۱۰ سنت و آیین در ازدواج‌ یهودیان

آشنایی با سنت‌ها و آداب جشن عروسی در آیین‌های مختلف می‌تواند برای هر یک از ما جذابیت‌های زیادی داشته باشد. ضمن آنکه ممکن است روزی به یکی از این جشن‌های عروسی، که از رسومی غیر از آنچه ما برای خود داریم پیروی می‌کنند، دعوت شوید. در این صورت احتمالا دوست دارد بیشتر درباره ی چنین جشنی اطلاعات کسب کنید.

سنت و آیین‌ها در ازدواج ‌یهودیان نیز از نکات جالب توجهی برخوردار است که دانستن آن‌ها تا حد زیادی به اطلاعات ما می‌افزاید. البته این نکته را نیز فراموش نکنید آداب و رسوم ازدواج ‌یهودیان هم مانند هر قوم و مذهب دیگری، طی سال‌های گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است. به همین دلیل هم اگر به جشن عروسی یکی از آشنایان‌ یهودی خود دعوت شدید، ممکن است همه آداب و رسوم ذکر شده را مشاهده نکنید.

امروزه جشن عروسی در هر آیینی به سبکی مدرن‌تر برگزار می‌شود. به عبارتی دیگر، بسیاری از سنت‌ها و آیین‌ها در ازدواج ‌یهودیان نیز احتمالاً از بین رفته و دیگر وجود نداشته باشند. با این حال، مطالعه درباره این آداب و رسوم به ما اجازه می‌دهد تا با فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف بیشتر آشنا شویم.

سنت و آیین ازدواج یهوذیان

سنت‌ و آیین ها در ازدواج ‌یهودیان

در ادامه قصد داریم شما را با برخی از مهمترین و متداول‌ترین آیین‌ها و رسومات ازدواج ‌یهودیان در سراسر دنیا آشنا کنیم. با این مطلب همراه باشید:

روزه گرفتن

روز عروسی در میان‌ یهودیان به روز بخشش نیز معروف است و به همین دلیل برخی از عروس و دامادهای‌ یهودی در روز عروسی خود روزه می‌گیرند. روزه گرفتن تا زمانی که عروس و داماد اولین وعده غذایی خود را در کنار هم و در مجلس عروسی صرف کنند ادامه خواهد داشت.

امضای کتوبا

کتوبا در واقع نوعی قرارداد ازدواج سمبلیک در میان ‌یهودیان است که در آن وظایف داماد نسبت به عروس مشخص می‌شود. طبق آداب و رسوم ازدواج‌ یهودیان، کتوبا شامل شروط و شرایطی است که عروس و داماد باید به آن‌ها عمل کنند. برای مثال شرایطی که طبق آن عروس و داماد ‌یهودی می‌توانند از یک دیگر جدا شوند در کتوبا ذکر خواهد شد. کتوبا را نمی‌توان یک نوشته‌ی مذهبی در نظر گرفت. کتوبا در واقع قراردادی قانونی است که مثل عقدنامه به امضای عروس و داماد می‌رسد.

تور روی سر عروس

در طول مراسم امضای کتوبا، داماد توری را روی سر عروس میاندازد، به طوری که این تور صورت عروس را می‌پوشاند. تور عروس که صورت را کامل می‌پوشاند در واقع نشان می‌دهد داماد او را به دلیل زیبایی‌های باطنی‌اش دوست خواهد داشت، نه جذابیت صورت. البته این بخش از آیین ازدواج در میان ‌یهودیان اشاره‌ای نیز به کتاب تورات دارد، بخشی که در آن توضیح داده شده جاکوب را با ترفند به عقد خواهر زنی که دوست داشت درآوردند. این زن در آن زمان با توری صورت خود را پوشانده بود و به همین دلیل هم شناسایی نشده است.

آداب و رسوم جشن ازدواج یهودی

قدم به سمت چوپا

طبق آداب و رسوم ازدواج در میان‌ یهودیان، پدر و مادر داماد او را به سمت چوپا، قسمتی که قرار است سوگند ازدواج خوانده شود، هدایت می‌کنند. پس از داماد نیز عروس و پدر و مادر او وارد می‌شوند. پدر و مادر‌ها هر دو به همراه عروس و داماد و خاخام‌ یهودی زیر چوپا برای برگزاری عقد می‌مانند.

