مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای

امروز می خواهیم راجع به جزییات مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای صحبت کنیم. مراسم حنا بندان از‌جمله جشن های عروسی است؛ که معمولا شب قبل از عروسی برگزار می شود.

مراسم حنابندان در کشور‌ های مختلفی مثل هند، آذربایجان، ترکیه و… انجام می گیرد؛ که امروز به صورت جزئی می خواهیم به رسم و رسومات مختلف مراسم حنا بندان از رسم ایرانی تا ترکیه بپردازیم.

مراسم حنابندان ترکیه

وسایل حنابندان چیست؟

هر جشنی ملزومات خاص خودش را دارد و طبق رسوم مختلف، با تجهیزات و وسایل خاصی انجام می‌ گیرد. درادامه بیشتر راجع به تالار گرفتن در مراسم حنابندان، پذیرایی و… صحبت خواهیم کرد. اما به طورکلی، ‌حنابندان یک سری وسایل تزیینی خاص، هدایا و مواردی این چنینی را نیاز دارد.

درواقع فرقی نمی کند حنابندان در چه شهر و یا کشوری برگزار شود؛ همان‌طور که از نام این مراسم مشخص است، مراسم حنا بندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای، با حنا انجام می شود که اصلی ترین رکن هدایای این شب به‌یاد ماندنی است. حنا در مراسمات گذشته صرفا خیس می شد و با کمی تزیینات مثل کل و یا شمع، به منزل عروس خانم برده می شود. اما امروزه حنا را به اشکال مختلفی مثل ماهی، چند طبقه و…. داخل سینی‌ها تزیین می کنند.

وسایل حنابندان

باقی وسایل را اکثرا هدایای خانواده ها، خصوصا هدایای خانواده داماد به عروس، تشکیل می دهد. البته یک سری هدایای خاص هم وجود دارد مثل گردنبند ساخته شده از پول که دوستان داماد به داماد هدیه می‌دهند که همه‌گیر نیست و در شهر‌های خاصی در ایران اجرا می‌شود.

یک گروه وسایل شب حنابندان هم کاملا تزیینی هستند که به سلیقه خود شما می‌توانند استفاده شوند. مثل گیفت‌های حنا برای مدعوین، ظروف خاص پذیرایی، بادکنک‌ها، پارچه‌ها و پرده‌های قرمز و…..

همه چیز در مورد مراسم حنابندون

درکل همه شما درجریان هستید که مراسم حنابندان، از مهم‌ترین جشن های عروسی است اما با این وجود، نباید خیلی تجملاتی باشد.

نکته‌ای که در کل باید رعایت کنید، این است که شب حنابندان باید نسبت به مراسم عروسی کمی ساده تر باشد؛ چون اصل بر این است که خاص‌ترین جلوه ها، چه در مورد لباس عروس، تالار، پذیرایی، تزیینات و…. متعلق به شب عروسی باشد که میهمان های بیشتری هم حضور دارند.

مراسم حنابندون به سلیقه خانواده ها برگزار می‌ شود؛ آنقدر که بعضی خانواده ها از آن چشم پوشی می کنند. اما در کل می توان گفت که توسط اکثر عروس داماد ‌ها اجرا می‌شود. البته که مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای و تا هند و باقی  کشور های دیگر، با جزییات مخصوص به‌خود برگزار می شود که اشاره خواهیم کرد.

در حقیقت این مراسم با حضور بستگان درجه یک و دوستان نزدیک عروس داماد معمولا اجرا می شود. البته محدودیتی در میهمان ها نیست و شما می‌توانید به سلیقه خودتان هر تعداد میهمانی که دوست دارید، دعوت کنید.

