آداب‌ورسوم عروسی فرانسوی

امروزه در مراسم عروسی فرانسوی‌ها بیشتر شاهد تلفیق سبک‌های معاصر با آداب‌ورسوم سنتی و قدیمی‌تر هستیم. در عروسی‌های فرانسوی مدرن برخی از اکثر سنت‌های قدیمی تقریباً منسوخ‌شده‌اند. مثلاً درگذشته عروس‌ها باید محتویات اسرارآمیز یک گلدان را که توسط مهمان‌ها تهیه می‌شد، می‌نوشیدند؛ اما امروزه این رسم عجیب‌وغریب تقریباً برچیده شده است. بااین‌وجود برخی از آداب‌ورسوم عروسی‌های سنتی فرانسوی، هنوز زیبایی و جذابیت خود را دارند و بسیاری از زوج‌های جوان در عروسی‌های خود این سنت‌ها را به‌جا می‌آورند.

عروسی فرانسوی

برخی از سنت‌های عروسی فرانسوی به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. انتخاب فردی به‌عنوان شاهد که باید در محراب کنار عروس و داماد بایستد، برگزاری یک مراسم جانبی در کنار مراسم اصلی، دکوراسیون مجلل، غذا و نوشیدنی‌های محلی فرانسوی، پذیرایی در تمام طول شب و سرگرمی‌های جذاب، ازجمله سنت‌های دیرینه عروسی فرانسوی هستند.

در ادامه به بررسی جزئیات برگزاری مراسم عروسی فرانسوی پرداخته‌شده است.

  1. سوگند ازدواج در عروسی فرانسوی:

عروسی به سبک فرانسوی

عروس یا داماد‌های فرانسوی برای پاسخ مثبت به خطبه عقد، از کلمه “بله” استفاده نمی‌کنند و در عوض عروس و داماد رضایت خود را برای شروع زندگی مشترک با عبارت “من او را می‌خواهم” که معادل فرانسوی آن “Je le veux” می‌باشد، اعلام می‌کنند.

در همین رابطه ببینید : آداب و رسوم مراسم عروسی در کره

  1. سبک پوشش مهمانان در عروسی فرانسوی:

لباس مهمان ها در عروسی فرانسوی

معمولاً فرانسوی‌ها به هنگام حضور در مراسم عروسی لباس‌های کلاسیک می‌پوشند. خانم‌های فرانسوی با پیراهن و مردان با کت‌وشلوار در مراسم حاضر می‌شوند. گاهی اوقات عروس و داماد تم خاصی برای لباس‌های مهمان‌ها انتخاب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال مهمانان مرد باید کراوات سیاه یا کراوات سفید  بزنند و مهمانان زن نیز باید کلاه‌های جذاب و زیبا بپوشند.

  1. نامزدی دراماتیک در عروسی به سبک فرانسوی:

نامزدی در عروسی فرانسوی

نامزدی در فرهنگ فرانسوی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مظرح کردن پیشنهاد نامزدی در طول یک سفر عاشقانه به مکانی نمادین، معمولاً رویداد بزرگی تلقی می‌شود. درست مانند فرهنگ ازدواج در امریکا، بعد از درخواست نامزدی، نوبت به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن نامزدی می‌رسد که با حضور خانواده‌های عروس و داماد و دوستان صمیمی و نزدیک آنها برگزار می‌شود. دور هم جمع شدن و گردهمایی خانواده‌های عروس و داماد سنت مهمی در عروسی به سبک فرانسوی است که اکثر زوج‌های فرانسوی به این سنت پایبند هستند.

  1. وجود شاهد به‌جای ساقدوش در عروسی فرانسوی‌ها:

عروسی فرانسوی

زوج‌های فرانسوی معمولاً به‌جای ساقدوش، برای خود شاهد انتخاب می‌کنند. شاهدان در تمام طول مراسم در کنار عروس و داماد بوده و حضور و امضای آنها برای ثبت قرارداد ازدواج فرانسوی ضروری است.

همچنین ببینید : گلچین بهترین متن های کارت عروسی

محدودیت سنی و جنسیتی برای انتخاب شاهدان وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر شاهدان می‌توانند جوان یا پیر، زن یا مرد باشند و برخلاف ساقدوش‌ها که معمولاً لباس‌هایی مشابه با تم مشخص به تن می‌کنند، شاهدان محدودیتی درزمینه انتخاب مدل و رنگ لباس خود ندارند. عروس و داماد فرانسوی می‌توانند خواهر یا برادر و حتی دوستان خود را به‌عنوان شاهد معرفی کنند. اما امروزه اکثر عروس و دامادهای فرانسوی ترجیح می‌دهند به‌جای شاهد، ساقدوش داشته باشند.

