ایده پرتاب دسته گل عروس

مراسم پرتاب دسته گل عروس

بی‌شک در بسیاری از مراسم‌های عروسی، شاهد پرت كردن دسته گل عروس توسط خود عروس بوده‌اید. این رسم، سنتی دیرینه است که از زمان‌های گذشته به جا مانده و سال‌هاست که در میان ایرانی‌ها نیز محبوب شده و اکنون زوج‌های جوان در شب عروسی خود این سنت را برگزار می‌کنند.

اگر کنجکاوید که بدانید این رسم از کجا آمده، فلسفه پرتاب دسته گل عروس چیست و اولین کشوری که این سنت را برگزار کرده چه کشوری بوده است، تا پایان مقاله با ما در تالار کده همراه باشید تا به تمامی سوالاتتان پاسخ دهیم.

در این مقاله، به بررسی مراسم پرتاب دسته گل عروس خواهیم پرداخت و ایده‌های جذاب برای اجرای این سنت توسط عروس را معرفی خواهیم کرد.

نماد گل عروس

تاریخچه پرتاب دسته گل عروس

رسم پرتاب دسته گل عروس ریشه‌های عمیق تاریخی دارد. در فرهنگ‌های باستانی یونان و روم، از گیاهان معطر به عنوان نماد خوش‌شانسی استفاده می‌شد و گل‌ها برای نمایاندن آغاز، وفاداری و باروری به کار می‌رفتند. این سنت ابتدا در انگلستان آغاز شد و سپس به دیگر فرهنگ‌ها و سنت‌های عروسی در کشورهای مختلف منتقل شد.

در گذشته، این رسم به صورت دیگری برگزار می‌شد. زنان مجرد حاضر در مراسم، در پایان مراسم، لباس و دسته گل عروس را تکه‌تکه کرده و با خود می‌بردند تا شانس و اقبال عروس به سمت آنها نیز جذب شود. در این زمان، عروس معمولاً از جمعیت فرار کرده و دسته گل خود را در میان زنان می‌انداخت. جالب است که در بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز هم نسخه قبلی این رسم رایج است و زنان مجرد تا زمانی که تکه‌ای از لباس یا دسته گل عروس دریافت نکنند، آرام نمی‌گیرند.

پرتاب دست گل عروس

نحوه برگزاری رسم پرت کردن دسته گل در ایران

در حال حاضر، هر کشوری با توجه به آداب و رسوم خود، به شیوه‌ای خاص این رسم را برگزار می‌کند. در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، سنت پرتاب دسته گل عروس به این صورت انجام می‌شود که عروس با دسته گل خود، به سمت جمعیت مجردین قرار می‌گیرد و دسته گل را به سوی آنها پرتاب می‌کند.

شخصی که موفق به گرفتن دسته گل عروس شود، به‌عنوان عروس یا داماد بعدی شناخته می‌شود. امروزه خبری از تکه‌تکه کردن لباس عروس نیست، چرا که هیچ عروسی نمی‌خواهد لباس زیبای خود را در برابر چشم مهمانان از دست بدهد.

پیش‌تر این رسم مخصوص زنان مجرد بود، اما در حال حاضر در ایران، علاوه بر زنان، مردان مجرد نیز در این مراسم شرکت می‌کنند و بخت خود را امتحان می‌کنند، چرا که برگزاری این سنت ممکن است بسته به آداب و رسوم هر منطقه، به شیوه‌های مختلفی انجام شود.

انداختن گل توسط عروس

فلسفه دسته گل عروس و پرت کردن آن

هرچند که رسم پرت کردن دسته گل عروس به‌عنوان سرگرمی جذاب در مراسم عروسی به نظر می‌رسد، اما فلسفه‌ای عمیق و زیبا در پس این سنت قدیمی نهفته است. این رسم به ترویج و تشویق ازدواج و پیوند میان زوج‌های عاشق دیگر کمک می‌کند.

پرتاب دسته گل توسط عروس، شور و هیجان را در میان جوانان مجرد ایجاد می‌کند و آنها را به فکر ازدواج می‌اندازد. به‌ویژه شخصی که موفق به گرفتن دسته گل عروس می‌شود، احساس خوبی پیدا می‌کند که او را به سمت ازدواج سوق می‌دهد و ممکن است با خود فکر کند که کائنات برای او پیوندی عاشقانه در نظر گرفته‌اند.