مراسم حنابندان عروس

اصولا خانم های جوان اهمیت بسیار بیشتری برای استایل خود در شب حنابندان و به طور‌کلی در مراسم عروسی قائل‌اند. در واقع شما باید همانطور که درمثالا قبلی اشاره شد، صرفا به مد یک لباس توجه نکنید. مهم‌ترین نکته این است که اول ببینید آیا لباسی که انتخاب کرده‌اید با قد و وزن و اندام شما متناسب است یا خیر؟ چون یک لباس فاخر و زیبا هنگامی جلوه خواهد داشت که با بدن فردی که از لباس استفاده می کند، متناسب باشد.

نکات مهم در برگزاری مراسم حنابندان در تالار

به طور کلی هزینه این شب بر عهده خانواده عروس است. منظور هزینه برگزاری مراسم است و هزینه هایی مثل هدیه ها، خلعت عروس، و … بر عهده خانواده داماد است. در این شب معمولا میهمان ها به منزل پدر عروس می روند که امروزه به دلیل کوچک بودن خانه ها و یا ازدیاد میهمان ها معمولا مراسم را به تالار انتقال می دهند.

پذیرایی هم می تواند صرفا به صرف چای و شیرینی باشد و یا به صرف شام که درحال حاضر معمولا چون میهمان ها از شهر‌ های دور و نزدیک برای جشن دعوت می شوند، مراسم همراه با شام است؛ که باز هم سلیقه‌ای است و به انتهای خانواده‌ ها انجام می گیرد.

برگزاری مراسم حنابندان در تالار

دیگر هزینه های جانبی مراسم حنابندان از رسم ایرانی و ترکیه ای همچنان برعهده خانواده عروس است. مثل خلعتی برای داماد، گروه موزیک و …

مقایسه برگزاری مراسم حنابندان در ترکیه و ایران

طبیعی است که بسیاری از کلیات مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای، شبیه بهم باشد چون این دو کشور همسایه یکدیگر هستند و مرز مشترک بسیار زیادی هم با دارند؛ به علاوه خود کشور ترکیه بخشی از کشور ایران بوده است که همین باعث می شود ریشه رسم و رسومات در این کشور، به هم بسیار نزدیک باشد.

درهمین رابطه ببینید : ثبت رسمی ازدواج در ترکیه

بررسی کلی حنابندان ترکیه‌ای

ترکیه هم مثل ایران کشور پهناوری است و از شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ، با خرده فرهنگ‌های متفاوتی تشکیل شده است. حنابندان در شهرهای بزرگ ترکیه، خصوصا قسمت‌هایی که به اروپا و درستی مدیترانه نزدیک است، دستخوش تغییراتی شده و با برخی جزییات غربی‌ها درهم آمیخته شده است.

همچنین ببینید : آهنگ ترکی عروسی

اما درکل می‌توان گفت که در ترکیه دخترهای جوان فامیل، دوستان عروس و همسالانش به منزل عروس آمده، و برای او شمع هدیه می‌آورند. البته در ترکیه 20% ازدواج‌ها به انتخاب خانواده‌ها صورت می‌گیرد. درواقع مثل مواردی که خانواده داماد دختری را برای او انتخاب می‌کنند، و یا مواردی که اصطلاحا اسم عروس داماد از بچگی برای هم بوده است. این که چند درصد این ازدواج‌ها موفقیت آمیز است بحث ما نیست اما درچنین مراسماتی معمولا رسم و رسومات بیشتری اجرا می شوند که حنابندان هم ازجمله آن ها است.

حنابندان ترکیه ای

در این شب یک رسم عجیب وجود دارد و آن این‌که پدر و مادر عروس باید به‌خاطر اینکه دخترشان دارد به خانه بخت می رود، اشک بریزند، ترک ها باور دارند اینکار برای عروس و زندگی آینده‌اش خوشبختی می آورد. این مراسم معمولا چهارشنبه و یا پنج‌شنبه برگزار می شود. در این شب رسم است که عروس لباس قرمز بپوشد. بقیه اعضای فامیل هم در باغ تالار عروسی یا خانه پدر عروس و یا تالار دور هم جمع می شوند و رقص و شعر‌خوانی می پردازند.

