تغییرات در شروط ضمن عقد در سند الکترونیک ازدواج

بیانیه جدید از سازمان ثبت اسناد و املاک: راه اندازی سند الکترونیک ازدواج با پیشرفت‌های جذاب و قابل توجهی همراه بوده است. سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: از ابتدای آبان‌ماه، تعداد ۵۷ هزار و ۶۱۶ سند الکترونیکی ازدواج به ثبت رسیده است.

صفدر کشاورز، در گزارشی اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی سند الکترونیکی ازدواج از دوم آبان ماه، تاکنون ۵۷ هزار و ۶۱۶ سند الکترونیکی ازدواج صادر شده است.

وی به مشکلات فنی سند الکترونیک ازدواج اشاره کرد و اعلام کرد: مشکل شروط ضمن عقد در این زمینه حل شده و از اولین روز هفته جاری، سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج با نسخه گذاری جدید اجرا می‌شود.

کشاورز بیان کرد: در زمان راه‌اندازی این سامانه، ابتدا تصمیم گرفته شد که شروط ضمن عقد در اسناد الکترونیکی لحاظ نشود. اما با توجه به مشکلاتی که پیش آمد، تصمیم به اضافه کردن این شروط به سند الکترونیکی ازدواج گرفته شد.

تحول در شروط ضمن عقد در سند الکترونیک ازدواج

وی افزود: یک بخش در سند الکترونیکی ازدواج به شروط ضمن عقد اختصاص دارد. در نسخه قبلی، این شروط در سند الکترونیکی درج نمی‌شد و تنها در نسخه چاپی و دفترچه‌ای موجود بود.

کشاورز در خصوص اختلالات اینترنتی نیز توضیح داد: تاکنون گزارشی از مشکلات در این زمینه دریافت نشده است.

از مرداد ۱۴۰۰، با تصویب شیوه‌نامه استفاده از دفتر الکترونیک ازدواج، دفاتر سنتی حذف و دفاتر الکترونیک به جای آنها وارد شدند. اما تا تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲، سند ازدواج به صورت دفترچه‌ای صادر می‌شد. از این تاریخ، دفترچه‌ای حذف شده و سند تک برگ به همراه یک کد یکتا جایگزین آن شد.

بنابراین، بعد از ثبت ازدواج در دفاتر الکترونیک ازدواج، سند ازدواج به صورت تک برگ و با کد شناسه یکتا به زوجین تحویل داده می‌شود. هر یک از زوجین می‌توانند با استفاده از کد ملی و شناسه یکتای سند، به سامانه ثبت من مراجعه کنند و به اطلاعات و جزئیات سند الکترونیکی ازدواج خود دسترسی پیدا کنند.

شروط ضمن عقد به سند تک‌برگ ازدواج اضافه شد

با اعلام الکترونیکی شدن سند ازدواج و صدور آن به صورت تک برگ، اظهارات مبنی بر عدم امکان ثبت شروط ضمن عقد در سندهای الکترونیک در فضای مجازی منتشر شد. در پاسخ به این ادعاها، سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، توضیحاتی ارائه داد.

سعادتیان اظهار کرد: در سند ازدواج الکترونیک هیچ محدودیتی برای ثبت شروط ضمن عقد وجود ندارد. شروط ضمن عقدی که قبلاً در نکاحیه‌های سنتی ثبت می‌شدند، همچنین شروطی که زوجین در سند الکترونیک خود تعیین می‌کنند، قابل ثبت است. محدودیتی برای ثبت آن‌ها وجود ندارد و فضای مناسبی برای ثبت شروط در سامانه «ثبت من» وجود دارد که در ستون ملاحظات پیش بینی شده و در این سامانه قابل مشاهده است.

وی افزود: در سند ازدواج الکترونیک، برخی از شروط که مورد تصویب شورای عالی قضایی قوه قضاییه قرار گرفته‌اند، به صورت پیش فرض قید شده است. زوجین می‌توانند تمام شروط یا بعضی از آن‌ها را بپذیرند. در این صورت، بندهای پذیرفته نشده در ذیل سند الکترونیک ثبت و به زوجین تفهیم می‌شود.

شروط ضمن عقد

سعادتیان گفت: در قوانین جدید شروط ۱۲ گانه و دیگر شروط ضمن عقد در پرینت تک برگی سند درج نمی‌شود، اما در سامانه ثبت من قابل رؤیت خواهد بود و در خصوص شروط توافقی نیز موارد در ستون ملاحظات قید می‌شود و در سامانه قابل مشاهده است.

در خصوص اخبار مرتبط با دریافت تعداد محدودی از دفاتر رسمی ازدواج، وی اظهار کرد: دفاتر رسمی ثبت ازدواج مطابق تعرفه قانونی حق التحریر دریافت می‌کنند و اخذ مازاد بر تعرفه، بدون اغماض در دادگاه انتظامی سردفتران رسیدگی و با متخلفان برخورد می‌شود. هزینه‌های دریافتی خارج از وظیفه ذاتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی با تاکید بر تفکیک بین سالن‌ عقد و دفاتر ازدواج اظهار کرد: دفاتر رسمی ازدواج با تابلوهای متحد الشکل مشخص هستند و سالن‌های عقدی که ممکن است در برخی مکان‌ها دایر شده باشد، هیچ ارتباطی با سازمان ثبت اسناد ندارند.

