جشنواره رمضان

آشنایی با انواع پارچه

چکیده : تشخیص نوع پارچه و ویژگی‌های هرکدام در بیشتر مواقع برای افراد مبتدی کاری گیج کننده و مبهم است. آیا شما انواع پارچه را می‌شناسید؟ می‌دانید کدام پارچه جنس بهتری دارد؟

آشنایی با انواع پارچه

تشخیص نوع پارچه و ویژگی‌های هرکدام در بیشتر مواقع برای افراد مبتدی کاری گیج کننده و مبهم است. اینکه چگونه از انواع پارچه مراقبت کنیم؟ موضوع مهمی است که بعد از انتخاب یک پارچه مناسب برای لباسمان باید در نظر بگیریم. اما آیا شما انواع پارچه را می‌شناسید؟ می‌دانید کدام پارچه جنس بهتری دارد؟ کدام گران‌تر است، کدام دوام بیشتری دارد و … اگر می‌خواهید جواب این سوال‌ها را بدانید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اهمیت انتخاب پارچه مناسب برای لباس

پارچه‌ها مواد اولیه لباس هستند. به طور کلی لباس‌ها از پارچه تمام شده، تولید می‌شود. متداول‌ترین انواع پارچه‌هایی که برای لباس‌ها استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • الیاف پنبه‌ای
  • ریون
  • جین
  • ابریشم
  • ساتن
  • کتان
  • پشم
  • فلانل

هرکدام از این‌ها با توجه به نوع تولیدشان و موادی که طی فرآیند ساخت به این پارچه‌ها اضافه شده، برای فصل خاصی مناسب هستند. بعضی از پارچه‌ها برای تابستان بدن را خنک نگه می‌دارند و برخی دیگر در زمستان باعث ایجاد گرما می‌شوند.

معرفی انواع پارچه

در ادامه انواع پارچه و ویژگی‌های هرکدام را برایتان توضیح می‌دهیم تا بتوانید در زمان خرید، پارچه مناسب را خریداری کنید.

1. پارچه پشمی

این پارچه از جنس پشمی است و برای فصل زمستان انتخاب خوبی است. پارچه پشمی علاوه بر اینکه گرم است، قیمت بالایی هم دارد. در نظر داشته‌باشید که لباس‌های پشمی اغلب نیاز به آستر دارند؛ زیرا پشم خام ممکن است روی پوست احساس خارش ایجاد کند.

بیش از 200 نوع پشم مختلف وجود دارد که از 40 نژاد مختلف گوسفند تهیه می‌شود، بنابراین وزن آن بسته به نوع پشم متفاوت است.

پارچه پنبه‌ای

2. پارچه پنبه‌ای

پارچه پنبه‌ای محکم است و به‌راحتی چروک می‌شود. با آن می‌توانید لباس‌های مختلف بدوزید نیاز به مراقبت زیادی هم نداشته باشند. پنبه جمع می‌شود. بنابراین همیشه قبل از استفاده، سعی کنید آن را بشویید. گاهی اوقات الاستین را به پنبه اضافه می‌کنند تا پارچه را کش‌دار کنند.

3. پارچه کتان

کتان پارچه‌ای با وزن متوسط ​​است که خاصیت ارتجاعی کمی دارد؛ از این رو چروک می‌شود؛ اما گرما را به خوبی هدایت می‌کند، به همین دلیل است که یک انتخاب محبوب برای هوای گرم است.

این پارچه بهتر از پنبه است اما از ویسکوز بدتر است. حتی می‌تواند اتو با دمای بالا را تحمل کند اما در حالت خیس بسیار راحت‌تر اتو می‌شود. اگر می‌خواهید لباستان بدون چروک بماند، پارچه کتان انتخاب خوبی است؛ چون نیازی به اتو ندارد.

4. پارچه ابریشمی

درخشندگی شفافی روی پارچه ابریشمی وجود دارد. گاهی اوقات ساتن ابریشم به سختی از ساتن پلی استر جدا می‌شود؛ اما ابریشم به اندازه پلی استر «سرد» نیست.

می‌توان از آن برای روسری، بلوزهای شفاف یا لباس‌های خط‌دار استفاده کرد. برش پارچه ابریشمی برای تولید لباس‌ها ممکن است دشوار باشد، بنابراین اگر مبتدی هستید، از پارچه ابریشمی استفاده نکنید. لازم است که این پارچه را با دست بشویید. همیشه قبل از خرید دستورالعمل‌های مراقبت از پارچه ابریشمی را بررسی کنید! همچنین، به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از ابریشم وجود دارد.

5. پارچه پلی استر

پلی استر در انواع مختلفی از سبک‌های مختلف از ژاکت تا کت‌وشلوار عرضه می‌شود.  این نوع پارچه می‌تواند به خوبی در برابر سایش و شستشو مقاومت کند و در برابر چروک شدن مقاوم است. به اندازه الیاف طبیعی گرم نیست و ممکن است وقتی هوا گرم شد، با آن احساس تعریق کنید.

اگر نوع مناسبی از پلی استر را انتخاب کنید، می‌توانید تقریباً هر لباسی را از پلی استر بسازید؛ کت و شلوار پلی استر شلوار یا حتی دامن زیبا.

6. پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز با نام ریون نیز شناخته می‌شود. ویسکوز دارای جنسی بین پارچه‌های طبیعی و مصنوعی است؛ زیرا از فرآیندهای شیمیایی ساخته شده است. به اندازه پنبه یا پشم قابل تنفس نیست؛ اما زیبایی خاص خود را دارد. گاهی اوقات تشخیص پارچه ویسکوز از پنبه بسیار نرم یا پلی استر دشوار است. برای این امر، سعی کنید پارچه را بشویید! ویسکوز در هنگام خیس شدن منقبض می‌شود و احساس خشکی دارد و از پنبه یا پلی استر سنگین‌تر است. پارچه ویسکوز انتخاب خوبی برای تاپ و لباس‌های پارچه‌ای است.

8. پارچه کرپ

پارچه کرپ می‌تواند از نوع پشمی یا پلی استر باشد. پارچه کرپ از نخ بسیار پیچیده‌ای ساخته می‌شود که باعث ایجاد یک سطح می‌شود که در آن تار و پود به‌سختی دیده می‌شود. از این نوع پارچه برای لباس‌های پوشیده، بلوز، شلوار یا دامن استفاده می‌شود.

8. پارچه ژرسه

ژرسه یک نوع الیاف نیست، بلکه روشیست که پارچه از نخ ساخته می‌شود. دوخت‌های به‌هم پیوسته، پارچه ژرسه را کشدار و راحت می‌کند. با این حال، نوع پارچه ژرسه تا حد زیادی به محتوای الیاف بستگی دارد.

پارچه ژرسه

9. پارچه ساتن

این پارچه بسته به نوع ساتن می‌تواند از سبک تا سنگین متفاوت باشد. مانند ابریشم ظاهری براق دارد. ساتن بافتی است که معمولاً سطحی براق و پشتی کدر دارد. اگر پارچه‌ای با بافت ساتن با استفاده از الیاف رشته مانند ابریشم، نایلون یا پلی استر تشکیل شود، پارچه مربوطه ساتن نامیده می‌شود.

10.پارچه فلانل

فلانل پارچه‌ای نرم و سبک است کهبرای پیراهن‌ها، شلوارها و ژاکت‌های ضخیم گزینه خوبی است. فلانل پارچه‌ای نرم بافته‌شده با ظرافت‌های مختلف است که در اصل از پشم یا نخ‌های پوسیده ساخته می‌شد، اما در حال حاضر اغلب از پشم، پنبه یا الیاف مصنوعی تولید می‌شود. پارچه فلانل اغلب برای تهیه پتو، ملحفه و لباس خواب استفاده می‌شود.

11.پارچه چین

جین پارچه‌ای سنگین وزن است که دارای کشش بسیار کمی است. جین، یک پارچه با روکش تار و پود پنبه‌ای محکم است که در آن پود از زیر دو یا چند نخ تار عبور می‌کند.  فرآیند رنگ رزی نیلی که در آن هسته نخ‌های تار سفید باقی می‌ماند، ویژگی‌های محو شدن جین را ایجاد می‌کند که در مقایسه با هر پارچه دیگر منحصربه‌فرد است.

در این مطلب سعی کردیم انواع پارچه را به شما معرفی کنیم. به نظر شما کدام نوع پارچه برای تهیه لباسها مناسب است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مدل های شیک لباس مجلسی میدی
شیک ترین مدل های لباس مجلسی ماکسی
لیست عیدی عروس در عید فطر

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
قیمت تالار عروسی در تهران ۱۴۰۳

سلام برای ۱۰۰ نفر چی قد میشه

بدون نام
10 آهنگ تانگو خارجی

خوبه دوست داشتم

بدون نام
دانلود آهنگ شاد عروسی قدیمی

عالیه . درود بر شما

نیلا شایان
لباس عروس میلیاردی آناشید حسینی

ایشون اصن ی لباس ساده بلد نیست بدوزه یه مزدا 3 داغون داره دختره حتی یه سوزن دوزی ساده بلد نیست همش دروغ فیک صورتش بدون ارایش ایقد داغون چشاش مشکی اصلا خال نداره کلا نمونه بارز یک فیکککک کامل

Zahra. H
باغ تالار روژین

سلام وقت بخیر هزینه جشن عروسی با گل آرایی حدود ۳۰۰نفر مهمان چقدر میشه ؟ برای سال۱۴۰۳ پاییز و زمستون

Zahra. H
باغ تالار عمارت کبیر شهریار

سلام وقت بخیر هزینه جشن عروسی ۳۰۰نفره با گل آرایی اندک میخواستم بدونم برای سال ۱۴۰۳

Zahra .H
باغ تالار کاخ ورسای

سلام وقت بخیر برای زمستون یا پاییز ۱۴۰۳حدود ۳۰۰ میهمان هزینش و لطف میکنید با گل آرایی اندک

سعید شایسته
صفر تا صد اجاره ماشین عروس | شرایط و مدارک لازم + لیست قیمت

عالی ممنون از اطلاعات مفیدتون

زرین فر
تالار پذیرایی میثاق ارتش

مراسم عروسی ماتالارمیثاق 1بود،پرسنل عالی بود کیفیت غذاهاعالی خدمات دهی بسیار عالی چای و نسکافه نامحدود پذیرایی میشد شارژ میوه و شیرینی عالی بود از مدیریت تالارجناب کامرانی صمیمانه سپاسگزاریم.باتشکر