لباس عروس در حنابندان

درکل تم اصلی حنابندان رنگ قرمز است و در مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای، معمولا اجرا می شود.

البته لباس عروس در این شب قاعدتا نباید سفید باشد و باید ساده تر از لباس جشن عروسی باشد. اما به طور کلی اکثر لباس های حنابندان در رنگ های: قرمز، آبی اسمانی، نباتی، صورتی، شکلاتی و رنگ های ملایم دیگر، طراحی و تولید می شوند.

همچنین ببینید : مدل لباس عروس جدید / مدل های شیک و جدید لباس عروس

لباس عروس در حنابندان

هدایای شب حنابندان

در مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای، به عروس و داماد، خلعت می دهند. در این شب هدایایی از طرف خانواده عروس برای  عروس تهیه می شوند که می تواند شامل: زیورآلات ، طلا، لباس های فاخر و … باشد که معمولا در سینی های مخصوصی تزیین شده و به منزل عروس برده می شوند. خانواده عروس هم برای داماد خلعت تهیه می کنند که می تواند شامل کت و شلوار، ساعت، انواع دستبند و یا انگشتر و … باشد.

همچنین ببینید : کادو برای عروس و داماد / لیست خرید و هدایای عروسی داماد به یکدیگر

حنابندان ایرانی

مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. ایران کشور بزرگی است که اقوام مختلف با گویش ها و لهجه های مختلف در آن زندگی می کنند. پس طبیعی است که در رسومات مختلف تفاوت هایی داشته باشند. البته همان‌طور که اشاره شد، مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای، کلیات یکسانی دارد و تنها در جزییات متفاوت‌اند.

اکنون برای نمونه به تعدادی از شهر های نقاط مختلف ایران اشاره می کنیم و به مقایسه برگزاری مراسم حنابندان در آن ها می پردازیم:

در ابتدا راجع به شهر تبریز توضیح می دهیم که در مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای، بیشترین شباهت را به کشور ترکیه دارد:

در این شب، دوستان و نزدیکان داماد به منزل داماد رفته، و داماد را به حمام می برند تا برای شب حنابندان آماده شود. در تبریز هم مثل کشور ترکیه، عروس معمولا لباسی به رنگ قرمز می پوشد.

اکنون به مقایسه مراسم حنابندان در استان های جنوبی مثل هرمزگان، کرمان، شیراز، سیستان و بلوچستان و بوشهر می پردازیم که به زیبایی هرچه تمام‌تر برگزار می شوند.

بوشهر: در این استان خوراکی های خاصی مثل: حلوای انگشت پیچ و‌حلوای برنج درست می شود و شب مراسم برگ سبز درخت نارنج و اسکناس به نشانه آروزی خوشبختی و پربرکتی در دستان عروس قرار داده می شود.

در سیستان و بلوچستان: چند روز قبل از مراسم مقداری حنا به همسایه ها و آشنایان به نشانه خبردار کردن آن ها برای مراسم داده می شود. و شب حنابندان خانواده داماد به شعر خوانی و پایکوبی می پردازند.

هرمزگان: مراسم حنابندان در این استان به‌صورت جالبی برگزار می شود‌. در واقع مراسم حنابندان در طول دوشب برگزار می شود که به شب اول آن، حنای دزدی گفته می شود؛ چون توسط خانواده عروس و نزدیکان عروس برگزار می شود و شب دوم که به آن حنای فاش گویند، با حضور هر دو خانواده برگزار می شود.

در این شب زنان لباس های رنگی قرمز و سبز و روسری‌ گلابتون به سر می کنند و برای عروس و داماد هدیه می برند. پذیرایی این مراسم غالبا حلوا و قهوه خواهد بود.

