آداب و رسوم عروسی در فرانسه | کارهای جالب فرانسوی ها در عروسی

آداب و رسوم عروسی در فرانسه

در سراسر جهان معمولا عروسی ها دارای سه مرحله ی مراسم خواستگاری، تعهد طرفین و جشن می باشند اما به طور کلی چگونگی برگزاری آن به مکان زندگی شما وابسته است. با ما همراه باشید تا با هم به بررسی سنت های ازدواج در سراسر جهان بپردازیم. در این جا می خواهیم آداب و رسوم عروسی در فرانسه را مورد بررسی قرار دهیم. به شما پیشنهاد می کنیم نوشتار 7 سنت جالب درباره عقد مسلمانان عرب را نیز مطالعه کنید.

آداب و رسوم عروسی در فرانسه

هر چند سنت های بسیار قدیمی و غلط هنوز هم در عروسی های فرانسوی مشاهده می شود اما خوشبختانه سنت هایی نظیر نوشیدن محتویات کوزه های میهمانان توسط عروس ها ازبین رفته است. در کنار این سنت ها، مراسم های بسیار زیبایی وجود دارد که به انتخاب زوجین در جشن عروسی برگزار می شوند. در ادامه به توضیح بیشتر آداب و رسوم عروسی در فرانسه می پردازیم. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر در عروسی ها از شنیدن جمله ی “من او را می خواهم” تعجب نخواهید کرد؛ چرا که می دانید در یک عروسی فرانسوی قرار گرفته اید‌.

دوران نامزدی

دوران نامزدی یکی از فرهنگ های متداول فرانسوی است. پیشنهاد نامزدی یک اتفاق بزرگ میان زن و مرد است و معمولا با یک سفر عاشقانه همراه می شود. پس از اینکه مرد از خانم درخواست نامزدی کرد، خانواده ها، دوستان نزدیک و شاهدهای آینده ی مراسم عروسی در مراسم نامزدی دور هم جمع شده و این اتفاق را جشن می گیرند. این دورهمی دوران نامزدی یکی از مهم ترین آداب و رسوم عروسی در فرانسه است که اکثر زوج های فرانسوی به آن احترام می گذارند.

جهاز عروس

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : جهاز عروس
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : نامزدی

جهاز عروس شامل لباس های شخصی و لباس عروس و داماد می باشد که والدین دختر برای آن ها تهیه می کنند. در فرانسه و ایالت متحده، لوازم جانبی عروس، جواهرات، لباس زیر و لوازم آرایش را در یک صندوق چوبی قرار داده و به عنوان جهاز عروس به دختر می دهند‌. امروزه بسیاری از زوج های فرانسوی و آمریکایی قبل از مراسم عروسی در کنار هم زندگی می کنند. در این زمان جهازی به دختر داده نمی شود. امروزه اکثر زوج ها به جای جهاز، هدایای نقدی می خواهند تا بتوانند به یک ماه عسل فوق العاده بروند و تعداد کمی از عروس ها هدیه، لباس عروس و یا لباس زیر زنانه می خواهند.

بریدن روبان سفید

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : ربان سفید
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : ربان سفید

یکی از آداب و رسوم عروسی در فرانسه که در گذشته مرسوم بوده این است که در روستاهای کوچک داماد قبل از مراسم عروسی همراه با یک کاروان به دنبال عروس تا خانه ی او می رفت. در این کاروان نوازندگان، عروس و پدرش و داماد و مادرش را همراهی می کردند. کودکان قبل از ورود عروس به کلیسا، نوارهای سفید را جلوی درب آن کشیده و نگه می داشتند. عروس برای عبور از این نوارهای سفید مجبور به بریدن آن ها بود. بریدن این روبان ها توسط عروس نمادی برای غلبه ی او بر موانع زندگی زناشویی تلقی می شد. این سنت امروزه با بریدن کاغذ سفیدی که در وسط آن قلب قرمز کشیده شده است، انجام می شود. این کار نشان می دهد عروس و داماد همان طور که در سوگندنامه خود پذیرفتند باید از مسائل و مشکلات بگذرند.

