متن کاغذ نویسی خواستگاری

متن زیبا برای صورت مهریه

مراسم بله‌برون یک دورهمی رسمی است که بعد از مراسم خواستگاری و قبل از نامزدی برگزار می‌شود. هدف این مراسم آشنایی بیشتر اقوام درجه یک خانواده‌های عروس و داماد و بحث در مورد مسائل مهمی مانند مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… است. در این مراسم، بزرگان مجلس درباره تعیین شروط ضمن عقد گفتگو می‌کنند و پس از نهایی شدن تصمیمات، تمامی شروط را به صورت رسمی در دفتر بله‌برون ثبت می‌کنند. نگارش یک متن زیبا برای صورت مهریه در مراسم بله‌برون یکی از مهم‌ترین عوامل برای برگزاری بی‌نقص این مراسم به شمار می‌رود.

مهریه یک دستور اسلامی است که هنگام عقد نکاح به‌طور شرعی، عرفی و قانونی از طرف مرد به زن پرداخت می‌شود. مهریه به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود.

نکات مهم در مورد متن مهریه روی کاغذ

ممکن است با برخی موارد آشنایی نداشته باشید و نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشید.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

مهریه عندالمطالبه به معنای “هنگام مطالبه” است؛ یعنی زن هر زمان که درخواست کند، مرد موظف به پرداخت مهریه است. مهریه عندالاستطاعه به این معناست که مرد هر زمان توانایی مالی برای پرداخت مهریه داشته باشد، ملزم به پرداخت است.

در ادامه، نمونه متن‌ نوشتن مهریه دستی ارائه می‌شود تا با نحوه‌ی نگارش آن آشنا شوید.

نمونه متن بله برون برای صورت مهریه

به نام خداوند مهربان و عزوجل، خالقی که هر موجودی را بر روی این کره خاکی جفت آفرید تا هیچ‌کس تنها نماند؛ انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید برای خود جفتی برگزیند و به سمت تعالی حرکت کند. از خداوند منان و مهربان، این پیوند مبارک را خواستاریم و آرزو می‌کنیم که این زوج را خوشبخت گرداند.

در تاریخ………… بین خانواده‌های محترم آقا داماد و عروس خانم موارد زیر مطرح شد و توافقات زیر به ثبت رسید:

مهریه: یک جلد کلام‌الله مجید، یک شاخه نبات، یک آینه و شمعدان، به‌علاوه تعداد ………… سکه تمام بهار آزادی
مبلغ شیربها: ………… تومان، به همراه زیورآلات شامل …………

بیشتر بخوانید: دفتر بله برون چیست

متن ادبی برای نحوه نوشتن مهریه در دفتر بله برون

بسم الله الرحمن الرحیم

ستایش برازنده پروردگاری است که قوام هستی را به اختلاط و بقای نوع بشر را به ازدواج محکم و استوار ساخته، و درود نامحدود بر حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) که این سنت پسندیده و الهی را تشویق و تأکید فرموده است. اکنون به پیروی از این سنت، در تاریخ ………… مراسم خواستگاری از دوشیزه ………… فرزند ………… شماره شناسنامه ………… متولد ………… به طرفیت آقای ………… فرزند ………… شماره شناسنامه ………… متولد سال ………… برگزار شد. پس از بحث و تبادل نظر، بحمدالله و به مبارکی و میمنت، گفتگو به نتیجه مثبت رسید و میزان مهریه و شیربها و سایر شرایط به شرح ذیل تعیین و مورد قبول طرفین واقع شد.

الف. میزان مهریه: یک جلد کلام‌الله مجید، یک شاخه نبات، آینه و شمعدان، مهرالسنه حضرت فاطمه زهرا (س)، به‌علاوه تعداد ………… سکه بهار آزادی و مبلغ ………… تومان و ………… دانگ از ساختمان ابتیاعی داماد
ب. مبلغ شیربها: ………… تومان، به‌علاوه سایر زیورآلات و البسه و…

نمونه عقدنامه دست نویس

بسم الله الرحمن الرحیم

صورت مجلس قباله ازدواج

قال رسول الله (ص): النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی
“همانا ازدواج سنت من است و کسی که از این سنت پیروی نکند از من نیست.”

با عنایت به الطاف خداوند متعال و به میمنت و خوشی، قباله ازدواج بین:

زوجه: دوشیزه محترمه و باکره مکرمه، سرکار خانم …………، فرزند …………، شماره شناسنامه …………، کد ملی …………، صادره از …………، ساکن …………

زوج: جناب آقای …………، فرزند …………، شماره شناسنامه …………، کد ملی …………، صادره از …………، ساکن …………

در لیله ………… ماه سال هجری شمسی، به شرح زیر و با حضور بزرگان فامیل طرفین قلمی گردید.

