همه چیز درباره آپدیت جدید اتریوم

اتریوم

مرج یک به روزرسانی است که مکانیسم امنیتی اتریوم را از مدل اثبات کار (POW) به اثبات سهام (PoS) تغییر میدهد. تحت مکانیسم جدید PoS، شبکه اتریوم به جای ماینرها توسط اعتبارسنج‌ها ایمن می‌شود. هنگامی که یک بلاک جدید به شبکه اضافه می‌شود، پاداش‌ها به نسبت سهم هر اعتبارسنج بین آن‌ها توزیع می‌شود.

آپیدت مرج در واقع بزرگترین رویداد تاریخ ارزهای دیجیتال و در اصل نقطه عطفی در فعالیت بلاکچین اتریوم محسوب میشد که در اواسط ماه سپتامبر اجرا شود.

اتریوم توسط اعتبارسنج‌هایی که توکن‌های اتر خود را سپرده‌گذاری یا استیک می‌کنند ایمن می‌شود. هرچند برای اعتبارسنجی شبکه فقط به سپرده‌گذاری 32 ETH نیاز است، اما هر چه ETH بیشتری استیک شود، شانس اعتبارسنجی و انتخاب شدن توسط شبکه بیشتر می‌شود. این اترهای سپرده گذاری به عنوان وثیقه عمل می کند و در صورت تقلب اعتبارسنج، از بین میرود.

در این مقاله میخواهیم به آپدیت مرج، تاثیرات آن بر شبکه اتریوم و آینده این به روزرسانی بپردازیم، پس با ماه همراه باشید.

الگوریتم اجماع اثبات سهام چیست؟

بلاکچین یک شبکه غیرمتمرکز است و این یعنی تحت کنترل هیچ قدرت مرکزی قرار ندارد. بلکه به‌صورت خودکار توسط خود گره‌ها که همان کاربران سراسر جهان هستند اداره می‌شود. کاربران شبکه زمانی می‌توانند روی تأیید تراکنش‌ها توافق کنند که به اجماع برسند.

این فرآیند به کمک الگوریتم‌های اجماع در شبکه‌ بلاک ‌چین انجام می‌شود که انواع مختلفی دارند. در واقع هر شبکه بلاک‌چین از الگوریتم اجماع متفاوتی استفاده می‌کند. برای مثال شبکه بیت‌کوین  از الگوریتم اجماع اثبات کار «Proof of Work» استفاده می‌کند. این الگوریتم برای اضافه کردن بلاک‌ های جدید (شامل تراکنش‌ها) به بلاکچین به حل مسائل پیچیده ریاضی توسط تجهیرات ماینر متکی است.

به دلیل مصرف برق بالای الگوریتم اجماع اثبات کار، نوع جدیدی از ممانیزم اجماع به نام اثبات سهام ابداع شد که در آن دیگر نیازی به استخراج به کمک دستگاه‌های ماینر نیست. بلکه کاربران با سپرده گذاری یا استیک کردن «Staking»  رمزارزهای خود می‌توانند به تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه کمک کنند!

آپدیت جدید اتریوم

آپدیت جدید اتریوم،

آپدیت مرج چیست؟

همانطور که گفتیم، آپدیت مرج (Merge)به مرحله ای گفته میشه که در آن الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) بلاک چین اتریوم به الگوریتم اثبات سهام (POS) تغییر پیدا میکند.

مرج یا ادغام به معنای ادغام لایه اجماع اثبات کار اتریوم با لایه اجماع اثبات سهام (بیکن چین) است. بعد از ادغام، گره‌ها یا نودهای اتریوم از یک لایه اجرا (Eth1) و یک لایه اجماع (Eth2) تشکیل می‌شوند که هر دو برای اجرای یک گره کامل (فول نود) اتریوم مورد نیاز است.

لایه اجرا مسئول ذخیره سازی و مدیریت صورت وضعیت بلاکچین (State)، همگام سازی صورت وضعیت، اجرای ماشین مجازی (EVM)، پردازش تراکنش ها، ممپول ها (Memepool)و غیره است. لایه اجماع شامل به روز رسانی هایی است که زنجیره بیکن (Beacon Chain) به بلاک چین اتریوم اضافه کرده است، ازجمله انتقال از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS).

چرا آپدیت مرج مهم است؟

پس از بیت کوین، اتریوم بزرگترین بلاکچین دنیا محسوب میشود. به طوری که اکثر اپلیکیشن های غیرمتمرکز، پروژه‌های دیفای، NFT‌ها و قراردادهای هوشمند بر بستر اتریوم ساخته شده اند. نیاز به تجهیزات گران‌قیمت برای شروع استخراج، آسیب‌های زیست‌محیطی و مقیاس‌پذیری پایین، مهم‌ترین مشکلات فعلی این شبکه هستند که پس از آپدیت مرج اتریوم بخش قابل‌توجهی از این موارد رفع خواهد شد.

دلایل انتقال از اثبات کار به اثبات سهام

سه دلیل عمده برای انتقال اتریوم به مدل اثبات سهام وجود دارد:

  1. اثبات سهام منجر به یک شبکه امن تر و غیرمتمرکز می شود

  2. اثبات سهام مقیاس پذیری شبکه را از طریق فناوری شاردینگ (Sharding) افزایش میدهد

  3. اثبات سهام کارآمدتر است و 99٪ انرژی کمتری نسبت به اثبات کار مصرف می کند

بعد از مرج چه چیزهایی تغییر کرد؟

مرج به چندین تغییر کلیدی در شبکه اتریوم منجر شد که عبارت اند از:

  • اعتبار سنج‌ها جایگزین ماینرها شدند

  • افزایش سرعت تولید بلاک

  • اضافه شدن جریمه های جدید به استیکینگ و افزایش امنیت شبکه

  • اعتبار سنج ها از طریق مزایده به MEV دسترسی پیدا کردند

  • بازیگران اقتصادی جدید (اعتبارسنج‌هابه شبکه اضافه میشوند

  • سوبسید پاداش بلاک تا 90 درصد کاهش یافت

  • زمان تولید بلاک ثابت میشود

بعد از مرچ چه چیزهایی ثابت باقی می ماند؟

در حالی که مرج تغییرات قابل‌توجهی در نحوه عملکرد اتریوم ایجاد کرد، در ظاهر کاربران هیچ تغییر قابل‌توجهی در مورد کارمزد گس یا توان پردازش تراکنش مشاهده نکردند.