مراسم عروسی در آداب و روسوم فرانسوی ها

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : برگزاری مراسم
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : برگزاری مراسم

برگزاری دو مراسم در میان فرانسوی ها متداول است. زوج های فرانسوی به طور معمول در طی دو روز، دو مراسم برای عروسی خود برگزار می کنند. یکی از آن ها مراسم مدنی است و دیگری مراسم مذهبی است. مراسم مدنی برای فرانسوی ها بسیار مهم است؛ زیرا در آن زوج ها به طور رسمی ازدواج می نمایند. اغلب مراسم مدنی یک روز قبل از مراسم مذهبی برگزار می شود و در آن تنها خانواده های درجه یک و شاهدها حضور دارند. این مراسم ها بسیار ساده و صمیمانه برگزار می شوند. مراسم مذهبی روز بعد در کلیسا و یا در یک مکان مشخص برگزار می شود. امروزه مراسم های کمتری در کلیساها مشاده می شود زیرا اعتقادات مذهبی در میان مردم کاهش یافته است. تمایل زوج ها به برگزاری مراسم ها در ساحل نیز یکی دیگر از عوامل کاهش مراسم های انجام شده در کلیسا می باشد که یکی از اثرات به جا مانده از مهاجران آمریکایی است. همچنین ببینید : عروسی در ترکیه

ثبت رسمی ازواج و سند ازدواج در فرانسه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : سند ازدواج
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : سند ازدواج

داشتن سند ازدواج یک قانون اجباری است و نشان می دهد که افراد خانواده ی خود را تشکیل داده اند. این سند در تمام سال های زندگی زوجین در اختیار آن ها می ماند و نام فرزندانشان در آن نوشته می شود.

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : جشن ازدواج
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : جشن ازدواج

در جشن عروسی شاهدها در کنار داماد و عروس هستند و سند ازدواج آن ها را امضا می کنند. شاهدها می توانند در هر سن و جنسی باشند و می توانند هر چه را که می خواهند، بپوشند. امروزه در مراسم های فرانسوی غربی گرایی بیشتر دیده می شود.

دختران حامل سبد گل و حلقه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : دختران کوچک
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : دختران کوچک

در عروسی های فرانسوی چند دختر لباس های فانتزی پوشیده و سبد گل و حلقه را به جایگاه عروس و داماد می برند.

عبور از راهرو تا جایگاه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : عبور از راهرو
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : عبور از راهرو

در عروسی های فرانسوی داماد به همراه مادرش و سپس عروس به همراه پدرش تا جایگاه عروس و داماد می روند. در واقع، مردم فرانسه بسیار خجالتی هستند و دوست ندارند به تنهایی در مقابل یک جمع راه بروند. این مراسم به قدری مهم است که بسیاری از مادران از اینکه پسرانشان به تنهایی تا جایگاه بروند، عصبانی می شوند.

لباس عروس در فرانسه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : لباس عروس
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : لباس عروس

بر طبق سنت فرانسوی ها، عروس ها لباس های سفید دمباله دار و توردار می پوشند که در فرانسه به آن ها la robe de mariée گفته می شود.

گل دادن به مجسمه مریم مقدس

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : مجسمه مریم مقدس
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : مجسمه مریم مقدس

عروس و داماد بعد از انجام مراسم مذهبی خود در مقابل مجسمه مریم مقدس گل می گذارند تا او از آن ها محافظت نماید.

خروج عروس و داماد از جایگاه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : خروج از جایگاه
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : خروج از جایگاه

معمولا به هنگام خروج عروس و داماد از جایگاه روی سر آن ها دانه های گندم، برنج و یا گلبرگ هایی می ریزند. این کار نماد سعادت و تولد فرزند برای زوجین است.

پذیرایی و وعده غذایی عروسی

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : غذای مراسم
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : غذای مراسم

در زبان فرانسه به پذیرایی یا وعده غذایی عروسی repas de noces می گویند. مهمانان یک مراسم عروسی معمولا در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر هستند و این مراسم ها گاهی تا ۷ صبح ادامه پیدا می کنند.