مهریه: مهریه حضرت فاطمه زهرا (س)، یک جلد کلام‌الله مجید، یک شاخه نبات، یک شاخه گل رز، یک جام آئینه و شمعدان به انضمام ………… عدد سکه طلای تمام بهار آزادی و مبلغ ………… ریال معادل ………… تومان وجه رایج کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهریه، و مبلغ ………… ریال معادل ………… تومان وجه رایج کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان خرج مطبخ تعیین و مقرر گردید.

موارد فوق‌الذکر تماماً بر ذمه آقای (نام و مشخصات داماد) می‌باشد.

والسلام

امضاء زوج …………
امضاء زوجه …………
امضاء شهود …………

متن قباله ازدواج کوتاه

برای استعانت از درگاه خداوند باری تعالی و با آرزوی خوشبختی و عاقبت‌بخیری برای عزیزانمان، مهریه را این‌گونه مقرر می‌کنیم:

یک جلد کلام حق،
تجلی مهرشان در یک جام آینه و یک جفت شمعدان،
شیرینی زندگیشان با چند شاخه نبات،
و به رسم روزگار ………… سکه بهار آزادی،
با آرزوی آنکه عرششان عشق، فرششان خوشبختی، و ذکر لبانشان یا علی مدد باشد.

امیدواریم از این مقاله تالارکده لذت برده باشید.

تالارهای پیشنهادی

مقالات مشابه

مهمترین کارهای قبل از عروسی
نکات عروسی آخر هفته
منو عروسی دیس پرس سلف رویس
انجام برنامه ریزی برای اجرای رقص عروسی خود

آخرین دیدگاه‌ها

سلیمی
باغ تالار محرابی

سلام ، برای جشن به دنیا اومدن دخترمون ، با ۱۲۰ نفر مهمون ، با یه منوی متوسط هزینه ش چقدر میشه ؟

ناشناس
بازیگران ایرانی و خارجی که با خواننده ازدواج کردند

مبارک همشون باشه چه بهم میان

محمد
دانلود آهنگ رقص چاقو خواهر عروس

سلام. خیلی عالی همه اهنگ ها رو جمع کرده بودید. من دو آهنگ انتخاب کردم تو تولد خواهرم میخوام باهم برقصیم. تشکر از سایت خوب شما.

بدون نام
مراسم عروسی جنیفر لوپز و بن افلک + اخبار و حواشی

واقعا جنیفر لروس هست یه لروس به تمام پر معنی

بدون نام
تالار پذیرایی ارغوان طلایی

فقط. دو. کلام. حرف. حساب. اگه. دنبال. جایی هستید. مثل. مرد. و. مرام. اون. کاسب های. قدیم رو. براتون. زنده. کنه. اگه. دنبال غذایی. هستید. که. جاهای. دیگه. بالای. یک. میلیونه ولی. اینجا. با. کیفیت. دو برابر. بهتر. ارزونتر. بده. اگه. غذای. خوب. رو. می‌شناسی. و. ادعات میشه برید. اینجا. تا. از. کیفیت غذا. با. این. نوع. پذیرایی دهنتون باز. بمونه. فقط. از مدیران. اونجا. یه. خواهش. دارم. شما. رو. به. اون. کسی. که. می‌پرستید. همین. جور. ادامه. بدید آدمهای مثل. شما. دیگه. نیست. مرام. و معرفت. رفته. تو. داستان. ...اینجا. غذاشون. و. مرامشون. واقعا. تکه. تک

ساناز
همه چیزی که باید درباره آداب هدیه عروسی بدانید

بنظر شما کادو عروسی چقدر باید بدیم ؟ من بعد از ماه صفر مراسم عروسی دوستم هستش و از حالا دعوت شدم . من به تازگی عروسی کردم تا به حال هم رفت و آمد خانوادگی با دوستم نداشتم میخوام بدونم هدیه چی و یا چقدر باید بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بدون نام
هرآنچه که در مورد شب زفاف یا شب اول عروسی باید بدانید + نکات آموزشی

من یکساله عروسی کردم ولی نتونستیم رابطه دلشته باشم همش خودمو سفت میگیرم ودست خودم نیست میترسم وخیلی دارم اذیت میشم دکترم رفتیم ولی هیچی

گمنام
چک لیست هزینه عروسی ۱۴۰۳

چه خبرههه!!! یه ازدواج ساده مثل زمان قبل مگه چشه؟ به لباس معمولی برا دو طرف+ یه مولودی خوان+ یه شام که تو محله برگزار بشه و خونه دو تا همسایه باشه. خونه خودشون زنونه و خونه همسایه مردونه. همش رو هم پنجاه میلیون هم نمیشه!