چگونه با شرایط سخت پس از طلاق و جدایی کنار بیاییم؟

بعد از طلاق جدایی

یکی از بحرانی‌ترین و غم‌انگیزترین روزهای زندگی هر شخص، زمانی است که همسرش تصمیم خود را برای جدایی و طلاق گرفته است و زمان آن فرارسیده که ازلحاظ عاطفی به زندگی مشترکشان خاتمه دهند.

عبور از مرحله طلاق عاطفی به این معنی است که شما ازلحاظ احساسی در حال فاصله‌گیری و جدایی از همسرتان هستید. برخی از زوجین، قبل از طلاق قانونی، این نوع جدایی را تجربه خواهند کرد. اما بالعکس برخی دیگر، پس از جدایی رسمی با بحران طلاق عاطفی مواجه می‌شوند.

همچنین ببینید : چگونه به همسرتان بگویید طلاق می‌خواهید ؟

طلاق عاطفی فرآیندی روان‌شناختی است و زمانی رخ می‌دهد که زوجین حس خوشایندی نسبت به زندگی مشترکشان ندارند و احساس می‌کنند که نه‌تنها آرامش در رابطه‌شان از بین رفته بلکه این رابطه مخرب نیز شده است و ممکن است در صورت ادامه داشتن به هردوی آنها آسیب بزند.

مراحلی که از زمان جدایی عاطفی تا اتمام زندگی مشترک طی می‌شود، با سوگواری و اندوه همراه است و در طول این پروسه دو طرف دست از تلاش برای ترمیم رابطه‌شان برمی‌دارند.

شرایط جدایی طلاق

معمولاً اکثر طلاق‌ها یک‌طرفه هستند. در موارد نادری زوجین به توافقی دوطرفه برای جدایی می‌رسند. در طلاق‌های یک‌طرفه یکی از زوجین که ازلحاظ عاطفی دیگر پیوندی با همسر خود احساس نمی‌کند، برای درخواست طلاق اقدام می‌کند. پیش‌از‌این او مراحل جدایی عاطفی را پشت سر گذاشته و اکنون برای طلاق قانونی از همسرش آماده است.

قطعاً کنار آمدن با مسئله طلاق برای هر دو طرف دشوار است، اما زوجی که قبل از اقدام برای طلاق رسمی، مراحل طلاق عاطفی را طی کرده است، نسبت به همسرش که با شنیدن خبر جدایی شوکه شده است، راحت‌تر با این بحران کنار می‌آید. گاهی زوجین مراحل طلاق عاطفی و قانونی را همزمان طی می‌کنند که در این صورت با شرایط به‌مراتب دشوارتری مواجه هستند.

اگرچه طلاق عاطفی تجربه‌ای تلخ و دشوار است، اما روش‌هایی برای کنار آمدن با آن و طی کردن ساده‌تر مسیر جدایی وجود دارد.

زوجی که دچار طلاق عاطفی شده است و زوجی که ناگهان با مسئله طلاق عاطفی مواجه می‌شود، احساسات متفاوتی را تجربه خواهند کرد:

گاهی طلاق تنها راه‌حل برای پایان مشکلات زندگی مشترک است اما بعضی از زوجین قبل‌ازاینکه به این نتیجه برسند، سال‌ها با احساس تلخ و آزاردهنده جدایی عاطفی کلنجار می‌روند. فردی که طلاق عاطفی را تجربه می‌کند، بنا به دلایل مختلفی دیگر هیچ تعلق‌خاطری به همسر خود ندارد. او ازلحاظ ذهنی به این قطعیت رسیده است که احساس امنیت در زندگی مشترکش ازبین‌رفته و ماندن در این رابطه برایش آسیب‌زا خواهد بود. در نتیجه به‌مرور از همسرش فاصله می‌گیرد و حدومرزهایی بین خود و او ایجاد می‌کند. زوجی که زودتر به مرحله جدایی عاطفی می‌رسد، در شرایط دشوار احساسی، بهتر می‌تواند سلامت روانی خود را حفظ کند.

