جزئیات حذف مهریه عندالمطالبه و تغییرات جدید قانون مهریه

اصلاح قانون مهریه یکی از داغترین موضوعات حقوقی و اجتماعی این روزهاست. طبق مصوبه جدید مجلس، عبارت «عندالمطالبه» در سند ازدواج حذف و جای خود را به «عندالاستطاعه» داده است. این تغییر به معنای آن است که مرد تنها در صورت داشتن توانایی مالی موظف به پرداخت مهریه خواهد بود.
همچنین موضوع حبس بابت مهریه نیز به طور کامل منتفی شده و نظام حقوقی کشور به سمت روشهای جایگزین مانند کنترل با پابند الکترونیکی حرکت کرده است.
این تصمیمها نه تنها نظام قضایی را سبکتر میکند بلکه تحولی بزرگ در روابط خانوادگی ایجاد خواهد کرد. در ادامه، مهمترین تغییرات را بررسی میکنیم.
حذف «عندالمطالبه» و جایگزینی با «عندالاستطاعه»
پیش از این، مهریه به صورت عندالمطالبه تعیین میشد، یعنی زن هر زمان که اراده میکرد میتوانست مهریه را مطالبه کند. اما طبق قانون جدید، عبارت «عندالاستطاعه» جایگزین شده و تنها در صورتی که مرد از نظر مالی توانایی پرداخت داشته باشد، مهریه قابل وصول است. این تغییر باعث میشود فشار سنگین مالی ناگهانی بر زوج وارد نشود.
پایان حبس بابت مهریه
یکی از مهمترین نکات اصلاح قانون، حذف کامل زندان برای مردان بدهکار مهریه است. حتی اگر زوج توانایی پرداخت داشته باشد، باز هم مجازات حبس در کار نیست و تنها از پابند الکترونیکی برای کنترل وی استفاده خواهد شد. این موضوع به نوعی پایان دوران زندان مهریه محسوب میشود.

تغییر در حق حبس زن
طبق قانون گذشته، زن میتوانست تا زمان دریافت کامل مهریه از انجام وظایف زناشویی خودداری کند. اما در اصلاحیه جدید، به محض دریافت اولین قسط از مهریه، حق حبس زن از بین میرود و در صورت امتناع از ایفای وظایف، نفقه نیز به او تعلق نخواهد گرفت.
تطبیق مهریه با تورم
یکی دیگر از نکات کلیدی این طرح، سازوکاری است که ارزش مهریه به صورت خودکار و متناسب با نرخ تورم سالانه بهروز میشود. این کار باعث میشود زن و شوهر نیازی به دادخواستهای مکرر و فرسایشی نداشته باشند و حقوق مالی زن حفظ شود.
اصلاح قانون مهریه با حذف «عندالمطالبه»، جایگزینی «عندالاستطاعه»، حذف حبس، تغییر در حق حبس زن و تطبیق خودکار مهریه با تورم، یکی از مهمترین تحولات حقوق خانواده در سالهای اخیر به شمار میرود. این تغییرات میتواند باعث کاهش پروندههای قضایی، جلوگیری از فروپاشیهای ناگهانی زندگی مشترک و ایجاد تعادل بیشتر در مسئولیتهای زوجین شود.
تالارهای پیشنهادی
مقالات مشابه
آخرین دیدگاهها
نظرات کاربران
نظم اجرایی و زمانبندی دقیق برنامهها (از خوشآمدگویی ورودی تا سرو شام) در عمارت الوین توجه من رو جلب کرد. مشخص بود که یک مدیریت حرفهای پشت این هماهنگیهاست. پرسنل کاملاً آموزشدیده بودند و در طول مراسم با متانت از مهمانان پذیرایی کردند. تبریک میگم به این تیم مدیریت قوی.
