برگزاری مراسم نامزدی بر عهده کیست؟

مراسم نامزدی یکی از مهم‌ترین و به‌ یادماندنی‌ترین روز های زندگی هر زوجی است که قبل از مراسم باشکوه عروسی آن را تجربه می‌کنند. بی‌شک هر عروس و دامادی برای این روز برنامه‌ریزی خاصی کرده و برای آن از قبل آماده می‌شوند تا این مراسم را به بهترین نحو ممکن پشت سر بگذارند اما در این راه سوالات متعددی برای مخصوصا تازه عروس و داماد ها به وجود می‌آید که برگزاری مراسم نامزدی بر عهده کیست؟

برگزاری مراسم نامزدی بر عهده کیست؟

پاسخ این سوال می‌تواند تکلیف نحوه‌ی برگزاری مراسم نامزدی شما را روشن کرده تا بتوانید به نحو احسنت این مراسم را برگزار کرده و روزی خاطره‌انگیز و شیرین را برای خود و نزدیکان خود بسازید.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد عهده دار برگزاری مراسم نامزدی و ریز و درشت نحوه‌ی برگزاری این مراسم صحبت کرده تا اطلاعات کافی را در مورد برگزاری این روز در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

مراسم نامزدی، مسئولیتی مهم برای خانواده عروس

مراسم نامزدی برای افراد مختلف با عقاید و مذهب های مختلف متفاوت است و آداب و رسوم این مراسم می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. البته بحث بودجه و سلیقه شما نیز در میان است که چه نوع مراسمی را برای برگزاری جشن نامزدی خود در نظر دارید.

همچنین ببينيد: چک لیست هزینه‌های عروسی در سال 1401/ به تفکیک خانواده ها

بی‌شک نیز همه‌ی ما میدانیم که جشن نامزدی هزینه ها و وسایل اولیه را نیاز دارد که شامل وسایل پذیرایی  مراسم نامزدی، خرید های جشن نامزدی، هزینه آٰرایشگاه و…. را می‌شود که عموما این هزینه ها به طور مشترک توسط خانواده عروس و داماد تقبل می‌شود ولی هر کدام از خانواده ها مسئولیت های جداگانه‌ای دارند که باید آن‌ها را فراهم کرده و هزینه آن را بر عهده بگیرند.

سالن نامزدی

به طور کلی برای اینکه برگزاری این جشن به سهولت و به نحو احسنت انجام شده و برای عروس و داماد و نزدیکانشان خاطره‌ای شیرین و به‌یادماندنی برجای بماند لازم است که خانواده های زوجین دست به دست هم داده و با همکاری یکدیگر در تهیه‌ی وسایل و موارد لازم برای این جشن این امر را ممکن کنند اما به طور معقول بیشتر این هزینه ها بر پای خانواده‌ی عروس است.

در ادامه به صورت موشکافانه تر و دقیق تر به هزینه هایی که بر عهده‌ی خانواده عروس و خانواده داماد می‌باشد صحبت کرده و در باره برخی استثنائات و حالت های مختلف برگزاری مراسم نامزدی و مهیا کردن لزومات این جشن به شما اطلاعات دقیق تری می‌دهیم تا در برگزاری این مراسم موٌثر و مهم از سردرگمی و بروز مشکل جلوگیری کنید.

 

هزینه های خانواده عروس

در تمام فرهنگ ها و آداب و رسومات برگزاری جشن نامزدی خانواده عروس نقش بسیار پر رنگ و تاٌثیرگذاری دارد به طوری که تمام هزینه های این جشن خاطره‌انگیز بر عهده‌ی خانواده عروس است.

همانطور که گفته شد خانواده عروس بیشتر هزینه های این جشن از جمله پذیرایی، عصرانه، میوه و شیرینی، هزینه لباس عروس و به طور کلی بیشتر هزینه ها را بر گردن دارند. حتی اگر زوجین تصمیم داشته باشند که جشن نامزدی خود را در تالار یا باغ تالار برگزار کنند همچنان این هزینه بر عهده‌ی خانواده عروس است.

در برخی موارد در روز جشن نامزدی خطبه محرمیت یا عقد محضری انجام شود یا در روز جشن نامزدی این کار انجام شود هزینه ها به صورتی که گفته شد بر پای خانواده عروس است که تزئین و زیباسازی فضای سالن مورد نظر شما را نیز شامل می‌شود ولی اگر در غیر این صورت باشد و جشن نامزدی برای آشنایی عروس و داماد و خانواده هایشان برگزار شود تمام هزینه های برگزاری برپای داماد و خانواده‌ی اوست.

عکس نامزدی

البته این موضوع باز هم مربوط به فرهنگ و عقاید فردی شما می‌باشد و تصمیم نهایی با خود شماست.

لازم به ذکر است که اگر شما قصد این را دارید که جشن نامزدی خود را در تالار یا باغ تالار و یا سالن های جشن برگزار کنید به این نکته توجه داشته باشید که نیازی به تجمل آنچنانی مانند جشن عروسی برای این مراسم نیست؛ پس چشم و هم‌چشمی را کنار بگذارید و با توجه به سلیقه، بودجه و منطق خود دست به انتخاب مکان مورد نظر برای برپایی جشن نامزدی خود کنید.