بعد از طلاق جدایی

در مقابل، همسر فردی که مراحل جدایی عاطفی را طی کرده است، ناگهان با این بحران مواجه می‌شود و ناچار است مراحل جدایی عاطفی و طلاق رسمی را هم‌زمان طی کند که در این صورت قطعاً در مقایسه با همسرش شرایط به‌مراتب دشوارتری خواهد داشت. به‌هر‌حال مهم نیست شما جز کدام دسته از زوجین هستید، وقتی در چنین موقعیتی قرار گرفتید، باید پایان ازدواجتان را بپذیرید و خودتان را به‌عنوان فردی مستقل به رسمیت بشناسید و با نگاهی نو و امیدوارانه، ادامه مسیر زندگی را طی کنید.

شخصی که دچار طلاق عاطفی شده است، چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • باوجوداینکه سال‌ها با ناامیدی برای حفظ زندگی مشترکش تلاش کرده است، دیگر قادر نیست با همسرش ارتباطی مؤثر و سازنده برقرار کند.
  • رفتارش با همسرش سرد شده و از او فاصله گرفته است که درنهایت تسلیم می‌شود و دیگر انگیزه‌ای برای ترمیم رابطه مشترکشان ندارد.
  • برای فرار از جو ناخوشایند حاکم بر فضای رابطه، بیشتر زمان خود را خارج از خانه سپری می‌کند.
  • عصبی و بی‌حوصله است و تلاش‌های همسرش برای حفظ زندگی مشترک او را کلافه می‌کند.
  • دوست دارد مراحل طلاق سریعتر طی شود.

شخصی که ناگهان با مسئله طلاق عاطفی مواجه می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • با شنیدن خبر جدایی از سوی همسرش شوکه می‌شود و روحش هم از مشکلات زندگی مشترکشان خبر نداشته است.
  • به دنبال راه‌حلی برای حفظ رابطه و نجات زندگی مشترکش است.
  • به فردی بیچاره و مستأصل تبدیل می‌شود که مدام برای ماندن همسرش و گرفتن فرصتی دوباره از او، التماس می‌کند.
  • ممکن است رفتارهای آزاردهنده و ناخوشایندی از خود نشان دهد.
  • احساس اضطراب می‌کند و از آینده نامعلوم و تنها شدن می‌ترسد.
  • هر کاری می‌کند تا پروسه طلاق را به تعویق بیندازد و در این فاصله رابطه‌اش را ترمیم کند.

شخصی که ناگهان با مسئله طلاق عاطفی مواجه می‌شود، چطور می‌تواند احساسات خود را کنترل کند؟

فردی که ناگهان با موضوع طلاق عاطفی مواجه می‌شود، به‌طور غریزی و ناخودآگاه تلاش می‌کند تا شرایط پیش‌آمده را کنترل کند. همچنین ممکن است در این شرایط خود را سرزنش کند که چرا از علائم هشداردهنده پایان زندگی مشترکشان غافل شده است. معمولاً فرد در این شرایط احساس ناتوانی می‌کند و نمی‌تواند عکس‌العمل مؤثر و صحیحی از خود نشان دهد. درنتیجه ممکن است اوضاع را بحرانی‌تر کرده و همسرش را بیش‌ازپیش از خود براند.

زوجی که ازلحاظ عاطفی طردشده است، هرچه در توان دارد انجام می‌دهد تا مجدداً توجه و عشق همسرش را به‌دست آورد. همزمان با طی شدن مراحل قانونی طلاق، زوج طردشده ازلحاظ احساسی، ترس و رنج عمیقی را تجربه خواهد کرد. این رنج که ناشی از فقدان یا ازدست‌دادن فرد موردعلاقه‌اش است، می‌تواند عامل بسیاری از بحث‌ها و کشمکش‌های غیرضروری در روزهای پایانی زندگی مشترک باشد.

آیا ازدواج با همسرم کار صحیحی بوده است؟ چرا متوجه بروز تغییر در زندگی مشترکمان نشدم؟ من می‌توانستم همسر بهتری باشم. این‌ها سؤالات و افکاری است که زوج طردشده به‌طور مداوم در ذهن خود مرور می‌کند و به پاسخ یا نتیجه منطقی نیز دست نخواهد یافت.

