همه چیز درباره پرتاب دسته گل عروس

بدون شک در مراسم های عروسی، پرت کردن دسته گل توسط عروس را مشاهده کرده اید. باید بدانید که این رسم از زمان های گذشته انجام می شده و سالیان زیادی هم هست که این رسم میان ایرانی ها محبوب شده و هم اکنون زوج های جوان در شب عروسی خود، این رسم را انجام می دهند.
اگر برای شما سوال پیش آمده و به دنبال این هستید که بدانید پرتاب دسته گل عروس از کجا آمده است؟ فلسفه پرت کردن دسته گل عروس چیست و اولین کشور که این رسم را برگزار کرد چه کشوری بود؟ تا انتهای مقاله همراه ما در تالار کده باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید.

در این مطلب به بررسی مراسم پرتاب دسته گل عروس می پردازیم و ایده های جذاب برای پرت کردن دسته گل توسط عروس را خدمت شما همراهان عزیز معرفی می کنیم.

مراسم پرتاب دسته گل عروس

 

تاریخچه پرتاب دسته گل عروس

رسم پرت کردن دسته گل عروسی، ریشه ای عمیق در تاریخ دارد. در فرهنگ یونانی ها و رومی های باستان از گیاهان معطر برای خوش شانسی استفاده می شده و از گل ها برای ایجاد یک نماد به منظور شروع، وفاداری و باروری استفاده می کردند.
رسم پرت کردن گل توسط عروس، برای اولین بار در انگلستان انجام شد و سپس به اکثر فرهنگ و سنت های عروسی کشورهای دیگر وارد شد.

در ابتدا این رسم به صورت امروزی برگزار نمی شد و به این صورت بود که زنان مجردی که در مراسم حضور داشتند در پایان مراسم، لباس و گل عروس را تکه می کردند و آن را همراه خود نگه می داشتند تا اقبال و شانسی که در خانه عروس را زده سمت ایشان هم بیاید.
عروس در این لحظه معمولا از دست جمعیت فرار می کرد و دسته گل خود را در میان این زنان می انداخت .
جالب است بدانید در اروپا هنور خیلی از کشورها پیگیر ورژن قبلی این رسم بوده و زنان مجرد تا تکه ای از لباس یا دسته گل عروس را دریافت نکنند آرام نمی شوند.

 

پرتاب دست گل عروس

نحوه برگزاری رسم پرت کردن دسته گل در ایران

در حال حاضر هر کشوری با توجه به آداب و رسوم خود؛ نسبت به برگزاری این رسم اقدام می کند.
در ایران و اکثر کشورها امروزه رسم پرتاب دسته گل عروس به این صورت انجام می شود که عروس به همراه دسته گل خود، پشت به افراد مجرد قرار می گیرد و دسته گل را به سمت جمعیت پرتاب می کند.

فردی که موفق شود دسته گل عروس را بگیرد، عروس یا داماد بعدی جمع می باشد.
دیگر خبری از تکه پاره کردن لباس عروس نمی باشد چون هیچ عروسی دوست ندارد لباس دوست داشتنی و نازنینش جلوی چشمانش از بین برود.

همانطورکه پیش تر اشاره کردیم این رسم در گذشته فقط با زنان مجرد تشکیل می شد، اما از آن جایی که این رسم باتوجه به آداب و رسوم هر منطقه به صورت متفاوت انجام می شود؛ در ایران علاوه بر زنان، مردان مجرد هم در این مراسم شرکت می کنند و بخت خود را امتحان می کنند.

 

انداختن گل توسط عروس

فلسفه پرت کردن دسته گل عروس

این رسم هرچند به عنوان یک سرگرمی جذاب در مراسم عروسی دیده می شود اما فلسفه ای که پشت این رسم قدیمی است، بسیار زیبا و قابل تامل است.
فلسفه پرتاب دسته گل توسط عروس؛ ترویج به ازدواج و پیوند میان یک زوج عاشق دیگر می باشد.

یک شور و هیجان در سایر جوان های دم بخت ایجاد می شود که آن ها هم زودتر به فکر ازدواج خود باشند، مخصوصا فردی که دسته گل عروس را می گیرد، یک حس خوب در وجودش ایجاد می شود که او را به سمت ازدواج سوق دهد و ممکن است پیش خود فکر کند که کائنات ، برای او پیوندی عاشقانه را در در نظر گرفته اند.
به این صورت در پایان مراسم عروسی، پرونده یک ازدواج عاشقانه دیگر باز می شود و این رسم زیبا و خاطره انگیز، به مراسم ها و نسل های بعدی انتقال می یابد.

رسم پرتاب گل توسط عروس

ایده های جذاب برای پرتاب دسته گل عروس

در ادامه به متداول و جذاب ترین ایده ها برای انداختن دسته گل توسط عروس می پردازیم.

روش متداول

بیشترین روشی که برای این رسم استفاده می شود این است که؛ عروس جلوتر از دختران و پسران دم بخت وبه صورتی که پشت به آن ها است قرار می گیرد و با پخش آهنگ پرتاب دسته گل عروسی ، عروس دسته گل را به سمت آن ها پرتاب می کند و در این هنگام خوش شانس ترین فرد جمع آن را می گیرد.

روش قیچی و ربان

در این روش فانتزی، ربان های بلندی به دسته گل عروس بسته می شود و سمت دیگر ربان را به دختران و پسران مجرد می دهند.