دکوراسیون سالن و تالار پذیرایی

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : دکوراسیون
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : دکوراسیون

در سال های اخیر، به دکوراسیون سالن پذیرایی در مراسم های عروسی توجه زیادی شده است. زوج های فرانسوی توجه زیادی به سالن های غذا خوری داشته و خواستار ظاهری زیبا برای این سالن ها می باشند. میزهای چوبی بلند، وسایل سنتی و روستایی در یک دشت اسطوخودوس و گل کاری در یک تالار پر زرق و برق و مجلل نمونه هایی از سالن ها و تالارهای پذیرایی امروزی می باشند.

صرف شراب به احترام عروس و داماد

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : صرف شراب
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : صرف شراب

در مراسم‌های آمریکایی، انگلیسی و آسیایی صرف شراب به سلامتی عروس  و داماد حدود ۱ تا ۱.۵ ساعت به طول می انجامد. این زمان در مراسم های فرانسوی حدود ۲ تا ۳ ساعت می باشد. صرف شراب به احترام زوجین یکی از مهمترین بخش های یک عروسی فرانسوی است که معمولا قبل از صرف غذا انجام می شود.

ماشین عروس

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : ماشین عروس
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : ماشین عروس

در پایان مراسم عروس و داماد باید سوار یک “ماشین عروس” یا la voiture balai شوند. این وسایل می توانند یک اسب تا یک ماشین لوکس را شامل شوند.

وعده غذایی

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : وعده غذایی
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : وعده غذایی

اولین چیزی که زوج های فرانسوی برای وعده غذایی خود می خواهند یک غذا و شراب کاملا فرانسوی است. آن ها به غذاهای لذیذ خود افتخار می کنند و دوست دارند این غذاها در مراسم آن ها صرف شود. بهتر است در طول مراسم صرف شراب به احترام زوجین، از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید؛ چرا که شما نمی توانید تا حدود ساعت ۹ شب که زمان صرف شام است بنشینید. عموما وعده های غذایی در زمان های پایانی مراسم مانند ۴ یا ۵ صبح صرف می شوند و بعد از آن میهمانان به خانه ی خود می روند.

صرف شامپاین

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : صرف شامپاین
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : صرف شامپاین

نوشیدنی های الکلی در عروسی های فرانسوی یک سورپرایز است و از یک زن و شوهر فرانسوی سرچشمه می گیرد که در عروسی خود طی مراسمی به نام “خرابکاری” به صرف نوشیدنی پرداختند اما برخی از این نوشیدنی ها را نه تنها برای خرابکاری و سرگرمی نمی دانند بلکه آن را به عنوان یک نوشیدنی محبوب در عروسی ها و قسمتی از آداب و رسوم عروسی در فرانسه می شناسند.

جام عروسی

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : جام عروسی
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : جام عروسی

جام عروسی یک فنجان حکاکی شده است که از اجداد عروس یا داماد به ارث رسیده است. زوجین برای اولین بار در این فنجان می نوشند. اغلب در عروسی ها از یک جام استفاده می شود اما برخی با استفاده از دو جام می نوشند.

مراسم تقدیر

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : مراسم تقدیر
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : مراسم تقدیر

در عروسی های فرانسوی زوجین قبل از صرف شام سخنرانی کرده و از حضور میهمانان تشکر می کنند. در برخی از مراسم ها نزدیکان و دوستان عروس و داماد نیز به سخنرانی و تعریف و تمجید از آن ها می پردازند.

سرگرمی

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : سرگرمی
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : سرگرمی

در عروسی های فرانسوی وجود یک یا چند سرگرمی بسیار مهم است. ممکن است نمایش های حیوانات آبزی مثل دلفین ها، مسابقات آشپزی و یا طراحی های هنرمندانه در مقابل زوجین و مهمان ها اجرا شوند. در برخی شرایط ممکن است دوستان عروس یا داماد به نوازندگی بپردازند. به طور کلی می توان گفت که هیچ کس در عروسی های فرانسوی خسته نخواهد شد.

