لیست خلعتی برای خانواده داماد

در برخی از عروسی‌ها، عروس خانم در شب عروسی یا پاتختی، کادوهایی را به خانواده داماد هدیه می‌دهد. این کادوها به نام «خلعتی» معروف هستند. رسم خلعتی از قدیم‌الایام در ایران وجود داشته است و هنوز هم در برخی از خانواده‌ها اجرا می‌شود.

در رسم خلعتی، عروس خانم برای اعضای خانواده داماد، از جمله پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ، و حتی زن دایی و زن عمو، هدیه تهیه می‌کند. هدیه‌ها معمولاً شامل پارچه، لباس، کیف، کفش، و سایر وسایل شخصی است.

رسم خلعتی به دو صورت ساده و کامل برگزار می‌شود. در شکل ساده، عروس خانم فقط برای اعضای درجه یک خانواده داماد هدیه تهیه می‌کند. اما در شکل کامل، که در گذشته بیشتر مرسوم بود، برای تک‌تک اعضای خانواده داماد هدیه تهیه می‌شد.

هدف از رسم خلعتی، قدردانی از خانواده داماد به خاطر پذیرفتن عروس است. همچنین، این رسم نشان‌دهنده احترام عروس خانم به خانواده جدیدش است.

در ادامه این مطلب از مجله تالارکده به لیست خلعتی برای خانواده داماد می‌پردازیم با ما همراه باشید تا زاوایای این سنت دیرینه را بیشر بررسی کنیم.

خلعتی چیست ؟

خلعتی هدیه‌ای است که خانواده عروس خانم برای خانواده داماد تهیه می‌کند. این هدیه‌ها معمولاً در شب حنابندان، شب عروسی، یا روز پاتختی داده می‌شوند.

رسم خلعتی از سنت های قدیمی مربوط به ازدواج در ایران بوده و هنوز هم در برخی از خانواده‌ها که طرفدار سبک و سیاق سنتی هستند اجرا می‌شود. این رسم نشان‌دهنده احترام خانواده عروس خانم به خانواده داماد است.

در گذشته، رسم بر این بود که خلعتی در روز پاتختی داده شود. اما امروزه، با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها رسم پاتختی را اجرا نمی‌کنند، خلعتی معمولاً در شب عروسی داده می‌شود.

از سوی دیگر در مقابل رسم خلعتی، رسم مادرزن سلام است. در این رسم، داماد برای مادرزن خود به نشانه احترام هدیه ای را تدارک می بیند.

خلعتی چیست

لیست خلعتی برای خانواده داماد

رسم خلعتی در خانواده‌ها و قومیت های مختلف ممکن است متفاوت باشد. در برخی خانواده‌ها، خلعتی شامل :

  • پارچه
  • روسری
  • کت و شلوار
  • پیراهن
  • ست کیف و کمربند
  • و سایر وسایل شخصی
  • لوازم دکوری
  • اکسسوری های منزل

و… باشد.

همچنین نکته ای که شما بعنوان عضو جدید خانواده باید در نظر بگیرید این است که تمام هدایا را در یک سطح و سبک خریداری کنید تا ناراحتی و مشکلی در ادامه متوجه شما نشود

همچنین می‌توانید برای پدر و مادر داماد هدیه‌های خاص‌تر و نفیس‌تری متناسب با بودجه ای که دارید در نظر بگیرید. این هدیه‌ها نشان‌دهنده احترام و قدردانی خانواده عروس خانم از زحمات خانواده داماد است. برای خواهر، برادر، و سایر اعضای خانواده داماد می‌توانید هدایای ساده‌تری تهیه کنید

 

همچنین بخوانید : 10 ایده برای خرید کادو و هدیه به عروس

 

خلعتی برای چه کسانی تهیه می شود ؟

همانطور که درابتدای این متن اشاره شد خلعتی و  هدایای عروسی معمولا برای افراد و درجه یک داماد در نظر گرفته می شود اما اگر داماد تک فرزند باشد و خواهر و برادر نداشته باشد، یا اگر پدر و مادر خود را از دست داده باشد، معمولاً خلعتی برای دیگر افراد نزدیک او مانند خاله، عمه، و… نیز تهیه می‌شود.

بنابراین، لزومی ندارد که صرفاً برای افراد درجه یک داماد خلعتی تهیه کرد. این موضوع بستگی به دیدگاه شما و توان شما در خرید خلعتی دارد.

نکته دیگری که در تهیهٔ خلعتی باید حتماً در نظر داشته باشید این است که در دایره اقوام کدام یک بیشتر برای خانواده داماد  عزیز و قابل احترام می باشد شما سعی کن فرد یا افرادی که برای همسر شما بسیار مهم می باشد و جایگاهی نزد او دارد حتما در لیست افراد خلعتی بگیر حساب کنید 

به چه کسانی خلعتی بدیم

بعنوان نکته پایانی در نظر داشته باشید که امروزه با توجه به اینکه سنت های دیرینه به دست فراموشی سپرده شده اند و کسی به آنها پایبند نیست هیچ اجباری در خرید و تهیه خلعتی نمی باشد. در کل هر خانواده و قومیتی دارای رسم و رسوم های خاص خود می باشند اگر هردو عروس و داماد از یک قوم میباشند پس مشکلی بابت رسم و سنت های خود ندارند اما اگر از قوم متفاوت می باشند بهتر از قبل برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم با رسومات همدیگر آشنا شوید

در کل با توجه به هزینه های عجیب قریب تشریفات عروسی بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می دهند بسیاری از این هزینه ها را کاهش دهند تا به مخارج ضروری تر برسند و در نهایت انجام این رسم به سلیقه شما و همسرتان بستگی دارد

اگر شما هم در رابطه با رسم خرید خلعتی برای خانواده داماد تجربه ای دارید برای ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • سمیه

    سلام مطلب جالبی بود ... ما هم همچین رسمی داریم خیلی به دنبال یک ایده میگشتم که چیزی پیدا نکردیم این مطلب خلعتی برای خانواده داماد خیلی بهم کمک میکن .

    پاسخ