به این ترتیب، در پایان مراسم عروسی، امکان شکل‌گیری یک ازدواج عاشقانه جدید فراهم می‌شود و این رسم زیبا و خاطره‌انگیز از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

دسته گل عروس از نمادهای دیرینه در فرهنگ‌های مختلف است که در دستان عروس، نمایانگر محبت، عشق و خوش‌اقبالی در روز ویژه زندگی اوست. این دسته گل با مدل، رنگ و سبک خاص خود، به‌طور هماهنگ با گل‌آرایی و تشریفات عروسی طراحی می‌شود.

هر گل به کار رفته در دسته گل عروس معنای خاص خود را دارد و از طریق آن، پیام و احساسی ویژه به مهمانان منتقل می‌شود.

رسم پرتاب گل توسط عروس

ایده‌های جذاب برای پرتاب دسته گل عروس

در ادامه، به متداول‌ترین و جذاب‌ترین ایده‌ها برای پرتاب دسته گل عروس می‌پردازیم:

  • روش متداول
    در این روش، عروس به‌طور معمول پشت به مهمانان مجرد قرار می‌گیرد و با پخش آهنگ مخصوص پرتاب دسته گل، دسته گل را به سمت آن‌ها پرتاب می‌کند. در این لحظه، فردی که شانس بیشتری داشته باشد، موفق به گرفتن دسته گل می‌شود.
  • پرتاب دسته گل عروس با روبان
    در این روش فانتزی، ربان‌های بلندی به دسته گل عروس بسته می‌شود و سمت دیگر ربان‌ها به دست دختران و پسران مجرد داده می‌شود. عروس سپس دسته گل را برمی‌دارد و بدون اینکه بداند کدام ربان متعلق به چه فردی است، شروع به قیچی کردن ربان‌ها می‌کند. در پایان، ربان آخری که باقی می‌ماند، به صاحبش تعلق می‌گیرد.
  • روش خواستگاری
    در این روش رمانتیک، عروس دسته گل خود را به پسری می‌دهد که قصد دارد در مراسم عروسی خواستگاری کند و دختر مورد نظرش را سوپرایز کند.
  • روش تقسیم دسته گل
    در این روش، عروس دسته گل خود را باز کرده و گل‌ها را به طور مساوی بین تمام افراد دم بخت تقسیم می‌کند. این روش نیاز به تعداد زیادی گل دارد و ممکن است شور و هیجان کمتری نسبت به روش‌های دیگر داشته باشد.

مراسم پرتاب دسته گل با ربان

سوالات متداول
زمان مناسب برای انداختن دسته گل چه زمانی است؟
بهترین زمان برای انداختن دسته گل عروس، پایان مراسم و پس از صرف شام است. این زمان به عروس و مهمانان این فرصت را می‌دهد که با آرامش بیشتری در مراسم شرکت کرده و لحظات خاص این رسم را جشن بگیرند.

در گذشته، این رسم تنها میان دختران دم بخت برگزار می‌شد، اما با گذشت زمان، مردان نیز به این مراسم اضافه شده‌اند و اکنون مردان نیز می‌توانند شانس خود را برای گرفتن دسته گل عروس امتحان کنند.

نگه‌داشتن دسته گل عروس به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود. اگر فرد خوش‌شانس بخواهد دسته گل را برای خود نگه‌دارد و عروس خانم نیز با این تصمیم موافق باشد، مشکلی ندارد. با این حال، برخی از عروس‌ها تمایل دارند دسته گل عروسی خود را با خود نگه‌دارند و از آن در طول مراسم استفاده کنند.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مهمترین کارهای قبل از عروسی
نکات عروسی آخر هفته
منو عروسی دیس پرس سلف رویس
انجام برنامه ریزی برای اجرای رقص عروسی خود

آخرین دیدگاه‌ها

سلیمی
باغ تالار محرابی

سلام ، برای جشن به دنیا اومدن دخترمون ، با ۱۲۰ نفر مهمون ، با یه منوی متوسط هزینه ش چقدر میشه ؟

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!