قانون مالیات بر مهریه 1401/ شرایط جدید مالیات سکه مهریه اعلام شد

ابوترابی نماینده مجلس اعلام کرد: در قانون جدید تا 14 سکه مهریه معاف از حق ثبت شده است و تا صد سکه از یک و یک دهم درصد و از 100 تا 200 سکه را دو درصد و از 200 سکه به بالا را 15 درصد مالیات در قانون دیده شده است.

طبق گفته‌های نمایندگان مجلس این تصمیم جهت جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین گرفته شده است و برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه «حق ثبت»  یا مالیات بر مهریه 1401 در نظر گرفته‌اند.

مالیات بر مهریه

قوانین مالیات بر مهریه 1401 شرایط را برای ازدواج جوانان سخت‌تر کرد

با اعلام شرایط جدید مالیات مهریه 1401 شما اگر قصد تعیین مهریه بالای 14 سکه را داشته باشید می‌بایست به دولت هم مالیات سکه مهریه بدهید.

همچنین ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افرادی که قصد دارند سند ازدواج خود را دریافت کنند هم می‌بایست مبلغی را به حساب دولت واریز کنند تا بتوانند سند ازدواج خود را دریافت کنند.

به این تفاسیر اگر شما قصد درج مهریه به مبلغ صد و ده میلیون داشته باشید می‌بایست بالای 30 میلیون حق ثبت به دولت بدهید.

به گفته ابولفظل ابوترابی زوجین موظف هستند حق ثبت مهریه را به صورت نصف نصف پرداخت کنند و در نهایت وجه حاصل از آن به صندوقی به نام «صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند» که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.

این قانون مانع جدیدی برای جوانان در ابتدای زندگی در کنار دغدغه مسکن، مراسم عروسی، مراسم عقد  و جهیزیه و … می‌باشد.

درهمین رابطه ببینید : تفاوت مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه

تعیین حق ثبت تبعات دارد، هشدار عدم ثبت رسمی ازدواج توسط جوانان

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در پی قوانین مالیات بر مهریه آن را خلاف عرف، شرع و قانون خواند و درباره مصوبه اخیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: دریافت حق ثبت برای ۱۴ سکه مهریه به بالا تبعات منفی برای زوج‌های در آستانه ازدواج خواهد داشت و اگر آگاه‌سازی نسبت به آن انجام نشود مشکلات بسیاری را به بار می‌آورد.

همچنین علی مظفری در پاسخ هدف قرار دادن این قانون جهت جلوگیری از مهریه سنگین این کار را اشتباه خواند و نسبت به تبعات آن هشدار داد و گفت:‌ راه‌های زیادی برای دور زدن و فرار کردن از حق ثبت مهریه وجود دارد، این اقدام می‌تواند موجب فرار جوان‌ها از ثبت رسمی ازدواج و گرایش به ثبت عادی ازدواج به ویژه در مناطق دور افتاده شود.

همچنین علی مظفری عنوان کرد این کار نتیجه‌ای جز از بین رفتن حقوق زنان ندارد.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق تعیین حق ثبت را “نقض غرض” دانست و گفت: در حال حاضر تعیین ۱۱۰ سکه مهریه در بسیاری از شهرهای بزرگ شایع است و تصور کنید اگر ۲ درصد حق ثبت برای ۱۱۰ سکه مهریه تعیین شود، با قیمت فعلی سکه زوجین چقدر باید حق ثبت پرداخت کنند؟ درواقع زوجین برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه باید حداقل ۵ و ۶ میلیون تومان و حتی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان هزینه حق ثبت پرداخت کنند که مسلما برای عروس و دامادی که در ابتدای زندگی مشترک مخارج زیادی دارند، این حق ثبت بسیار زیاد است.

قوانین مالیات بر مهریهقانون مالیات بر مهریه

سیاست تسهیل و مانع زدایی ازدواج یا ایجاد مانع برای ازدواج جوانان؟

همچنین وی افزود: از سوی دیگر اگر حق ثبت برای مهریه‌ها در نظر گرفته شود، قطعا ارزش افزوده و ۹ درصد مالیات نیز به آن تعلق خواهد گرفت و تمام این هزینه‌های سنگین بر عهده زوج‌هایی می‌افتد که اول زندگی‌ مشترک خود هستند. سوال اصلی اینجاست که این تصمیم با سیاست‌های تسهیل و مانع زدایی از ازدواج هم جهت و یا مخالف است؟ راه‌های دور زدن حق الثبت برای نپرداختن آن بسیار است و نتیجه آن نیز این می شود که پرداخت مهریه به زنان با مشکل مواجه و حقوق زنان ضایع می‌شود.