  1. برگزاری دو مراسم در عروسی فرانسوی:

عروسی به سبک فرانسوی ها

عروسی فرانسوی شامل دو مراسم می‌شود. یکی از این مراسم‌ها مطابق عرف و قوانین مدنی و دیگری به‌طور نمادین برگزار می‌شود. مراسمی که مطابق عرف برگزار می‌شود هنوز جایگاه خود را در فرهنگ فرانسوی‌ها دارد. زیرا این مراسم، تنها مراسمی است که رسمی بودن ازدواج را تائید می‌کند. مراسم مدنی معمولاً یک روز قبل از برگزاری جشن عروسی و تنها با حضور اعضای اصلی خانواده‌های عروس و داماد و شاهدان برگزار می‌شود. مراسم نمادین، درواقع مراسم اصلی عروسی است که روز بعد از مراسم مدنی در کلیسا و یا سالن‌های عروسی برگزار می‌شود.

  1. کتاب سوابق خانوادگی در ازدواج فرانسوی:

کتابچه سوابق خانوادگی در ازدواج فرانسوی

کتابچه سوابق خانوادگی یا ” Livret de Famille”، نوعی سند ثبت‌احوال به‌حساب می‌آید که شهردار در هنگام نامزدی به عروس و داماد می‌دهد. این کتابچه به‌عنوان سندی است که برای اهداف قانونی استفاده می‌شود و شامل گواهی ازدواج زوجین (عقدنامه)، شناسنامه، گذرنامه و سایر اسناد قانونی است. این کتابچه نشان‌دهنده قانونی بودن ازدواج فرانسوی‌هاست که بدون آن ازدواج زن و مرد به رسمیت شناخته نمی‌شود. از طرف دیگر، کتابچه ازدواج جنبه نمادین نیز دارد و نشان‌دهنده این است که این زوج جوان اکنون خانواده خود را تشکیل داده‌اند. نگهداری و حفظ کتاب سوابق خانوادگی ضروری است؛ زیرا زوجین فرانسوی در تمام طول زندگی مشترک و حتی پس از بچه‌دار شدن نیز به آن نیاز خواهند داشت و نام و هویت فرزندان آینده‌شان نیز در این کتاب ثبت خواهد شد.

  1. لباس عروس در عروسی به سبک فرانسوی‌ها:

لباس عروس فرانسوی

لباس عروس در سنت و فرهنگ فرانسوی‌ها، لباسی سفید و ساده به همراه دنباله و نقاب است که در زبان فرانسوی به آن “la robe de mariée” می‌گویند. لباس عروس فرانسوی بدون زحمت و دردسر خاصی تهیه می‌شود زیرا این لباس فاقد هر نوع زرق‌وبرق افراطی است و در عین سادگی بسیار شیک و زیبا به نظر می‌رسد. همان‌طور که گفته شد، لباس عروس فرانسوی معمولاً مینی مال است و برخلاف لباس های مجلسی و مجلل عاری از هر نوع تزئینات و یا سنگ‌های زینتی اضافه است؛ در عوض، عروس‌های فرانسوی به جنس پارچه لباس عروس و شیک و لاکچری بودن آن اهمیت بیشتری می‌دهند. شینیون مو و میکاپ عروس هم درست مانند لباسش ساده و شیک بوده و معمولاً سعی می‌شود از کمترین و ساده‌ترین زیورآلات و اکسسوری ها استفاده شود.

شاید برای شما جالب باشد  : آهنگ رقص عروسی های سلطنتی طی ده سال گذشته

  1. همراهی مادر داماد و داماد در مسیر راهروی ورود به جایگاه عروس و داماد در عروسی فرانسوی:

عروسی فرانسوی ها

ورود داماد به همراه مادرش به راهروی جایگاه عروس و داماد، در اصلاح فرانسوی “Le cortège” نامیده می‌شود. فرانسوی‌ها معمولاً مردمان خجالتی هستند و از قدم زدن یا رژه رفتن در مقابل خیل انبوهی از جمعیت معذب می‌شوند. اما عبور داماد از راهروی ورود به جایگاه عروس و داماد اجتناب‌ناپذیر بوده و یکی از بخش‌های اصلی مراسم عروسی فرانسوی است. این رسم در مراسم عروسی آمریکایی نیز وجود دارد اما تفاوت آن با مراسم فرانسوی در این است که  در عروسی آمریکایی، پدر عروس، دخترش را تا رسیدن به جایگاه محراب همراهی می‌کند.