هزینه های خانواده داماد

شاید با توجه به توضیحات داده شده به این فکر کنید که با این همه وظیفه‌ای که بر عهده‌ی خانواده عروس است پس خانواده داماد چه چیزی را بر عهده دارد؟

در پاسخ این سوال می‌بایست بدانید که بی‌شک در روند برگزاری جشن نامزدی، وظایف هر دو خانواده از ارزش یکسانی برخوردار است و باید هر دو خانواده با یکدیگر در جهت برگزاری این جشن هماهنگی لازم را انجام دهند.

خانواده داماد نیز علاوه بر حضور خود در این جشن مسئولیت هزینه‌ی مواردی همچون:

  1. شاخه نبات عروس و قرآن
  2. هزینه آرایشگاه عروس
  3. تهیه لباس نامزدی عروس
  4. لوازم آرایش
  5. نیم ست یا ست طلا
  6. کیک جشن نامزدی
  7. ست کیف و کفش عروس

را بر عهده دارند که دست کمی از وظایف و هزینه های خانواده عروس در جهت برگزاری این مراسم ندارد.

حلقه نامزدی یا انگشتر نشان، یک حلقه ارزشمندی میباشد که از طرف داماد به عروس هدیه داده می شود برای مشاهده شیک ترین حلقه نامزی اینجا کلیک کنید

البته خانواده داماد طبق رسم و رسومات نامزدی که از گذشته به جای مانده در این روز برای عروس هدیه هایی تهیه کرده و به عروس در روز نامزدی اهدا می‌کنند. این هدایا طبق عقاید و فرهنگ های مختلف اقوام ایرانی متفاوت است اما مرسوم‌ترین آنها چادر یا پارچه‌ی چادر است که به عنوان هدیه به عروس داده می‌شود. این هدیه ها می‌توانند متغیر باشند و خانواده داماد با توجه به سلیقه و مقدار بودجه‌ی خود می‌توانند در این هدیه تغییر ایجاد کنند.

سخن پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که این آداب و رسوم و قواعد جشن نامزدی به طور کلی بوده و الزامی در رعایت برخی از این رسومات و حتی بر عهده گیری هزینه های این مراسم وجود ندارد و بیشتر خانواده ها امروزه با توافقی که در روز بله برون و از قبل انجام می‌دهند جلو می‌روند.

زیرا با توجه به فشار اقتصادی که امروزه بر زندگی افراد حاکم شده این عقیده در مردم به وجود آمده که نباید تمام هزینه های برپایی مراسم نامزدی بر عهده یکی از خانواده ها باشد و توافق می‌کنند که برخی از این هزینه ها را خانواده عروس و برخی دیگر را خانواده داماد بر عهده بگیرند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آخرین دیدگاه‌ها

حسین
کاخ تالار رویال اجلاس

سلام خدمت تیم پشتیبانی تالارکده میخواستم ببینم شما اطلاعات تماس مالک تالار رو دارید در مورد اجاره ی تالار باهاشون صحبت کنم ممنون

رحیمی
باغ تالار و تالار کوچک برای بله برون

سلام. من میخواستم از قیمت منوها مطلع بشم درخواست قیمت هم ثبت کردم کی میتونم اطلاعات بگیرم ؟

ثمین
وظايف خانواده داماد در بله برون، رسم و رسومات بله برون

سلام ممنون از این مطالب به ظاهر ساده اما در واقع سوال خیلی از کاربران ممکن باشه.. منم یک سوال دارم شاید این سوال از نگاه کاربران یک سوال جزئی باشه اما برای من یک سوال چالشی هست و اگر پاسخ داده شود ممکن از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنه! سوالم اینه که کیک بله برون به عهده کیه ؟

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

سلام دفتر اردواج ۱۶۴ آدرس وتلفن توی این سایت نبود چه جوری میتونم پیدا کنم

Nima
گرانترین هتل ایران میزبان عروسی فرزند شمخانی

خوبه همه ریاضت اقتصادی باید بکشن ولی بعضی ها فقط شعارش رو بلدن بدن. پول مفت نفت رو بگیرند و حقوق های چند صد میلیونی و یا زندگی در بلاد کفر. اون بدبخت رو چهل سال پیش بیرون کردند هر چی تهمت زدن بهش . با قیمت میانگین هشتاد میلیون متری در تهران قیمت دلارو نرخ تورم خوب زندگی مردم رو آباد کردید.

نگارمحمدزاده
روف گاردن چوبی

برای دهه کرامت برای 50 نفر منووقیمت روبفرمائید

آهنگ رقص عروس با برادرش

ب خدا خیلی خیلی خوش ام اومد باز هم از این آهنگ ها لطف کنید بزارید

بدون نام
باغ تالار عمارت سعادت

با عرض سلام باتشکر از اقای شباهنگی واقای جوزانی تمام مراسم اتاق عقدوسالن وپذیرای وغذا وامکانات سالن بسیار عالی بود

نرگس
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

برای خوشبختی تا ابد در کنار هم"بله"💋❤️

نظرات کاربران

  • المیرا

    سلام من به تازگی قرار انشاا.. نامزد کنم و یک سوالی از شما داشتم خواستم بدونم خرید لباس نامزدی به عهده کیه ؟ با خانواده عروس یا داماد ؟

    پاسخ
    • پشتیبان سایت

      سلام . با آرزوی خوشبختی برای شما.. هیچ قانون خاصی دراین زمینه وجود نداره بسته به درک متقابل عروس و داماد از هم این هزینه و سایر هزینه های جانبی بصورت توافقی صورت میگیره یا برعهده خانواده داماد می باشد یا خانواده عروس

      پاسخ