کرمان: مراسم حنابندان در این استان تقریبا شبیه هرمزگان است از این جهت که در کرمان هم این مراسم طی دو شب برگزار می شود و دوستان داماد گردنبندی از پول برای داماد به نشانه ثروتمندی او در طول زندگی با عروس خانم درست خواهند کرد.

شیراز: در شب حنابندان در شیراز، خواهر عروس و برادر داماد، دست عروس و داماد را به حنا آغشته می کنند و اگر عروس و داماد خواهر و برادر نداشته باشند، دوستان صمیمی آن ها این وظیفه را برعهده می گیرند که این امر در مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای دیده می شود.

اکنون راج ‌به مثال هایی از غرب کشور مثل استان کردستان و استان اراک صحبت می کنیم:

اراک: در این استان رسم بسیار جالبی وجود دارد؛ توضیح اینکه اقوام داماد سعی می کنند وسیله‌ای را بدون اجازه از خانواده عروس بردارند که بعد ها در میهمانی ها از این وسایل صحبت می کنند و خاطرات شب حنابندان را مرور کرده و به نوعی از خانواده عروس اجازه می گیرند.

کردستان: در استان کردستان، دوستان و اطرافیان عروس شب قبل از حنابندان در منزل عروس جمع شده و عروس را به حمام می ‌برند. در شب حنابندان در کردستان عروس داماد اولین حرف اسم یکدیگر را در دست خود می نویسند و سپس ظرف حنا را بین دیگر میهمانان می چرخانند تا آن ها هم کمی از حنا بردارند و سپس به رقص و پایکوبی می پردازند.

برای نمونه به یک استان شمالی هم می پردازیم:

گیلان: حنابندان در این استان زیبای کشور رسم خاصی دارد: هدایای عروس در شب حنابندان توسط خواهر بزرگتر داماد به دیگر میهمانان نشان داده می شوند و بعد از آن حنا در بین میهمانان می چرخد البته مرسوم است که زنان متاهل از این حنا بردارند.

در نهایت در این مقاله سعی شد تا نکات ریز مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای را برای شما توضیح دهیم، به رسم و رسومات چند استان ایران در مناطق مختلف به عنوان نمونه اشاره کنیم و راجع به کلیات مراسم حنابندان مثل هزینه ها، هدایا، کیفیت برگزاری مراسم و … توضیحاتی ارائه داده باشیم. امیدواریم که مورد استفاده شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

نقد و بررسی تالار کاخ سفید کابل
باغ عکاسی فرمالیته
کارت عروسی دیحیتال راهنمای ساخت و امکانات
بهترین نقاط و لوکیشن های عکاسی در استانبول کجاست؟

آخرین دیدگاه‌ها

محمد رضا منتظری
باغ تالار گلستان

لیست قیمتهای غذا را می خواستم ۰

بدون نام
باغ تالار تاج

آتلیه راضی نبودم پول کیفیت چاپ بهتر گرفت عادی چاپ کرد

ناشناس
کارت عروسی جدید و لاکچری

من میخوام یکی برام کارت عروسی دیجیتال بسازه و نمیدونم کجا و چطوری قبلا یه دونه دیده بودم میشه شما راهنمایی کنید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

با سلام دفتر ازدواج 244 مشخص نیست به کجا منتقل شده لطفا راهنمایی بفرمایید چکونه بیابم ممنون

محمودی
روف گاردن چوبی

جهت ولیمه غذا جوجه ۱۵۰ حدودا

جواد‌
ساخت کارت عروسی آنلاین (دیجیتال) لاکچری

سلام چرا درگاه پرداخت باز نمیشه

بدون نام
آهنگ برای محضر عقد و نامزدی

خیلی سایت خوبی دارید🙏🏻

امیرحسین
تالار مجلل آینه

سلام آیا مدیریت تالار تغییر کرده نسبت به قبل از کرونا؟

محمد کریمی
باغ تالار محرابی

تک پرس میکس صد در صد با ژله و سالاد