  1. بریدن پارچه سفید در مراسم ازدواج فرانسوی:

ازدواج فرانسوی

بریدن پارچه سفید یکی از رسومات قدیمی در روستاهای فرانسه است. درگذشته مرسوم بوده است که داماد قبل از مراسم عروسی با گروهی از دوستانش به منزل عروس رفته و او را با خود می‌برند. در این مراسم، گروه نوازندگان در جلوی کاروان و در کنار عروس و پدرش حرکت می‌کنند و داماد و مادرش نیز پشت سرشان، آنها را همراهی می‌کنند. قبل از ورد به کلیسا، کودکان در مقابل عروس یک پارچه سفید نگه‌داشته تا راه ورود او به کلیسا را ببندند و عروس برای عبور از این مانع باید پارچه سفید را پاره کند. این رسم سمبلی است که نشان می‌دهد عروس باید بر موانع و مشکلات احتمالی ایجادشده در زندگی زناشویی غلبه کند. امروزه این مراسم به شکل دیگری برگزار می‌شود. در سبک امروزی، عروس و داماد برای رد شدن از پارچه سفید، وسط آن را به شکل یک قلب برش می‌دهند و برای ورود به مراسم از میان آن عبور می‌کنند.

  1. نوشیدن شراب افتخار در عروسی فرانسوی:

مراسم عروسی فرانسوی

در عروسی فرانسوی ساعت و زمان مشخصی برای سرو نوشیدنی تعیین می‌شود و این مراسم دو تا سه ساعت به طول می‌انجامد. معادل فرانسوی زمان سرو نوشیدنی ” Le Vin D’honneur” می‌باشد. زمان سرو نوشیدنی یکی از مهم‌ترین لحظه‌های مراسم عروسی فرانسوی‌ها است. پس از پایان مراسم، فرصت مناسبی برای جمع شدن دورهم و صرف نوشیدنی و غذاهای خوشمزه است. در پایان مراسم سرو نوشیدنی، عروس و داماد وارد ماشین عروس یا به زبان فرانسوی “la voiturebalai” می‌شوند. در عروسی فرانسوی گاهی اوقات عروس و داماد با کالسکه یا درشکه و اسب به‌جای ماشین وارد مراسم می‌شوند.

  1. غذا و نوشیدنی‌های محلی در عروسی به سبک فرانسوی:

پذیرایی در عروسی فرانسوی

فرانسوی‌ها علاقه بسیار زیادی به سرو غذا و نوشیدنی‌های محلی در مراسم عروسی خود دارند. شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما بهتر است بدانید که فرانسوی‌ها به غذاهای سنتی خود بسیار افتخار می‌کنند. اگر به یک عروسی فرانسوی دعوت شدید مراقب باشید که خودتان را با پیش‌غذا و اسنک‌های خوشمزه مانند پاته، تارت سبزیجات و پنیرهای فرانسوی سیر نکنید؛ زیرا غذای اصلی را از دست خواهید داد. غذای اصلی ساعت 9 شب سرو می‌شود و معمولاً شامل بورگینیون گوشت گاو و گراتن سیب‌زمینی و سایر غذاهای خوشمزه است. مطابق آداب‌ورسوم عروسی فرانسوی، در انتهای مراسم و قبل از ترک مهمان‌ها (بین ساعات 4 تا 5 صبح)، سوپ پیاز فرانسوی نیز سرو می‌شود.

  1. پذیرایی از مهمان‌ها تا حوالی صبح در عروسی به سبک فرانسوی:

عروسی فرانسوی

در زبان فرانسوی شام عروسی تحت عنوان “Repas de Noces” شناخته می‌شود و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین بخش‌های برگزاری مراسم عروسی به سبک فرانسوی‌ها است. معمولاً تعداد مهمانان دعوت‌شده به مراسم عروسی فرانسوی، بین 200 تا 300 نفر می‌باشد. شام در عروسی فرانسوی معمولاً دیر سرو می‌شود و رقص و شادی در نیمه‌های شب شروع می‌شود و گاهی تا 7 صبح هم ادامه می‌یابد. حوالی صبح، پذیرایی مجدد از مهمان‌ها در یک قصر یا سالن زیبا انجام می‌شود.

  1. رقص عروس و پدرش در عروسی فرانسوی:

عروسی فرانسوی

در آمریکا معمولاً رسم است که عروس و داماد اولین رقص مراسم را انجام می‌دهند و پس ‌از آن نوبت به رقص عروس و پدرش می‌رسد. اما در عروسی فرانسوی رسم بر این است که پدر عروس و عروس برای اولین رقص وارد سن می‌شوند و پس از اتمام رقصشان، پدر عروس دست دخترش را در دست داماد گذاشته تا رقص را با یکدیگر ادامه دهند.