رقص پدر و دختر

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : رقص پدر و دختر
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : رقص پدر و دختر

رقص عروس و پدرش یک سنت دیرینه در عروسی های فرانسوی است. زمان رقص در حدود نیمه شب شروع شده و ممکن است  تا صبح ادامه پیدا کند. در ابتدا پدر دست عروس را گرفته و او را با خود به جایگاه رقص می برد، سپس بعد از مدتی عروس را به داماد سپرده و داماد رقص را به پایان می رساند.

کروکمبوچه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : کروکمپوچه
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : کروکمپوچه

یکی از دسرهای سنتی فرانسه که هنوز هم محبوبیت خود را در عروسی ها از دست نداده است، کروکمبوچه می باشد. این دسر از کیک های خامه ای تشکیل شده که به شکل هرم روی هم چیده شده اند و روی آن ها کرم کارامل ریخته شده است. این دسر به عنوان یک کیک عروسی تلقی نمی شود.

نقش هدایا در آداب و رسوم عروسی در فرانسه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : هدایا
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : هدایا

مهمان های معمولی برای عروس های فرانسوی هدایایی نظیر شمع های زیبا، شیرینی های دراگی و یا هدایای طبیعی مثل شیشه های روغن زیتون یا اسطوخودوس، ظرف های کوچک عسل و سوغات های محلی همانند کلوچه می آورند.

شیرینی های دراگی

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : شیرینی
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : شیرینی

این شیرینی ها در عروسی های فرانسوی بسیار محبوب هستند و از یک بادام به همراه آب نبات و یا شکلات تشکیل شده اند.  در طی مراسم دراگی ۵ بار به عروس هدیه می شود که در هر بار به ترتیب نماد سلامتی، خوشبختی، طول عمر، باروری و ثروت برای زوجین است.

پرتاب دسته گل

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : پرتاب دسته گل
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : پرتاب دسته گل

یکی از موارد جذاب در آداب و رسوم عروسی در فرانسه ، پرتاب دسته گل عروس می باشد. دختران مجرد در یک صف ایستاده و عروس از پشت سر دسته گل خود را به سمت آن ها پرتاب می کند. این دختران تلاش می کنند تا دسته‌ گل عروس را بگیرند.

صبحانه ی روز یک شنبه

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : صبحانه روز یکشنبه
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : صبحانه روز یکشنبه

در جشن های عروسی فرانسوی معمولا یک ناهار و یا صبحانه در روز یکشنبه صرف می شود. برای عروس و داماد بسیار مهم است که صبحانه یا ناهار خود را در اولین یک شنبه خود با خانواده و نزدیکان باشند.

ماه عسل در رسوم فرانسوی ها

آداب و رسوم عروسی در فرانسه : ماه عسل
آداب و رسوم عروسی در فرانسه : ماه عسل

اکثر زوج های جوان دو یا سه روز پس از مراسم عروسی خود به ماه عسل می روند. آن ها برای گردش دو نفره خود اغلب مکان های آفتابی مانند موریس یا مالدیو را انتخاب می کنند. در چند سال گذشته مناطق جنوب شرقی آسیا در میان زوجین فرانسوی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 

 

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مهمترین کارهای قبل از عروسی
نکات عروسی آخر هفته
منو عروسی دیس پرس سلف رویس
انجام برنامه ریزی برای اجرای رقص عروسی خود

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.

نظرات کاربران

  • علیرضا

    صدور سند عقدنامه موقت و دائم و ارسال به سراسر کشور قابل ارائه به تمامی؛اماکن ها،هتل ها، مراکز تفریحی،اداره اتباع،کنسولگری ها و تمامی ارگان های دیگر، بدون نیاز ثبت در سیستم و شناسنامه،صدور آسان بصورت کاملا شرعی جوابگویی ۲۴ساعته

    پاسخ