن و هم برای مرد به صورت مشترک پیش برود. با نادیده گرفتن احساسات و علایق خود، ارتباط عاطفی شما و همسرتان در گذر زمان کمرنگ و کمرنگ تر خواهد شد.

راه حل

به یک زندگی مشترک و هماهنگ فکر کنید. شما مجبور نیستید تمام خواسته ها و احساسات همسر خود را تبدیل به خواسته های خود کنید، در حالی که احساسات خود را به طور کامل فراموش کرده اید. نقاط مشترکی را در رابطه ی خود پیدا کنید و با هم به پرورش آنها بپردازید. اگر به سرگرمی و تفریح خاصی علاقه دارید، از همسر خود بخواهید آن را برای شما فراهم آورد. این کار باعث می شود تا همسرتان نیز از علایق و احساسات شما شناخت کافی پیدا کند.

اگر در مقابل این پارتنر شما است که دائما خود و احساساتش را نادیده می گیرد، با او صحبت کنید. از همسرتان بپرسید نسبت به زندگی مشترک چه حسی دارد و چه کارهایی او را خوشحال می کند.

مشکلات در ازدواج

نوع پول خرج کردن شما متفاوت است

شکی نیست که منشا بسیاری از مشکلات زندگی مشترک پول است! خصوصا اگر یکی از زوجین رویکرد متفاوتی برای خرج کردن پول در زندگی مشترک داشته باشد. مثلا شما به پس انداز پول های خود فکر می کنید، در حالی که همسرتان تا آخرین سکه جیب خود را لباس می خرد! اما همیشه امیدی برای نجات زندگی مشترک وجود دارد. بهتر است ابتدا به یافتن دلیل رویکرد خود و همسرتان درباره ی مسائل مالی بپردازید.

برای اینکار هم می توانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید، در واقع راهکار اکثر مشاوران خانواده برای حل مشکلات زندگی مشترک کمک به زوجین برای درک بیشتر یکدیگر است. پس ابتدا از خود بپرسید پول خرج کردن برای شما چه معنی دارد؟ بهتر است بدانید نحوه ی پول خرج کردن افراد مختلف معمولا به نوع زندگی آنها در کودکی باز می گردد.

راه حل

برای پول خرج کردن انتظارات مشترکی از هم پیدا کنید. دنبال دلیل برای سازش باشید، نه اینکه رفتارهای طرف مقابل را موشکافی کنید! برای مثال باز کردن یک حساب بانکی مشترک در کنار حساب های شخصیتان راه حل مناسبی به نظر می رسد. همچنین باید برای درامد خود برنامه ریزی دقیق داشته باشید. مهمترین خرج های خود در هر ماه را یادداشت و همچنین درباره ی میزان پس انداز ایده آل خود با همسرتان مشورت کنید.

ازدواج موفق

رابطه جنسی خوبی ندارید

وقتی صحبت از مشکلات زندگی مشترک ناشی از عدم وجود رابطه ی جنسی خوب به میان می آید، بسیاری از زوج ها اقرار می کنند که کم و بیش با آن درگیر هستند. زن و شوهر ها معمولا از صحبت درباره ی مشکلات روابط زناشویی خود و یافتن راهکار مناسب برای چنین مشکلاتی اجتناب می کنند. دلیل این موضوع نیز خجالت زیاد و ترس از قضاوت شدن است. به همین خاطر مشکلات رابطه ی جنسی در ازدواج گاهی برای مدت ها حل نشده باقی می مانند و همین موضوع نیز روابط زوجین را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

راه حل

دو گام مهم برای حل این مشکل در زندگی مشترک وجود دارد. گام اول، ریشه ی مشکلات در روابط جنسی را بیابید. از خودتان بپرسید رابطه جنسی ایده آل برای شما چگونه است و در حال حاضر چقدر با ایده آل های خود فاصله دارید. همیشه یافتن ریشه ی مشکل اولین قدمی است که به حل آن کمک می کند.

گام دوم اما شناخت خواسته های جنسی طرف مقابل است. اگر در خواسته های شما از رابطه جنسی وجه اشتراکی وجود دارد برای رسیدن به آن تلاش کنید. و اما اگر خواسته های جنسی مشترکی ندارید، برای رضایت طرف مقابل خود به صحبت های او گوش کنید و دنبال راهکار مناسب باشید. شما باید علاوه بر خواسته های خود از روابط جنسی، به خواسته های همسرتان نیز احترام بگذارید.

حسادت فرمان زندگی شما را در دست گرفته است

شاید فکر می کنید حس حسادت شما ناشی از مجموعه ای از عوامل بیرونی مختلف و نگرانی شما برای حفظ زندگی مشترک است. اما زن و شوهر ها معمولا به میزان صمیمیت همسر خود با دیگر افراد حسادت می کنند، پس این یک اختلال در احساس شما است و ارتباطی با علاقه ی شما برای حفظ زندگی مشترک ندارد.

راه حل

تنها راه از بین بردن این نوع از حسادت صحبت درباره ی احساسات خودتان است. ناخودآگاه دوست دارید همسرتان وقت و توجه بیشتری را به شما اختصاص دهد، پس این موضوع را با او درمیان بگذارید. تجربه نشان داده افرادی که فارغ از چنین حسادتی زندگی مشترک خوبی دارند، از احساست خود با یکدیگر صحبت می کنند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )
مدل های شیک لباس مجلسی میدی

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️