سعادتیان ادامه داد: در برخی از موارد مطرح شده که سازمان ثبت اسناد باید بر دریافت هزینه‌های نامتعارف ثبت عقد مانند تالارهای عروسی نیز نظارت داشته باشد، نظارت بر این مکان‌ها و هزینه‌های دریافتی خارج از وظیفه ذاتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

رنگ آلویی، رنگ سال 2025
مراسم عروسی مرتضی پورعلی گنجی
انتخاب‌ های مد و استایل سلبریتی‌ ها در هشتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز
جدایی و طلاق بن افلک و جنیفر لوپز

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
ساخت کارت دعوت تولد دیجیتال آنلاین

سلام. من کارت عروسی دیجیتال رو قبلا از شما سفارش دادم. الان میخواستم کارت تولد سفارش بدم. ممکنه راهنمایی کنید از کجا میتونم ؟

فاطمه
باغ تالار اریکه تات

مراسم ما تو باغ یاسین با اجرای تشریفات تات بود بی نظیر بود همچی ممنون از سلیقه خوبشون و کیفیت بسیار بالای پذیراییشون

بابائی
باغ تالار عمارت شیخان

اولش که میوه گذاشتند نیم ساعت رو میز بود بعد سریع برداشتند،صدای موزیک بشدت زیاد بود،زمین سالن قبل ورود میهمانان و عروس داماد کثیف بود،موقع سلف غدا چون ما صاحب مجلس بودیم می‌خواستیم غذا ببریم که گفتند تموم شده در صورتی کل مهمانان ما ۲۰۰ نفر بودند ولی ما ۳۰۰ نفر دعوت کرده بودیم که صد نفر نیامدند یجورایی غذا رو پیچوندند بعد از اینکه مهمانان شروع به خوردند کردند کارکنان سالن بدون کسب اجازه از عروس داماد رفتند و همه ی غذا هارو خوردند. اگر می‌خواهید در این سالن عروسی بگیرید دقت کنید قبل از اینکه کارکنان شروع به خوردند کنند صاحب مجلس باقی مانده غذا را با خودش بیاره. به هرحال من همه ی کامنت هارو خواندم و هیچکس راضی نبود ما هم راضی نبودیم.

بدون نام
عمارت قصر پایتخت کرج

مدیریت آقای مشهدی بسیار ضعیف بود پرسنل کثیف و بد اخلاق به مدیریت خانم حقیقی متاسفانه هیچ گونه تعهدی نسبت به قرار دادی که بسته شد نداشتن پذیرایی ناراضی من مراسمم تو مهر بود اصلا رضایت نداشتم

بدون نام
باغ تالار عمارت سام

بهترین عمارت وبهترین مدیریت کیفیت عالی خیلی ممنون از اقای مولایی وپرسنل کار بلدشون عروسی پسرم ۱۹ شهریور بود همه چیزعالی بود

عذرا مظلوم
قیمت تالار عروسی در تهران ۱۴۰۳

سلام میخواستم قیمت ورودی برای ۲۰۰ نفر مهمان تو تهران رو بدونم

بدون نام
باغ تالار عمارت بیست و یک ۲۱

سلام من مهمان جشن عروسی یکی از بستگان در این تالار بودم هنگام ورود مسافت پارکینگ تا تالار در هوای سرد فوق العاده طاقت فرسا بود ، پذیرایی با تعاریف این تالار مغایرت داشت ، نوشیدنی گرم بیرون سرو میشد که سرد بود . سرو شام در سالن مجزا دور از تالار بود که با سن من خیلی ازاردهنده بود . خلاصه با مبلغی که از میزبان شنیده بود هیچ هماهنگی نداشت . بخار موقع موزیک تنگی نفس می اورد ، نه تنها من اکثر مهمانان مجبور شدن در هوای سرد از سالن بیرون برن . لطفا به این نکات توجه بشه اگر میخواهید به کارتان ادامه بدید . چون فضای بیرونی تالار فوق العاده زیباست حیفه حیف

مهسا مظلومی
تالار تشریفاتی مایا

رفتار پرسنل از دم پارکینگ تا اخر شب که میخاستیم خدافظی کنیم عالی بود پذیرایی هم خوب بود طعم باقالی با گوشت هم استثنایی بود

بدون نام
باغ تالار عمارت بیست و یک ۲۱

سلام ما چند شب پیش مراسم عروسی در این تالار داشتیم ، مسافت پارکینگ تا تالار برای مهمانان بخصوص خانمها ازاردهنده ست ، پذیرایی به نسبت مبلغ دریافتیشون خیلی ضعیفه ، سرو شام در سالن مجزاست که با تالار فاصله داره و برای میهمانان در هوای سرد پیمودن این مسیر خیلی سخته ، سرو اردور با منوی انتخابی متفاوته ، گروه موزیک فوق العاده ضعیفه ، ........ خلاصه مبلغ دریافتی با خدمات هم خوانی نداره کیفیت شام خوب بود ولی از اینهمه غذا که باقی مانده بود پلوی خالی بدون گوشت و مرغ پک کرده بودن ، که اگر ادعا میکردن چیزی نمانده ابروی خودشان را بیشتر حفظ کرده بودن . فضای تالار بیرون سالن و داخلش خیلی قشنگه ولی صندلیها راحت نیستن به سرویس غذاخوری و دکوراسیون نمیخورن . اگر به این رویه ادامه بدن متاسفانه کسی تمایل به معرفی تالار را نداره . درکل سرویس دهی با مبلغ دریافتی هماهنگی نداره ،

نظرات کاربران

  • ابراهیم زاده

    باآرزوی خوشبختی وعاقبت بخیری تمام عروس ودامادهای عزیز

    پاسخ