مهریه بیت کوینی قانونی است

چند روز گذشته و هنوز خبر زوجی جوان در شبکه‌های اجتماعی گاهی مسخره و گاهی به باد انتقاد گرفته میشود. این زوج طبق خبرهای اخیر و بازگو شده هنگام نوشتن عقدنامه دست به کار عجیبی زدند؛ سکه های بیت کوین به جای سکه های مهریه!

مهریه بیت کوین

همین امر برای رسانه ها موضوعی داغ و جدید شد که آیا اصلا چنین کاری قانونی و شرعی است یا این زوج فقط قصد مشهوریت و افتادن سر زبان‌ها را داشتند؟

بیت کونی در مهریه شرعی و قانونی است ؟

این سوال باعث شد با دو وکیل پایه یک دادگستری گفت و گویی داشته باشیم تا بفهمیم ارزهای دیجیتال میتوانند در ازای مهریه مطالبه شوند یا این کار غیر شرعی و عرفی است؟

طبق گفته‌های آقای عزیز زاده قصاب وکیل با تجربه دادگستری، بر اساس قانون هر چیزی را که بتوان آن را به مثابه مالی در نظر گرفت میتواند تحت عنوان مهریه تعیین و مطالبه شود.

در واقع به زبان ساده هر چیزی را که بتوان مالک شد و به آن تملک داشت میشود در ازای مهریه درخواست کرد؛ از یک شاخه گل تا سکه‌ها و ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین.

همینطور در ادامه گفت و گو با آقای عزیز زاده و آقای حکیمی شرعی بودن این موضوع را جویا شدیم که طبق گفته‌های ایشان هیچ مشکل شرعی برای این موضوع وجود نداشته و تعیین بیت کوین در قبال مهریه کاملا شرعی و قانونی است.

 زندگی مشترک یا مهریه؟

مثل اینکه این روزها هر چه مبالغ مهریه سنگین تر یا عجیب تر باشد جذاب تر یا بر سروصدا تر خواهد بود. فارغ از اینکه این گونه مطالبه ها نه تنها قوای زندگی مشترک را تحکیم نمیکند بلکه بیشتر موجب دامن زدن به حواشی میشود که زوجین را درگیر مشکلات متعدد میکند.

در خارج از این حواشی و مهریه های عجیب و غریب زندگی های مشترک بسیاری هستند که کاملا بدون این زرق و برق های بیهوده و جنجالی در آرامش به سر میبرند.

در شرع اسلام مهریه بیشتر به عنوان نماد تضمینی برای دوام زندگی مشترک در نظر گرفته شده اما متاسفانه در شرایط فعلی جامعه ایران فرهنگهای بی پایه و اساس زیادی بین زوجین جوان در حال رواج است که بیشتر باعث صدمه دیدن روابط و نتیجه زندگی مشترک میشود.

مهریه عاشقانه به جای مهریه های عجیب

یک دوره مهریه های عاشقانه زیادی در حال ثبت بود که معلوم نشد چرا ادامه پیدا نکرد. از جمله سرآمدهای آن ها مهریه زوج جوانی به عنوان هزار بوسه عاشقانه بود که سر آخر هم قبل از اینکه اتفاقی بیفتد داماد مهریه را پرداخت کرد.

مهریه در فرهنگ و رسوم ایران باستان

بر خلاف آنچه عموم در نظر دارند مهریه صرفا از زمان حکومت اسلامی وارد ایران نشده و سبقه این امر به ایران باستان برمیگردد.

طبق آخرین مدارک به جا مانده از عهد زرتشت زنان ایرانی هنگام ازدواج حتی میتوانستند مهریه را عندالمطالبه درخواست کنند. نکته عجیبی که از این مدارک قابل استناد است وجود مهریه هایی سنگین و گزاف در بین آنهاست! که میتوان تعیین مهریه های عجیب و غریب را در ریشه های هزاران ساله تاریخ ایران دید.

همچنین نکته قابل توجه در رابطه با ازدواج های پیشرفته آن زمان است که قوانین دقیق و زیاد بین زوجها و همینطور روابط میان زن و مرد باعث تحکیم و دوام زندگیهای مشترک آن دوره میشد.

در مقالات گذشته در رابطه با اینکه مراحل ثبت عقد به چه صورتی انجام میشود توضیحات مفصلی دادیم اما متناسب با این اخبار و حواشی در مقالات آینده بیشتر به موضوعات قانونی و شرعی عقد و همینطور انواع مهریه خواهیم برداخت.

بروزرسانی ویژه تاریخ 6 فروردین 1400:

مهریه بیت کوینی قانونی نیست

به گزارش خبرگذاری ایسنا: آقای دکتر کمال رئوف دادستان مرکز وکلای قوه قضاییه اظهار کردند که تعیین سکه بیت کوین برای مهریه شرعا و عرفا باطل است!

چندی پیش که خبر تعیین ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین برای مهریه خبر ترند شبکه‌های اجتماعی کشور شده بود، بسیاری از وکلای قوه قضاییه به صراحت اعلام کردند که تعیین این نوع ارزهای دیجیتالی و در کل هر چیزی که قابل مبادله باشد برای مهریه قانونی است و هیچ گونه مشکل شرعی و قانونی در پی نخواهد داشت.

اما چند روز پیش دکتر کمال رئوف دادستان مرکز وکلای قوه قضاییه در تریبون خبرگذاری ها دقیقا اعلام کرد که تعیین این ارزهای دیجیتالی برای موضوع مهریه باطل است و کسانی که این عمل را مرتکب شده‌اند در آینده دچار مشکلاتی خواهند شد.

ایشان در ادامه اظهار داشتند که ارزهای دیجیتالی و مبادله آنها در سراسر کشور جنبه قانونی ندارد و حتی درآمد از آن ها را نیز هم به مانند قمارهای شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های گوناگون دانستند و تاکید داشتند که این نوع ارزها و به خصوص بیت کوین نمی‌تواند در حکم مهریه قرار بگیرد و به هیچ عنوان قانونی و شرعی نیست.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

هتل اسپیناس میزبان مراسم عروسی دختر شمخانی
صفر تا صد ماجرای ازدواج گوگوش با پسری ۳۰ ساله
طلاق مهدی قائدی از همسرش علنی شد
طراحی سایت تالار پذیرایی

آخرین دیدگاه‌ها

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

ميرزايي
باغ تالار عمارت ریورساید

مراسم ما هم ٣١ فروردين ١٤٠٣. بي نظير و عالي. ممنون از شما. ❤️❤️❤️🙏🙏🙏