  1. آبشار یا برج شامپاین در عروسی فرانسوی:

عروسی فرانسوی

اگرچه در طول مراسم عروسی فرانسوی، همواره شامپاین برای مهمان‌ها سرو می‌شود، اما رایج‌ترین سنت در عروسی فرانسوی آبشار یا برج شامپاین است که تحت عنوان “fontaine de Champagne” شناخته می‌شود. برج شامپاین با قرار دادن شراب خوری‌ها روی یکدیگر و ایجاد یک شکل هرمی ساخته می‌شود. سپس ریختن شامپاین در طبقات این برج از بالاترین شراب خوری آغاز شده  به‌طوری‌که شامپاین به‌صورت آبشار به سمت شراب خوری‌های طبقات پایین‌تر هرم جاری می‌شود. محبوبیت برج شامپاین در عروسی‌های فرانسوی به‌قدری زیاد است که سایر کشورها نیز از این رسم الگوبرداری کرده و آن را در مراسم‌های عروسی خود اجرا می‌کنند.

  1. جام عروسی در عروسی فرانسوی:

مراسم عروسی فرانسوی

جام عروسی فرانسوی یا “La Coupe de Mariage” یک ظرف حکاکی شده نقره‌ای با دو دسته است که به‌عنوان میراث خانوادگی نسل‌به‌نسل به زوج‌های جوان انتقال می‌یابد. هدیه دادن این جام در عروسی‌های فرانسوی به سبک امروزی نیز هنوز رایج است. معمولاً تاریخ ازدواج زوجین و بعدها تاریخ‌های مهم دیگر مانند تاریخ تولد فرزندانشان روی بدنه این جام حک می‌شود. در گذشته عروس و داماد در مراسم عروسی اولین شراب را با یکدیگر در این جام می‌نوشیدند اما این رسم در عروسی‌های امروزی برچیده شده است.

  1. سرگرمی‌های فوق‌العاده در مراسم عروسی فرانسوی‌ها:

در نظر گرفتن سرگرمی برای مهمان‌ها در طول مراسم عروسی یکی از بخش‌های مهم عروسی فرانسوی‌ها است. عروسی فرانسوی به‌هیچ‌وجه نباید خسته‌کننده و کسالت‌بار باشد. اجرای نمایش‌های آبی، آتش‌بازی، شعبده‌بازی، آشپزی و طراحی چهره مهمان‌ها مثال‌هایی از سرگرمی‌های عروسی فرانسوی است. اجرای یک قطعه موسیقی توسط دوستان نزدیک و تقدیم کردن آن به عروس و داماد نیز یکی از سرگرمی‌های رایج در این مراسم است.

  1. دسر سنتی فرانسوی یا “Croquembouche” در عروسی فرانسوی:

دسر در عروسی فرانسوی

دسر سنتی فرانسوی نوعی کیک هرمی شکل پرشده با خامه است که سطح آن با سس کارامل پوشیده شده است. فرانسوی‌ها به این دسر “Croquembouche” می‌گویند. این کلمه به معنی دسر ترد و خوردشونده در دهان است. آغاز رسم سرو کردن این دسر در عروسی‌های فرانسوی به قرن 17 میلادی برمی‌گردد و سرو کردن آن در عروسی‌های امروزی و در طعم‌های مختلف نیز بسیار رایج است. این کیک به شکل برش داده‌شده سرو نمی‌شود بلکه هرکدام از مهمان‌ها به تعداد دلخواه از تکه‌های گرد کیک برمی‌دارند. ارتفاع این کیک هرمی بستگی به تعداد مهمان‌ها دارد و در عروسی‌های مختلف سایز متفاوتی دارد. درست مانند عروسی آمریکایی که در آن عروس و دامادِ تیکه‌های کیک را در دهان یکدیگر می‌گذارند، در عروسی فرانسوی نیز رسم بر این است که عروس و داماد چند تکه از “Croquembouche” را به یکدیگر می‌دهند. امروزه این کیک به‌جز در فرانسه در سایر کشورهای جهان نیز به‌جای کیک‌های رایج عروسی سرو می‌شود.

  1. گیفت و هدایای زیبا در عروسی فرانسوی:

گیفت در عروسی فرانسوی

رایج‌ترین گیفت‌هایی که عروس و داماد فرانسوی به مهمان‌ها می‌دهند شامل شمع‌های تزئین شده، صنایع‌دستی یا خوراکی‌های محلی مانند یک بطری کوچک روغن‌زیتون یا اسطوخدوس خشک‌شده می‌باشند. ظرف‌های کوچک عسل، سوغاتی و کلوچه‌های محلی نیز گزینه‌های مناسبی برای هدیه دادن به مهمان‌ها در عروسی فرانسوی هستند. یکی از گیفت‌های سنتی و محبوب فرانسوی‌ها ”

les dragées” یا بادام با روکش آبنبات یا شکلات است که در کیسه‌های کوچک تزئین شده به مهمان‌ها داده می‌شود. این شیرینی نماد سلامتی، شادی، طول عمر و ثروت برای عروس و داماد است.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

قصر امپراطور یکی از بزرگ‌ترین تالارهای عروسی در هرات
نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

نظرات کاربران

  • هادی

    مرسی. مقاله خوب و کاملی بود.

    پاسخ