تغییرات در شروط ضمن عقد در سند الکترونیک ازدواج

بیانیه جدید از سازمان ثبت اسناد و املاک: راه اندازی سند الکترونیک ازدواج با پیشرفت‌های جذاب و قابل توجهی همراه بوده است. سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: از ابتدای آبان‌ماه، تعداد ۵۷ هزار و ۶۱۶ سند الکترونیکی ازدواج به ثبت رسیده است.

صفدر کشاورز، در گزارشی اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی سند الکترونیکی ازدواج از دوم آبان ماه، تاکنون ۵۷ هزار و ۶۱۶ سند الکترونیکی ازدواج صادر شده است.

وی به مشکلات فنی سند الکترونیک ازدواج اشاره کرد و اعلام کرد: مشکل شروط ضمن عقد در این زمینه حل شده و از اولین روز هفته جاری، سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج با نسخه گذاری جدید اجرا می‌شود.

کشاورز بیان کرد: در زمان راه‌اندازی این سامانه، ابتدا تصمیم گرفته شد که شروط ضمن عقد در اسناد الکترونیکی لحاظ نشود. اما با توجه به مشکلاتی که پیش آمد، تصمیم به اضافه کردن این شروط به سند الکترونیکی ازدواج گرفته شد.

تحول در شروط ضمن عقد در سند الکترونیک ازدواج

وی افزود: یک بخش در سند الکترونیکی ازدواج به شروط ضمن عقد اختصاص دارد. در نسخه قبلی، این شروط در سند الکترونیکی درج نمی‌شد و تنها در نسخه چاپی و دفترچه‌ای موجود بود.

کشاورز در خصوص اختلالات اینترنتی نیز توضیح داد: تاکنون گزارشی از مشکلات در این زمینه دریافت نشده است.

از مرداد ۱۴۰۰، با تصویب شیوه‌نامه استفاده از دفتر الکترونیک ازدواج، دفاتر سنتی حذف و دفاتر الکترونیک به جای آنها وارد شدند. اما تا تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲، سند ازدواج به صورت دفترچه‌ای صادر می‌شد. از این تاریخ، دفترچه‌ای حذف شده و سند تک برگ به همراه یک کد یکتا جایگزین آن شد.

بنابراین، بعد از ثبت ازدواج در دفاتر الکترونیک ازدواج، سند ازدواج به صورت تک برگ و با کد شناسه یکتا به زوجین تحویل داده می‌شود. هر یک از زوجین می‌توانند با استفاده از کد ملی و شناسه یکتای سند، به سامانه ثبت من مراجعه کنند و به اطلاعات و جزئیات سند الکترونیکی ازدواج خود دسترسی پیدا کنند.

شروط ضمن عقد به سند تک‌برگ ازدواج اضافه شد

با اعلام الکترونیکی شدن سند ازدواج و صدور آن به صورت تک برگ، اظهارات مبنی بر عدم امکان ثبت شروط ضمن عقد در سندهای الکترونیک در فضای مجازی منتشر شد. در پاسخ به این ادعاها، سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، توضیحاتی ارائه داد.

سعادتیان اظهار کرد: در سند ازدواج الکترونیک هیچ محدودیتی برای ثبت شروط ضمن عقد وجود ندارد. شروط ضمن عقدی که قبلاً در نکاحیه‌های سنتی ثبت می‌شدند، همچنین شروطی که زوجین در سند الکترونیک خود تعیین می‌کنند، قابل ثبت است. محدودیتی برای ثبت آن‌ها وجود ندارد و فضای مناسبی برای ثبت شروط در سامانه «ثبت من» وجود دارد که در ستون ملاحظات پیش بینی شده و در این سامانه قابل مشاهده است.

وی افزود: در سند ازدواج الکترونیک، برخی از شروط که مورد تصویب شورای عالی قضایی قوه قضاییه قرار گرفته‌اند، به صورت پیش فرض قید شده است. زوجین می‌توانند تمام شروط یا بعضی از آن‌ها را بپذیرند. در این صورت، بندهای پذیرفته نشده در ذیل سند الکترونیک ثبت و به زوجین تفهیم می‌شود.

شروط ضمن عقد

سعادتیان گفت: در قوانین جدید شروط ۱۲ گانه و دیگر شروط ضمن عقد در پرینت تک برگی سند درج نمی‌شود، اما در سامانه ثبت من قابل رؤیت خواهد بود و در خصوص شروط توافقی نیز موارد در ستون ملاحظات قید می‌شود و در سامانه قابل مشاهده است.

در خصوص اخبار مرتبط با دریافت تعداد محدودی از دفاتر رسمی ازدواج، وی اظهار کرد: دفاتر رسمی ثبت ازدواج مطابق تعرفه قانونی حق التحریر دریافت می‌کنند و اخذ مازاد بر تعرفه، بدون اغماض در دادگاه انتظامی سردفتران رسیدگی و با متخلفان برخورد می‌شود. هزینه‌های دریافتی خارج از وظیفه ذاتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی با تاکید بر تفکیک بین سالن‌ عقد و دفاتر ازدواج اظهار کرد: دفاتر رسمی ازدواج با تابلوهای متحد الشکل مشخص هستند و سالن‌های عقدی که ممکن است در برخی مکان‌ها دایر شده باشد، هیچ ارتباطی با سازمان ثبت اسناد ندارند.

سعادتیان ادامه داد: در برخی از موارد مطرح شده که سازمان ثبت اسناد باید بر دریافت هزینه‌های نامتعارف ثبت عقد مانند تالارهای عروسی نیز نظارت داشته باشد، نظارت بر این مکان‌ها و هزینه‌های دریافتی خارج از وظیفه ذاتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

عروسی آنانت آمبانی و رادیکا مرچنت پسر ثروتمندترین مرد آسیا
اطلاعیه لغو کلیه مراسمات عروسی
ازدواج کیوان ساکت اف و شیدا خلیق

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • ابراهیم زاده

    باآرزوی خوشبختی وعاقبت بخیری تمام عروس ودامادهای عزیز

    پاسخ