حالا عروس دسته گل خود را بر می دارد و بدون آنکه بداند کدام ربان برای چه فردی است، شروع به قیچی کردن ربان ها می کند. در انتها ربان آخری که باقی می ماند، دسته گل عروس، به صاحبش تعلق می گیرد.

خواستگاری

در این روش رمانتیک عروس، دسته گل خود را به پسری می دهد که او قصد دارد در مراسم عروسی خواستگاری کند و دختر مورد نظر خود را سوپرایز کند.

تقسیم دسته گل

در این روش عروس خانم دسته گل خود را باز کرده و در میان تمام افراد دم بخت تقسیم می کند. البته برای این روش باید در نظر داشته باشید که گل های دسته گل باید زیاد باشند . مورد دیگری که باید در نظر بگیرید این است که شور و هیجان این روش از مدل های قبلی کمتر است.

مراسم پرتاب دسته گل با ربان

دسته گل عروس نماد چیست؟

دسته گل عروس از نماد هایی است که از سالیان دور در فرهنگ و آداب و رسوم ملت ها بوده است که این دسته گل در دستان عروس، نماد محبت و انتقال عشق است و همینطور نماد خوش اقبالی است که برای عروس، در روز خاص زندگی خود، آرزو می شود. مدل ، رنگ و سبک این دسته گل با گل آرایی عروسی و تشریفات عروسی هماهنگ است .

هرکدام یک از گل های به کار رفته در دسته گل عروس بیانگر یک مفهوم می باشد که با استفاده از این دسته گل، پیام و احساس خاصی را به مهمانان منتقل می کند.

برای مشاهده شیک ترین مدل‌های دسته گل عروس در سایت تالارکده کلیک کنید

نماد گل عروس

 

سوالات متداول

زمان مناسب برای انداختن دسته گل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای انداختن دسته گل، در پایان مراسم و بعد از صرف شام می باشد.

آیا مرد ها هم می توانند دسته گل عروس را بگیرند؟

در گذشته این رسم فقط میان دختران دم بخت انجام می شده است اما با گذشت زمان پای مردها هم به این مراسم باز شده است و مردها هم می توانند دسته گل عروس را بگیرند .

فردی که دسته گل عروس را می گیرد آن را نگه می دارد؟

نگه داشتن دسته گل، به صورت سلیقه ای انجام می شود. اگرفرد خوش شانس دوست داشته باشد دسته گل را برای خود نگه دارد، و عروس خانم هم رضایت داشته باشد مشکلی ندارد . اما برخی از عروس خانم ها  علاقه دارند دسته گل عروسی خود را همراه خود نگهداری کنند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

دسته گل عروس تحت فشار
نکات انتخاب آهنگ برای پرتاب گل عروس
Throwing the bride's bouquet
چگونه دسته گل عروسیمان را قاب کنیم

آخرین دیدگاه‌ها

بدون نام
اینطوری سر عقد بله بگو/ 30 جمله زیبا بله گفتن عروس و داماد

بگین با توکل ب پرودگاری ک ازش ستاره خاستمو ماهشو بهم هدیه داد با اجازه پدرمادرم بلههه💜🙃

بهار یادگاری
روف گاردن VIP

سلام وقتتون به خیر شماره تماس اعلام نکردید لطفا به بنده پیا دهید برای بازدید

مائده
تالار قصر پارسیس شهرری

سلام بهترین انتخابی بود که میتونستیم داشته باشیم واقعا همه چیز عالی و درجه یک بود رفتار پرسنل پذیرایییی کیفیت غذا متشکرم از شما

زهرا
تالار قصر پارسیس شهرری

عالیییییی بود واقعا همه چیز دیشب ما مراسمممم داشتیم و واقعا ازتون ممنونم بابت پرسنل عالیی و رفتار خوبشون و غذا عالی و…..خلاصه که هرچی بگم گفتم ممنونم ازتون

بدون نام
تالار پذیرایی میثاق ارتش

سلام. من بازنشسته ارتش نیروهای مسلح هستم و میخواستم این تالار رو رزرو کنم. ممکنه راهنمایی کنید ؟

رضايي
باغ تالار چوبی

عرض سلام و خسته نباشيد خدمت مجموعه خوب تالار چوبي عروسي ما اول ارديبهشت بود و خواستم يه بار ديگه از آقاي گمرك چي و همه پرسنلشون تشكر كنم همه چي عالي بي نظير و رويايي بود خيلي از انتخابمون راضي بوديم و كلي بهمون خوش گذشت اگه ميخواين عروسيتون مثل روياهاتون بشه حتما اينجارو انتخاب كنيد.

بدون نام
کاخ تالار آرامیس

واقعااااا زیبا و بی نظیر همه چیز عالی اعم از پذیرایی و مدیریت ما سال ۹۹ اونجا عروسیمونو گرفتیم بسیار خاطره انگیز شد برام همه مهمونا پسندیدن تو این منطقه تالار ب این قشنگی واقعا موهبته

بدون نام
مجموعه تالارهای پذیرایی فردوس

غذا بسیار بی کیفیت و ضعیف ..هیچکس نخورد ..ساختمان قدیمی صندلی‌های ۲۰ سال پیش،راهروها تنگ و شلوغ..مراسم‌ها همه تو هم و قاطی،سوال کردیم گفتند صاحب قبلیش غذای خوب دست مردم می‌داده گویا چند سال هست فروخته رفته

بدون نام
تالار پذیرایی لوکس نادر

کجای تالار لوکس هست ؟ کافیه سر به آشپزخانه تالار بزنید و ...