ممنونم از مجموعه سام و مدیریتشون اقای مولایی من مراسمم ۲۲خرداد ماه بود واقعا همه چیز عالی و پرفکت بود
اصلا بهشون اعتماد نکنید مراسم بهشون نسپرید بعد از تنظیم قرداد زیر حرفشون میزنن کیفیت غذایی که برای تست میدن عالی هست ولی روز مراسم غذای بی کیفیت به مهمون ها میدن بی کیفیت ترین میوه هار میذارن جلوی مهمون از همه چیز میزنن از موزیک گرفته تا رقص نور واقعا آبروی مارو جلوی مهمون ها بردن
سلام من برای شهریور ماه الوین رو رزرو کردم خیلی تعریف مجموعه الوین رو شنیدم و اونجا رو برای عروسیمون انتخاب کردیم امیدوارم شب خوبی برامون رقم بخوره
سلام ما روز پنجشنبه اونجا دعوت بودیم واقعا تا به حال یه همچین باغ و تالار بی برنامه و بی کیفیتی ندیده بودیم این باغ حتی تابلو هم نداره کنار دیوار یه خرابه است به سختی پیدا کردیم کادر پدیرایی بی تجربه سالنی که توش سالاد درست میکردند هیچی امکاناتی نداشت همه چی و همون جا وسط ریخته بودن خود پرسنل رو خودم دیدم فقط در حال خوردن میوه و شیرینی ها بودن استکان های چایی خیلی کثیف و پر از لک بود شام هم اصلا کیفیت نداشت و غدا ها بی مزه ووسرد وویخ بود
تجربهای بینظیر و فراموشنشدنی در عمارت سام من و همسرم تموم باغتالارهای منطقه رو بررسی کردیم، اما انتخاب «عمارت سام» برای بهترین شب زندگیمون، بهترین تصمیمی بود که گرفتیم. از همون روز اولِ قرارداد تا آخرین لحظه شب عروسی، همهچیز فراتر از انتظارات ما پیش رفت. چند نکته که باعث شد عاشق این مجموعه بشیم رو مینویسم تا بقیه هم بتونن راحتتر تصمیم بگیرن: مدیریت حرفهای و متعهد: دلسوزی، خوشقولی و برنامهریزی دقیق مدیریت مجموعه باعث شد ما هیچگونه استرس و دغدغهای بابت هماهنگیها نداشته باشیم. دیزاین و فضا: دکوراسیون، نورپردازی و فضاسازی عمارت بهشدت شیک، مجلل و عکاسپسند بود. تموم مهمونامون از زیبایی تالار تعریف میکردن. کیفیت بینظیر پذیرایی و شام: کیفیت غذاها، فینگرفودها و نوشیدنیها فوقالعاده بالا و کاملاً داغ سرو شد. تست منو قبل عروسی عالی بود، اما شب عروسی حتی از اون هم بهتر شد. پرسنل مجرب و خوشبرخورد: تیم تشریفات و مهماندارها با نهایت احترام، سرعت و لبخند از مهمونای ما پذیرایی کردن و مدیریت سالن روی همهچیز کنترل کامل داشت. در نهایت از مدیریت محترم عمارت سام و تیم حرفهایشون صمیمانه تشکر میکنم که رویاییترین شب رو برامون ساختن. اگر به دنبال یک شب بینقص، لوکس و با آرامش هستید، بدون شک این عمارت بهترین گزینهست. ۱۰۰ از ۱۰ ستاره هم کمه برای این همه کیفیت! ❤️
سلام من هفتهی گذشته مراسم عروسیم رو توی این تالار برگزار کردم و خیلی راضی بودم. مالک و مدیریت بسیار محترمی هم داشتند. پیشنهاد میکنم
روز بخیر بسیار متن های عالی و جذابی آماده کرده بودید. من بعد از ماه صفر مراسم عروسیمه یک راهنمایی نیاز دارم! یکسری از مهمان ها خیلی راحت گوشی رو درمیارن و از عروس داماد یا سایر مهمانان فیلمبرداری میکنن! برای این مهمانان ناراخت نشن و یا اتفاق بدتری با پخش شدن تصاویر عروسی نیفته چه متن در کارت عروسی بنویسیم که فیلمبرداری نکنن
سلام وقتتون بخیر ببخشید نی تونم بپرسم که ثبت سفارش هست اون لختی بود سیاه بود بالاتنه کلا باز بود خب اون قیمتش چنده و سایزش برام من هستش ؟ ۹سالم