همچنین ببینید : لیست دفاتر طلاق تهران

گاهی ممکن است واکنش شخصی که پیش از طلاق رسمی، دچار جدایی عاطفی می‌شود، در برابر درد و رنج ناشی از شوک واردشده به همسرش، سرد و بی‌رحمانه به نظر برسد. به همین دلیل تصور عموم بر این است که او انسان بدی است، درحالی‌که این تصور اشتباه است و نباید به آن دامن زد. مسئله حائز اهمیت این است که او نمی‌خواهد خود را ملزم به تحمل درد و رنج ناشی از یک رابطه ناموفق کند، بلکه به دنبال راه خروج از زندگی مشترکی است که به‌جای احساس آرامش و رضایت، برایش اضطراب و اندوه به همراه آورده است

چند نکته که کنار آمدن با مسئله طلاق عاطفی را برای شخصی که ناگهان با آن مواجه می‌شود، ساده‌تر می‌کند:

  • این موضوع مهم را به خاطر بسپارید، قرار نیست یک‌شبه احساسی که نسبت به همسرتان دارید، از بین رفته و او را فراموش کنید. در این شرایط تجربه احساساتی نظیر رنج و اندوه، خشم و عصبانیت، تنهایی و ناامیدی طبیعی است. بنابراین دست از انکار واقعیت و فرار از احساسات منفی خود بردارید و سعی کنید آنها را بپذیرید و با وضعیت موجود کنار بیایید.
  • اگر می‌خواهید سریع‌تر به زندگی عادی برگردید، با خود روراست باشید و اشتباهاتتان را بپذیرید. از خودتان بپرسید که چه چیزی از زندگی جدید خود می‌خواهید. به گذشته برگردید و نکات مثبت و منفی رابطه‌تان را یادداشت کنید. روش‌هایی را که برای حل اختلافات زندگی مشترکان به‌کار گرفته بودید بار دیگر مرور کرده و اثربخشی آنها را ارزیابی کنید تا بتوانید از تجربه‌های مثبت گذشته در رابطه‌های بعدی خود استفاده کنید.
  • در این مرحله مراجعه به یک مشاور یا روانشناس و مشورت با او، بسیار کمک‌کننده و راهگشا خواهد بود.
  • بهتر است زمان بیشتری را در کنار خانواده و دوستان صمیمیتان سپری کنید. ممکن است به دلیل رنج و اندوه و یا احساس خجالت و شرم، تمایل به تنهایی و گوشه‌گیری داشته باشید، اما سعی کنید با اطرافیانتان در ارتباط باشید و با امیدواری لحظاتی لذت‌بخش و سرشار از خوشی را برای خود رقم بزنید.
  • فراموش نکنید که مراقبت از خود و حفظ سلامت روانتان نسبت به هر مسئله دیگری در اولویت است. ورزش منظم، تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن می‌تواند اضطرابتان را کنترل کرده و از بار روانی تجربه ناخوشایند جدایی بکاهد.
  • صبور بمانید و با خودتان مهربان باشید.

شاید برای شما جالب باشد : ازدواج مجدد بعد از مادر شدن

سوالات متداول
زندگی بعد از طلاق برای زن چگونه است ؟
مهم ترین دغدغه ای که به ذهن شما می آید این است که خرج و مخارج شما چگونه تامین می شود و افکار مثبت و منفی شما را در بر می گیرد حتی اگر مشکلی دیگر با اعتماد به بقیه نداشته باشید پس برای همین باید دقت داشته باشد تا از وسوسه ها در امان باشد تا بتواند زندگی خود را دوباره شکل دهد

چیزی که اثبات شده این است که طلاق از مهم ترین مواردی است که هر انسانی را سردرگم می کند به خصوص برای مرد که معنای زندگی را در ذهن خود از دست می دهد و می خواهد هر طور شده خود را سر پا با جلوه ای خوب نشان دهد یا خود را غرق در کار می کند که این اصلا خوب نیست

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آیا می شود در ماه محرم ازدواج کرد
مناسبت های مهم برای عقد در سال 1403
سرهمی مجلسی ( اورال )

آخرین دیدگاه‌ها

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!

حسین
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۳

آدرس دفتر طلاق به شماره ۷۹ و به سر دفتری آقای جیلانی را احتیاج دارم. سپاسگزارم.