سوگند ازدواج در آیین ‌یهودیان

چوپا در واقع محوطه‌ای چهار گوش است که سقف آن را می‌پوشانند. چوپا در آیین ازدواج‌ یهودیان نمادی از خانه‌ی مشترک عروس و داماد است که در کنار یکدیگر آن را می‌سازند. در برخی از عروسی های ‌یهودی، چهار ستون چوپا را دوستان و اعضای خانواده در طول مراسم می‌گیرند تا نشان دهند همیشه از زندگی مشترک آن‌ها حمایت و پاسداری خواهند کرد. در برخی دیگر نیز ممکن است چوپا را با گل تزیین کنند.

چرخیدن عروس به دور داماد

بعضی مواقع در مراسم‌های ازدواج ‌یهودیان، عروس بین سه تا هفت بار به دور داماد می‌چرخد. برخی معتقدند این کار وسوسه‌های شیطانی و نگاه زن‌های غریبه را از مرد دور نگه می‌دارد. اما برخی دیگر نیز این حرکت را نمادی از ایجاد حلقه‌ی خانوادگی جدید می‌دانند.

مراسم عروسی یهودی

رد و بدل کردن حلقه‌ها

حلقه ازدواج عروس و داماد ‌یهودی نیز از طلا، نقره و یا پلاتین ساخته شده است. در گذشته ارزش حلقه را با ارزش عروس برابر می دانستند. در واقع در آداب و رسوم ازدواج‌ یهودیان، حلقه عروسی را نه بر اساس معنویات، بلکه بر اساس وزن حلقه و قیمت سنگ‌های روی آن می‌سنجیدند. برخی از‌یهودیان حلقه عروسی خود را در انگشت اشاره‌ی دست چپ می اندازند، چون معتقدند یک رگ خونی مستقیم از این انگشت به قلب کشیده می‌شود.

شوا براخوت یا هفت نعمت

هفت نعمت که به “شوا براخوت” معروف است ریشه در آموزه‌های باستانی ‌یهودیان دارد. متن شوا براخوت هم به زبان عبری و هم به زبان مادری عروس و داماد، به همراه دوستان و اعضای خانواده، خوانده می‌شود. این نعمت‌ها بیشتر درباره‌ی شادی، جشن و قدرت عشق هستند و به هدف ایجاد فرصتی برای خوشبختی بیشتر عروس و داماد مطرح می‌شوند.

رسوم جشن عروسی یهودیان

شکستن شیشه

وقتی مراسم ازدواج به پایان می‌رسد، داماد به تنهایی و یا همراه عروس روی تکه شیشه‌ای که در میان پارچه پیچیده شده قدم می‌گذارد تا آن را بشکند. این سنت و آیین در مراسم ازدواج ‌یهودیان معانی مختلفی دارد. برخی می‌گویند شکستن شیشه یادآور تخریب معبد اورشلیم است. به اعتقاد برخی دیگر نیز اینکار به عروس و داماد گوشزد می‌کند در کنار شادی، غم و عذرخواهی نیز وجود دارد و عروس و داماد باید چه در خوشحالی و چه در ناراحتی در کنار یکدیگر حضور داشته باشند. پارچه حاوی شیشه‌های خورد شده را در انتهای مراسم نگه می‌دارند تا برخی از زوج‌ها تکه شیشه‌ها را با خود به عنوان یادگاری ببرند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )
مدل های شیک لباس مجلسی میدی

آخرین دیدگاه‌ها

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

ميرزايي
باغ تالار عمارت ریورساید

مراسم ما هم ٣١ فروردين ١٤٠٣. بي نظير و عالي. ممنون از شما. ❤️❤️❤️🙏🙏🙏

نظرات کاربران

  • بدون نام

    مراسم جالبی دارن مثل ایران ماتجملاتی نیستن

    پاسخ
  • بدون نام

    مراسم خوبی است

    پاسخ