همچنین ببینید : متن زیبا برای نوشتن صورت مهریه

تعیین “حق ثبت” یا جلوگیری از مهریه‌های “نسیه”؟

رئیس سر دفتران ازدواج و طلاق، با بیان اینکه «حق ثبت» برای مهریه شایسته نیست، ادامه داد: اگر واقعا نمایندگان مجلس در جهت  جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین قانون حق ثبت را مطرح کردند، باید از مهریه‌های “نسیه” جلوگیری کنند. این طرح کارشناسی شده، پژوهش محور و بر اساس شرع و قانون و مطابق با اصول و سنت اسلام است. مهریه باید از حالت “نسیه” و دادن وعده برای پرداخت آن پس از ازدواج به صورت نقد در زمان عقد پرداخت شود و یا اینکه حداقل سقفی برای مهریه نسیه تعیین شود.

سوالات متداول
آیا قانون مالیات سکه مهریه تصویب شده است؟
تا کنون هیچ خبری مبنی بر تصویب شدن قانون مالیات سکه بر مهریه منتشر نشده است.

خیر، زوجین تا سقف 14 سکه مهریه، از مالیات مهریه سکه، معاف می‌باشند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

هتل اسپیناس میزبان مراسم عروسی دختر شمخانی
صفر تا صد ماجرای ازدواج گوگوش با پسری ۳۰ ساله
طلاق مهدی قائدی از همسرش علنی شد
طراحی سایت تالار پذیرایی

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

نظرات کاربران

  • علی

    من میخام ۱۴ تا سکه باشه خانواده عروس میخان ۱۰۰۰ تا سکه مهر کنن خودشون برن مالیات سکه شو بدن

    پاسخ
    • رضا

      به مبارکی پیشنهاد میکنم همون اول عروس و داماد اجازه دخالت و فضولی و پیشنهاد به کسان دیگه ندن البته مودبانه و رسمی معمولا هم فقط عورد میان و حاضر بپرداخت هیچ بهایی نیستن

      پاسخ
      • بدون نام

        متاسفانه برای کسری بودجه هر کاری دارن میکنن. دیگه از جوانهای در آستانه ازدواج هم مالیات میگیرید ؟ واقعا هزینه های ازدواج خودش سنگینه و همه دارن فرار میکنن دیگه مالیات بر سکه چیه دیگه ؟ یه رحمی بکنید به مردم آخه

        پاسخ
  • علی

    کی گفته باید داماد مالیات بده اعداد سکه از طرف خانواده عروس تعین میشه پس مالیات باید عروس پرداخت کنه من میخام ۱۴سکه باشه بالاتر باید عروس بده

    پاسخ
  • مالیات سکه مهریه

    واقعا مالیات سکه مهریه انجام میشه ؟؟؟ برای جوانان و ومشکلات ازدواج برای پول‌های زور به اسم مالیات ...

    پاسخ
  • بدون نام

    سلام.اینه قانون حمایت از جوانان برای تشکیل خانواده .واقعا که...تازه آقا. داماد یه چیزی به اسم مالیات هم به دولت بدهکارشد..به نظر شما اگر از همان ابتدا قانونی وضع میشد که سقف مهریه بالاتر از چهارده سکه.هیچ خطبه عقد خوانده نمیشه وسند ووام به مهریه های آنچنان بالایی که از سوی بعضی از خانوادها تعیین میشه تعلق نمیگیره به مهریه به چشم تجارت نگاه نمی‌کردند وازدواجها آسان وحق طرفین ضایع نمیشد.

    پاسخ
  • فاطمه

    هیچ کاری رو درست نمیکنند فقط بلدن خراب کنند کار نکنند بهتره این فقط ازدواج رو بدتر میکنه

    پاسخ
    • ذبیح الله

      نخیر بازار کاسبان مهریه رو خراب میکنه،۱۴ تا در نظر بگیرن تمااام

      پاسخ
      • دیبافرید

        خب یه دفعه اعلام کنن همه ۱۴ تا سکه حق طلاق هم با هر دو طرف دیگه چرا مالیات میبندن😂 یا اگه راست میگن مهریه نسیه رو ممنوع کنن یا سقف براش بزارن ؟؟ درد مجلس پوله درآمدزایی از منابع غیرشرعی که شیطان هاج و واج داره نگاه می کنه و کف میزنه براشون.. با این پولهای حرام و غیر شرعی جیب یه عده پر میشه و مردم بدبخت تر از قبل ازدواج های غیر رسمی و حتی سفید خواهند داشت ...

        پاسخ