  • مرج مدل فعلی قیمت گذاری گس را تحت تأثیر قرار نمیدهد – اتریوم همچنان از EIP-1559 استفاده می کند.

  • مرج کارمزدهای گس را کاهش نمیدهد

  • مرج باعث افزایش توان پردازش تراکنش اتریوم نشده استتا زمان معرفی شاردینگ در سال 2023 انتظار نمی رود این تغییر اتفاق بیفتد.

ارز دیجیتال آپدیت جدید

افزایش مقیاس پذیری شبکه از طریق فناوری شاردینگ

انتقال شبکه اتریوم به اثبات سهام اولین گام برای فعال کردن شاردینگ است. در شاردینگ تلاشی شبکه به «زنجیره‌های خرد‌ی» تقسیم میشود که بار شبکه را به دوش میکشند، از لحاظ تئوری ازدحام شبکه را کاهش می‌دهند و توان پردازش تراکنش را افزایش می‌دهند. به جای پردازش همه تراکنش‌ها بر روی یک بلاک چین، این زنجیره های خرد عملیات پردازش را بین 64 زنجیره کوچکتر پخش می کنند. شاردینگ قرار است در سال 2023 اجرا شود و انتظار میرود تغییرات عظیمی را در مقیاس پذیری شبکه رقم بزند.

افزایش زمان نهایی شدن بلاک

امروزه، بلاک‌های زنجیره بیکن (Beacon Chain) به 64 تا 95 اسلات (~ 15 دقیقه زمان) نیاز دارند تا نهایی شوند – افزایشی قابل توجه نسبت به کمتر از 5 دقیقه زمانی که برای دریافت 35 تأیید بلاک (Block Confirmation) در مدل اثبات کار لازم بود.

تحت PoS، بلوک ها در هر اسلات (12 ثانیه) ایجاد می شوند، حتی اگر خالی باشند. شبکه به طور تصادفی یک اعتبار سنج را به عنوان پیشنهاد دهنده بلاک برای هر اسلات انتخاب می کند. اگر اعتبار سنج فرصت پیشنهاد بلاک را در طول اسلات اختصاص داده شده خود از دست بدهد، شبکه بلاکی در آن اسلات نخواهد داشت و به سادگی به اسلات بعدی می رود.

اگر یک بلوک ایجاد شود، اعتبار سنج‌های دیگر در شبکه این بلاک جدید را دریافت می کنند، معتبر بودن آن را تأیید می کنند و یک گواهی (رای) به نفع بلاک در سراسر شبکه ارسال می کنند. این فرآیند در نهایت باعث میشود بلاک زودتر نهایی شده و تراکنش‌ها در شبکه زودتر پردازش شوند.

جمع بندی

شبکه اتریوم به عنوان بزرگترین بلاک‌چین قرارداد هوشمند با مشکل مصرف انرژی بالا و مقیاس‌پذیری روبه‌رو استاین شبکه در حال حاضر روی تغییر الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام تمرکز دارد تا مصرف انرژی خود را به حداقل برساند. آپدیت مرج یکی از گام‌های مهم در این انتقال بود که با موفقیت انجام شد، ضمن آنکه در آینده انتظار میرود اتریوم با به روزرسانی های جدید، مشکل مقیاس پذیری شبکه را حل کند و بیش از پیش به یک رقیب بزرگ و جدی در فضای ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

در این مقاله به بررسی به آپیدت مرج، تغییراتی که این آپدیت به همراه داشت، و دلایل اجرای آن پرداختیمدر آخر شما می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال اینجا کلیک کنید .

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

آخرین دیدگاه‌ها

عطا
باغ تالار عمارت سام

بهتربن عمارت بهترین و دلسوزترین مدیریت . ممنون از آقای مولایی عزیز که بهترین شب رو برای ما رقم زدن.

محمد رضا منتظری
باغ تالار گلستان

لیست قیمتهای غذا را می خواستم ۰

بدون نام
باغ تالار تاج

آتلیه راضی نبودم پول کیفیت چاپ بهتر گرفت عادی چاپ کرد

ناشناس
کارت عروسی جدید و لاکچری

من میخوام یکی برام کارت عروسی دیجیتال بسازه و نمیدونم کجا و چطوری قبلا یه دونه دیده بودم میشه شما راهنمایی کنید

بدون نام
جدیدترین لیست دفتر ازدواج و طلاق تهران سال ۱۴۰۲

با سلام دفتر ازدواج 244 مشخص نیست به کجا منتقل شده لطفا راهنمایی بفرمایید چکونه بیابم ممنون

محمودی
روف گاردن چوبی

جهت ولیمه غذا جوجه ۱۵۰ حدودا

جواد‌
ساخت کارت عروسی آنلاین (دیجیتال) لاکچری

سلام چرا درگاه پرداخت باز نمیشه

بدون نام
آهنگ برای محضر عقد و نامزدی

خیلی سایت خوبی دارید🙏🏻

امیرحسین
تالار مجلل آینه

سلام آیا مدیریت تالار تغییر کرده نسبت به قبل از کرونا؟